RECENZE: Snake Pass

Autor: chaosteorycz Publikováno: 1.4.2017, 16:28

Publikováno: 1.4.2017, 16:28

Sociální sítě

O autorovi

chaosteorycz

chaosteorycz

Je autorem 1145 článků

Už je to opravdu dlouho, kdy plošinovky patřily do stálého repertoáru všech větších vydavatelství, o výrobcích herních zařízení ani nemluvě. Jak se hraní zpřístupňovalo stále většímu počtu hráčů a jak se technologie vývoje a publikace stále zjednodušovaly, stalo se z kdysi opěvovaného žánru synonym pro nezávislé projekty, které v drtivé většině případů vyšumí krátce po vydání. Těžko říct, jestli za náhlým obratem stojí loňský Ratchet & Clank nebo, budu-li domýšlivý, exkluzivní ReCore, ale letos nás čeká celá řada ambiciózních plošinovek, přičemž tou první je Snake Pass.

Novinka, která cestu od projektu ke konečné verzi urazila za 8 měsíců, přichází kompletně z rukou studia Sumo Digital, a to prostřednictvím Noodla s Doodlem. Nesourodá dvojice, jejíž pouť by v reálu patrně skončila sežráním nebohého kolibříka, má před sebou těžký úkol. Neznámý vetřelec vniknul do kouzelného světa a zanechal za sebou paseku v podobě rozházených světélkujících kamenů, pojmenovaných Keystones. Ty je třeba vrátit zpět na podstavce obklopující bránu, neboť bez nich bůžci ztrácejí svou moc a hrdinové nemohou cestovat napříč světy. Ale jak na to, když končetiny si evoluce nechala pro jiné živočichy a nepřítel stále krouží okolo? Inu, kdo nemá v nohách, musí mít v hlavě.

Snake Pass_2

Noodle, Doodle, z prstů štrůdl
Logické hry vyhledávám jen příležitostně, protože se mi většinou nechce přemýšlet, jak se dostat z bodu A do bodu B, případně čím odklonit světelný paprsek začínající 3 patra nade mnou. Na druhou stranu, je-li ve hře otázka šikovnosti, důvtipu a originálního námětu, jsem jeden velký gamepad. Autoři postavili hratelnost na nedostatku jednoho z hrdinů, z něhož udělali klíčový prvek postupu. Jak už vám asi došlo, ve hře je hratelnou postavou had, a abyste mohli čelit všem připraveným úskalím, je třeba si osvojit ovládání. To se soustředilo do Noodlovi hlavy a vy díky němu určujete jakým směrem se živočich vydá, přičemž je třeba respektovat jeho skutečné pohyby a fyziologii.

Kouzlo promyšlenosti celého systému objevíte hned v prvních úrovních, které zároveň představují tu nejlehčí obtížnost. Mimo směru je totiž třeba koordinovat také zdvih hlavy, držení a přizvednutí chvostu obstarané opeřeným společníkem. A to vše za doprovodu fyziky, která vám nedá nic zadarmo. Ačkoli tvůrci do nastavení implementovali zjednodušené ovládání, doporučuji zatnout zuby, zocelit nervy a potrápit se s tím základním. Jen tak si vychutnáte drobná vítězství lemována nejen klíči k bráně, ale také modrými plasmami a mincemi. Právě ty patří mezi nejhůře získatelné a skvěle si na nich otestujete, zda už umíte využít hadův plný potenciál. Do karet hraje i počáteční volnější tempo a absence časového limitu.

Výzva, která se neodmítá
Jak počítadlo připisuje patnáctku úrovní, zvedá se laťka obtížnosti. Úspěšné dokončení světa a získání odměny znamená, že příští série nabídne další výzvy, větší prostranství a zcela nové prvky. Element země doplní voda, vítr, oheň, jindy nehybné překážky oživí pohyb a do hry se zapojí jednoduché hádanky a mechanismy zpřístupňující cestu. Náhle na další rozhodnutí nemáte všechen volný čas, ale musíte kalkulovat, počítat s hrdinovou vahou a přemýšlet, zda zvolený úchop bude stejně pevný také za 2 vteřiny, až se bambusová skládačka překlopí na druhou stranu. A co víc, povinné sběry se stanou stejně nedostupné jako ty vedlejší. V případě, že zvolená taktika vezme za své, nastupuje úhyn a respawn u nejbližšího checkpointu. Z čehož nebude mít radost.

Patrně z důvodu podtržení stoupající náročnosti jsou záchytné body poněkud nedostatkovým zbožím a nejednou dojdete na okraj volby, zda risknout komplikovaný přesun a případnou ztrátu nasbíraných předmětů nebo se raději přes známou cestu kousek vrátit a zpečetit aktuální postup. Útěchou budiž fakt, že vývojáři prostřednictvím achievementů dokáží ocenit každý přístup a na opravdové mistry čekají úspěchy za dokončení levelu bez úmrtí nebo bez aktivovaní checkpointů. Troufám si říct, že některé z nich budou v kolonce „Rare“ ještě hodně dlouho. Osobně jsem se o ně pokoušel zhruba v půlce hry, ovšem po necelé hodině jsem potupně kapituloval. Přeci jen, ego si můžu zvyšovat jindy.

Sázka na jistotu
Jestliže předchozí odstavec zamířil směrem k méně podařeným aspektům jinak úžasné hry, je nezbytné rozebrat ten nejtvrdohlavější, kterým je kamera. Že nevidím do útrob, v nichž se Noodle sotva otočí je omluvitelné, stejně jako neochota potopit se do mělčích vod, ale když visím jak měšec pod skálou a nemohu se trefit na minci jen proto, že se pohled neustále vrací zpět, jsem silně znepokojen. Z textu hádám cítíte, že neduh není tak nesnesitelný, aby znemožnil hraní, nicméně i přes možnost natočení, zoomování a vycentrování kamery, občas uděláte mizerný tah. V lepším případě ho stačíte napravit, v tom horším platí předchozích pár vět.

Snake Pass_3

Nebudu zastírat, že grafické zpracování mělo mé sympatie od prvního traileru a finální hra je pouze podtrhla. Vyvážený mix mezi retro stylizací a moderním 3D zpracováním zanechává pocit, že Snake Pass důvěrně znáte, čemuž napomáhají sympatičtí hrdinové, zvolená paleta barev a podařené textury. Přesto jde ale stále o něco nového, co si vás dokáže podmanit a podvědomě nutit k pokoření dalšího kousku hry. Třebaže svět obývá z větší části jen ústřední dvojice hada s kolibříkem, drobní živočichové, vlající tráva nebo stíny mraků potulující se po plošinách dávají pocit živoucího prostředí, které nikdy nespí. Škoda vzdáleného exteriéru řešeného rozmazaným čímsi, co připomíná doby mayské civilizace. Nepůsobí příliš dobře. Co chybí dabingu, omezujícímu se pouze na zvuky, to vévodí soundtracku z dílny Davida Wise. Veterán herního průmyslu má i po třiceti letech cit pro atmosféru, který je nepodbízivý, ale zároveň výstižný. Ostatně nadarmo nebyl dlouhá léta členem studia Rare.

Vzpomínka na minulost
Hra šlape samozřejmě v aktuálním rytmu strategie Xbox divize, a tak ji zakoupíte s podporou HDR v rámci modelu Xbox One S a také funkcí Xbox Play Anywhere. Stejně jako u jiných titulů, i tady platí že střídavé hraní na konzoli a PC funguje bez jediného problému, přičemž rozdíl mezi maximálním grafickým nastavením na stolním počítači a herní konzolí je minimální. Překvapila doba načítání, která je taktéž srovnatelná. Ke konzolové optimalizaci pak nemám co říct, ostatně bylo by zahanbující, kdyby si jednoduché scény nedokázaly udržet bezproblémový chod.

Snake Pass

Jako někdo, kdo zabil nespočet dní svého dětství u značek Crash Bandicoot, Spyro, Mega Man, Jazz Jackrabbit a mnoha dalších od osmibitů až po nejlepší díla vydavatelství Virgin Interactive, patrně nedokážu být důsledně kritický. Proto odpouštím slabé využití kolibříka, bez jehož pomoci se dají zvládnout téměř všechny situace, stejně jako level design jdoucí ruku v ruce s herní dobou. Tu si určujete sami svou touhou po plnohodnotném splnění jednotlivých úrovní, které ne vždy ždímají potenciál naplno. Ve společnosti Noodla a Doodla tak můžete být hodin 5 nebo také 15. Ve chvíli, kdy dílčí svět s patřičným elementem úspěšně absolvujete, dokončené úrovně se zpřístupní formou Time Trialu, v němž změříte časy s ostatními hráči. Díky tomu se herní doba natáhne ještě více a vy dozajista nebudete litovat utracených peněz.

8
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivost

Verdikt

Snake Pass neboli Sonda do nevšedních trablů všedního hadího života, je přesně tím oživením, které kdysi úspěšný žánr potřebuje. Autoři z obyčejného námětu dokázali vykřesat originální počin těžící z důmyslného ovládání a hratelnosti, při níž krevní tlak kolísá jak horská dráha. To celé zabalili do sympatického pozlátka, které si musíte oblíbit okamžitě s prvním spuštěním. Přestože nelineární obtížnost nemusí sednou každému, jako celek je novinka překvapivě zábavná a chytlavá. Kdyby k občasným záchvatu vzteku nepřispívali drobnosti spojené s nedomyšlenou kamerou a checkpointy, bylo by hledání kamenných klíčů dokonalým počinem.
  • David Jurič

    Z videí mám opravdu strach o ovládání jaké bude, spíš toto vynechám a koupím Yooka-Laylee, to vypadá o stupeň líp.

    • Chaosteory CZ

      Při plnohodnotném ovládání funguje RT jako spouštěč pohybu, levou páčkou se ovládá hlava hada, „A“ je pro zdvih hlavy. tlačítkem LT se řídí stisk při namotání a nakonec „Y“ pro zvednutí ocasu 🙂

      Bez posledních dvou se přinejmenším dvě třetiny hry obejdete a zbytek se dá dostat do ruky. Při zvolení jednoduššího schématu ovládání odpadá RT a pohyb se řídí kompletně levou páčkou.

12. 12. 2017 • chaosteorycz3

Recenze: Hello Neighbor

„Ahoj sousede“, volám na pána žijícího naproti nám, když si jdu pro míč na okraj chodníku. Buran jeden. Ani neodpoví a čučí jak spadlý kaštan. Možná až moc dlouho sleduje mou pomalou chůzi směrem od jeho domu. Dokonce si mou pozici ještě zkontroluje pohledem z poza okna poté, co se uchýlil domů. Nevím proč, ale mám takový nepříjemný pocit. Proč mě tak dlouho pozoroval? Proč má na rukách zahradnické rukavice, když...

»
06. 12. 2017 • chaosteorycz0

Recenze: Soma

Také nemáte rádi zpoždění? Teď nemyslím takové to několikaminutové, kdy nic nestíháte kvůli líné dopravě nebo vlastnímu podcenění časové rezervy. Bavím se o více jak dvou letech, během kterých zapomenete i na působivější věci, než je vydání sci-fi hororu z dílny Frictional Games. Ti nedočkavější, včetně mě, Somu odehráli mezitím jinde a ostatní žánroví maniaci našli za tu dobu kvalitní náhrady. Proč tedy vůbec věnovat čas, a především peníze hře, která...

»
01. 12. 2017 • chaosteorycz0

Recenze: Bush Hockey League

Když je nemůžeš porazit, tak je zmlať anebo zmrzač. Tak přesně tímhle heslem se v druhé půli minulého století řídil leckterý hokejový tým, a to i na vrcholové úrovni. Ostatně ještě já pamatuji národní výběry Ruska či Kanady, které převahu soupeře kompenzovali přehnaným zájmem o jeho kolena, ruce a repasi obličeje. Používání hokejky jinak, než je v pravidlech a přetváření ledové plochy do zápasnického ringu se tak v 90. letech stalo cílem hned...

»
27. 11. 2017 • p.a.c.o3

RECENZE: Road Rage

Každý z nás určitě zná ten pocit, kdy se na něco těší a nemůže se dočkat dne, kdy si konečně svou vysněnou záležitost bude moct vyzkoušet nebo prožít. Přesně tyhle pocity jsem měl ve spojení s hrou Road Rage, která se odkazovala a snažila se ve mně vyvolat vzpomínky na legendární záležitost jménem Road Rush. Dokonce jsem v Road Rage vyzkoušel v rámci předběžného přístupu na PC, kdy pln optimismu jsem doufal, že předběžný...

»
26. 11. 2017 • p.a.c.o1

RECENZE: Farming Simulator 17 Platinum Expansion

Zemědělci mají svá pole jistě již sklizená a připravená na zimu, která se nezadržitelně blíží. Kdo by rád něco sklízel, může se vydat na pole virtuální, kde se neustále něco děje. Jednou z her, jež dokázala na farmářskou tématiku nalákat zástupy hráčů, je bezesporu Farming Simulator, jehož poslední ročník s číslovkou 17 se povedl na výbornou. A aby toho obsahu nebylo málo, dostává hra Platinovou edici, jejíž součástí je celá řada novinek.

»
24. 11. 2017 • kristine4chaos0

Recenze: LEGO Marvel Super Heroes 2

Fanoušci komiksových vesmírů jsou často jak kočky se psy, protože všichni tvrdí, že právě ten jejich je nejlepší. Největší rivalita samozřejmě panuje mezi společnostmi Marvel a DC. Superhrdinové svadí nepřímý boj na pultech tiskovin, v televizi, na stříbrném plátně, ve videohrách a také v našich domovech. U nás není výjimka. Když se mi podaří přítele přemluvit k třetímu Thorovi, automaticky musím počítat s povinnou projekcí Ligy spravedlnosti. On sní po nocích o tom, jak se...

»
22. 11. 2017 • lindros88cze4

RECENZE: L.A. Noire pro Xbox One

Detektivní thriller L.A. Noire od dnes již zaniklého australského studia Team Bondi, se vrací, aby se podíval na moderní konzole. Rockstar Games připravily remaster této povedené hry a my se teď mrkneme, jestli dokáže obstát i dnes.

»
20. 11. 2017 • chaosteorycz0

Recenze: Star Wars Battlefront II

V žádné předaleké galaxii, kde wookieeové dávají dobrou noc, ale v nám důvěrně známém vesmíru vznikla kdysi série Battlefront. S blyštivou značkou Star Wars a ještě opulentnějším logem LucasArts, dostali fanoušci rodinných fantasy pohádek poctivou dávku akce, která jim do gamepadů přinesla ty největší hrdiny z obou stran Síly. Jenže galaxie se mění, hrdinů přibývá, souboje mezi Impériem a rebely kývají miskami vah a Battlefront se vrací jak Darth Maulův světelný meč. Electronic Arts...

»