RECENZE: Spintires MudRunner

Autor: p.a.c.o Publikováno: 8.11.2017, 19:07

Publikováno: 8.11.2017, 19:07

Je autorem 1574 článků

Sluníčko začíná svítit na poslední kapky rosy, které se ještě nestačily odpařit do ranního vzduchu, houby narovnávají své klobouky a lesní ptactvo pomalu probouzí svým zpěvem celý les. Tu se nedalekým blátem s obrovským řevem prožene plechová potvora, z níž je cítit pach spálené nafty a černý dým z ní přikryl sazemi červenou berušku. K tomu všemu voda, v níž se ještě před chvilkou smáčela zelená rosnička, dostala zajímavě duhové barvy. Stroj již zmizel za kopcem a lesem se opět rozhostil klid a mír. Prozatím.

Těžba dřeva může lesní zvěři a přírodě způsobit dočasnou újmu, ale bez starosti o les bychom neměli trámy na domy nebo laťky pro ploty. A jelikož velké stromy nejsou vůbec lehké, musí nastoupit těžká technika, která v lese něco zmůže a jelikož cesty nejsou asfaltové, velice často se oblast těžby dřeva vyznačuje hojnou přítomností bláta. A právě kombinace těchto dvou faktorů dala vzniknout hře Spintires, jež přesně vystihuje úsloví „z bláta do louže“ a to úplně doslovně. V herním průmyslu se nejedná o novinku, ale na konzole míří hra vůbec poprvé s podtitulem Mudrunner, jejíž recenzi právě čtete.

Víc, než kdykoli jindy doporučuji nepřeskočit tutorial, protože se rozhodně hodí. Naučíte se základy celého světa, jímž se budeme brodit, základy ovládání (pohon všech kol, uzávěrka diferenciálu) a pak už hurá na samotné hraní, protože dřevo se samo nevytěží. Hlavní herní náplní bude totiž přeprava stromů od místa, kde se porazí, na pilu k dalšímu zpracování. Někdy bude stačit dojet na nakládací místo, jindy zase zapojíme svůj um a prostřednictvím obrovského nakladače nebo nákladního auta s ramenem si dřevo naložíme sami. Tak by se daly shrnout herní módy singlplayer kampaně, i když příběh nečekejte, a multiplayeru. Ten je vlastně jenom online obdobou singlu, kam můžete pozvat až čtyři kamarády nebo se poohlédnout po nějaké hře s cizími lidmi.

Mód odlišující se od standardní těžby dřeva se nachází pod položkou challenge, kde na nás čeká celá řada různých úkolů. Budeme nakládat, vozit, přepravovat nebo „jenom“ překonávat terénní překážky s nějakými těmi speciálními úkoly na splnění. Těmi může být hledání dýní, plašení ptáků klaksonem nebo splnění celého úkolů bez použití navijáku či pouze s využitím pohledu od volantu. Challenge se mohou zdát z počátku snadné, ale postupný odemykáním dalších roste i jejich obtížnost. Kdo hledá výzvu, bude určitě spokojen.

Bez pořádných strojů by však hra neměla cenu, jelikož místní terén určitě není procházkou růžovou zahradou a troufnu si tvrdit, že děr se na místních cestách nachází více, jak na naší dálnici D1. Ty v kombinaci s velkou vrstvou bláta, nebo rozsáhlých a docela hlubokých louží či tůní, vytvoří úžasný terén, nad jehož fyzikou budete žasnout. Navíc každý průjezd cestu poničí, takže pokud si najdete svou oblíbenou trasu pro dopravu, ke konci hry už její průjezd rozhodně nebude tak idylický, jako byl z počátku. Zpracování terénu si zaslouží jenom pochvalu, protože všechno funguje, textury kamenů nebo větví mají odpovídající vlastnosti a kladou přesně takový odpor, jaký by člověk očekával. Navíc se nikde nic nepropadá do textur a celkově je tato část prosta technických chyb.

Ani vozový park, čítající devatenáct exemplářů, nepostrádá nic zásadního. Pro prozkoumání terénu využijete služeb lehkého džípu nebo žigulíka, pro klasickou přepravu tu jsou klasická nákladní auta a nechybí ani bestie, které utáhnou všechno napříč tím nejobtížnějším terénem. K tomu tu jsou zmíněné nakladače, takže pestrost vozového parku je zajištěna, a to i díky dalším možným modifikacím aut, které najdeme v garáži. Hodit se nám může klasická nástavba na přepravu dřeva nebo její rozšíření o vlek. Nádrže našich aut pak jistě ocení cisternu, která dokáže vylepšit problém s docházejícím palivem a opravárenské auto dokáže zmírnit nebo odstranit škody napáchané zběsilou nebo neopatrnou jízdou. Řízení aut je pěkné a kupodivu se s nimi po chvilce cviku dá precizně manévrovat.

Největším nedostatek celé hry je hráčský interface, včetně kamery. To, že se všechna menu a výběry ovládají krkolomně přes D-Pad, díky čemuž jsem často nechtěně složil nebo odpojil připojený vlek, by ještě nebylo tak hrozné, protože si člověk dá jednoduše pozor. Kameru, jejíž správné napozicování je věcí náhody, už však přes srdce přenesu jenom těžko. Navíc v rámci pohybu s kamerou určujete i body, kam se má připojit naviják nebo jestli chcete naložit či odpojit vlek. Takhle nepřátelskou kameru jsem hodně dlouho neviděl a jenom právě kvůli ní má hra výsledku takové hodnocení, jako má. Dá se s ní sice žít, ale pořád člověk naráží na to, že není vidět tam, kam by bylo potřeba a ani pohled z auta hodně často nepomůže. Buď koukáte do nebe anebo do země, protože terén prostě není rovný. Navíc pohled z poza volantu nevypadá ani pěkně, jelikož chybí nějaký lepší detail a hlavně textury pro interiér.

Přitom krajina situovaná do prostředí Sibiře nabízí hodně pěknou podívanou, obzvlášť dostihne-li vás v lese noc. Světla na autech dokáží situaci vylepšit, ale i tak je potřeba se ve tmě mít na pozoru. Jeden přehlédnutý kámen nebo strom, totiž může udělat pěknou paseku a pokud jedete s autem na pokraji zničení, může to být ten rozhodující moment pro další cestu nebo povolání náhradního vozidla, které bude muset situaci řešit. Na výběr je pouze ze dvou možných obtížností, kdy většina hráčů si vystačí s tou nazvanou casual, jež vám celou řadu věcí odpustí a spotřeba strojů není tak veliká. Zvolení obtížnosti hardcore pak dostane z vás i vozidel to nejlepší a neodpustí vám vůbec nic.

O něco akčnější zábavu hra nabídne ve zmíněném multiplayeru. V případě, že pozvete své kamarády, můžete se ve hře zabavit na mnoho různých způsobů. Kromě klasického plnění úkolů se dá jenom tak prozkoumávat mapa, kdy si v různě obtížných situacích můžete navzájem vypomoct anebo všechno zvrhnout v parodii na Top Gear, přetahovat se nebo zkoušet, co všechno zdejší technika vydrží. Ostatně přesvědčit se můžete na našem videu, které se nachází někde kolem.

Map je sice devět, ale jejich rozsáhlost je opravdu veliká. Splnění počátečních úkolů zabere v závislosti na vaší šikovnosti nějaké tři hodiny, kdy náročnost a rozlehlost světa postupně narůstá. Herní doba se tak u této hry pohybuje v desítkách hodin, ovšem za předpokladu, že si vás ježdění po lese pro a se dřívím napříč terénem dokáže získat. Auta rozhodně nepřekonávají rychlostní rekordy a dost často se vyplatí jet pomaleji a opatrněji. Ono převrátit auto plné drahocenného nákladu těsně před cílem není nic, co stojí za vyzkoušení, ale určitě se tomu nevyhnete. Spintires vás mohou ohromit svou nekompromisností a řadou nečekaných příhod, na něž budete sice nadávat, ale nakonec se z nich stanou krásné vzpomínky.

7

Nebýt opravdu nepovedené kamery a hůře ovladatelného rozhraní, měli bychom tu hru, s jejímž doporučením bych dlouho neváhal i proto, že simulátoru podobného ražení je na konzolích jak šafránu. Pokud však do koupi půjdete s tím, že jsou tu jistá ale, čeká vás spousta hodin zábavy při překonávání zrádného terénu a zjišťování hranic, kam až můžete s nákladem zajet. Spintires Mudrunner si mě nakonec získali a ještě dlouho s k nim budu určitě vracet.
  • Asi vyzkouším, naposled jsem to hrál na PC a bylo to takové ještě neohrabané.

• jukni na stream od kluku, byla to docela prdel

• Martin0446

Nevíte někdo jak to bude s přidáváním modu na xbox.Jinak skvělá hra,moc se bavím teda až na tu kameru.

16. 11. 2018 • kristine4chaos2

Recenze: Spyro Reignited Trilogy

Oživování her z minulého století není vždy dobrý nápad. Jakmile tvůrci nemají srdce na pravém místě, rovná se návrat násilné exhumaci ostatků. V truhle sice stále je váš oblíbený příbuzný, nikoliv však ve stavu, který by odpovídal datu v kalendáři. Je-li ale situace opačná a restaurátoři dělají práci s láskou, jste rázem v kůži sběratele veteránů. Nevadí, že vytoužená hračka nesplňuje nejpřísnější normy a že výbava zaostává za moderní produkcí. Navrátivší vzpomínky mají právo...

»
14. 11. 2018 • lindros88cze0

RECENZE: LEGO Harry Potter Collection

Kolekce her LEGO Harry Potter konečně dorazila na Xbox One a jak asi tušíte, jedná se o zábavný remaster, i když mohl být daleko ambicióznější. Tvůrci totiž měli více než dost času, si s kolekcí pohrát, ovšem na hrách LEGO Harry Potter: Years 1-4 (2010) a LEGO Harry Potter: Years 5-7 (2011) se nic nezměnilo.

»
13. 11. 2018 • p.a.c.o0

RECENZE: Super Pixel Racers

Závodníci měli v herním světě vždycky dobrou pozici, protože o závodní hry nikdy nebyla, a stále není, nouze. Výběr je opravdu pestrý a záleží čistě na tom, jaký druh závodů si chceme užít a jakou míru realističnosti očekáváme. Spousta hráčů si jistě ráda odpočine při nějakém arkádovém ježdění, a i v tomto segmentu je naštěstí z čeho vybírat. Další adept pro potenciální zájemce mimo arkádové hratelnosti přihazuje také ingredienci, na níž hráči slyší...

»
10. 11. 2018 • chaosteorycz3

Recenze: The One We Found

Často melu pantem, že dnešní herní produkce vychází s balením dětských plen, dudlíkem a návodem pro nejhloupější z hloupých. Všude samé ukazatele, poznámky a vysvětlivky, přes které v konečném důsledku není pořádně vidět to nejdůležitější. Ano, jsou výjimky, a to většinou z nízkonákladové výroby, s nimiž mozkové závity roztočíte jak Wankelův motor. Do této společnosti patří survival The One We Found, který vedle temné atmosféry nabízí i pořádnou dávku logických překážek.

»
08. 11. 2018 • chaosteorycz3

Recenze: 11-11: Memories Retold

Přestože je nám každý rok prostřednictvím médií připomínáno, že první světová válka nebyla karneval v Riu a že jedno pokračování stačilo, hráči neustále touží vyrážet na fronty. Zde hrdinství bagatelizují na pouhou soutěž v rychlejší střelbě a přesnějším oku, aniž by si často uvědomovali, že jejich vrstevníci pokládali život navzdory přesvědčení, navzdory osobním sympatiím. Naštěstí herní svět není jen Call of Duty nebo Battlefield, ale také nezávislá tvorba, která tyto příběhy vypráví...

»
07. 11. 2018 • p.a.c.o3

RECENZE: Kingdom Come: Deliverence – The Amorous Adventures of Bold Sir Hans Capon

Recenze od naší čtenářky a hráčky Naifa86, děkujeme 😉 Vydání nového DLC hry Kingdom Come: Deliverance, které nese název The Amorous Adventures of Bold Sir Hans Capon (Milostná dobrodružství bodrého rytíře Jana Ptáčka), připomínalo ráno po velmi vydařeném mejdanu. Jindra si totiž notnou část příběhu, který prožil při plnění úkolu pro pana Jana Ptáčka, nepamatoval. Herní doba se tak mnohdy zkrátila na cca 2 hodiny, což uznávám, není mnoho. Také se...

»
06. 11. 2018 • chaosteorycz2

Recenze: Tyler: Model 005

Kdo nechtěl mít v devadesátých letech vlastního „Johnnyho Pětku“, byl buď stále ještě pouhou součástí genetického materiálu nebo měl v občance příliš mnoho roků, aby to přiznal. Sympatický robot, kterého zásah blesku přivedl k životu, postupně objevoval lidský svět, a přitom získával informace o své minulosti. A podobný osud má i Tyler, malý robůtek, jehož příběh začíná roku 1955. Shodou okolností za vše opět může nepříznivé počasí.

»
05. 11. 2018 • p.a.c.o10

RECENZE: Red Dead Redemption 2

Musím se přiznat, že jenom na malé procento her se před vydáním těším tolik, jako jsem to měl před příchodem druhého dílu westernové série Red Dead Redemption (dále RDR2). Důvodů, proč jsem se tolik těšil, bylo hned několik. Za prvé, Rockstar vydávají své hry ve velkých časových rozestupech (například mezi RDR1 a RDR2 je časový rozdíl 8 let), takže každá další hra je velkou událostí. Za druhé je to potom...

»