Recenze: Soulstice

Autor: Lukáš Urban Publikováno: 21.11.2022, 7:05

Publikováno: 21.11.2022, 7:05

Sociální sítě

O autorovi

Lukáš Urban

Lukáš Urban

Je autorem 3381 článků

Různorodost. To je ten pravý výraz, který nám pomůže pojmenovat to, co na hrách máme tak strašně rádi. Vezměte si například téma sourozenců stojících proti nebezpečí. Může z toho vzniknout báječná adventura pro dva, kde bratři putují společně lesem a řeší logické překážky. Dále lze vytvořit středověký příběh opřený o éru morové epidemie, kde se ke slovu dostává dávné prokletí. A v neposlední řadě je možné vystavět fantaskní příběh o zániku světa, v němž se z hrdinek stávají bojovnice východního typu. Což znamená že mají metrákové brnění, půltunový meč a nepřátele, na jejichž změření potřebujete pásmo. Vlastně něco podobného, jako přináší Soulstice.

Hra studia Reply Game, která je v době recenze v sympatické slevě, má atributy velkých her na hrdiny. Tím nejsilnějším je pak příběh, jehož stránky jsou velmi zdařilým mixem náboženství, mytologie a fantasy. Prolog je sice trochu delší, ale obsahuje legendu o vzniku světa, rychlé nastínění stran dobra a zla, no a nakonec také zápletku, kvůli které se z vás stávají hrdinky posledního soudu. Pravda, nejste jediní, ale ostatní vyvolení postupně podléhají volání temné strany, a tak se z nich stávají soupeři na cestě za vítězstvím. Na příběhu je fajn, že ani ústřední postava není ryzí dobrák. Neustále svádí vnitřní boj sama se sebou, s nímž mu pomáhá duše skonalé sestry. Na vyprávění je toho tedy víc než dost a vás může těšit, že se tak děje s českými titulky.

Osobně se mi příběh líbil, protože měl tempo, dlouho se nezdržoval se zbytečnými věcmi, přinesl zajímavé postavy a nedovolil mi přemýšlet nad tím, že má v některých případech trochu kulhavý krok a předvídatelná odhalení. Nicméně. Dokážu pochopit i pravý opak. Hlavní dvojice totiž není ten typ hrdinů, u nichž se zatnutými pěstmi sledujete, jak jim smrtka kosou čechrá ofinu. Briar, bojovnice, je studená jak nebožtík na Sibiři a je velice obtížné po ní chtít emoce. Ostatně jako pomstychtivá chiméra touží především po narovnání účtů, třebaže ji to může zabít. To Lute, sestra duch, je tou „lidskou“ polovinou. Jejím prostřednictvím přichází strach, radost, láska a dost často i humor. Jako sidekick možná nepatří k nejvýraznějším, ale přesto svou pozici zastává více než dobře. A to nejen během vyprávění.

Z pozice akční RPG toho titul víc pomlátí, než řekne. Což by bylo ještě lepší, kdyby se autoři jasněji rozhodli, co vlastně vytváří. Design umírajícího světa, který je mimochodem na poměry autorů překvapivě nápaditý a detailní, v kombinaci s nepřáteli ovládanými temnými silami vychází ze soulsovek. S tím se pojí neustálý sběr duší, nutnost včas provádět protiútoky prostřednictvím Lute a vhodně používat barevné aury. I když Briar může uskakovat, štítem je její sestra, která je schopna odklánět výpady protivníků, sama také útočit a krátkodobě zviditelňovat nepřátele z onoho světa. Jenže tempo soubojového systému jde spíš v duchu hack & slash rubaček typu Darksiders, Devil May Cry nebo God of War. Válečnice má několik zbraní, speciální vybavení, režim hněvu, kdy je tou největší furií v okolí, a souhru se sestrou. Díky té mohou hrdinky na krátký čas zvýšit útočnou sílu, aniž by čerpaly běžné bojové statistiky.

Jestli vám to zní jako vytříbený bojový systém nepřeberného množství možností, tak si raději přelaďte slechy. Realita je taková, že osvojení a bezmyšlenkovité používání je tréninkem na několik hodin, přičemž žánrově méně zdatným jedincům nemusí sednout nikdy. S několika málo soupeři to není problém. Ale jak se začnou skupiny počítat na dvouciferná numera, dorazí malý bossové a několik duchů, není možné najít v bitkách to pravé uspokojení. Jako byste si během puberty užívali doma se slečnou, nebo hochem, a přitom čekali, kdy se rodiče neohlášeně vrátí domů. Ano, bossové jsou nápadití a souboje pestré, ale dostat se k nim je občas pořádný nervák. Situaci neulehčuje ani pevná kamera, která snímá prostředí na krásu, nikoliv na užitek. Osobně mi příliš nepřekážela, nicméně jsem od přírody masochista a nehledám tu nejlehčí cestu. A také si tu a tam rád zanadávám.

Když je ústřední herní prvek tak komplikovaný a náročný, neboť do něj ještě stupují upgrady zbraní a odemykání pohybů, je těžké hru s čistým svědomím doporučit. Soulstice můžete považovat za hamotinu všech jazyků, za kopu netříděných žánrů či za nenaplněné ambice snílků. Nebo titul přijmete jako snahu o něco jiného v režii dobře známých motivů. Hratelnost může pro mnohé vyznívat nepřístupně a zpracování nedomyšleně. Ale mě se bojování v Holy Kingdom líbilo. Souboje jsem pojal jako výzvu, užíval si krásnou práci kamery během chození světem a kvitoval zapojení nemalého množství hádanek. Autoři šli v mnohém na jistotu, ale nebáli se ani pokusů, u nichž museli předem očekávat hráčskou nelibost. Což se týká především kamery a náročnějšího systému boje, kde ve své podstatě ovládáte rovnou dvě postavy.

Jenže ani produkce od světových expertů na žánr nejsou bez chyb, bez krkolomných řešení a zbytečných herních prvků. A to jsou na herní scéně téměř třicet let. Tak proč nebýt velkorysý u týmu, který se teprve rozkoukává. Litovat lze skutečně jen faktu, že hra je pouze pro next-gen, třebaže objektivně neexistuje důvod pro absenci na méně výkonné konzoli. Soulstice jede sice 4K, ale bez přebytečných snímků za sekundu a výrazného záhulu pro výkon. Ovšem v pěkném, lehce komiksovém zpracování.

8
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivost

Verdikt

Pokud máte dlouhou chvíli, než vám přízrak Vánoc nadělí vysněné dárky, vydejte se na popravu přízraků do Keidasu. Země vás nutně potřebuje, abyste zlo z druhé strany navrátili na jeho místo dřív, než bude pozdě. Soulstice je příjemným výletem do akčních RPG, které stále častěji experimentují se souls prvky. Vypráví velký příběh na poli malých událostí, při kterém vás donutí k několika zamyšlením a častým výměnám baterií. A že se s vámi nemazlí? Není to úděl hrdinů?
16. 01. 2025 • Jakub Michálek0

Recenze: Albatroz

Mysteriózní turistická výprava za hledáním rodinného příslušníka a něčím víc, než jen sama sebe.

»
15. 01. 2025 • Lukáš Urban0

Recenze: Flint: Treasure of Oblivion

Jak asi vypadají vaše denní zvyklosti? Zničení otravného budíku, podpora vodárenské služby ranní hygienou, odlehčení několika dekagramů z útrob lednice, provětrání syntetické vlákniny ze šatníku a hurá vstříc dalším bytostem s podobně laděným počátkem dne. To piráti jsou na tom daleko lépe. Po probuzení ostrou mluvou lodního papouška přivítají ráno douškem rumu. Jakmile se nasoukají do moly prolezlého mundůru, zbičují podřízenou posádku, pověsí pár zajatců a nakrmí žraloky ploužící se za korábem....

»
06. 12. 2024 • Michael Chrobok0

RECENZE: Indiana Jones and the Great Circle

Na světě není slavnějšího archeologa, než je Indiana Jones. Kromě pěti filmů, několika knih a komiksů se dočkal ztvárnění také na poli videoher, byť s kolísavou kvalitou. Studio MachineGames, které spadá pod Bethesdu, se rozhodlo vytvořit tu nejlepší akční adventuru s Indiana Jonesem v hlavní roli, jaká tady doposud byla. Jak se jim tento nelehký úkol podařil?

»
03. 12. 2024 • Lukáš Michal0

RECENZE: Microsoft Flight Simulator 2024

Série Microsoft Flight Simulator (dále MFS) se řadí mezi stálice herního průmyslu a zároveň patří po bok těch nejstarších sérii, jaké stále vycházejí. Však považte, vždyť první díl vyšel v roce 1982, což je již 42 let. Tolik leckdy není mnohým hráčům, kteří usedají k obrazovkám, aby se za kniply těch nejznámějších i méně známých letadel vznesli do oblak a prozkoumávali naši krásnou zemi. Ovšem následující řádky nebudou patřit ohlédnutí za sérií,...

»
30. 11. 2024 • Jakub Michálek0

Recenze: Death Stranding: Director’s Cut

Monument herní inovace herního génia Hidea Kojimy je konečně dostupný pro Xbox, jak si vede v recenzi?

»
28. 11. 2024 • Michael Chrobok0

RECENZE: Dragon Age: The Veilguard

Na návrat slavné značky studia Bioware čekali fanoušci téměř 10 let. Za tu dobu se toho změnilo poměrně hodně, ať už v herním průmyslu jako takovém, ve věkovém složení hráčů nebo i v personálním obsazení samotného kanadského studia. Není se proto co divit, že nejnovější přírůstek do série s podtitulem The Veilguard vzbuzoval nejen velká očekávání, ale také obavy, jak návrat na kontinent Thedas dopadne.

»
21. 11. 2024 • Lukáš Michal0

RECENZE: Farming Simulator 25

Zemědělství není vůbec žádná legrace. Není to jenom o tom, že člověk něco zaseje na poli a pak jenom čeká, až to vyroste. Je třeba všechno náležitě pohnojit, bojovat se škůdci a také s nepřízní počasí. Ani chov zvířat není sázkou na jistotu, jak by se mohlo zdát, protože v případě špatné úrody krmení ho budeme mít málo, takže buď musíme zredukovat počty chovů nebo krmení nakoupit, čímž však klesá náš zisk....

»
10. 11. 2024 • japo0

Recenze: Squirrel with a Gun

Zní to možná šíleně, ale ve hře Squirrel with a Gun hrajete za veverku, která se chopí bouchačky a vydává se do boje. Tento bláznivý 3D sandbox připomíná trochu jiné bizarnosti typu Untitled Goose Game nebo Goat Simulator – tedy hry, které si dělají legraci z konvenčního hraní a přináší hlavně kopec srandovní zábavy. U těchto her se ale zákonitě nabízí otázka – bude to alespoň tak zábavné, abych toho...

»