Recenze: Resident Evil VII: Biohazard

Autor: chaosteorycz Publikováno: 28.1.2017, 16:44

Publikováno: 28.1.2017, 16:44

Sociální sítě

O autorovi

chaosteorycz

chaosteorycz

Je autorem 1028 článků

Za starých dávných časů, kdy sociální funkce byly vlhkým snem vývojářů a tuzemský internet svištěl na vytáčeném připojení, vznikla hororová značka, která pozdější léta udávala rytmus žánru a k níž se ostatní chtěli alespoň přiblížit. Aby také ne, když Resident Evil byl prvním titulem honosícím se označení „survival horor“. Naneštěstí to bylo před dvaceti lety, a tak zatímco my jsme přestávali používat pevnou linku i na volání, Capcom vršil další díly série jak gambler sázky na ruletu, dokud nezačala značka požírat samu sebe. Po bídné šestce se konečně autoři probudili a řekli si dost. Sedli si, podívali se, kam žánr za poslední dekádu došel a výsledek nám naservírovali hned z kraje letošního roku.

Vítej doma, synu
Třebaže nový Resident Evil nese už číslovku sedm, svou podstatou se vrací k úplnému zrodu, kdy primárním cílem bylo hráče děsit, a ne mu strkat pod nos nekončící vlny mutantů. Hned v úvodu tak zapomeňte na známé postavy, protože Biohazard hraje s novými kartami. Do rukou se nám dostává Ethan Winters, obyčejný muž, kterého od ostatních vrstevníků odlišuje smutek za manželkou. Jsou tomu již 3 roky, co se Mia ztratila neznámo kam a jelikož vyšetřování nikam nevedlo, byla prohlášena za mrtvou. Okolnosti se mění v okamžiku, kdy od ní dostanete zprávu s žádostí o pomoc a místem, kde se nachází. Povzbuzeni novou nadějí směřujete do Louisiany, abyste ve smyšleném městě Dulvey nalezli zapadnuté sídlo patřící rodině Bakerových. Vstupem na pozemek vítejte v noční můře, jenž bude zkouškou nejen vaší odvahy, ale také lásky a touhy přežít.

20170128153849

Zprvu se zdá, že se v Capcomu úplně zbláznili a obyčejnou hru kočky s myší, v režii typických venkovských kanibalů, ozdobili značkou populární série, aby si mohli připsat účast na poli žánrovek z vlastního pohledu. Přeci i upoutávky a demoverze jednoznačně vnadili na souboj s famílií, která jako by vypadla z mysli Tobeho Hoopera. Ale zamyslete se, bude domácnost s lednicí plnou lidských ostatků několik let držet naživu čerstvý zdroj obživy? Ano, také mě napadají reprodukční důvody, stále je tu ale otázka, proč se Mia ozvala až po třech letech. Pravdou je, že scénárista Richard Pearsey, který je mimochodem prvním Američanem na této pozici, velice obstojně spojuje béčkový filmový námět s již vytvořeným univerzem, a to konkrétně 4 roky po předchozím díle.

Nová krev ve starých žilách
Jak rychle přijmete Ethanův příběh jako součást série, zaleží na vašich znalostech. Máte-li dostatečně nahráno, budete doma už s prvním otevřením inventáře. Graficky modernizovaný soupis držených předmětů a zbraní je principem stále stejný, kdy 4 zbraně je možné připnout na D-pad, zatímco zbytek věcí lze přemisťovat, případně kombinovat. Další stálicí jsou životadárná bylina měnící se za pomoci správných chemikálií na medicínu nebo střelný prach potřebný k výrobě střeliva. Pokud ani v tom nepoznáte známé herní mechanizmy, tak si musíte počkat až s vámi autoři přestanou hrát na babu a na povrch se začnou drát jasnější vazby na herní podtitul.

20170128153927

Což nebude trvat extra dlouho, protože jakmile máte k dispozici první útočnou zbraň, zjistíte, že před sebou nemáte jen obyčejné pomatence se zálibou v raw gastronomii. Bakerovi, tvořeni Jackem, Marguerite, jejich synem Lucasem a více mrtvou než živou osobou na kolečkovém křesle, mají extrémně tuhý kořínek. Mezitím, co budete přemýšlet, zda hledat exorcistu pro ně nebo psychiatra pro sebe, čekají vás také četná setkání s Miou. Nebudeme si nic nalhávat, pokud mladá žena tráví 3 léta ve společnosti tak sympatických lidí, asi se dá čekat, že to na ní zanechá stopy. Ovšem odpovědět na pokus o pomoc motorovou pilou není ani tak zrovna adekvátní reakce. To už nemluvím o tom, že má občas drobné výpadky paměti, během kterých by vás láskou zabila. Aby parta byla kompletní, je tu ještě Zoe, alias tajemná přítelkyně na telefonu. Její spojení s ostatními postavami budiž mým tajemstvím, ale vsaďte poslední jistič vašeho domu, že v celém příběhu hraje nezastupitelnou úlohu.

Karty jsou tedy rozdány a co teď. Tak předně se chcete dostat pryč, a to pokud možno v živém stavu a nejlépe v doprovodu své ženy. Bohulibá myšlenka však naráží nejen na odpor obyvatel, ale také na touhu dozvědět se co nejvíce o minulosti. Přeci jen jste nevážili dlouho cestu jen proto, abyste si vyzvedli drahou polovičku, poděkovali za opatrování a vyrazili směr domov. Ostatně v aktuálním stavu by s vámi ani příliš daleko nešla. Možná si říkáte, že bych se mohl jít bodnout s tím neustálým naznačováním a vybalit zápletku, případně alespoň naznačit, na což ale odpovím otázkami. Proč se Bakerovi chovají jak pomatenci, když podle fotek to bývala šťastná rodina? Co stojí za jejich zdánlivou nesmrtelností? Jak vás žena mohla žádat o pomoc, když si na nic nepamatuje? Kdo je Eveline jejíž jméno nesou některé věci v domě? A co sakra znamená ten přerostlý hmyz v druhé budově?

Odpovědi samozřejmě přijdou v pravý čas a s nimi i nějaký ten více či méně předvídatelný zvrat, ale je třeba se k nim dopracovat. Jak? To je v případě survival hororu více než jasné – hledat, prozkoumávat, kombinovat, řešit, a hlavně přežít s maniakem v patách. Ve většině případů nejde o nic revolučního, jednoduše máte neustále se zvětšující pole působnosti, kde správnou interakcí buď objevíte chybějící část do aktuální skládačky nebo provedete úkon nutný k postupu. Chválím rozumné množství funkčních předmětů. Šmejdění v každé zásuvce, skříni a komodě dokáže hraní opravdu otrávit, a možná i proto jsou úrovně navrženy tak, abyste si prohlédli ve směs jen důležité útroby. Pro děj nepodstatné, nýbrž pro udržení zásob nezbytné jsou dřevěné bedny nebo plechové krabice. Autoři si s odkládacími prostory vyhráli, takže položky do inventáře můžete najít také pod stoly, za polštáři nebo na dalších podobných místech. Na první pohled nebijí do očí, tudíž nemáte-li pilule na zbystření smyslů, nezbývá než detailnější průzkum místnosti. V celkové orientaci pomáhají jak dobře zapamatovatelné místnosti, tak mapy čekající na sebrání.

Blair Witch? Ne, Resident Evil
Co se za posun označit dá, jsou sekvence s videokazetami, i když do jaké míry jde o invenci a kdy už se dá mluvit o urputné tvrdohlavosti být cool, je k diskuzi. Myšlenka VHS kazety, díky níž se z found footage záznamu dozvíte něco málo z děje, není ničím revolučním a už před pěti lety tímto principem vznikl celovečerní povídkový film. Pasáže mají od zbytku hry rozdílný vizuál, trochu i herní styl a mimo zmíněnou prezentaci jinak utajených událostí, plní funkci nápovědy pro nalezení ukrytých mechanik. Jářku, je to pěkné, pomáhá to eliminovat stereotyp, na příběh kouknete z jiného úhlu a další dvě hodiny budete přemýšlet nad logickým opodstatněním. Biohazard se odehrává v současnosti, čemuž odpovídá i první záznam natáčený nočním viděním, ale vy ho sledujete na předpotopní technologii. Pakliže pásky, které zřetelně počítají s vaším zhlédnutím, byly nahrány někým, kdo vám chce pomoci, proč vám to dotyčný neřekne přímo? Sledování nějaký čas zabere, a zatímco vy se v klidu koukáte na televizi, může vám kdokoliv z rodiny adaptovat životní statut. Samozřejmě se tak nestane a všichni ochotně počkají, až budete mít opět čas.

20170128154301

Ať již mám nějaké výtky k jednomu z hlavních herních prvků či ne, faktem je, že jeho podíl na atmosféře je značný. Prostředí jsou bezútěšná, denní světlo až na drobné výjimky nemá šanci a dřevěné venkovské stavení budí mrazivý respekt tím více, čím blíže k jeho základům jste. Což myslím doslova. Minimum hudební podpory nechává dostatečný prostor vaší paranoii a překvapením, jež si pro vás autoři nachystali. Osobně bych připravil více infarktových situací, ale chápu, že běžný hráč může propotit spodní prádlo i při blikajícím světle nad schody. Setkání s členy rodiny pak dává zelenou gore scénám, a to zejména necháte-li se lapit. Uťaté končetiny, zlámané ruce a předměty končící ve vašem těle rychle zabarví obrazovku na rudo, čímž hra dává najevo, že by nebylo od věci použít léčebné prostředky. Kdybyste náhodou měli problémy s barvocitem, tak na levé ruce ošetřené doktorem Cvachem máte monitor životních funkcí. Jak často jeho informace budete potřebovat, záleží na kvalitě vaší střelby, velikosti nasbírané munice a na času potřebném k osvojení, ne příliš komplikovaných, návyků protivníků.

Za vším hledej virus
Herní postavy mají velice dobře napsané charaktery, kdy na konfrontaci s nimi jen tak nezapomenete, ale v žádném případě to nejsou nějací vetřelci, kteří se za 10 vteřin objeví na druhém konci budovy. Pohyby, stejně jako chování se dají velice dobře odpozorovat a budete-li opatrní, mimo povinné střetnutí jste relativně v klidu. Tím se dostávám k souboji s bossi, které jsou výtečné. Každá z bestií stojící vám v cestě je něčím specifická a její eliminace bývá napumpována adrenalin. Jen těžko si pak nevšimnout, že čím více se blížíte závěru, tím jsou tyto pomyslné milníky rozměrově větší a zmutovanější. Hra se tak více a více přibližuje svému jménu a za půlkou už nikdo nemůže pochybovat o tom, že hraje Resident Evil. Je trochu škoda, že se místy vytrácí depresivní odér první třetiny a hra začne mít tendenci sklouzávat k akci, a to čím dál tím častěji. Přispívají k tomu i nevýrazní vedlejší nohsledi, jenž vyplňují expandující herní prostor.

20170128154154

Děj se naštěstí vždy nějak stočí na děsivější stranu až k velkolepému finiši, kdy stanete před rozhodnutím buď a nebo, z důvodu nedostatku podstatné komodity a konečně zjistíte, komu patří podepsaná bota. Hra tak nabízí solidní znovuhratelnost, o kterou se nadále bude starat také dodatečný obsah využívající VHS princip. Ať už se u hry budete hroutit pod nátlakem děje nebo se tetelit blahem nad dobře zvládnutým sequelem, dříve či později projevíte zájem o grafiku. Capcom se pochlapil a naservíroval louisianský masakr v rozlišení 1080p při 60 snímcích za sekundu, což oceníte jak v chátrajících budovách, tak mimo ně či na lodi. Kritika by mohla směřovat na ojediněle horší ostření hran nebo na textury, jež místy byly až příliš „plastické“. Jsou to ale drobnosti, které, jakmile se ponoříte do děje, s klidem odignorujete.

Nakonec se sluší zmínit i funkci Xbox Play Anywhere, kterou lze chápat jako náplast za to, že u sousedů se jede ve virtuální realitě. PC verzi jsem do recenze nezapojil, protože sestava by mi nedovolila hraní okusit, jak se říká, na plný ceres. Zajímáte-li se o hrací dobu, tak tu bych zprůměroval na 7 až 8 hodin. Po pravdě řečeno, s ohledem na obsah si nedovedu představit delší stopáž, protože už teď se najdou hluší místa, když musíte absolvovat návrat někam, kde už vás nemá co překvapit. Co by vás naopak překvapit mohlo, jsou trochu delší načítací doby po shlédnutí VHS záznamů. Nejde o nic hrozného, během čehož byste ze zápalek postavili Tádž Mahal, ale minimálně po druhé kazetě si všimnete, že ve hře patří tato nahrávání mezi nejdelší.

8
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivost

Verdikt

Po šestém díle asi málokdo čekal, že se série dokáže vytasit s něčím novým při akceptaci dosud odvyprávěných událostí, ale stalo se. Capcom nechal do pokračování promluvit nesmlouvavý západní styl, který pomohl k tomu, že se Resident Evil VII může opět honosit označením horor, aniž by ztratil svou identitu. Snahu vzít si to nejlepší z děsivého žánru podporuje prvek VHS pásek, který si tímto v roli vypravěče odbývá premiéru na poli videoher. Ačkoliv chápu, že fanoušci by dusnější atmosféru už nemuseli unést, osobně bych stavidla tísně a strachu otevřel mnohem více. Stejně tak eskalující útěky k akčním pozůstatkům hry jsou spíše na škodu než k užitku. Otázka ale zní, zda koupit a odpověď na ni nemůže být jiná než ano. Sedmé setkání s důsledky konání Umbrelly Corporation je totiž nadprůměrnou hrou s velkým příslibem do budoucna.
21. 10. 2017 • chaosteorycz0

Recenze: The Evil Within 2

Je zcela normální, že když máte dlouhá léta zálibu v nějakém žánru, stáváte se pro okolí samozvaným expertem. Tohoto postavení se mi dostává i mezi kolegy, tudíž blíží-li se vydání něčeho, co zavání zpocenými rukami, sevřeným krkem nebo hrozbou neplánovaného vyprázdnění, jsem první na seznamu oslovených. I když s nadsázkou říkám, že neznám jen ty horory, které nebyly natočeny, napsány a vytvořeny, jednou nutně musel přijít zlom. Bod, v němž se můj výklad...

»
18. 10. 2017 • lindros88cze5

RECENZE: ELEX

Němečtí vývojáři Piranha Bytes nám za svou existenci přinesli řadu skvělých RPG zážitků, ať už o sérii Gothic či Risen. S jejich novým dílem ELEX se vydali trošku jinou cestou. Stále se jedná o akční RPG, ovšem do oblíbeného středověkého fantasy přimíchali slušnou dávku sci-fi. A jak tento science fantasy počin dopadl, se dozvíte v naší recenzi.

»
16. 10. 2017 • tonyskate1

RECENZE: South Park: The Fractured but Whole

Městečko South Park je zpět! Po vydařeném Stick of Truth sice přebrali štafetu vývojáři Ubisoftu, ale tvůrci seriálu u vývoje zůstali a nenechali si do ničeho kecat. Připravte se tedy na další bizarní, ujetou a pochopitelně naprosto sprostou jízdu, v niž hrají prdy hlavní roli.

»
16. 10. 2017 • chaosteorycz0

Recenze: Middle–earth: Shadow of War

Příběhy ze Středozemě hráče bavily dlouho předtím, než Glum začal slídit za „miláškem“ na stříbrném plátně a než Peter Jackson všem připomněl, že Tolkien je jméno významného spisovatele, nikoli odrůda vína. Dokonce se dá říct, že od roku 1982 má každá generace hráčů svého Pána prstenů, který vychází ze stejného základu, a přesto je pokaždé jiný. Poslední roky si Středozemi jako svou destinaci zvolili autoři z Monolith Productions, kteří se...

»
06. 10. 2017 • kristine4chaos30

Recenze: Forza Motorsport 7

Z organizační důvodů, kvůli nimž Lukáš „ChaosteoryCZ“ nemůže přinést podrobné zhodnocení nové Forzy, jsem na jeho přání tuto štafetu převzala já. Takže se připravte, že to úplně mění pohled a přístup k populární značce a žánru jako takovým. Na rozdíl od něj si totiž nemyslím, že závodní simulátor musí hráče trápit přemrštěnými nároky na ovládání. Nechci po něm ani věrohodný průběh závodu se všemi těmi testovacími koly a kvalifikacemi, kvůli nimž se...

»
03. 10. 2017 • p.a.c.o0

RECENZE: NBA 2K18

Dnešní recenzi má na svědomí Jiří „Man1“ Pacovský, takže svůj obdiv a úctu směřujte k němu 😉 Každoročně se těším na dvě období. To jedno přichází s E3, kde se dostáváme pod plnou palbu nových herních trailerů, a pak to poprázdninové. Už dávno nestuduji, takže pro mě prázdniny znamenají maximálně tak dlouhou nudu na herních serverech, které znám už nazpaměť. Ale pak přijde září a já si připadám, jak kdyby mě někdo zatlačil...

»
30. 09. 2017 • chaosteorycz6

Recenze: Cuphead

Za tajemným lesem, děsivým lunaparkem a blíže nespecifikovaným počtem řek a hor, žijí dva kusy porcelánu Cuphead a Mugman. Jejich bytí je naplněné radostí a štěstím, nicméně musejí se vyvarovat kasinu ovládanému temnými silami. Ovšem nebyla by to pohádka milé děti, kdyby naši hrdinové poslechli rad vousaté konve. S pohledem zasloužilého karbaníka vrhali kostky jedno kolo za druhým a štěstěna jim evidentně přála. Ale pekelná, která skončila s nabídkou samotného ďábla, který...

»
27. 09. 2017 • chaosteorycz9

Recenze: Project CARS 2

Mám takovou teorii, že recenze jsou jako závody. Jak je člověk začne, rozhodne o tom, jak dopadnou v samém závěru. Pokud mám alespoň trochu pravdu, tak je úplně jedno, co v nejbližších řádcích napíšu, protože bednu neuvidím. A to mám skvělý tým vedený samotnými Slightly Mad Studios a nejmodernější techniku obstaranou systémem Project CARS 2. Jenže zázemí, know-how a šikovné ruce nejsou všechno, když cestu k úspěchu kříží hladová konkurence, nevyzpytatelné počasí a...

»