Recenze: Red Faction: Guerrilla Re-Mars-tered

Autor: chaosteorycz Publikováno: 7.7.2018, 4:11

Publikováno: 7.7.2018, 4:11

Je autorem 1572 článků

Ne, já už tam nechci. To raději k nějaké bažině ve Vysoké Lhotě. Skoro každý míří k moři do Itálie, Řecka, Egypta nebo Chorvatska a já mám místenku na vyprahlý Mars. A vy se moc nesmějte, neboť příštích pár minut mi budete dělat společnost. Tudíž si nezapomeňte sbalit opalovací krém s faktorem „Do křupava“, doklady pro meziplanetární cestování a minimálně kontejner semtexu. Na nehostinnou planetu se opět vracíme jako důlní inženýři, proto se bez pořádných zásob trhaviny neobejdeme.

Jestli vám ještě nedošlo, kdo nás to po téměř deseti letech pozval, tak poděkujte THQ Nordic. Po jezdcích apokalypsy nechalo rakouské vydavatelství ožít předposlední díl série Red Faction. Na remasteru není podepsané původní studio Volition, nýbrž Kaiko Games. Nečekejte proto obsahové změny původní hry, nové herní mechaniky nebo rozsáhlé renovace herního kódu. Před sebou máme tradičně pojatou modernizaci starého titulu, která sází zejména na dva režimy nastavení hry. Při jednom vynikne rozlišení 4K podporované třiceti snímky za sekundu, při druhém naopak framerate šedesáti fps, který si vystačí s poměrem pixelů 1800p. Základní konzole Xboxu One skončila na kombinaci 900p a 30 fps.

Jelikož vidím mezi účastníky zájezdu i neznámé tváře, uděláme si malou rekapitulaci. Guerrilla byla dílem třetím a patrně i nejúspěšnějším. Přišla s příběhem Aleca Masona, kterého pracovní záležitosti zavedly do menšího regionu ovládaného jednotkami EDF. Ty měly kolonisty původně chránit před nástrahami planety, ale moc jim stoupla do hlavy. Teď si na kousku rudé země vytvořili maličký „stát“, který řídí rukou tvrdou a nekompromisní. To Alec brzy zjistí, když je jeho bratr zabit za účast v odbojové organizaci Red Faction a jeho samotného má čekat to samé. A to navzdory faktu, že se na jeho zavazadlech nestačil ještě usadit prach. Co vám budu povídat. Události béčkové kvality zapříčiní, že se z obyčejného inženýra stane mašina na zabíjení, prahnoucí po spravedlnosti. Anebo pomstě, když už má ta holčina s vahami zavázané oči. A jen tak mimochodem, žene přitom odboj k revoluci, kdyby vám to přišlo důležité.

Zápletky akčních her v otevřeném světě byly primitivní, jsou a budou. Dokud se v nich honíte za magory s napoleonským či spasitelským komplexem, nic se nemění. Dnes nám to přijde úsměvnější ještě více, protože série Far Cry, a nejen ona, na tom založila základy. Tady jsou nějací chudáci s lopatami, tamhle ti zlí se zbraněmi a kdesi opodál samozvaný hrdina, pomáhající povstalcům, jejichž cíle jsou zatím v prenatálním stavu. Je to blbé, ale vy nemáte řešit, zda má John dostatečně silnou vazbu k Heidi, ale jestli má váš automat dostatek munice a zda ten kořen na věži nezapomněl doma pětky dioptrie. A pořád je řeč o titulu z minulého desetiletí. Otevřený svět teprve začínal být in, a i tak dominoval spíše RPG žánru.

Úspěch Guerrilly nespočíval v nedostatku konkurence, ale v neskutečně návykové demolici. Jak se vám hra jednou dostala do ruky, chtěli jste ničit. Ať už se úkol soustředil na vysvobození rukojmích, dobytí určitého místa nebo likvidaci důležité infrastruktury, vždy to skončilo výbuchy a troskami létajícími po okolí. Toto kouzlo naštěstí odolalo času jak renesanční architektura. Vše, co nepatří původnímu povrchu planety, můžete poslat k zemi. A nejde přitom jen o přímé demolice výbušninami. Na struktury mají vliv i obyčejné náboje, které naruší omítku a vymlátí okna. Užitečným nástrojem zkázy jsou obrněná auta EDF nebo nákladní vozy. Mají velkou hmotnost a ledacos vydrží, tudíž před nimi není v bezpečí žádné stanoviště nebo budova.

Ještě v roce 2018 překvapí komplexnost, s jakou vývojáři navrstvili materiály. Ocel nesoucí budovy vydrží nejvíc a při malé rychlosti odolá i velkým vozům. Zcela logicky tak jdete primárně po ní, aby stavba padla co nejrychleji. Zdi tak, jak je známe, plní většinou funkci plotů, ohrad nebo bariér. Jsou dobrým místem pro krytí, protože vojáci se zmůžou jen na střelbu nebo granát. Na rozdíl od skutečných hráčů, nemají choutky zaválcovat vás do písku. Jak důležitou roli hrálo ničení, dokazuje i režim Demoliční četa, ve kterém s předem daným vybavením musíte například dosáhnout co nejrychleji na „chaos“. Že by se tu inspirovali tvůrci Just Cause? Tak rychle by to asi nestihli, nicméně Red Faction s tímto faktorem operovala o něco dřív.

Jsou ale prvky, na nichž se čas bohužel podepsal. A ne zrovna malou měrou. Zvyknout si na přežité uživatelské rozhraní vyžaduje chvilku hraní. Člověk už zpohodlněl. Sžil se s kruhovým výběrem nebo se selektivním přepínáním zbraní a výbušnin. Jelikož kladivo je vaší neustálou součástí, máte už v aktivním inventáři místo jen na tři zbraně či výbušniny. A to dneska už opravdu nestačí. Dělání bordelu přirozeně láká vojáky a vy brzy zjistíte, že udržet si je od těla s tím málem je pěkná fuška i na normální obtížnost.

Největší katastrofou je ale střelba samotná. Máte-li, stejně jako já, úchylku na vypínání auto aimu, tak vás ji Red Faction rychle zbaví. Přestřelky jsou šíleně nepřehledné a velice často se stává, že nepřítele lokalizujete jen díky odboji. V tom zmatku vám jednoduše splyne se spřátelenými bojovníky. Jeho výdrž je navíc až nadpozemská a muška přímo elitní. Nerad to říkám, ale už dlouho mě akční složka hry nežrala nervy tak, jako tady. Chvilku jsem myslel, že to je záměr autorů, aby vyzdvihli bojovou nezkušenost hlavního hrdiny. Jenže vojáci obdobně odolávají i výbušninám, které jsou silnou stránkou postavy. Jeden se až stydí, když vzpomene na ty hodiny strávené u původní hry, během nichž ani necekl a hltal všechno, co mu hra nabídla.

Rád bych řekl, že popisek hry nelže a že skutečně všechny textury byly přepracovány pro moderní zařízení. Když se ale podíváte na skály nebo objekty v dálce, nemůžete tomu věřit. Ani světlo neodpovídá tomu, co dnes považujeme za standard. Setkal jsem se ale i s druhým pohledem, a to pouhého přihlížejícího. Ten všechny moje výtky na adresu grafiky shodil s tím, že se to k prostředí pusté planety hodí. Prý to dokonce pomáhá dotvářet atmosféru. I kdybych to akceptoval, stejně zbývá malá vykreslovací vzdálenost, občasné doskakující stíny a horizont, rostoucí jak ekonomické grafy.

Na samotný závěr jsem si nechal libůstku, která pro některé z vás může hrát klíčovou roli při koupi. Re-Mars-tered edice má českou textovou lokalizaci. V mateřštině najdete jak dialogy, tak uživatelské rozhraní nebo tutoriály. Čeština se nenastaví automaticky podle konzole, ale musíte si jí přepnout v nastavení. Týká se přitom obou verzí hry, tedy digitální, i krabicové. Kéž by to nebyla jen výjimka, ale příslib, že THQ Nordic bude na středoevropské hráče myslet častěji. Abych nezapomněl, plusem může být i cena, která je proti novým AAA hrám třetinová.

6

Děkuji za nostalgii, ale těch pár odpolední stačilo. Remasterovaná Red Faction: Guerrila je skutečně jako dovolená na místě, kde jste už kdysi byli. Budovy dostaly nové omítky, moře je o něco průzračnější a pláže písčitější. Ve výsledku je ale vše jako tenkrát. Ba co víc. Za ta léta se ostatní letoviska vyvíjela a dost změnila. Je tak mnohem jednodušší pojmenovat nedostatky, jenž kdysi byly normou. Z nadprůměru titul tahá jen příznivá cena, dvojice grafických režimů a přítomnost české lokalizace.
  • klidas

ja som akurat prednedavnom dohral v spatnej kompatibilite

Red Faction: Armageddon…a som sa v vcelku dobre zabavil 🙂

• Krupe

Tak čeština byla i ve „staré verzi“, proto je i v remasteru zřejmě.

12. 07. 2018 • p.a.c.o3

RECENZE: LEGO The Incredibles

LEGO hry jsou stálící herní scény a oproti velkým studiím, které vydají svá pokračování jednou do roka, stihnou vydat do roka i dvě hry. Jejich šablona se většinou moc neliší, mění se akorát příběh a hrdinové, kteří se na jeho základě ve hře objevují. Skoro si až člověk říká, jestli to stále někoho baví hrát. Odpověď by byla nejspíš kladná, i když to má svá ale.

»
11. 07. 2018 • p.a.c.o0

RECENZE: Eventide 3: Legacy of Legends

Casual hry jsou takovou zajímavou sortou her, kterou většina hráčů přehlíží s tím, že se jedná o nějaké méněcenné hry. To však není tak úplně pravda, i když původ hledání předmětů, o kterém se budeme na následujících řádcích bavit, je na mobilní platformě. I tak se však jedná o hry nabízející zábavu, dokáží potrápit naše mozkovny a přinést zajímavé příběhy.

»
04. 07. 2018 • kristine4chaos5

Recenze: MXGP Pro

Kluci v redakci nad studiem Milestone už definitivně zlomili hůl. Není proto divu, že když vyšla jeho nová hra, mají najednou dovolené, rekonstrukce domů nebo neodkladné zdravotní prohlídky a plastické zákroky. Třeba i nastřelování vlasů. Vlastně se jim není co divit, protože už museli přetrpět zámořský motocross, atentát na rallye a naprostou devalvaci značky MotoGP. Nicméně. MXGP Pro je ve světě chválenou hrou, což může znamenat jen dvě věci. Buď...

»
03. 07. 2018 • lindros88cze12

RECENZE: Crash Bandicoot N.Sane Trilogy

Kolekce Crash Bandicoot N.Sane Trilogy konečně dorazila na Xbox One a samozřejmě také ve 4K na Xbox One X. Oblíbený vačnatec je tedy zpět a hned na úvod je třeba říct, že čekání stálo za to.

»
01. 07. 2018 • chaosteorycz5

Recenze: The Crew 2

Tak moji drazí. Právě jsem se vrátil ze zámoří, kde se mě sekta označená zkratkou „TC2“ pokusila obrátit na její víru. Na rozdíl od jiné organizace, které se to úspěšně podařilo kdysi v Austrálii, tato si na mě nepozvala jen závodníky automobilové, ale také piloty letadel a lodí. Všichni byli vybaveni velkým odhodláním vnutit mi lásku k jejich sportu. Přemlouvali, předváděli psí kusy, a dokonce upláceli drobnými dárky za to, že jsem...

»
28. 06. 2018 • p.a.c.o4

RECENZE: Unravel Two

Na hraní mám nejraději skutečnost, kdy mohu poznávat nejrůznější světy a v nich prožívat nejrůznější dobrodružství. Některé příběhy a zážitky po dohrání vyblednou, jiné z nich člověku utkví v paměti a rád se k nim vrací. Zejména se to podaří v případě, kdy prožijeme něco jiného, zvláštního nebo s výraznou grafickou stylizací, která celek odliší od zbytku herní produkce.

»
26. 06. 2018 • chaosteorycz3

Recenze: Super Bomberman R

Zlý vládce Buggler má choutky na ovládnutí vesmíru. Sám o sobě ovšem stačí maximálně na podmanění vrakoviště, což pro začátek není tak zlé. Právě tady vdechne život pěti zlotřilým obrům, s jejichž pomocí převezme vládu na stejným počtem planet v soustavě Starry Sky Nebula. Ve světě, kde je dobro na úřadu práce, by měl vyhráno a popíjel někde olejové Mojito na okraji galaxie. Rodinka Bombermanů ale nehodlá mocichtivému lotrovi posluhovat. A také...

»
22. 06. 2018 • chaosteorycz0

Recenze: Prey: Mooncrash

Podle mnohých, to prej byla jedna z nejlepších her loňského roku a další skvělý milník studia Arkane. Jiní naopak tvrdí, že směsky všech možných titulů prej nehrají, protože originalita světem otáčí. A prej už to stejně nebylo ono, protože chyběl indián, obaly od ohnivé vody a emzáci balancující mezi genialitou a parodií. Prej se to jmenovalo Prey a podle tvůrců jedna zastávka u ní rozhodně nestačí. A víte co? Já souhlasím,...

»