Recenze: State of Mind

Autor: chaosteorycz Publikováno: 20.8.2018, 13:21

Publikováno: 20.8.2018, 13:21

Sociální sítě

O autorovi

chaosteorycz

chaosteorycz

Je autorem 1790 článků

Žánr science fiction mám rád od doby, co jsem viděl Vesmírnou odyseu. I když jsem tenkrát absolutně nechápal, co mi chce sdělit, fascinoval mě svět, jehož součástí se nikdy nestanu. Během let pozdějších, kdy jsem knihovnu plnil Asimovem, Bradburym a Heinleinem, mě ale uchvátil jiný poutník budoucností, a to Philip K. Dick. Jeho pohledy do neznáma, v nichž se lidství stává obchodním artiklem a člověk lehce nahraditelným „komponentem“, mají dodnes mrazivou atmosféru. S každým úspěchem technologického vývoje navíc dostávají reálnější obrysy. Jakmile se tedy nějací autoři inspirují jeho myšlenkami, jsem připravený věnovat jim pozornost.

Třeba, že to německé studio Daedalic přímo nezmiňuje, jejich Berlín roku 2048 těžko zapře myšlenky oblíbeného spisovatele. Futuristický svět, kde nikdy nevidíte denní světlo, je plný neonů, špinavých ulic a reklamních poutačů, které vám lezou až do postele. Zapojení robotů do lidského života je v plném proudu. Stroje pomalu nahrazují obsluhu nemocnic, složky vymáhající právo, lidi v jejich zaměstnáních a stávají se nedílnou součástí rodinných domácností. Najdou se samozřejmě rebelové bojující proti systému. Ti umírněnější tráví svůj život na pokraji společnosti, zatím co radikálové páchají bombové atentáty na technologické firmy, což je v tomto případě korporace Kurtz.

V těchto kulisách se chopíte novináře Richarda Nolana. Ani on nevítá veškerý pokrok s otevřenou náručí, což velmi ironicky dává na odiv ve svých sloupcích. Jeho problémem teď ovšem není nový robotický člen rodiny, kterého zakoupila jeho žena, ale autonehoda. Události s ní spojené jsou jen velmi mlhavé. Jestli probuzení v nemocnici nebylo dostatečný šokem, tak návrat domů ano. Žena a syn jsou pryč. Pohádka o návštěvě rodičů se vytrácí v den jejich údajného návratu, což Richarda dost znepokojuje. Přestože jejich vztah nebyl v poslední době idylický, nehodlá si připustit fakt, že by ho manželka opustila bez nejmenšího slova. Začíná tedy pátrat na vlastní pěst, ať už ho stopy zavedou kamkoliv. Třeba k Adamovi.

Jde o druhou důležitou postavu příběhu. Adama s Richardem spojuje několik věcí. I on měl autonehodu, také pracuje ve sféře ovlivňující lidské mínění a doma na něj čeká syn se ženou. I když čeká je silné slovo. Manželka je ambiciózní workoholik a klučina si vystačí s robotickou hračkou, která mu je nejlepším přítelem a domácím učitelem. Hoch navíc musí každý den docházet do zdravotnického zařízení, kvůli tajemné nemoci. Nicméně světy obou můžu už stejné nejsou. City5 je přímo pravým opakem melancholického Berlína a na první pohled se jeví jako vysněný ráj stavebních developerů. Adamův dokonalý život se ale změní v den, kdy ho Richard kontaktuje s životně důležitou prosbou.

Tolik asi k úvodu State of Mind. Pokud si myslíte, že jsem vám právě vyzradil polovinu děje, tak se můžete dál v klidu věnovat čtení. Příběh rozhodně není na jedno odpoledne a v pozdější fázi se vám do rukou dostanou i další postavy. Richard s Adamem možná jsou stěžejními pilíři, ale ne jedinými hratelnými charaktery. Žánrově se titul staví někam mezi sci-fi, thriller a drama, a to s velkou převahou vědecko-fantastické složky. Pokud místo literatury volíte raději filmy, přiměje vás hraní vzpomenout na snímky Blade Runner, Já, robot, Total Recall, Šestý den nebo Matrix. Herně se pak bavíme o detektivní adventuře s logickými hádankami.

Herní náplň je tedy více méně jasná. Chodíte z místa na místo a přes interakci s předměty a postavami skládáte dohromady dějovou skládačku. A to poměrně velkou. U podobných her jsem zvyklý, že sotva se pořádně rozjedou, mávají na mě titulky s vřelým poděkováním za hraní. Tentokrát jsem si na ně musel počkat více jak deset hodin. Během nich si hra připravila několik zajímavých odboček ve formě miniher a logických překážek. Skládání fragmentů minulosti, ovládání robotů, skenování lidí dronem nebo hraní na klavír. S ohledem na to, jak malý prostor vám oba světy dávají při pohybu, je aktivit poměrně dost a přicházejí vždy, když už bylo povídání tak akorát. Přesto je linearita vyprávění až moc přímočará. Z hlavního děje takřka nelze uhnout. Veškerá vedlejší interakce je tedy spíše informačního charakteru. Škoda toho, neboť po nějakém čase ztratíte zájem o prostředí a jdete primárně po další příběhové indicii.

Scénáristovi se musí přiznat snaha vybudovat věrohodný svět zítřka, avšak má na něj malý plácek. Rád bych věřil této vizi budoucnosti, kde lidská „duše“ není nic jiného než modifikovatelný soubor jedniček a nul. Kde jeden hacker stačí na to, aby se osudy třech lidí nadobro změnily. Ale funguje to jen částečně. Za prvé, příliš brzy jsou odkryty všechny karty, takže ještě před polovinou tušíte, kam se zbytek hry ubere. A pak je tu postava samotného Richarda, která nezískává zrovna pozitivní body. Vlastně mu ani nepřejete, aby rodinu našel, protože jeho sebestředné ego má pro něj vyšší hodnotu než rodina. Je to takový ten kariéristický hajzlík, který jde za svým stůj, co stůj a v případě selhání hledá chyby u druhých. Ostatně mezi kolegy a přáteli moc oblíbený také není. Pozdější transformaci na vzorného rodiče mu tak budete věřit jen velice těžko.

Přesto jsou 40. léta 21. století přesně tím místem, které vás fascinuje a zároveň vám točí žaludek do spirály. A do značné míry za to může i grafická stylizace. Polygony jsou skvělou volbou, protože podporují dojem, že to celé vlastně nemusí být vůbec skutečné. Na rozdíl od takové Mulaky, State of Mind pracuje s mnohem členitějšími modely, což prospívá mimice tváří a drobným detailům. Dojem kazí jen virtuální uživatelské rozhraní, kterému chybí ostřejší obrysy. A ne, nemyslím si, že to byl záměr. Trochu nešťastně jsou pak řešeny kolize s postavami. Robot obývající Richardův byt má tendenci chodit za ním. Často mi tak zablokoval východ z místnosti a já byl nucený odejít až do roku pokoje, aby se ten slouha pohnul blíž ke mně. Dabing a soundtrack padnou jak postavám, tak dění, jen prostorová orientace zvuku má slyšitelně horší vyladění. Nezřídka jsem slyšel hlas z opačné strany, než postava stála.

7
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivost

Verdikt

Výlet, do budoucnosti vzdálené třicet let, má pachuť virtuální reality, černého obchodu s lidskými vzpomínkami a mocenských choutek jedné hladové společnosti. Má ale i zajímavé osudy obyčejných lidí, kteří se postavili nespravedlnosti, aby si uhájili to, co je jim nejdražší. State of Mind je kvalitním přírůstkem mezi depresivní vize světa, který tratí na nestálém tempu, menším prostoru a drobných chybách.
  • Jaroslav Houdek

    Zdá se to být zajímavá hra, ale za 800 možná trochu drahá. Asi jsem zpovykaný těmi věčnými výprodeji AAA her za 150Kč.

16. 11. 2018 • kristine4chaos2

Recenze: Spyro Reignited Trilogy

Oživování her z minulého století není vždy dobrý nápad. Jakmile tvůrci nemají srdce na pravém místě, rovná se návrat násilné exhumaci ostatků. V truhle sice stále je váš oblíbený příbuzný, nikoliv však ve stavu, který by odpovídal datu v kalendáři. Je-li ale situace opačná a restaurátoři dělají práci s láskou, jste rázem v kůži sběratele veteránů. Nevadí, že vytoužená hračka nesplňuje nejpřísnější normy a že výbava zaostává za moderní produkcí. Navrátivší vzpomínky mají právo...

»
14. 11. 2018 • lindros88cze0

RECENZE: LEGO Harry Potter Collection

Kolekce her LEGO Harry Potter konečně dorazila na Xbox One a jak asi tušíte, jedná se o zábavný remaster, i když mohl být daleko ambicióznější. Tvůrci totiž měli více než dost času, si s kolekcí pohrát, ovšem na hrách LEGO Harry Potter: Years 1-4 (2010) a LEGO Harry Potter: Years 5-7 (2011) se nic nezměnilo.

»
13. 11. 2018 • p.a.c.o0

RECENZE: Super Pixel Racers

Závodníci měli v herním světě vždycky dobrou pozici, protože o závodní hry nikdy nebyla, a stále není, nouze. Výběr je opravdu pestrý a záleží čistě na tom, jaký druh závodů si chceme užít a jakou míru realističnosti očekáváme. Spousta hráčů si jistě ráda odpočine při nějakém arkádovém ježdění, a i v tomto segmentu je naštěstí z čeho vybírat. Další adept pro potenciální zájemce mimo arkádové hratelnosti přihazuje také ingredienci, na níž hráči slyší...

»
10. 11. 2018 • chaosteorycz3

Recenze: The One We Found

Často melu pantem, že dnešní herní produkce vychází s balením dětských plen, dudlíkem a návodem pro nejhloupější z hloupých. Všude samé ukazatele, poznámky a vysvětlivky, přes které v konečném důsledku není pořádně vidět to nejdůležitější. Ano, jsou výjimky, a to většinou z nízkonákladové výroby, s nimiž mozkové závity roztočíte jak Wankelův motor. Do této společnosti patří survival The One We Found, který vedle temné atmosféry nabízí i pořádnou dávku logických překážek.

»
08. 11. 2018 • chaosteorycz3

Recenze: 11-11: Memories Retold

Přestože je nám každý rok prostřednictvím médií připomínáno, že první světová válka nebyla karneval v Riu a že jedno pokračování stačilo, hráči neustále touží vyrážet na fronty. Zde hrdinství bagatelizují na pouhou soutěž v rychlejší střelbě a přesnějším oku, aniž by si často uvědomovali, že jejich vrstevníci pokládali život navzdory přesvědčení, navzdory osobním sympatiím. Naštěstí herní svět není jen Call of Duty nebo Battlefield, ale také nezávislá tvorba, která tyto příběhy vypráví...

»
07. 11. 2018 • p.a.c.o3

RECENZE: Kingdom Come: Deliverence – The Amorous Adventures of Bold Sir Hans Capon

Recenze od naší čtenářky a hráčky Naifa86, děkujeme 😉 Vydání nového DLC hry Kingdom Come: Deliverance, které nese název The Amorous Adventures of Bold Sir Hans Capon (Milostná dobrodružství bodrého rytíře Jana Ptáčka), připomínalo ráno po velmi vydařeném mejdanu. Jindra si totiž notnou část příběhu, který prožil při plnění úkolu pro pana Jana Ptáčka, nepamatoval. Herní doba se tak mnohdy zkrátila na cca 2 hodiny, což uznávám, není mnoho. Také se...

»
06. 11. 2018 • chaosteorycz2

Recenze: Tyler: Model 005

Kdo nechtěl mít v devadesátých letech vlastního „Johnnyho Pětku“, byl buď stále ještě pouhou součástí genetického materiálu nebo měl v občance příliš mnoho roků, aby to přiznal. Sympatický robot, kterého zásah blesku přivedl k životu, postupně objevoval lidský svět, a přitom získával informace o své minulosti. A podobný osud má i Tyler, malý robůtek, jehož příběh začíná roku 1955. Shodou okolností za vše opět může nepříznivé počasí.

»
05. 11. 2018 • p.a.c.o10

RECENZE: Red Dead Redemption 2

Musím se přiznat, že jenom na malé procento her se před vydáním těším tolik, jako jsem to měl před příchodem druhého dílu westernové série Red Dead Redemption (dále RDR2). Důvodů, proč jsem se tolik těšil, bylo hned několik. Za prvé, Rockstar vydávají své hry ve velkých časových rozestupech (například mezi RDR1 a RDR2 je časový rozdíl 8 let), takže každá další hra je velkou událostí. Za druhé je to potom...

»