RECENZE: Star Wars Jedi Fallen Order

Autor: p.a.c.o Publikováno: 21.11.2019, 8:38

Publikováno: 21.11.2019, 8:38

Sociální sítě

O autorovi

p.a.c.o

p.a.c.o

Je autorem 2156 článků

U hraní se dá krásně relaxovat, což se snažím aplikovat nejen na sebe, ale i své okolí...

Máme tady nějaké fanoušky prahnoucí po nové hře z univerza Star Wars? Myslím si, že rozhodně ano, protože tato značka do jisté míry změnila život celé řadě lidí a i po tolika letech od uvedení prvních filmů na sebe upoutává patřičnou pozornost. Aktuálně ji vlastní Disney, který se pustil do nového seriálu pro svou streamovací službu a také nás čeká další filmové zpracování s celou řadou navrátivších se postav a herců.

Aby toho nebylo málo, herní zpracování nemohlo zůstat pozadu a celé načasování vydání jistě není pouhou náhodou, ale mohlo by být tím posledním střípkem do letošní Star Wars skládačky. V herním světě se o značku aktuálně starají EA a nutno dodat, že to s ní nemají vůbec snadné. Jejich poslední počin Battlefornt 2 rozhodně nebyl přijat s fanfárami a všemi poctami, nicméně se nejednalo ani o propadák, protože stále šlo o velice příjemnou multiplayerovou střílečku z tohoto universa.

Hráči však o něco víc chtěli ucelený singlplayerový zážitek, čehož se chopili vývojáři z Respawn Entertainment a začali pracovat na Jedi Fallen Order. A po všech videích, oznámeních a prohlášeních před sebou konečně máme hotový produkt, do kterého se můžeme s chutí ponořit. Hlavním hrdinou se stává Cal Kestis. Kluk, který se z počátku jako Jedi vůbec nejeví, jelikož se snaží svou pravou identitu skrývat a nepoužívá ani meč ani sílu. Planeta Bracca je k takovémuto schovávání jako stvořená, ovšem jenom do té doby, než je Cal nucen sílu použít v zájmu záchrany svého přítele. V tu chvíli je odhalen a na planetu dorazí vojáci Impéria. Ty vede inkvizitorka říkající si Druhá Sestra a její úkol je jasný. Najít a zabít poslední přeživší rytíře Jedi.

Těsně před tím, než nás svým dvoučepelovým světelným mečem rozseká na kousky spečeného masa, objeví se Cera a Greez, na jejichž lodi nejen najdeme útočiště, ale odstartujeme putování po předalekých galaxiích. Časově je děj zasazen několik let po konci třetí epizody, kdy z Anakina je Dart Vader pevně sedící na svém trůně. Příběhová stránka Fallen Order je tím, proč hru vůbec rozehrát. Nabízí příjemně prokreslené postavy, dokonce i Cal, který se mi z videí moc sympaticky nejevil, je nakonec fajn kluk a stejně tak i všichni kolem. Pozitivem také je, že příběh dokáže chytit jak zapálené fanoušky universa, tak i ostatní hráče, jelikož nějaké extra velké znalosti nevyžaduje. Otázkou tak zůstává, zda se nám podaří zastavit zabíjení Jediů, které nabralo velké obrátky, a právě Cal je pomyslným jazýčkem na vahách mezi výhrou dobra či zla.

Hratelnost nové Star Wars hry bych přirovnal k jízdě na horské dráze. Úvod je jeden velký sešup, kdy akce střídá akci, všechno vybuchuje, jiskří a náš světelný meč jen tak nevychladne. Ovšem i mě bylo jasné, že takhle přímočarou a intenzivní jízdu nemůžu čekat celou dobu, což se na pár hodin potvrdilo. Po epickém úvodu přišly první dvě planety, kde je relativně nuda, čekají nás první monstra a bloumání po relativně prázdných mapách, což bych za zábavu označil jenom v případě, že by mi za to někdo zaplatil.

Navíc vyjde najevo, že Cal jakožto Jedi své schopnosti tak trochu zapomněl, tudíž je to vlastně skákající panák se světelným mečem, který toho z počátku moc neumí. Máme tu sice vývojový strom, kde se dají naučit nové kousky ve třech různých oblastech, získáme-li dostatečný počet dovednostních bodů, ale ty hlavní kousky za použití síly jsou nám zpřístupněny, až když vývojáři uznají za vhodné. Zde je to uděláno formou vzpomínek na danou schopnost v rámci tréninku s naším mistrem. Právě tohle je ten kus hry, který je třeba přetrpět a od hry neodcházet, byť je to sebetěžší.

Po vzpomenutí si na všechny dovednosti totiž opět začne hra šlapat na plné obrátky a my si tak konečně budeme připadat jako správný a hrdinný rytíř Jedi. Své schopnosti následně využijeme při hledání vodítek a průzkumu planet. Ten by se dal rozdělit na část soubojovou a část s puzzly, kdy každá z nich se nechala inspirovat u konkurence. To není vůbec na škodu, protože Dark Souls resp. Sekiro a Tomb Raider dělají tyto věci na jedničku. V rámci puzzlů většinou stačí někam vyskákat, někde něco spustit a jinde zase správně načasovat použití síly. Někomu se asi nemusí líbit, že Jedi někde běhá a skáče, nicméně mně se v celkovém konceptu puzzly líbily a jsou fajn odpočinkem od sekání a akce.

Když puzzly jsou podle Tomb Raidera, bystřejším z vás došlo, že soubojový systém je inspirován Souls žánrem. Z toho vyplývá další věc. Cal během hry nepoužívá střelné zbraně a všechny souboje se tak odehrávají pěkně nablízko, nepočítám-li možnost vracet nepřátelské střely zpět k jejich adresátům. Zapnutí světelného meče, jež se mimochodem v temných jeskyních dá použít jako baterka nebo k překonání překážek, rozjíždí bojový balet, kdy naše ruce ladně plují po gamepadu mezi blokem a útokem, čímž se spouštějí sekvence protiútoků a bojových komb, jejímž výsledkem jsou rozpůlená a lehce ožehnutá těla našich nepřátel.

Musím se přiznat, že nejsem nějak moc velkým hráče Souls her, ale zdejší soubojový systém se mi líbil. Bude to hlavně tím, že oproti Souls hrám je více přístupný běžnému hráči, byť bez dostatečného krytí a pokory k nepřátelům to opravdu nejde. Nechybí ani souboje s bosy, u nichž se na těžší obtížnost jistě zapotí i zkušenější hráči. K dispozici je na výběr jedna ze čtyř obtížností, takže z nabídky by si mohl vybrat každý. První vadou na kráse je delší nahrávací čas, protože umírat se ve hře určitě bude, s čímž jsem počítal, ale 30 sekund čekání na nahrání mi lehce kazilo náladu, a hlavně narušovalo moje bojové tempo.

Jednotlivé planety jsou poměrně rozsáhlé, a i když se jedná o koridory, vypadají poměrně otevřeně a hráči se jimi mohou toulat. Třeba proto, aby našli nový skin na poncho, barvu pro světelný meč, loď nebo robota BD-1, kterého si neseme s sebou. Ten umí oskenovat nepřítele, díky čemuž se dostaneme k charakteristice jeho útoku a chování nebo nás může podpořit zdravím. Také díky němu můžeme otevřít holografickou mapu, ale k jejímu zpracování bude mít jistě každý nějakou výhradu. Ne úplně dobře se s ní pracuje, a hlavně je lehce nepřehledná. Ještě že hra vede hráče pěkně sama o sobě, takže holografickou mapu nemusíme tak často využívat.

S levely mě napadá ještě věc a tou je nutnost je procházet 2x. Nejdříve jdete něco objevit a prozkoumat, a když už to najdete, nemůže být jenom cutscéna s dalším kusem příběhu a automatický návrat k lodi. Je nutné se zpět k lodi vrátit pěkně po svých. Jdete přes ty samé lokace, potkáte ty samé nepřátele na těch samých místech a zrovna tenhle druhý průchod mě vůbec nebavil a přijde mi jako umělé natahování herní doby. Fallen Order rozhodně není hrou na jedno dopoledne, protože její projití vám vzhledem ke zvolené obtížnosti může klidně zabrat i 25 hodin nebo více.

Na své toulce po planetách potkáme pestrou paletu nepřátel. Nejčastěji se jedná o místní faunu v hodně širokém spektru působnosti a také nezbytné vojáky Impéria. Potěšilo mě, že všichni mají specifické pohyby, úhyby nebo útoky, díky čemuž je jejich variabilita opravdu velká a vždycky mě dokázali překvapit nějakou novinkou. Bohužel propracování umělé inteligence už na tak vysoké úrovni není a občas jsem kroutil hlavou nad řešením některých situací stran AI. Nicméně konečný výsledek to nijak zásadně nekazilo.

To už však neplatí o technické stránce hry. Delší načítací časy jsem již zmínil. Dále mi hodně vadilo doskakování textur, a byť je grafika pěkná, mohla by být ještě o fous lepší. Zejména po stránce textur a jich ostrosti s propracovaností. No a pak je tady kamera. U hry z pohledu třetí osoby zásadní věc, ovšem hodně často jsem s ní bojoval. Nejvíce znát je to při řešení hádanek, protože kamera ne vždy kouká tak, jak by hráč potřeboval, takže jsem s ní točil a kroutil. Když pak přišlo na situace, kdy jsem jel ledovým korytem a na konci měl skočit na nějaké lano, které jsem samozřejmě netrefil a musel opakovat třeba 10 minut průchodu, moc slušných slov jsem k popsání mého aktuálního rozpoložení nepoužil. Přitom by stačilo ji jenom trochu upravit, takže doufám, že nějaký budoucí update tak učiní.

8
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivost

Verdikt

Být rytířem Jedi je velká zábava, pokud se tedy nenecháte odradit nudnější části hry po samotném úvodu. Pak už se všechno rozjede, kola herních mechanik do sebe zapadnou a tanec se světelným mečem může začít. Herní doba nabídne dostatečné využití a tak je škoda, že technická stránka nedostala více péče a opakované průchody již nejsou taková zábava. Ve výsledku se však jedná o velice podařenou hru, z níž budou mít nejen fanoušci radost. Nechť vás síla provází!
06. 03. 2021 • HusekD0

RECENZE: Sir Lovelot

„Za trochu lásky, šel bych světa kraj“. Přesně tak se dá popsat náš hlavní hrdina Sir Lovelot. Každá princezna žijící osamělá ve své věži čeká na krásného prince, který by jí zahrnul láskou a drahými dárky. To udatný Sir splňuje na jedničku. Ovšem ale jen do doby, než jí druhý den ráno zlomí srdce a vydává se na nebezpečnou výpravu za další naivní kráskou. Sira Lovelota nám přinesli vývojáři ze...

»
04. 03. 2021 • DandyCZE0

RECENZE: Thrustmaster eSwap X Pro Controller

Opět se hlásíme z našeho testovacího koutku. Jak jsme už určitě na našich sociálních sítích viděli, tak nám do redakce dorazil opravdu zajímavý kousek od Thrustmasteru, a to ovladač s poměrně dlouhým názvem eSwap X Pro Controller. Naše prstíčky ho jdou právě osahat! Takhle má vypadat dárek! Stále častěji vidíme, že se výrobci snaží produkty opravdu krásně zabalit. Sice to nemá žádný vliv na fungování ovladače, ale určitě znáte ten pocit, když...

»
02. 03. 2021 • DandyCZE0

RECENZE: On The Road The Truck Simulator

Nekonečné kilometry, tuny zátěže, tak tohle každý dobrý řidič rád má. Oznámení On the Road muselo utkvět v paměti všem fanouškům kamionů, dnes stojíme v garáži a jdeme nasednout do této nové hry. Při oznámení hry byl k dispozici trailer, který vás dokázal dokonale navnadit. Většina z nás hltala informace o počtu kilometrů, technickém provedení a autentičnosti. Bohužel na konzole zatím žádný kvalitní simulátor nemáme. V nedávné době jste si mohli zahrát Truck Driver, ten...

»
01. 03. 2021 • HusekD0

RECENZE: Monster Jam Steel Titans 2

Od vydání prvního dílu Monster Jam Steel Titan uběhli už téměř dva roky a společnost THQ Nordic nám s vývojáři z Rainbow Studios představují jeho druhé pokračování pod názvem Monster Jam Steel Titans 2. Opět se jedná o licencovanou hru, která vznikala ve spolupráci s Feld Entertainemt, což je společnost zastřešující reálnou závodní sérii Monster Jam. Díky této spolupráci se můžete těšit jak na licencované trucky tak i závodní arény....

»
17. 02. 2021 • Lukáš Urban0

Recenze: The Wild Eight

Divoká osmička není pokračování Tarantinova bijáku. Nejde o dospělý snímek se zvýšenou spotřebou lubrikačního gelu. A kupodivu se za ním neukrývá ani dokument z indiánské rezervace. Jméno patří malému titulu zaměřenému na přežití, jehož konzolové vydání přichází v době, kdy se o milovníky survivalu pokouší kooperační Project Winter. Konkurence ale nakonec může novince pomoci, protože lidi si rádi hrají na dobrodruhy. Jen u toho občas chtějí být sami. Navzdory mrazu, hladovým šelmám...

»
06. 02. 2021 • Lukáš Urban0

Recenze: Werewolf: The Apocalypse – Earthblood

Vášně se rodí už v útlém věku. To znamená, že pokud mluvíte bassem a jako prcek jste měnili autíčka za panenky, nejenom, že se vám zúžil potencionální okruh partnerů v dospělosti, ale nejspíš vás čeká kariéra módního návrháře nebo kadeřníka. Což může být pořád lepší než se dostat v předškolním věku k filmovému braku, kde profesor během úplňku snižuje počty studentské koleje dlouhými drápy a ostrými zuby. Do chlupatých kostýmů se sice zatím neoblékám,...

»
04. 02. 2021 • Lukáš Urban0

Recenze: Gods Will Fall

„Už toho máme dost! Copak musíme pořád poslouchat ty křeny nahoře? Nespočet generací jim sloužíme a stejně je to málo. Kdybychom se rozpůlili, sešlou na nás kletbu, že jsme se nerozčtvrtili. Poslušně skládáme slib oddanosti a když nějaký lehce retardovaný vesničan nepochopí otázku napoprvé, zahubí ho i s rodinou. Navíc jsou nenažraní a na obětech berou víc než daňový úřad. To musí skončit teď hned. Kdo se nebojí zubaté s brouskem v ruce,...

»
28. 01. 2021 • p.a.c.o0

RECENZE: Balancelot

Jsou situace, kdy není snadné udržet balanc. Třeba když je zima a chodníky vůbec nekloužou, ideálně ještě k tomu jdeme z kopce, nebo když se vracíme úplně střízliví z hospody. Rovnováha je přitom naším každodenním chlebem, protože bez ní bychom nikam nedošli, a taky bychom mohli vypadnout z postele, což se ale mnohým děje z nejrůznějších příčin tak jako tak.

»