Recenze: Star Wars: Battlefront pro Xbox One

Autor: Josef Brožek Publikováno: 20.11.2015, 16:54

Publikováno: 20.11.2015, 16:54

Je autorem 749 článků

Star Wars: Battlefront byl jednou z nejočekávanější hrou roku. Možná je to způsobeno tím, že poslední díl vyšel před deseti lety, tehdy ještě pod hlavičkou tatíčka Lucas Arts v rukou Pandemic Studios. Fanoušci čekali na další díl, ale marně. Přišel zlom, značku koupilo Disney, respektive celé Lucas Arts, a protože ta měla se značkou, co se týče her, vlastní plány a nápad na multiplayerovou střílečku se jim mezi tehdejším vedením nelíbil, tak si mohli hráči mávat se světelnými meči tak maximálně doba ve svém pokoji. Nicméně po letech neaktivity si začalo na značku Battlefront brousit zuby a po několika neúspěšných pokusech konečně od Disney dostalo licenci, EA hodila štafetu DICE, ať se starají a teď po letech vývoje a trápení je konečně tady.

No ano, jsme tu. Jsme na bojišti. Všude kolem nás lítají X-Wingy, Luke Skywalker před námi rozsekává vojáky impéria a prolétající střely z blasterů nám rozhodily účes. Jo, tohle je realita. Tedy čistě hypoteticky není, ale i tak každý, kdo vkročí správnou nohou do boje ve Star Wars: Battlefront, dostane dojmu, jakoby opravdu na bojišti byl a na vlastní kůži prožil klíčové bitvy z původní filmové trilogie, tedy čtvrté, páté a šesté epizody. A možnost tu dokonce je zahrát si za hlavní hrdiny a i antihrdiny, záleží, na které straně v probíhající bitvě stojíte. Ale hezky popořadě…

Star Wars Battlefornt je čistě multiplaerová záležitost, tudíž příběh, ani žádný smysluplný podtext nečekejte. Existuje sice možnost zahrát si i singleplayer, ovšem rozhodně to není ani zlomek takové zábavy, jakou zažijete s přáteli proti reálným nepřátelům. SIngleplayer funguje coby porce misí, kde si nejlépe začátečníci vytrénují svoje skilly a v tréninkové části se i naučí ovládat všechnu bojovou techniku. Vyzkoušeli jsme všechny a můžeme vám říct, že co se týče misí, kde buď zabíjíte jako voják nebo hrdina, a survival módů, kde likvidujete vlny nepřátel, tak můžeme s čistým svědomím mluvit o ryzí nudě. Sic se každá odehrává na jiné mapě, tak se dokola opakují, s tím, že si tak maximálně můžete navolit zbroj, vojáka a obtížnost. Čili jediným tahounem misí bude možnost kooperace s kamarádem přes internet, nebo dokonce přes splitscreen, který obzvlášť kvitujeme a funguje tak jak má. Máte-li kamaráda hrát mise a survival smysl do jisté míry má především, když přijde k vám na návštěvu domů a nevíte do čeho píchnout, protože ani kooperace přes internet není tak zábavná, jak se může na první pohled zdát.

Po Battlefront byste měli sáhnout tedy jen v případě, očekáváte-li pouze multiplayerový zážitek a to prosím pěkně dosti specifický. Už z dva roky starých trailerů se zdálo, že půjde o napodobeninu Battlefieldu ve Star Wars převleku. Přiznáváme, že se nám to na první pohled taky zdálo a rukopis studia DICE je tu občas znát. Nakonec jsme ale dospěli k názoru, že jediné, co nám tu připomíná Battlefield je stejný zvuk chůze a při pádu na zem vaší postavy. Jinak tu není prakticky nic podobné. Ani prostředí nejde zničit, leč běží na Frostbite Enginu. No, abychom mu zase nekřivdili, některé kamenité objekty rozstřílet jdou a tu a tam i nějaká papírová chajda, ovšem nic jiného tu zničit nejde. Dokonce ani chování zbraní si není podobné se známou značkou DICE. Ovládání a střelba bez mířidel je nejvíce podobná svému vlastnímu předchůdci a vlastně nikomu jinému připodobnit ovládání nemůžeme.

boj

Autoři měli geniální nápad, jak pracovat s vybavením postavy. Inspirovali se hitem posledních let, a to kartičkami. Ty sice nenakupujete, neotvíráte a nesbíráte, nýbrž za nasbírané body z bitev si je odemykáte, přesněji odemykáte si vybavení, které si následně rozdělíte jakkoliv do tří slotů, přičemž jeden z nich je speciální schopností s omezením počtem použití na bojištích a možností během nich dobíjet je po sebrání speciální tokenu, jenž se tu náhodně mapě pravidelně objevuje. „Obchod“ s vybavením disponuje širokou škálou nástrojů od granátů přes speciální zbraně (jako rychlopal, raketomet, naváděná střela atd.) až po jetpack. Schopnostmi je pak například zvyšování rychlosti střelby, její přesnosti, štít pro vaši postavu nebo zrychlení chůze. Krom toho si ještě odemykáte za peníze zbraně různého kalibru a chování, kde se nám líbila jejich společná vybalancovanost, čímž se dá říct, že žádná zbraň není super silná a zároveň ani super slabá. V neposlední řadě pak vzhled postav a grimas. Vzhled postav je víc než dost a měly by i přibývat. Najdete zde výběr mezi vzhledy lidí, ale i mimozemšťanů, pohlaví a i rysů. Impérium i Rebelové mají jiné skiny, a protože si stranu před bitvou většinou určit nemůžete (ledaže je volné místo u protivníků, tak se přehodíte před startem hry), tak není od věci koupit si skiny i u druhé frakce, než za jakou rádi hrajete.

GameCrate Battlefront beta Star Cards screenshot by Seth Perlstein

Grimasy jsou pak jen takovou okrajovou záležitostí, jak se vysmát protivníkovi, když ho zabijete, případně dát nějaké znamení spoluhráčům, ovšem za čtyři dny hraní jsme si nevšimli, že by někdo tuto funkci využil, navíc je škoda, že po zabití nepřítele nenásleduje kill-cam na vaši postavu, kdy vidí, co právě děláte, po tom, co jste protivníka zabili. V tuto chvíli je skvělá příležitost animovaná gesta použít a pomocí některých se tak nepříteli vysmát. Tvůrci se klidně mohli inspirovat nedávno zaniklým Battlefield: Heroes, kde tato možnost fungovala dokonale. A to by to neměli ani daleko ke zdroji.

Během přestřelek se pak na bojišti objevují i speciální power-upy, jenž vám do jejich použití přidělí speciální výbavu, co dokáže ve správně načasované chvíli zachránit kůži nejen vám, ale i vašim spoluhráčům. Primárním tokenem, jaký však asi bude chtít každý sbírat, jsou pro bojovou techniku anebo právě obávané hrdiny. Celkem jich najdete šest, tři pro každou stranu. Se světelnými meči to je Luke Skywalker za rebely a Darth Vader za Imperium, s útokem na dálku Princezna Leia Organa a temnou stranu sám Emperor Palpatine a nakonec dvojice Han Solo a Boba Fett, který má dokonce jetpack a umí libovolně po omezenou dobu létat. Docela nás překvapilo, že ač se zdají při prvním osahání všichni ostatní proti Lukovi a Darth Vaderovi jako slabé články, na bojišti vydrží všichni takřka stejně. Příjemnou skutečností je, že každý hrdina a to i protichůdné dvojice mají rozdílné schopnosti a Darth Vader není tedy pouze Lukem Skywalkerem v černém hábitu. Bohužel ale i tak se zdá být hrdinové se světelnými meči silnější než ostatní, protože jako jediní dokážou odrážet po omezenou dobu střely, a protože většinu nepřátel zabijete na jedno maximálně dvě mávnutí, tak jde o nepostradatelnou bojovou sílu v předních liniích.

Jestli se už těšíte, jak si zahrajete za hrdinu, nebuďte tak moc nadšení. Zahrát si za něj není úplně jednoduché. Jsou dvě možnosti. Buď zvolíte jeden ze dvou herních módů – hrdinové proti dalším hrdinům, kde se hraje jen v 6v6, takže je velká pravděpodobnost, že si během matche alespoň jednou za něj zahrajete, a pak je tu lov na hrdiny, kde si za něj zahrají jen ti, kterým se povedlo naposledy hrdinu zabít, poté se stávají hrdinou oni a zbytek loví zase je, a takhle pořád dokola. Na běžných bojištích to funguje docela jinak. Nejenže si v polovině módech za hrdinu nezahraje nikdo, ale ve zbytku módů musíte mít prostě dostatek štěstí a reflexů, protože stejně jako techniku, power-upy apod., sbíráte skrze tokeny, které se objevují náhodně na vaší straně spawnování, ale i hrdinové se objevují zcela náhodně, čili kdo si dřív všimne a dřív přijde, ten dřív volí hrdinu a jde do boje. Jelikož hrdinové vydrží většinou docela dost a jsou i silnější než běžný voják, moc často se během hry neobjevují, většinou tak 2-5 za kolo. Na druhou stranu jde o skvělou možnost, jak si nahrabat promarněné skóre, ale musíte to za něj umět.

Vojenská technika je kapitolou sama pro sebe. Překvapivé je, že každá strana má jinou techniku. Například Impérium má tank AT-ST, kdežto rebelové nemají pozemní jednotku vůbec žádnou. Na druhou stranu mají lepší vzduchovou techniku, protože mají rovnou o dvě lodě navíc. Impérium má možnost odeslat pouze stíhače TIE Fighter a TIE Interceptor, ovšem rebelové mají kultovní X-Wing, A-Wing, těžký Snowspeeder určený pro zneškodňování AT-AT čtyřnohých mamutích tanků impéria za pomocí lana, přičemž Snowspeeder lze osedlat dokonce dvěma hráči najednou a v režimu leteckých bitev, Fighter Squadron, dokonce legendární Millennium Falcon. V režimu Fighter Squadron si pak užijete rebelský Slave I a na mapě Endor pozemní stíhač Impéria – Speeder Bike. Kupodivu ještě překvapující je, že rozdílná převaha v technice funguje a žádné straně neudává převahu. Je to způsobené dobrým rozdělením techniky v určitých herních režimech, kde buď nikdo nemá nic, nebo každý to své.

At-AT

Režimů je celá škála stejně jako map různorodých barev a témat snad ze všechny známých bitev filmové trilogie. Líbilo se nám, že autoři vzali osvědčená schémata zajetých módů a s trochou invence a zapojení vlastní iniciativy, vytvořili módy ještě zábavnější. Zkusíme vám ale vypsat všechny popořadě:

• Fighter Squadron – Zapojte se do intenzivních leteckých soubojů v kokpitu kultovních lodí jako X-wing, TIE, Millennium Falcon a dalších.
  • Supremacy – Rebelové a imperiální jednotky bojují o nadvládu nad pěti klíčovými body. Akcí nabitý režim pro 40 hráčů je určený pro ty největší mapy ze Star Wars Battlefront. Využitím výhod pozemní i letecké techniky pomozte svému týmu k vítězství.
  • Cargo – Strhující zážitek pro fanoušky Star Wars a příznivce jednoho z klasických módů Capture the Flag. Vaším úkolem je získat cenné bedny s nákladem od soupeřícího týmu. Popadněte kořist a dostaňte se s ní zpátky na svou základnu. Ale nezapomínejte při tom ani na obranu svého nákladu, soupeř jistě nebude jen vyčkávat.
  • Droid Run – Šest rebelů a šest imperiálních vojáků bojuje o získání a udržení tří droidů. Tyhle droidy hledáte. GONK!
  • Walker Assault – Zúčastněte se úchvatných bitev 40 hráčů jako jeden z rebelů a odrazte útok Impéria v čele s AT-AT přivoláním bombardérů Y-wing. Nebo v roli imperiálního vojáka tyto mohutné stroje chraňte a využijte jejich zbraňový arzenál k rozdrcení rebelské základny.
  • Blast – Klasický Týmový deathmatch v kulisách světa Hvězdných válek. Frenetický režim plný chaotické zábavy, v němž 10 rebelů bojuje s 10 imperiálními vojáky.
  • Drop Zone – Dávejte pozor na to, co se děje na obloze! Na povrch planety dopadají evakuační kapsle a váš tým musí bojovat o získání kontroly nad nimi. Režim Drop Zone nabízí frenetické souboje osmi hráčů na každé straně, které podrobí vaše bojové a strategické schopnosti náročnému testu.
  • Heroes vs Villains – V tomto režimu se spolu utkávají ti nejudatnější hrdinové a nejlstivější padouši galaxie. Luke Skywalker, Darth Vader, Boba Fett a další kultovní postavy doplní váš tým spolu s pěchotními jednotkami. Udržením hrdinů a padouchů naživu získáte body a vyhrajete bitvu.
  • Hero Hunt – Luke Skywalker proti sedmi imperiálním vojákům? Boba Fett bojující se sedmi rebely? V režimu Hero Hunt se jeden z hráčů ocitne v kůži kultovního hrdiny či padoucha ze světa Star Wars a postaví se skupině pěchotních jednotek z druhé frakce. Chcete hrát za hrdinu či padoucha? Zneškodněte toho stávajícího. Ale pamatujte, že jakmile se stanete novým hrdinou/padouchem, ostatní po vás půjdou.

Módů je opravdu velká sorta druhů, všechny jsou zábavné, takže jen záleží na chuti hráče. Hrají se všechny a díky dobře zvolenému počtu potřebných hráčů k jednotlivým režimům nemusíte nikdy ani čekat, jelikož režimy baví a hráči je aktivně všechny hrají. Tou nejdůležitější vlastností ovšem je, že se každý hraje jinak a nejde tak o typické Call of Duty recept na zabíjení jenom s rozdílným úkolem na pozadí, který stejně nikdo nerespektuje.

grafika

Poslední záležitostí, kterou stojí za to zmínit, je neskutečně povedené grafické zpracování a i po těch X hodinách hraní pořád nevěříme tomu, jak se DICE povedlo, aby hra z dvou metrové vzdálenosti na velké televizi vypadala jako letošní díl Star Wars, který běží v kinech. Detaily, efekty, barvy, rysy postav a vykreslení objektů působí nevídaně fotoreálně a až na občasné pomalejší vykreslování skal při načítání hry, nám tento dojem nic nekazilo. Navíc si vývojáři vyhráli a dodali hře tradiční grafické přesuny a překrytí, jaké měly originální filmy. Což platí i o ozvučení. Naprosto totožné a naprosto geniálně doplňující neskutečnou atmosféru hry. Díky bohu technicky to DICE nepodělalo a EA si pro jednou zase nepokazilo reputaci. Všechno funguje, nic nepadá, a protože EA rezignovalo na dedikované servery, tak ani připojit se do hry nedělo nikdy sebemenší problém. Na druhou stranu je to škoda, protože si nemůžete vybrat na, který server se připojit, prostě vás hra pro zvolený mód připojí do jednoho ze serveru Electronics Arts. Nám to nevadilo, ale věříme, že spousta hráčů pro tuhle skutečnost bude nadávat, takže za tohle tu máme jedno poloviční mínus.

Druhá půlka mínusu ubírající s tím předchozím jeden celý bod z finálního hodnocení je trvanlivost. Ačkoliv si s hrou užijete stovky hodin multiplayerového klání doplněného třeba i jedním vaším dalším přítelem, k němuž se můžete ve hře připojovat a vytvořit s ním družstvo po vzoru Battlefieldu (víc není možném tvořit, jsou jen dvojce, ale jako skupina po osmi hráčích do jednoho matche se připojit lze, pokud jste na Xboxu v partě) a navzájem si krýt záda, tak je tu určitý limit motoru, jenž vás žene dál v hraní. Dosáhnete-li 50 levelu, máte odemknuto veškeré vybavení, grimasy a skiny, čili jediný důvod pokračování ve hře, je zkrátka pro zábavu. Tento limit měl i Battlefield, jenže ten měl aspoň mnohonásobně vyšší Level Cap, česky řečeno, všechno odemčené jste měli až někde na levelu 100, což je škoda. EA tvrdí, že ale plánuje dodat další obsah, a to zcela zdarma, tak jsme zvědaví, co přidá, aby vývoj vašeho účtu zpomalil, protože už tak se leveluje docela rychle. Prvním oznámeným obsahem zdarma je mapa Battle of Jakku. Vyjde 8. prosince.

Podtrženo sečteno jsme se náramně bavili, jde o nevídaný zážitek a navzdory svým drobným dvěma chybkám v podobě absence dedikovaných serverů a omezené znovuhratelnosti po několika stovek hodin, jde o nepředstavitelnou atmosféru a dojem, že jste opravdu součástí Hvězdných Válek. Náplně je dost, možností taky. Hrdinové nás bavili a různorodost techniky na obou stranách sil nás překvapila. Detaily pro dotvoření atmosféry kvitujeme stejně jako iniciativu autorů pozměnit zajeté herní módy. V některých herních módech nám sice hra přišla akčně někde na pomezí Call of Duty, ale nakonec jsme přišli na to, že Battlefront má úplně jiné tempo a úplně jinak se hraje i ovládá. Jde o plnohodnotného nástupce druhého dílů z roku 2015, a protože se nasmaží být ani přehnaně nostalgický a ani přehnaně mainstreamový, tak má obrovskou možnost přitáhnout i úplně nové publikum, které ale může najít zálibu i v jiných obdobných střílečkách a snažit se se Star Wars konkurenci srovnávat. Jenže, milý hráči, tohle není Call of Duty a dokonce ani Battlefield. Tohle je Star Wars: Battlefront.

9

Tvářil se jako Battlefield, občas se hrál jak Call of Duty, ale nakonec je to starý dobrý Battlefront!
  • Leon

Hraju dva dny a už mě to omrzelo… Pořád dokola strašná nuda… Čekal jsem od toho mnohem víc a za cenu 1750,- to rozhodně nestojí… Škoda

• Petr Oborný

Mas zajem to prodat?

19. 09. 2017 • chaosteorycz2

Recenze: Destiny 2

Autoři her si sami občas naběhnou na vidle tím, že dají svému projektu předurčující jméno. Pokud se něco jmenuje „Osud“, musí to být přeci obsahově bohaté, příběhově epické, prostorově výpravné a hratelně zábavné. Bungie se u Destiny nepodařilo prodat všechny aspekty na první dobrou, a tak to zkouší podruhé, přičemž se řídí prostým pravidlem, že v pokračování musí být všeho víc. A jak to vypadá, vydali se tím správným směrem....

»
02. 09. 2017 • chaosteorycz0

Recenze: Redout: Lightspeed Edition

Proč vlastně hrajeme závodní hry? Abychom se mohli prsit, že jsme se projeli ve sporťáku, který jinak chodíme oslintávat do drahých showroomů? To snad ne. Chceme si užít svou dávku adrenalinu, pocit z jízdy, z rychlosti hraničící s limity jak daného vozu, tak našimi v pozici řidiče. Alespoň zprostředkovaně máme chuť postavit život na hranu mezi nudně stráveným odpolednem a možností navštívit nemocniční zařízení s orgány v kómatu. Jenže závody aut už ztrácí potřebnou sílu a...

»
25. 08. 2017 • p.a.c.o0

RECENZE: F1 2017

Závodní hry buď milujete, anebo patříte do skupiny, která odsuzuje to nesmyslné kroužení do kola a vůbec nechápe, co na tom koho může bavit. Ani v případě, že máte závodní hry rádi, nemusí vám sedět každá. Někdo má radši dvě kola než čtyři, jiní jsou rádi pokrytí blátem a ježdění na kola je neoslovuje a další skupina pak nedá dopustit na jízdu po okruzích, kde v souboji s časem pilují průjezd každou zatáčkou,...

»
20. 08. 2017 • chaosteorycz3

Recenze: Observer

Stejně jako ostatní žánry, tak i horory se neustále vyvíjejí. Před osmdesáti lety stačilo na hlavu zakytovat hrnec, přidělat papírové šrouby a lidé se báli odejít z biografu, aby po cestě domů nepotkali Frankensteinovo monstrum. Přes maskované vrahy, poltergeisty, mýtické nestvůry, ďábly a jiná zla jsme se dostali až do dnešní fáze, kdy je módní nabalit na děsivou notu dalších 5 žánrů a přidat pořádnou dávku šílenství. Několikrát do roka nás...

»
16. 08. 2017 • wellkeybig0

RECENZE: Blackhole: Complete Edition

Co je České, to je hezké České videohry slaví úspěchy po celém světě. Tituly jako Mafia, Dex, Machinarium, nebo právě Blackhole hrají miliony hráčů. Bohužel není pravidlem, že každá česká hra si najde cestu do zahraničí a především k úspěchu. Blackhole: Complete Edition je, ale jedna z těch, co to dokázala a byla přijata velmi kladně po celém světě.

»
16. 08. 2017 • p.a.c.o1

RECENZE: The Long Dark

Techniky přežití se mohou hodit vždy, takže když je nějaká možnost se něco z nich naučit, určitě se neobracejte zády, ale snažte si zapamatovat, co se jenom dá. Nevíme dne ani hodiny, kdy do naší planety narazí asteroid, rozšíří se nákaza měnící lidi na nemrtvá monstra, nebo se prostě jenom prostřednictvím bankovek rozšíří nějaký smrtelný virus. Že jsou vám výše zmíněná témata povědomá? To by tedy měla, jelikož jsou to nejpopulárnější...

»
15. 08. 2017 • chaosteorycz1

Recenze: Agents of Mayhem

V pozici hráče jsem nikdy neholdoval hrám, které si předem nemůžu zaškatulkovat a u nichž se na základě propagace jen těžko určuje, co z nich vlastně vyleze. Ovšem jako recenzent si takové zajíce v pytli nadmíru užívám, protože se mi dostává vzácného privilegia, kdy se stávám prostředníkem mezi autory a potencionálními hráči. Třebaže si nedělám iluze, že by v době YouTube někdo kupoval novinku jen na základě jednoho názoru, často značně zaujaté osoby, alespoň...

»
06. 08. 2017 • chaosteorycz0

Recenze: Mr. Shifty

Tak schválně, kdo z vás, zatímco dává ostatním hráčům na frak ve všech těch Battlefieldech, Call of Duty a Gearsech, přemýšlí nad historií akčních her? No samozřejmě, že nikdo, protože na bloumání v paměti bude dost času, až dosáhneme staří sovětské ponorky, občas je ale návrat do časů dvourozměrné grafiky, jednoduché hratelnosti a pohledu shora vítaným zpestřením, a to zejména teď v létě, kdy se dav AAA her rozestoupí a my vidíme...

»