RECENZE: Ryse: Son of Rome Xbox One

Autor: tonyskate Publikováno: 15.1.2014, 14:28

Publikováno: 15.1.2014, 14:28

Je autorem 3966 článků

Jedním z launch titulů pro Xbox One je i římská akční řežba Ryse: Son of Rome od Cryteku. Tato hra si prošla dlouhým procesem vývoje a změn a po odhalení na E3 to také neměla zrovna jednoduché. Crytek ale zabral a vylepšil hru, co to jen šlo a finální produkt není vůbec špatný.

Odplata a pomsta jsou ověřenými základy spousty zápletek a ženou lidi do extrému, jen aby dosáhli svých cílů. I jinak klidné charaktery mohou ve jménu pomsty dělat strašlivé věci, aniž by ztratili dobrou přízeň diváků, kterou si získají, ještě než dojde na moment tragédie. Samozřejmě se nejedná o nic nového, ať už mluvíme o filmech či hrách, ale přítomnost římského období pro tento epický příběh a hrůzné násilí skvěle sedí, a Ryse: Son of Rome je tak výjimkou předělání klasického klišé v něco vzrušujícího a poutavého.

Ryseglottmariusxboxone1913

Kampaň v Ryse: Son of Rome vypráví příběh římského vojáka Maria Tita, jehož rodina byla pobita a zůstala mu tak jen touha po odplatě. Jako Marius Titus toho zažijete mnoho. Jako mladý voják budete cvičit boj se svým otcem, který je uznávaným vojákem. Spatříte také Mariův postup hodnostmi římské armády, když se postupně prokáže jako stroj na zabíjení a nebojácný vůdce ostatních vojáků. Příběh nabízí několik zajímavých zvratů a i lehkou přítomnost božstva, ale nejedná se o nic nového pod sluncem. Zápletka tak není nijak průlomová, ovšem je zcela výtečně vyprávěna a solidní herecké výkony v scénkách vytvořené herci pomocí motion capture bezvadně doplňují příběh. Celá parta herců zkrátka odvedla dobrou práci a díky tomu jste více vtaženi do vyprávění a to vše podporuje plynulý přechod mezi hrou a samotnými scénkami.

Největším problémem příběhu je ovšem to, že kampaň trvá asi jen 6 až 8 hodin, podle jak dobří budete. Příběh a postavy jsou natolik strhující, že nebude chtít, aby hra skončila, ovšem bohužel. Samozřejmě můžete zvednout obtížnost a projet si hru znova, ale hra nenabízí větvený příběh, že byste učinili jiná rozhodnutí, takže v zásadě neuvidíte nic nového. Nicméně ale můžete sbírat různé předměty jako třeba svitky či kroniky.

Co se týče multiplayeru, tak hra nabízí souboje v arénách na způsob Kolosea. Můžete buď hrát sami, což je určitě fajn pro budování postavy nebo v online kooperaci. Kromě zabíjení je v arénách nutné plnit i různé objekty, jako něco zapálit apod. Souboje v arénách jsou trochu více chaotické, nežli v kampani, protože se na vás vyřítí větší množství nepřátel, třeba i osm až deset, kteří se vás snaží zabít a útočí ve větších počtech. V kampani na vás také útočí více nepřátel naráz, ale většinou ne v takovém množství. Je tedy dobré mít zmáknuté blokování ran, ale hlavně si boj pořádně procvičíte a spatříte i nové popravy, kdy některé jsou i ve spolupráci s druhým hráčem. Součástí arén jsou i různé pasti, do kterých vyplatí nalákat nepřátele, ovšem sami si na ně dejte pozor. Multiplayer nabízí poměrně hodně arén a na pár hodin se tak určitě zabavíte, zvláště pokud si souboje užíváte.

Vítězstvími v arénách můžete vylepšovat svého gladiátora a kromě odemykání lepších předmětů budete získávat i zlato. Součástí jsou ovšem i mikrotransakce, kdybyste si chtěli postup urychlit. Můžete tak za skutečné peníze nakoupit Booster packy, které obsahují nové vybavení pro vašeho gladiátora a také zlato. Hráči, kteří tak obětují pár dolarů, se rychle vylepší, ale na druhou stranu není mutliplayer o bojování proti sobě, vždy jen spolu, takže nehrozí narušení rovnováhy.

Screenshot_Dover

Bojový systém je téměř dokonalý ve své jednoduchosti. Máte čtyři klasické akce, úder mečem, odražení štítem, blokování rány a kotoul. Souboje jsou hektické, ale nejste jimi zaplaveni, takže máte vždy pocit kontroly nad situací. A to i když budete naráz čelit čtyřem až pěti nepřátelům. Musíte jen včas mačkat tlačítko pro zablokování nepřátelského úderu. Pokud se nepřátel nachází za vámi, tak správně načasované odražení rány vás automaticky otočí, což vede k pozoruhodným bojovým pohybům. Jakmile nepřítele dostatečně zraníte, tak můžete klasicky zasadit ještě pár úderů, jako je tomu i jinde, anebo můžete zahájit jeho popravu, což doporučujeme. Toto doražení či popravy jsou trnem v oku herní komunitě, protože působí jako QTE (quick-time events), tedy události, kdy mačkáte tlačítka v určitém pořadí, tedy podle toho jaká barevná záře se okolo nepřítele objeví. A tím porovnání s QTE končí, i když teda poprava je vykonána, ať tlačítka zasáhnete včas nebo ne, což je trochu škoda. Podle toho jak správná tlačítka ve správný čas stisknete, tak jste odměněni bonusovými body. Pokud minete, tak zde není žádný trest, což možná štve lidi nejvíc, ale prostě to svádí na QTE.

ScreenShot0211

Nicméně je podle nás systém poprav vskutku povedený, i když dosti násilný, což je vzhledem k výtečnému vizuálnímu zpracování, docela vidět. Neschází tak useknuté končetiny, podřezávání hrdla či šlapání na hlavu. Možná to pro někoho bude trochu síla, ale k Římu a dobovému zasazení hry to určitě pasuje. A to je jen polovina zábavy. Tu druhou tvoří radost z doražení nepřítele, který vám dal zabrat. Ostatní nepřátele během popravy na vás nemohou, abyste si je tak mohli vychutnat v celé jejich kráse. Pokud máte načato více nepřátel, tak můžete zahájit i dvojitou popravu, takže variabilita rozhodně neschází. Za získané body postupujete na vyšší hodnosti a tak získáváte zkušenosti a zlato, za které můžete vylepšit vaši postavu (zdraví atd.) nebo si zpřístupnit další a další popravy.

Stejně ale pořád nechápeme, proč se na bojový systém vznesla obecná nenávist, přitom v jiných hrách je to úplně stejné, tady to navíc oživuje přes 100 různých poprav.

Ryse může být místy výzvou, ale jsou zde různé systémy, které brání tomu, aby hra byla frustrující. Můžete přepínat mezi čtyřmi systémy, které by se dali nazvat i bonusy, protože vám na základě úspěchu v soubojích budou různé pomáhat. Těmito čtyřmi bonusy je obnova zdraví, bonus k poškození, bonusové zkušenosti a doplnění focusu. Mezi bonusy můžete kdykoliv přepínat pomocí D-padu, i když nejvíce asi pofrčí uzdravování a zkušenosti navíc. Focus ale také není k zahození a úderem štítu do země zpomalíte čas a můžete se na nepřátelích skutečně vyřádit a dosáhnout slušného komba. Trocha frustrace ale přesto neschází, ostatně jako v jiných hrách tohoto typu, a to zvláště při soubojích s bossy, kdy si budete muset dát záležet na načasování blokování úderů, anebo hodně uhýbat. Menším nedostatkem jsou také hlasové příkazy skrze Kinect. Nevím jak vy, ale křičet na Kinect pokyn „Archers, cover me!“, tedy ať Maria kryjí lučištníci, mi přijde trochu moc :-). Jako alternativu můžete samozřejmě na chvíli podržet levý bumper, což ale v zápalu souboje občas není moc ideální. Když už jsme u toho rozkazování mužstva, tak občas utvoříte formaci a budete pomalu postupovat a krýt se štíty před šípy, a mezitím vždy rychle hodíte salvu oštěpů na nepřítele. Není to nic extra, ale jedná se o příjemné zpestření a chvilkové zvolnění tempa také neuškodí.

ScreenShot0020

Jak jistě víte, tak hru vyvinulo studio Crytek za pomocí jejich CryEngine, takže není divu, že graficky hra skutečně vyobrazuje možnosti next-genu. Podle nás se jedná o doposud nejlépe vypadající next-gen hru. Postavy jsou skvěle animované a jejich mimika úžasně vystihuje emoce, což je více než jen výraz v obličeji. Dialogy jsou natolik dobré, že jim budete rádi věnovat vaši pozornost, ale je to grafika, která skutečně oživuje postavy a posouvá hranici zážitku ze hry zase o kousek dál. O nádherných scenériích a do detailu zpracovaných prostředích se snad ani není nutno zmiňovat, stačí pohledět na obrázky a především si pustit videa.

Ryseforumvitallionxboxone986

7

Ryse: Son of Rome svůj příběh vypráví naprosto skvěle. Nabízí zábavné a nemilosrdně násilné souboje, které jdou ruku v ruce s úžasnou grafikou. Škoda jen, že celý ten zážitek je docela krátký a budete si říkat, kéž by ta hra byla jen delší. Další hodiny zábavy najdete v arénách Kolosea, pokud vás to táhne k multiplayer, který se docela povedl. Nicméně jestli jste doufali v epický příběh hrdinství a pomsty, tak vám jej Ryse: Son of Rome nabídne, i když by mohl být delší.
  • DGO

Já si nemůžu pomoct, ale hře bych tu 8čku dal. Trvanlivost je alespoň pro mě větší než třeba u Assassins Creed série. Dohrál jsem hru 2x, napodruhé na Legendary obtížnost a nemůžu se dočkat na nějaký DLC pro single player. Mezitím si krátím čas v aréně a baví mě to i jako solo. Ty variabilní typy „zakončení“ to je něco co mě žene dál a dál abych měl odemknuté úplně všechno :-). Jinak ale s výše popsaném v recenzi souhlasím.

• Petr Záleský

Hru jsem ještě nehrál, ale je to první recenze co se mi líbí. Co jsem četl jiné recenze tak hře vytýkají třeba soubojový systém, málo zbraní. Ale je snad logické že římský voják bojuje nějakým stylem úž od začátku a že používá zbraně na které je zvyklý a které k římskému vojáku patří. Prostě není to vymyšlený Skyrim. A nebo hře vyčetly přtomnost božstev, což je podle mé taky blbost. Do říma se to samozrejme hodi. Tak ze prvni recenze na ryse co se mi libi. Na hru se teším, jen me mrzi ze je kratsi.

19. 09. 2019 • Lukáš Urban6

Recenze: Borderlands 3

I kdyby Hulk už nikdy nezezelenal. I kdyby Batman už nikdy neopustil jeskyni. I kdyby Peter Parker natahoval sítě jen mezi palmami. A i kdybych už nikdy nevyslovil, že nemám rád Marvel. Stejně se nic nezmění na faktu, že komiksy vládnou světu ve všech podobách a na všech platformách. Kdy jindy tedy vrátit značku, která si na komiksech postavila jméno, když ne teď. Borderlands 3 tak přicházejí jak imperiální velmoc,...

»
18. 09. 2019 • p.a.c.o8

RECENZE: eFootball PES 2020

Stejně jako každý rok startují naplno fotbalové soutěže po celém světě, tak každý rok nemůže chybět aktuální zpracování nejpopulárnějšího sportu na světě formou hry. A stejně jako každý rok se nám do rukou dostanou osvědčené série PES a FIFA, které se rozhodně nebudou šetřit a o přízeň hráčů si to rozdají na ostří nože. Souboje jsou to čím dál zajímavější, kdy spousta z nich se odehrála ještě před samotným výkopem.

»
12. 09. 2019 • p.a.c.o2

RECENZE: NBA 2K20

Témat, o kterých se před recenzí může člověk zmínit je celá řada, a hlavně díky nim se dá krásně natáhnout celý text. Dnes se proto budeme věnovat pojmu bezedný koš, protože by se dal označit za klíčové slovo následující recenze. Kdo si znechuceně odplivl v domnění, že následující řádky se budou věnovat nějakému marketingovému programu pro bezdomovce, může zůstat v klidu. Spojení bezedný koš má i velice seriózní význam pro aktivitu mající...

»
11. 09. 2019 • Lukáš Urban0

Recenze: Monster Hunter World: Iceborne

Reálný lov asi nebude příliš zábavný. Se zbraní pochybné minulosti a pověsti stopujete něco, k čemu se musí vystavit doklad. Navíc v určeném období a lokalitě. To často obnáší výpravy v nepohodlnou dobu. Nebo s nepohodlnými kolegy. Pak si ještě musíte dávat pozor, aby ten paroháč byl skutečně jelen, a ne soused Olda. A proto je tu Monster Hunter World. Když dostane spoluhráč po kebuli půltunovým mečem, řeší to omluva. Na lov si jdete,...

»
10. 09. 2019 • tonyskate2

RECENZE: GreedFall

Tento týden nám francouzské vydavatelství naservíruje další zajímavý titul v podobě akční RPG GreedFall od studia Spiders. Mediální masáž před vydáním byla pěkně rozjetá a řekli bychom, že i úspěšná, protože jsme se na tento titul docela těšili. Jestli ovšem půjde v úspěšných stopách dobrodružné akce o krysím moru, která vyšla taktéž pod Focus Home, to se dozvíte v naší recenzi.

»
08. 09. 2019 • CryLineT14

Recenze: WRC 8

Jak se vrací školáci do lavic, začíná příval herních novinek. Do těch letošních opět zasahuje WRC, aby zaplnil místo odloženého pokračování hry GRIP. Jenže. I když mám závody ráda, nejsem tou pravou na jejich kritizování. Můj pohled je až příliš obyčejný, což mi bylo nejednou připomenuto. Nebudu tedy zdejší návštěvníky hladit proti srsti. Můj pohled konfrontuji s Lukášem Urbanem. Členem redakce, jehož znalosti závodních her jsou nejširší.

»
04. 09. 2019 • p.a.c.o23

RECENZE: Gears 5

Správnej akční hrdina do toho jde naplno, nehledě na důsledky. V případě akční hry musí krev stříkat na všechny strany, trupy se pořádně půlit a nepřátelé umírat v bolestech. Tak nějak by měla vypadat opravdová akční záležitost a je škoda, že akční hry posledních let tak trochu vyměkly. Ti tam jsou hrdinní gerojové trousící jednu drsnou hlášku za druhou, kouřící doutníky a dorážející na dívky. Do her se nám vkrádá stále více...

»
03. 09. 2019 • Lukáš Urban16

Recenze: Blair Witch

Zeptejte se mě o půlnoci na oblíbené hororové studio a určitě řeknu Bloober Team. Poláci si za poslední roky našli čitelný styl, který je rozpoznatelný a mně sedí. Z trouchnivějícího domu postavili uměleckou galerii, hnusným panelákem vzdali poctu Blade Runnerovi a liduprázdné kajuty dotáhly na Broadway. Tak co asi udělají s legendou Blair Witch? S kultem, který na přelomu tisíciletí přepsal hororovou kroniku a umetl cestičku found footage žánru. Stane se hluboký les...

»