Recenze: RIMS Racing

Autor: Lukáš Urban Publikováno: 25.8.2021, 12:15

Publikováno: 25.8.2021, 12:15

Sociální sítě

O autorovi

Lukáš Urban

Lukáš Urban

Je autorem 3325 článků

Trefit náladu hráčů pro určitě období, to je náročnější než vidličkou natáčet polévkové nudle v olejové zálivce. Jeden den ta holota chce něco, aby o týden později uznala za vhodné, že toužený produkt už vlastně nepotřebuje, neboť je nehorázně konzervativní a vystačí si s již známým. A jelikož vývoj hry trvá o něco déle než početí nové vlny budoucích hráčů, úspěch je věcí náhodnou. Proto jsme často svědky odvážných vkročení do neprobádaných míst, po jejichž návštěvě hlasitě volá určitá skupina konzumentů. Je ovšem otázkou, zda stejná skupina bude mít nakonec o hru zájem.

Abych to trochu upřesnil, řeč je o závodech. Především o hranici, která rozděluje arkádu a simulaci. Větší počet fanoušků si určitě získá Forza Horizon než Motorsport, stejně jako WRC proti DiRT Rally a například také MotoGP proti… RIMS Racing. Novinka od nadšeného týmu Raceward Studio by ráda posunula motocyklové závody jiným směrem a přinesla něco víc, než jen kariéru okoukanou od konkurence a lehce přístupný jízdní model. Vydává se tak stejným směrem jako kdysi Project CARS a Assetto Corsa. A to není zrovna rovinka s čerstvě položeným asfaltem, ale spíš pořádně děravá okreska kopcovitým terénem, které co kilometr hrozí zával a utržená krajnice.

Aniž bych předbíhal, můžu konstatovat, že projekty podobného ražení nemají při svém debutu šanci masově uspět. Nikdo na světě totiž tvůrcům nedá velký rozpočet na závody, kde jste nuceni přemýšlet víc než jen nad barvou stroje a výběrem dalšího závodu. Omluvte, pokud jsem vás zařadil do škatulky lehkomyslných hráčů, ale těch je většina. Nadšenců do závodní techniky, milovníků motorů a fanoušků špinavých dílen je menšina a je zázrak, že na ně aspoň občas někdo myslí. Tudíž patříte-li mezi konzumenty obsahu, pro které je rozhodujícím faktorem přístupná hratelnost, velká garáž a desítky licencovaných okruhů, pak se vraťte do náruče studia Milestone, protože tam je váš domov.

RIMS Racing má pouhých osm strojů. Ano, skutečně 8. Jde sice o plnokrevníky, po nichž touží každý šejk, ale na počtu jim to nepřidá. Jen o něco víc je tratí, a to při skutečnosti, že jen deset (tedy dvě třetiny) okruhů má co dočinění s reálnými místy konání motocyklových závodů. Žebrota s bídou si podávají ruce i v případě kariéry. Sezona sice má sedmdesát podniků, z nichž některé jsou dokonce volitelné, ale reálně se střídají asi čtyři typy závodů. Chybí okázalé prezentace, vítězné animace, manažerské prvky, stovky sponzorů a motivace hrnout se za lepším. Tím jsme eliminovali drtivou většinou hráčů a ti tři zbývající se teď dozví, že nejen obsahem je tvořena dobrá hra.

Skromné zastoupení jednostopých krásek má totiž i své výhody. Autoři úzce spolupracovali se všemi výrobci, díky čemuž mají nejenom detailní modely, ale také specifické jízdní vlastnosti a originální zvuky. Vůbec poprvé jsem měl pocit, že skutečně rozhoduje typ mašiny. Odlišné jsou výkonnostní křivky, styl jízdy, ale i opotřebení dílů při totožném zacházení. Hmatatelný rozdíl je v těžišti a váze. Jednoduše tak můžete zjistit, že vámi milovaná Honda vlastně není nic pro vás a pak trávit hodiny nákupem a laděním nových dílů nebo šetřením na jinou motorku. To, co běžně nabízejí lepší automobilové závody, se konečně dostalo i do opomíjeného subžánru.

MotoGP, Ride, Monster Energy Supercross. Ti všichni mají podepsané smlouvy se světovými výrobci náhradních dílů, abyste při výměně tlumičů sledovali, jak se vám zvýší ukazatel ovladatelnosti, zatímco na trati se jen přepíše rovnice přilnavosti. RIMS Racing vám zvýší tlak, protože nový díl potřebuje i lehce doladit, tudíž pouhá výměna na lepší časy rozhodně nestačí. Je zapotřebí si pohrát s nastavením, sledovat diagnostiku a aktivně upravovat jednotlivé díly pro optimální vyvážení. Není to zkouška z jaderné fyziky. Nastavení motorky je především o citu, přičemž údaje ze závodu dávají určité vodítko, jakým směrem se při ladění vydat. Neukazují totiž jen míru opotřebení, ale také například sílu zátěže.

S továrním nastavením tak příliš velkou parádu neuděláte. I s pomocníky se bojíte vzít za plyn, protože v zatáčkách jde zadek automaticky stranou. Brzdy je třeba používat včas a s rozumem. Rády se koušou, hlavně při velkém zahřátí. S větším výkonem přichází neposlušnost i na rovince a stavění na zadní při nižších rychlostech. A zapomeňte na bleskové změny směru. Závodník je tvor pomalý a chvíli mu trvá než ty kotlety a šunky přehodí z jedné strany na druhou. Jízda si žádá zkušenost, pečlivost a ladnost. Trochu mě mrzí malý rozdíl mezi suchou a mokrou tratí. Očekával jsem větší adrenalin, ale i při obuté suché směsi jezdí mašina na mokru skoro stejně. Konkurence, třebaže arkádovější, má mezi povrchy větší rozdíly.

Co dohánět má i umělá inteligence. Velké zaměření na simulaci a engine od KT Racing způsobily, že na startu je pouhých deset jezdců. S ohledem na to, že AI není plnohodnotným soupeřem, neboť jezdí jak po flámu, jde o družinu hodnou komparzu. Protivníci si jedou to své, občas zachybují, sem tam trochu zabojují, ale v jádru si jedou naučenou stopu, aniž by je výrazně zajímala moje existence na trati. Online multiplayer tahá do hry reálné hráče, ale nejspíš si sami dokážete představit, že lobby praskat ve švech zrovna nebude. Drobnou náhradou může být multiplayer na rozdělené obrazovce, který je určený pro dva hráče. Ale kdo ve vašem okolí najde stejně laděného protivníka?

Pozornost se tak vrací ke kariéře, u níž rozhodně nepřekvapí odměny za závody. Kredity jsou nezbytné, protože bez nich by po tratích brzy jezdily jen tříkolky na lidský pohon. A speciální týmové body zase nahrazují levely ve variaci na strom dovedností, který mají k dispozici sekce mechaniků a ti vlivnější z kanceláří výše. Ani jeden segment přímo neovlivňuje jízdu. Spíše pomáhá rozšířit možnosti závodu, zvýšit odměny a zlepšuje fungování diagnostiky o další údaje. Tím vůbec nejzajímavějším, na poměry žánru, je tak část, kde si můžu hrát na mechanika.

Ze závodního trikotu do montérek, velí nutnost vylepšovat a měnit opotřebené díly. Pokud jste někdy hráli Car Mechanic Simulator, pak vám také možná úplně nevoněl princip montáže dílů. Vybrat díl a držet tlačítko pro automatický úkon? Copak jsem pavián ve výzkumném zařízení? Raceward Studio tuto základní mechaniku posunulo blíže QTE sekvencím, a tak každá součástka dostala vlastní kombinaci tlačítek. Šrouby se povolují otáčením páčky, k sejmutí dílu dochází prostřednictvím směrovky a příslušného stisku gamepadu a komplikovanější součástky vyžadují dokonce kombinaci několika částí ovladače.

Rozmontování probíhá najednou, aniž bych musel kolem motorky „chodit“, což ale neplatí o zpětném chodu. Nový díl už je nutné najít v řádné kategorii a následně i všechny další na něj navazující. Hra naštěstí pomáhá malou ikonkou klíče, a tak nehrozí, že bych na trať vyrazil bez brzd nebo bez řetězu. Velkým plusem je totožná mechanika pro depo. Vážně jsem nečekal, že při výměně gum budu muset hrát o čas svým vlastním umem a rychlou orientací na gamepadu. No, nedopadlo to dobře a od té doby si řádně hlídám předpověď počasí a stav svého jednostopého miláčka.

Ačkoli to nerad říkám, i tato novinka se časem okouká a začne fungovat spíš jako herní brzda. S ohledem na délku závodů je životnost dílů poměrně malá, a tak něco měním skoro po každém závodu. Z přednosti se proto stává rutina, až nakonec přejde do prvku, bez něhož bych se asi i obešel. Případně mu ubral na důležitosti delším intervalem výměny součástek. Jde samozřejmě o subjektivní pocit, který nemusíte sdílet. Ale pokud chcete primárně jezdit a ladit mašinu do poslední fyzikální jednotky, je vsuvka s mechanikem možná trochu navíc.

Zbývá tak posoudit vizuální zpracování. Engine od kolegů, co pracují na posledním díle WRC a budoucím Test Drive Unlimited není Unreal a už vůbec ne ForzaTech. Je ale dostatečně výkonný, aby konkuroval výrobkům od Milestone. Drobné grafické neduhy snad vyřeší update. Tedy krom zrcadlově mokré trati, která je až příliš. Obraz má podporu 4K, zvládá 60 fps, a to při prostorovém zvuku, kde vyniknou originální zvuky strojů a rytmický soundtrack. Ten sice není generický, ale na můj vkus zní až moc elektronicky. Při koupi pak nezapomeňte sáhnout po správné verzi hry, protože Nacon opět varianty rozdělil dle generací konzol.

6
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivostMultiplayer

Verdikt

Zajímavé zpestření žánru, kde se zdánlivě nedá vymyslet nic nového. RIMS Racing to zkouší cestou simulace a jde mu to dobře. Zaměření na realistické zpracování strojů kazí jen malý počet motorek, který by byl konkurenceschopný tak před patnácti léty. Malý obsah pokračující tratěmi, a odrážející se v generické kariéře, pak vynahrazují mechaniky patřící do jiných typů simulátorů. Třebaže po čase trochu nudí. Z pohledu střední, až nízkonákladové produkce, je pak zarážející cena patnácti set korun, kterou korunuje další obsah jako placený přídavek. To po součtu všech pro a proti není nejlepší způsob, jak bojovat o fanoušky v místech, kde léta chytají jiní.
15. 04. 2024 • HusekD0

RECENZE: Dragon’s Dogma II

Ani se mi tomu nechce při psaní recenze věřit. První díl Dragon’s Dogma dorazil do našich obchodů před dlouhými dvanácti lety. Tehdy si okamžitě dokázal získat srdce spousty hráčů a ke dnešnímu dni se prodalo téměř osm miliónů kopií. Jednalo se o velmi specifické RPG, za kterým stálo asijské studio Capcom. Svým zpracováním a jedinečným přístupem si získal i západní publikum, čímž se odlišoval od své konkurence. Rok od svého...

»
13. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Outcast: A New Beginning

„Bože, ty devadesátky.“ Neříkají si jen milovníci starých časů, ale také herní tvůrci, kteří se stále častěji vrací do dob, kdy byly hry ambicióznější, hrdinové hrdinštější a komunita uzavřenější. Je pravdou, že oblast primitivní akční zábavy vykazovala tehdy kulminaci. Náš svět zachraňoval kde kdo, a tak se často cestovalo daleko za oběžnou dráhu, kde čekala vyspělejší mimozemská civilizace na Jardu od bagru, aby ji zachránil s důvtipem barbara a odhodláním tažné...

»
02. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Valiant Hearts: Coming Home

Nechce se tomu věřit, ale už je to deset let, co jsme se vydali do první světové války, abychom z pohledu čtyř různých osob poznali příběhy, o nichž se v historických zápiskách nemluví. Adventura, sázející na silný příběh a hratelnost větvenou různými styly dle hrdiny, zaznamenala úspěch a přebal vojáka se záchranářským psem se objevil na všech dostupných platformách tehdejší generace. A vlastně bylo otázkou času, kdy se k titulu někdo vrátí. A...

»
25. 03. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: The Outlast Trials

Když si uděláte jména na dusných hororech pro jednoho, kde si hráče vodíte jak psa po výstavním molu, třebaže on sám má mizivý pocit volného pohybu, je vykročení do multiplayeru poněkud ošidné. Zejména do žánru, kde si Dead by Daylight udělala těžké opevnění, které pravidelně zpevňuje rozšířeními se slavnými hororovými maniaky. A že napodobit podobný úspěch, třebaže máte v řiti zaražená lejstra od známé licence, není zrovna lehké, připomínají Resident Evil:...

»
25. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Tram Simulator: Urban Transit

Se simulátory se nám roztrhl pytel a přistála nám tu k zhodnocení další z nich, tentokrát jsme se podívali do víru velkoměsta na železnici. Vývojářské studio Stillalive Studios je známé především simulátorem Bus Simulator, se tentokrát vydalo na podobnou cestu. Prostě jsme jen autobus vystřídali za tramvaj. Očekávání tedy byla vcelku vysoká, studio už má s produkcí v tomto žánru poměrně značné zkušenosti a tak jsem se s chutí do testování...

»
24. 03. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: New Star GP

Ač se to nemusí zdát, i svět mobilních her ukrývá celou řadu kvalitních titulů, jejichž prostřednictvím se můžeme bavit déle, jak jedno záchodové sezení. Vybírat můžeme z celé řady herních žánrů, a to včetně sportovních simulátorů. Třeba takový New Star Soccer dokonce dostal několik ocenění a jeho vývojáři z New Star Games po získání zkušeností vyrazili sbírat finanční prostředky také na velké konzole. Nepřináší nám však nějaký free to play titul, ale...

»
15. 03. 2024 • DandyCZE0

Recenze: Classified: France ’44

Právě jsem byl vysazen do Francie a mám pomoci domácímu odboji. Úkolů budu mít hned několik, škodit němcům, zajištovat zásoby, shánět nové členy odboje, a hlavně připravit vše na den vylodění. Tak nějak začíná tato tahová strategie od studia Absolutely Games.

»
14. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Food Truck Simulator

Máme u nás v redakci takové oblíbené rčení. A to, že simulátorů není nikdy dost! Food Truck Simulator jsme tedy s chutí otestovali. Nakonec, vývojáři z Drago Entertainment mají velmi široké portfolio simulátorů které už objevily svět, mimo jiné třeba Gas Station Simulator, který se vskutku povedl. Povedlo se tento úspěch zopakovat i v simulaci fast foodu na kolech?

»