RECENZE: Rise of the Tomb Raider pro Xbox One

Autor: tonyskate Publikováno: 9.11.2015, 9:01

Publikováno: 9.11.2015, 9:01

Je autorem 3690 článků

Série Tomb Raider příští rok oslaví své dvacáté výročí a ačkoliv už toho sličná Lara Croft zažila opravdu hodně, tak si stále ponechala svůj šarm a díky předloňskému restartu série i jako dvacítka vypadá. Dnes recenzovaný Rise of the Tomb Raider navazuje na zmíněný restart a my jakožto hráči na Xboxu si jej můžeme letos vychutnat exkluzivně. Podívali jsme se na zoubek verzi pro Xbox One a s potěšením vám oznamujeme, že Lara opět obstála!

Tvůrci z Crystal Dynamics měli po vydání hry Tomb Raider Underworld pocit, že sérii tak trochu dochází dech a proto dlouhých pět let pracovali znovuzrození značky, kterého jsme se dočkali v březnu 2013. Lara v něm omládla a jako nezkušená dobrodružka se vydala na svou první expedici s cílem objevit ztracené království Yamatai. Jak už víme, celá situace se trochu zvrtla a Lara musela bojovat o svůj holý život a přitom se ještě vypořádat s místními šílenci. Tentokrát už ale Lara zkušenosti má a dobře ví, do čeho jde, když se vydá po stopách tajemství nesmrtelnosti, které ukrývá bájné město Kitěž, známé také jako Ruská Atlantida. Více jsme o Kitěži napsali zde.

rottr3-deadly-tombs

Jak už dobře víte, tak v Rise of the Tomb Raider se vydáte na zamrzlou Sibiř, kde začíná vaše velkolepé dobrodružství. Po boku vám stojí věrný parťák Jonah, jehož si můžete pamatovat z předchozí hry. Navštívíte také Sýrii, ale bohužel jen velmi krátce, což nás trochu zklamalo. Přeci jen s Larou jsme vždy procestovali kus světa. Zastávka v Sýrii je tedy krátká, ovšem podstatná pro příběh. Střete se zde totiž poprvé s organizací Trinity, které stejně jako kdysi váš otec Richard Croft, pátrá po tajemství nesmrtelnosti. Na chvíli navštívíte i vaše panství, ačkoliv jen formou animace, ale právě zde dojde k událostem, které Trinity nasměrují na Sibiř a vy se tak do Kitěže musíte dostat dříve, než oni.

Nemusíte se ale obávat, že byste se neustále plahočili sněhem, protože vás vaše pouť zavede k místním obyvatelům, jež obývají údolí připomínající drsnou severskou tundru. Seznámíte se tak se zajímavými postavami a střetnete se i s padouchem, kterého Trinity pověřilo nalezením nesmrtelnosti. Malou roli hraje i váš zesnulý otec a jeho poslední láska Ana. Samozřejmě nechybí kobky, jeskyně, bývalý důl a řada dalších lokací.

rottr2

Podobně jako v minulé hře, i v Rise of the Tomb Raider najdete v lokacích tábořiště, která vám poslouží jako záchytné body a místa, kde můžete svou postavu a vybavení vylepšit. Současně jej lze využít i pro rychlé cestování a nachází se mezi nimi i rozlehlé lokace, které vám nabídnou větší svobodu a jsou několikrát rozlehlejší oproti svému předchůdci. Jedná se například o bývalou sovětskou základnu, zmíněné údolí či samotnou Kitěž. Lokace jsou plné života, ať už jsou to poletující ptáci, pobíhající zajíci a srnky, či divočejší zvěř jako třeba vlci, případně něco většího. I zde na téměř každém kroku zavadíte o nějaký artefakt, dokument, nahrávku či výzvu, takže máte co dělat a ještě se dozvíte spoustu detailů o příběhu a postavách. Tyto tzv. collectibles snad není třeba představovat a mezi výzvy se například řadí odřezání pastí se zajíci nebo chytání slepic :-).

Novinkou v sérii je získávání surovin a materiálů ze zabité zvěře či okolního světa, které můžete použít k výrobě věcí, a především munice. Můžete si takto i přímo během akce vyrábět šípy, ať už klasické, otrávené (z hub), ohnivé anebo dokonce výbušné. Luk tedy budete používat hodně, i když už budete disponovat střelnými zbraněmi, mezi kterými neschází pistole, samopaly a brokovnice. Pro tyto pokročilejší zbraně či luky už ale budete muset najít jednotlivé komponenty. Každopádně všechny varianty šípů můžete použít s každým druhem luku, což pěkně zpestřuje hratelnost. Otráveným šípem můžete efektivně sundat několik nepřátel naráz či je hezky opéct s ohnivými šípy.

Pomocí magnézia pak můžete vyrábět dokonce i kulky a hlavně výbušniny, kterou vytvoříte v plechovce. Podobným způsobem lze vytvořit i molotovové koktejly pomocí prázdné láhve a trošky umu, či dýmovnice. Zkrátka se z Lary tak trochu stane MacGyver v sukni. Samozřejmě můžete hodit i lucernu, ale tu nemáte tak často po ruce. Prázdné láhve či mimo vystřelené šípy lze využít také k upoutání pozornosti. Oheň a výbušniny využijete i při řešení hádanek či při zpřístupnění zabarikádovaných míst. Nesmíme zapomenout ani na dovednost léčení pomocí obvazů a bylin. Sice je zde jako ve většině her automatické obnovování zdraví, když se kryjete, ale občas je přátel slušná přesila a léčení tak využijete.

rottr4

U tábořiště můžete za získané body ze zkušeností vylepšovat Lařiny dovednosti. Tradičně zde nechybí získávání šípů ze zabitých nepřátel a zvířat či větší odolnost proti útokům, ohni apod. Můžete si ale také zajistit rychlejší výrobu šípů a výbušnin, nebo že otrávené a ohnivé šípy budou mít po nárazu větší rozsah atd. Samozřejmě si můžete zrychlit i léčení a zajistit si, že krátce po vyléčení budete nezranitelní. Daleko zajímavější je ale například nastražení jedovaté bomby k tělu mrtvého nepřítele anebo možnost zaměřit lukem dva až tři nepřátele a najednou je sejmout. Nechybí ani možnost získat více zkušeností či aktivovat násobitel, díky kterému dostanete zkušeností ještě více.

Z různých surovin můžete také vyrábět větší toulce a vaky, které vám zajistí, že u sebe můžete mít více šípů, nábojů atd. Vylepšování zbraní už je pak automatika a zahrnuje větší poškození, rychlejší nabíjení či zmírnění zpětného rázu. Současně si zde můžete vybrat, jakou zbraň z dané kategorie u sebe budete zrovna mít, a neplatí zde pravidlo, že nověji získaná zbraň bude mít vždy větší poškození, ale může mít jiného výhody.

ROTTR_Review_Screenshot (1)

Co se hratelnosti týče, je zde několik pěkných novinek, ale i zažité a dobře fungující prvky. Instinkt přežití, který vám pomůže odhalit okolní tajemství či poradí, kam jít, se vrací a stejně tak možnost sejmout nepřátele zblízka pomocí horolezecké sekery. Nadále také platí, že za odlišné způsoby, především tiché, použité při odstranění nepřítele, vám zajistí odlišné množství zkušenosti, takže se případně dejte záležet. Pokud ovšem zvolíte naprosto tiché projití úrovní, získáte po dané sekci bonus zkušeností. Souboje nedoznaly výrazných inovací kromě už zmíněného využití okolních předmětů, prostředí či výroby výbušnin. Určitě bychom ocenili více variací při animacích, kdy ručně dorazíte či tiše odstraníte nepřítele zezadu. Léčení už jsme popsali a za zmínku ještě stojí možnost plavání pod vodou, což je další způsob, jak tiše zlikvidovat jednotky Trinity.

Ani šplhání se nijak výrazně nezměnilo, ať se sekerou či pomocí šípu s lanem. Nicméně je ale novinkou hák s lanem, který můžete hodit, když je nějaké místo moc vysoko, abyste hák zasekl o hranu, a Lara už pak vyšplhá na dané místo. Podobně se můžete přehupovat i přes propasti, a to i s lanovými šípy v některých případech. V pozdější části hry budete muset využít i novinku v podobě šípů ke šplhání. Můžete je dopředu vystřelit do dřeva anebo je po naučení dané schopnosti zabodávat během skoků.

rottr5-womanv-wild

Hrobky se dočkaly slíbeného návratu a neschází ani různé jeskyně či krypty. Na některá místa zavítáte během příběhu, ovšem spousta jich je dobrovolných a ukrývají zajímavá tajemství. Jsou navíc daleko větší, než v předchozí hře a především jich je více. Budou pro vás i větší výzvou, ovšem obtížnost na úrovni původních her nečekejte, ale zase se nebudete zbytečně frustrovat nad řešením přichystaných hádanek. Některá tato místa jsou skvěle navržena a nejvíce nás asi zaujala zamrzlá galeona na stěně jeskyně. Každopádně doporučujeme hrobky projít, protože na jejich konci vás čekají zajímavé odměny, ať už dovednost jako třeba rychle za sebou vystřelit dva šípy, nebo nové vybavení. Potěšilo i zkoumání prastarých maleb a předmětů, které vám zvyšují znalost daného jazyka, a můžete si pak přečíst ukryté zprávy na monolitech, jež vám na mapě odhalí lokace některých bonusů.

K novému vybavení se můžete dostat i plněním vedlejších úkolů, které jsou dobrovolné a zahrnují zničení vysílačů, vyčištění jeskyně od vlků, záchranu zajatců atd. Můžete tak například získat paklíč, novou zbraň či převlek, což určitě ocení velcí příznivci Lary, když bude pobíhat po Sibiři v ne zrovna teplém oblečení :-). Nesmíme opomenout ani jakýsi obchod, v němž můžete nakupovat za nalezené byzantské mince. Pořídit si tak můžete lepší zbraň, nástroj pro vylepšování, tlumič, granátomet atd.

Multiplayeru jsme tentokrát byli naštěstí ušetřeni, ovšem je zde daleko lepší náhradu v podobě režimu Expeditions, jež nabízí různé soutěživé herní režimy. Chapter Replay a Chapter Replay: Elite vám umožní zopakovat kapitoly z příběhu hry, splnit výzvy a získat tak kredity. Při volbě Elite si navíc budete moci ponechat své vylepšené schopnosti a vybavení. O něco zajímavější je ale Score Attack, v němž se můžete vrátit do úrovní ze hry, ovšem s novými pravidly. Pokud úroveň dokončíte rychle, dostanete bonus za čas. Můžete spojit útoky, pohyby a věci ke sbírání, aby vás násobitel stále rostl, a budete plnit výzvy a sbírat medaile, abyste získali co nejvíce bodů a tak i kreditů. Výzvy si navíc můžete zvolit a zahrnují například vyřešení hádanky v časovém limitu, dokončit úroveň bez smrti či posbírat nějaké předměty.

rise-of-the-tomb-raider-score-attack

Nejzajímavější je pak režim Remnant Resistance, v němž se vrátíte do různých rozsáhlejších lokací, a cílem bude splnit nové úkoly. Sami si vytvoříte vlastní mise zvolením úkolů, nepřátel a dalších prvků včetně počasí a doby dne. Jakmile budete mít misi připravenou, můžete vyzvat přátele a komunitu, aby se pokusili pokořit vaše skóre, nebo si zahrajete jiné nové mise, jež stvořili ostatní hráči a komunita. To vše pojí získávání kreditů, kdy pěkné množství dostane i během kampaně včetně několika balíčků karet. Tyto karty jsou jakési modifikátory pro zmíněné režimy Expeditions. Některé karty jsou pro pobavení, jako velké hlavy postav, které vypadají opravdu směšně, zatímco jiné mohou opepřit danou výzvu anebo vám zajistit speciální výhodu. Můžete si například zajistit nějakou zbraň, dovednosti anebo se výrazně znevýhodnit. Nepřátele budou dvakrát tak tužší, nebudete se automaticky léčit apod. Od toho se odvíjí procentuální bonus, který vám zajistí větší počet bodů. Karty můžete prodávat za kredity a současně si za ně kupovat další balíčky, kdy ty by mělo být možné kupovat i za skutečné peníze.

Sice nás fenomén této generace v podobě rozlišení a počtu snímků za sekundu pěkně štve, ale těší nás, že můžeme napsat, že Rise of the Tomb Raider běží na Xboxu One v rozlišení 1080p a moc mu to sluší. Příběhové scénky podle všeho nejsou úplně FullHD, ale přesto vypadají naprosto skvěle, zvláště postavy v nich. Samotná Lara pak vypadá naprosto famózně. Každopádně bychom řekli, že se momentálně jedná o jednu z nejlépe vypadajících her současné generace. Občas jsme si všimli poklesu snímků, když se toho dělo na obrazovce hodně, ale nejedná se o nic, co by narušovalo náš zážitek z hraní.

ROTTR_Review_Screenshot (4)

Určitě vás bude zajímat, na jak dlouho vás nové dobrodružství Lary zaměstná. Restart série se totiž i při splnění všech vedlejších aktivit dal dokončit za přibližně 13 hodin. Pokračování je na tom podstatně lépe a při dohrání hry, během které jsme se věnovali hrobkám a vedlejším aktivitám, ovšem zdaleka jsme nesplnili vše, jsme se dostali přibližně na 17 až 18 hodin. Při snaze dokončit hru na 100 % se lehce přehoupneme přes dvacet hodin a možná se dostaneme i na dvojnásobek hrací doby předchozího titulu. Samozřejmě achievementy ještě přihodí pěknou řádku hodin a s trochou štěstí se uchytí režim Expeditions a bude hru dlouhodobě podporovat na rozdíl od online multiplayeru.

9

Rise of the Tomb Raider nás nesmírně potěšil a jsme rádi za exkluzivitu, že si jej můžeme na Xboxu zahrát jako první. Výroba předmětů je příjemným zpestřením série a stejně tak návrat hrobek. Jednoduše řečeno se jedná o velmi povedené pokračování, které můžeme jedině doporučit. Pokud vás tato série a Lara baví, a líbil se vám restart, tak není absolutně nad čím váhat.
26. 03. 2019 • lindros88cze3

RECENZE: Sekiro: Shadows Die Twice

Každá nová hra od japonských mistrů z FromSoftware je velmi očekávanou záležitostí. Ani ne tak pro hru samotnou, ale jestli bude zapadat mezi ostatní hry studia a jestli poskytne hráčům stejnou výzvu a uspokojení jako předchozí hry. V případě Sekiro: Shadows Die Twice je odpověď jasné ano, i když nějaké výtky se vždycky najdou. Především se jedná o pokrok oproti předchozím hrám studia, a to navzdory skutečnosti, že se drží osvědčeného receptu,...

»
23. 03. 2019 • chaosteorycz7

Recenze: Tom Clancy’s The Division 2

Bílý dům, to majestátné sídlo nejmocnějšího muže světa, toho zažil už dost. Stal se terčem britských vojsk, což vedlo k rozsáhlému požáru a následné rekonstrukci. Byl svědkem slavnostních inaugurací, válečných porad, krizových schůzí, historických milníků a také nějaké té avantýry. Co nestihnul ve skutečném světě, to napravili dychtiví spisovatelé a lační scénáristé. Už si ani nepamatuji, kolikrát americká ikona vybuchla a kolikrát ji obsadily invazní jednotky. Na něco si stačil lidských...

»
19. 03. 2019 • CryLineT2

Recenze: One Piece: World Seeker

Piráti nemusí mít vždy odstrašující jména a vzhled zanedbaného uživatele sociálních služeb. Jsou kultury, kde pohled na korzára připomíná návrat do dětství. Cestu zpět do let, kdy jsme s chlapci ze sousedství blbnuli v polích rostlého obilí. Na hlavě slaměný klobouk, v koutku stéblo a na sobě otrhané oblečení s krátkým střihem. To je vizuální vizitka kapitána Luffyho, hrdého vůdce Slamáků a hlavního hrdiny mangy One Piece.

»
16. 03. 2019 • p.a.c.o0

RECENZE: LEGO Movie 2 Videogame

Skládání kostiček je nejen velice uklidňující, ale také zábavný způsob, jak v sobě probudit tvořivého ducha. Stavět můžeme buď podle nějakého plánku, nebo ještě lépe, podle vlastní chuti a představivosti. Kreativní jedinci si navíc v dnešní době mohou vybrat, zda se chtějí „zapotit“ při fyzickém skládání kostiček, nebo všechny své vize a fantazie otisknout do virtuálního světa. Fyzické stavění dokáže velice dobře zprostředkovat legendární stavebnice LEGO, jež má přesah i do virtuálního...

»
09. 03. 2019 • chaosteorycz8

Recenze: Devil May Cry 5

Není úplně jasné, jak se tyto dvě osobnosti potkaly. Natož, co je spojilo do jedné dějové linie, ve které jsou démoni lovným artiklem, lidé obyčejnými návnadami a svět obrovskou oborou. Možná si za to Alighieri může sám, neměl se ve své Komedii tak bratříčkovat s peklem. A ještě do toho tahat ženskou, co by buzolu světem zatracenců. A pátý římský císař? Ten by si ubytování ve vroucím kotli zasloužil krutostí, před...

»
05. 03. 2019 • p.a.c.o0

RECENZE: DiRT Rally 2.0

Automobilismus je nedílnou součástí naší společnosti a spousta lidí si bez auta nedokáže svůj život ani představit. Je přitom jedno, jestli je to strejda s baretem ve Fábii, nebo týpek za volantem silného BMW. Potkat některého z nich na silnici je denní výzvou a zkouškou našich nervů. Na jednoho se nadává, druhého by člověk vyzval k závodu nebo opuštění volantu. Ať máte na silnici výbušnější povahu nebo řídíte v klidu, jedno je jisté....

»
02. 03. 2019 • lindros88cze4

RECENZE: Trials Rising

Série Trials, kterou lze kvalifikovat jako fyzikální plošinovku s motorkami, se po pětileté pauze vrací, aby nám naservírovala další návykovou jízdu, ale i frustrující zážitky, na které jste už asi zvyklí. Ačkoliv je Trials Rising již šestou hrou této značky, je nejspíše i tou nejvhodnější pro nováčky, o čemž si ale ještě napíšeme.

»
27. 02. 2019 • p.a.c.o0

RECENZE: Degrees of Separation

Není snad většího protikladu, než tepla a zimy. Sluníčko, příjemné počasí, sezení na zahrádce. Všechny tyhle aktivity si umíme dost dobře představit a spousta z nás se na ně těší. I zima má rozhodně něco do sebe. Nemyslím teď plískanice, hnusný šedý sníh ve městě a teploty kolem nuly. V té správné zimě je všude krásná sněhová pokrývka, teploty pod nulou, ale sluníčko mají společné, byť je pravda, že v zimním období si...

»