Recenze: Soulstice

Autor: Lukáš Urban Publikováno: 21.11.2022, 7:05

Publikováno: 21.11.2022, 7:05

Sociální sítě

O autorovi

Lukáš Urban

Lukáš Urban

Je autorem 3325 článků

Různorodost. To je ten pravý výraz, který nám pomůže pojmenovat to, co na hrách máme tak strašně rádi. Vezměte si například téma sourozenců stojících proti nebezpečí. Může z toho vzniknout báječná adventura pro dva, kde bratři putují společně lesem a řeší logické překážky. Dále lze vytvořit středověký příběh opřený o éru morové epidemie, kde se ke slovu dostává dávné prokletí. A v neposlední řadě je možné vystavět fantaskní příběh o zániku světa, v němž se z hrdinek stávají bojovnice východního typu. Což znamená že mají metrákové brnění, půltunový meč a nepřátele, na jejichž změření potřebujete pásmo. Vlastně něco podobného, jako přináší Soulstice.

Hra studia Reply Game, která je v době recenze v sympatické slevě, má atributy velkých her na hrdiny. Tím nejsilnějším je pak příběh, jehož stránky jsou velmi zdařilým mixem náboženství, mytologie a fantasy. Prolog je sice trochu delší, ale obsahuje legendu o vzniku světa, rychlé nastínění stran dobra a zla, no a nakonec také zápletku, kvůli které se z vás stávají hrdinky posledního soudu. Pravda, nejste jediní, ale ostatní vyvolení postupně podléhají volání temné strany, a tak se z nich stávají soupeři na cestě za vítězstvím. Na příběhu je fajn, že ani ústřední postava není ryzí dobrák. Neustále svádí vnitřní boj sama se sebou, s nímž mu pomáhá duše skonalé sestry. Na vyprávění je toho tedy víc než dost a vás může těšit, že se tak děje s českými titulky.

Osobně se mi příběh líbil, protože měl tempo, dlouho se nezdržoval se zbytečnými věcmi, přinesl zajímavé postavy a nedovolil mi přemýšlet nad tím, že má v některých případech trochu kulhavý krok a předvídatelná odhalení. Nicméně. Dokážu pochopit i pravý opak. Hlavní dvojice totiž není ten typ hrdinů, u nichž se zatnutými pěstmi sledujete, jak jim smrtka kosou čechrá ofinu. Briar, bojovnice, je studená jak nebožtík na Sibiři a je velice obtížné po ní chtít emoce. Ostatně jako pomstychtivá chiméra touží především po narovnání účtů, třebaže ji to může zabít. To Lute, sestra duch, je tou „lidskou“ polovinou. Jejím prostřednictvím přichází strach, radost, láska a dost často i humor. Jako sidekick možná nepatří k nejvýraznějším, ale přesto svou pozici zastává více než dobře. A to nejen během vyprávění.

Z pozice akční RPG toho titul víc pomlátí, než řekne. Což by bylo ještě lepší, kdyby se autoři jasněji rozhodli, co vlastně vytváří. Design umírajícího světa, který je mimochodem na poměry autorů překvapivě nápaditý a detailní, v kombinaci s nepřáteli ovládanými temnými silami vychází ze soulsovek. S tím se pojí neustálý sběr duší, nutnost včas provádět protiútoky prostřednictvím Lute a vhodně používat barevné aury. I když Briar může uskakovat, štítem je její sestra, která je schopna odklánět výpady protivníků, sama také útočit a krátkodobě zviditelňovat nepřátele z onoho světa. Jenže tempo soubojového systému jde spíš v duchu hack & slash rubaček typu Darksiders, Devil May Cry nebo God of War. Válečnice má několik zbraní, speciální vybavení, režim hněvu, kdy je tou největší furií v okolí, a souhru se sestrou. Díky té mohou hrdinky na krátký čas zvýšit útočnou sílu, aniž by čerpaly běžné bojové statistiky.

Jestli vám to zní jako vytříbený bojový systém nepřeberného množství možností, tak si raději přelaďte slechy. Realita je taková, že osvojení a bezmyšlenkovité používání je tréninkem na několik hodin, přičemž žánrově méně zdatným jedincům nemusí sednout nikdy. S několika málo soupeři to není problém. Ale jak se začnou skupiny počítat na dvouciferná numera, dorazí malý bossové a několik duchů, není možné najít v bitkách to pravé uspokojení. Jako byste si během puberty užívali doma se slečnou, nebo hochem, a přitom čekali, kdy se rodiče neohlášeně vrátí domů. Ano, bossové jsou nápadití a souboje pestré, ale dostat se k nim je občas pořádný nervák. Situaci neulehčuje ani pevná kamera, která snímá prostředí na krásu, nikoliv na užitek. Osobně mi příliš nepřekážela, nicméně jsem od přírody masochista a nehledám tu nejlehčí cestu. A také si tu a tam rád zanadávám.

Když je ústřední herní prvek tak komplikovaný a náročný, neboť do něj ještě stupují upgrady zbraní a odemykání pohybů, je těžké hru s čistým svědomím doporučit. Soulstice můžete považovat za hamotinu všech jazyků, za kopu netříděných žánrů či za nenaplněné ambice snílků. Nebo titul přijmete jako snahu o něco jiného v režii dobře známých motivů. Hratelnost může pro mnohé vyznívat nepřístupně a zpracování nedomyšleně. Ale mě se bojování v Holy Kingdom líbilo. Souboje jsem pojal jako výzvu, užíval si krásnou práci kamery během chození světem a kvitoval zapojení nemalého množství hádanek. Autoři šli v mnohém na jistotu, ale nebáli se ani pokusů, u nichž museli předem očekávat hráčskou nelibost. Což se týká především kamery a náročnějšího systému boje, kde ve své podstatě ovládáte rovnou dvě postavy.

Jenže ani produkce od světových expertů na žánr nejsou bez chyb, bez krkolomných řešení a zbytečných herních prvků. A to jsou na herní scéně téměř třicet let. Tak proč nebýt velkorysý u týmu, který se teprve rozkoukává. Litovat lze skutečně jen faktu, že hra je pouze pro next-gen, třebaže objektivně neexistuje důvod pro absenci na méně výkonné konzoli. Soulstice jede sice 4K, ale bez přebytečných snímků za sekundu a výrazného záhulu pro výkon. Ovšem v pěkném, lehce komiksovém zpracování.

8
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivost

Verdikt

Pokud máte dlouhou chvíli, než vám přízrak Vánoc nadělí vysněné dárky, vydejte se na popravu přízraků do Keidasu. Země vás nutně potřebuje, abyste zlo z druhé strany navrátili na jeho místo dřív, než bude pozdě. Soulstice je příjemným výletem do akčních RPG, které stále častěji experimentují se souls prvky. Vypráví velký příběh na poli malých událostí, při kterém vás donutí k několika zamyšlením a častým výměnám baterií. A že se s vámi nemazlí? Není to úděl hrdinů?
15. 04. 2024 • HusekD0

RECENZE: Dragon’s Dogma II

Ani se mi tomu nechce při psaní recenze věřit. První díl Dragon’s Dogma dorazil do našich obchodů před dlouhými dvanácti lety. Tehdy si okamžitě dokázal získat srdce spousty hráčů a ke dnešnímu dni se prodalo téměř osm miliónů kopií. Jednalo se o velmi specifické RPG, za kterým stálo asijské studio Capcom. Svým zpracováním a jedinečným přístupem si získal i západní publikum, čímž se odlišoval od své konkurence. Rok od svého...

»
13. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Outcast: A New Beginning

„Bože, ty devadesátky.“ Neříkají si jen milovníci starých časů, ale také herní tvůrci, kteří se stále častěji vrací do dob, kdy byly hry ambicióznější, hrdinové hrdinštější a komunita uzavřenější. Je pravdou, že oblast primitivní akční zábavy vykazovala tehdy kulminaci. Náš svět zachraňoval kde kdo, a tak se často cestovalo daleko za oběžnou dráhu, kde čekala vyspělejší mimozemská civilizace na Jardu od bagru, aby ji zachránil s důvtipem barbara a odhodláním tažné...

»
02. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Valiant Hearts: Coming Home

Nechce se tomu věřit, ale už je to deset let, co jsme se vydali do první světové války, abychom z pohledu čtyř různých osob poznali příběhy, o nichž se v historických zápiskách nemluví. Adventura, sázející na silný příběh a hratelnost větvenou různými styly dle hrdiny, zaznamenala úspěch a přebal vojáka se záchranářským psem se objevil na všech dostupných platformách tehdejší generace. A vlastně bylo otázkou času, kdy se k titulu někdo vrátí. A...

»
25. 03. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: The Outlast Trials

Když si uděláte jména na dusných hororech pro jednoho, kde si hráče vodíte jak psa po výstavním molu, třebaže on sám má mizivý pocit volného pohybu, je vykročení do multiplayeru poněkud ošidné. Zejména do žánru, kde si Dead by Daylight udělala těžké opevnění, které pravidelně zpevňuje rozšířeními se slavnými hororovými maniaky. A že napodobit podobný úspěch, třebaže máte v řiti zaražená lejstra od známé licence, není zrovna lehké, připomínají Resident Evil:...

»
25. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Tram Simulator: Urban Transit

Se simulátory se nám roztrhl pytel a přistála nám tu k zhodnocení další z nich, tentokrát jsme se podívali do víru velkoměsta na železnici. Vývojářské studio Stillalive Studios je známé především simulátorem Bus Simulator, se tentokrát vydalo na podobnou cestu. Prostě jsme jen autobus vystřídali za tramvaj. Očekávání tedy byla vcelku vysoká, studio už má s produkcí v tomto žánru poměrně značné zkušenosti a tak jsem se s chutí do testování...

»
24. 03. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: New Star GP

Ač se to nemusí zdát, i svět mobilních her ukrývá celou řadu kvalitních titulů, jejichž prostřednictvím se můžeme bavit déle, jak jedno záchodové sezení. Vybírat můžeme z celé řady herních žánrů, a to včetně sportovních simulátorů. Třeba takový New Star Soccer dokonce dostal několik ocenění a jeho vývojáři z New Star Games po získání zkušeností vyrazili sbírat finanční prostředky také na velké konzole. Nepřináší nám však nějaký free to play titul, ale...

»
15. 03. 2024 • DandyCZE0

Recenze: Classified: France ’44

Právě jsem byl vysazen do Francie a mám pomoci domácímu odboji. Úkolů budu mít hned několik, škodit němcům, zajištovat zásoby, shánět nové členy odboje, a hlavně připravit vše na den vylodění. Tak nějak začíná tato tahová strategie od studia Absolutely Games.

»
14. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Food Truck Simulator

Máme u nás v redakci takové oblíbené rčení. A to, že simulátorů není nikdy dost! Food Truck Simulator jsme tedy s chutí otestovali. Nakonec, vývojáři z Drago Entertainment mají velmi široké portfolio simulátorů které už objevily svět, mimo jiné třeba Gas Station Simulator, který se vskutku povedl. Povedlo se tento úspěch zopakovat i v simulaci fast foodu na kolech?

»