RECENZE: Styx: Master of Shadows

Autor: Josef Brožek Publikováno: 10.10.2014, 9:00

Publikováno: 10.10.2014, 9:00

Sociální sítě

O autorovi

Josef Brožek

Josef Brožek

Je autorem 748 článků

Francie je zajímavá země, pro nás hráče asi ne kvůli z lešení postavené věže uprostřed Paříže, ale spíš kvůli Ubisoftu. Ten sídlí právě v onom městě a zároveň patří mezi největší vydavatele. Aby jste si nemysleli, každé studio ve Francii Ubisoftu nepatří, leč spravuje spoustu tamních studií. Například takové Dishonored nebo Rebember Me nemají s Ubi pra nic společného, možná snad jen víno a tousty podávané vývojářům. Znáte-li studio Cyanide, které bylo čirou náhodou založené ex-zaměstnanci z Ubi, znáte i jeho hlavní tahouny Pro Cykling Manager a Le Tour De France. Studio však žije i z her nebicyklových, jako třeba drsného fotbálku Blood Bowl či dokonce značky Game of Thrones. Pokud máme dnes mluvit o Styx: Master of Shadows, dáme vzpomenout spíše průměrnému Of Orcs and Men. Styx má hře o Orcích a Mužích předcházet. Tedy alespoň příběhově… co se týče kvality, tam už to tak slavné není.

styx 1

Jsem skřet… jsem skřet jménem Styx. Nevím proč, nevím, co mám dělat, nevím, kde jsem, počkat vlastně vím! Vždyť mě chytili, já utekl a teď mě bolí hlava, a proto si nic nepamatuju! Jů… Strom světa, musím se k němu dostat blíž! Ale sakra, kde mám svojí kudlu?! Ti zpropadení hajz… no nic, najdu ji a vydám se třeba tudy. Ahhh… stráž, zkusím se kolem ní proplížit, třeba si mě nevšimne. Všimla, dead, ok, zkusím to ještě znovu. Plížím se, plížím se, chvilka napětí… Aha! Nevšimla si. Super a jéje další týpek a čumí na cestu, kudy mám jít? Zkusím zhasnout támhle to světlo, třeba si nevšimne. Tááák… *klap*, louče přiklopená, je tu stín, záda mi nevysvětlitelně svítí, ale aspoň, že mě nevidí. Počkat, zahlídl mě, rychle pryč, než se se sem vydá. Dobře, támhle do té díry! Šup a jsem tam, moment mrknu, co ten strážný. Cože? Jakto? Nehnul se a vůbec to nešel prozkoumat. Většího hlupáka jsem neviděl.

styx2

Super, tou dírou se dá projít do vedlejší místnosti, co v ní asi bude? Co to je? Paráda, lektvar života. Ibalgin to sice není, ale na tu hlavu snad postačí. Dobře, život na maximu, jdeme dál, bolest neustává. Po schodech dolů, omrknu situaci. Hmm… tři strážci a louče… sakra, ta louče je mimo dosah stínu, ve kterých se schovávám, než k ní přijdu, jeden si mě všimne. A hele! Písek! Jak by se dal asi použít? Jasně! Hodím ho na deset metrů vzdálenou louči, jak mi radí nápověda, a uvidíme, co se stane. Vrhám, písek dopadl, tři sekundy od dopadu a pořád se nic neděje, je to marné, můžu si jít hodit mašli. Ale co to vidím?! Paráda, světlo zhaslo! Muhaha. Teď se mohu proplížit. Plížím se a plížím… a kurňa, viděl mě, honem pryč! Nestihl jsem, zabil mě, musím si pro svojí kudlu. Jenže jiná cesta není. Dobře, zkusím to ještě jednou. Louče, písek, hop… bezva, teď pomalu stínem při zdi… pomaloučku, polehoučku. Sakra! Zase mě spatřil. Honem zpátky za roh! Dobrý, nenapadlo ho jít za mnou. Ale co teď? Pravděpodobně má noční vidění, nápověda mi přece říká, že mám jít přesně tudy, ale on mě stejně vidí. Zkusím to ještě párkrát, snad to vyjde.

Bezva, na posedmé, ale přeci. Šup do díry a proplížit se do vedlejší místnosti. Paráda, moje kudla. Teď se těm tupcům bez mozku mohu postavit, musím si to jít hned ozkoušet! A jéje, dveře… a zamčené ke všemu. No, mrknu klíčovou dírkou, jestli tam není nějaký slídil a vyzkouším svůj odemykací skill, co jsem se naučil ve škole od Garretta. *Cvak* a jdeme dál. Strážný a spí, jenže vedle někdo rube do zdi. Zkusím ho tedy po tichu odrovnat. Do prčic všiml si mě ten kopáč, utíkám, než mě zabije, tenhle navíc nemá meč, ale vrhací nože… zabil mě. Aha, já zapomněl na louč. Teď už si to budu pamatovat.  Po druhé to vyšlo, pro jistotu odrovnám i toho kopáče, ať nedělá problémy. Další dveře, další schody, další průchod zdí a římsa. Koukám dolu, nějakej kněz. Zkusím na něj skočit, to neumím. Nápověda radí, skočit na koberec. Skáču, neslyšel mě. Podříznu ho a pro jistotu ještě schovám do skříňky, kdyby někdo přišel.

image

Další dveře, kouknu skrz dírku, nic, dobrý, procházím potichu a jéje, dávají cutscénu. Bloňdák, legrační bloňdák – zasekává se mu plášť do kolen a vlasy mu hází nahoru a dolu, i když stojí. Už mě to nebaví, prdím na něj a vydávám se dál. Ahh, ta slast, konečně jsem se skrz spoustu chyb dostal do další kapitoly. Že to byla ale doba. Konečně o něco otevřenější prostor, ale pořád mě bolí hlava. Teprve teď na mne dýchl ten 4 roky starý vzhled všeho kolem, navíc se to vše nějak podivně zasekává, musím se s tím smířit, projdu dveřmi a co na stole nevidim! Žlutou lahev letkvaru. Ale to je… jasně! Konečně mě ta hlava přestane bolet! Vyndavám špunt a až do dna! Achhhhhhhhh… cítím se jako znovuzrozený. Znovu dokážu ovládat svoje schopnosti. A jak tak koukám, hnedle je využiji. Přes tyhle mříže se nedostanu, musím se naklonovat a vydat tam svého dvojníka. Sice bych to prolezl sám, ale nebudu riskovat. Moment, počkat. Co se to tam třpytí na tom stole? Sběratelský předmět? Bezva, skřetí žena mě doma pochválí, když jich ještě několik nasbírám. Teď se ale musím soustředit na mříž. Ovládnu ho a pomocí projdu bránou, hned za ní šmátnu po páčce… táák a teď ho můžu odvolat. Sakryš, cítím se nějak unaveně. Snad brzo najdu zas ten lektvar, co mi zrušil tu bolest hlavy, snad mi doplní i výdrž.

2680364-0003

Potichu sundávám stráž a vydávám se napříč obrovským prostorem. Škoda, že se v něm nemohu pohybovat, aniž bych dával příkazy tomu pitomci, co za mnou stojí s kamerou. Když jsem mluvil se známými, vyprávěli, že téměř každý takový svět jako je ten můj, má kameramana automatického, co se pohybuje a přizpůsobuje mému pohybu v prostředí. Pravděpodobně strůjce mého světa pracoval původně jen na počítači a na konzoli ve stejném úmyslu následně přišel s mým světem ve stylu ctrl+c ctrl+v. Tohle přece není normální. Musím to zvládnout a hlavně se dostat z téhle díry. Ale jak? Nápověda radí támhle tudy. Vydám se tam, kolem strážných, zhasínám louče, házím písek, který mi dochází, schovávám se do beden a pod stoly, pak skáču dolů do kolejiště, rozhlížím se. Jsem v dolech. Kopáči a vojáci! Všimli si mě, to je na nic, musím utéct. Kruci, támhle jsou další, jsou jen tři, musím se jim postavit! Jeden ke mně přiběhl a chce taky bojovat. Z boje utéct nemůžu, nejde to. Někdo mě tu drží. Nepřítel zasekává rány, musím mu ve správnou chvíli útok zablokovat. Počkám až se unaví, poté mu vrazím dýku do hrdla. Umírám. Než jsem ho pokácel, sundali mě ti dva. Srabi, ani mi nedali chvilku zvednout se z toho nebožáka. Zkouším to po druhé, různé taktiky, nezvládám ani dva, volím tedy raději tichý postup. Vždycky se něco pokazí. Začínám mít vztek, celou tu dlouhou úroveň dělám znovu a znovu. Kameraman, stvořitel i hloupí vojáci mi hází klacky pod nohy Z říms, trámů a záchytných kruhů neustále padám, mají to tu špatně vymyšlené, nemůžu za to, zase umírám. Dávám tomu třicátou první a poslední šanci! Minutové zaseknutí, konzole se restartuje, s*ru na to.

 

4
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivost

Verdikt

Styx "mástr" stínů není, není žádný mástr. Je to jen bezcharakterní a ošklivý skřet stejně jako všechny ostatní postavy a hra samotná. Bugů víc než bychom dokázali ustát. Příběh bez špetky inspirace těmi dobrými a herní mechanismy se zase inspirují až moc. Kameru a celkovou hru hrozivě přeportovanou z PC plus grafické zpracování z minulého desetiletí bychom přetrpěli, ale hloupé AI a tu příšernou optimalizaci ne. Takhle si zkrátka béčko nepřestavujeme. Styxe jsme zašpuntovali do flašky od laciného vína, k tomu přibalili starý a plesnivý chleba a na oplátku poslali do Francie zpět, ať s tou konzolovou verzí sakra něco udělají. Jako perla na závěr o optimalizaci svědčí jen fakt, že achievementy jsou ve francouzštině a s názvem technického označení (například ACH_MissionFinished2). Dokud Frantíci nedodají opravný patch, tak jim v době vydání Shadow of Mordor takový paskvil nikdo hrát nebude. Pokud ne, měl by se Cyanide stydět a jít zas na hodně dlouhou dobu jezdit na kole, než na to všichni zase na nějakou dobu zapomeneme.
15. 04. 2024 • HusekD0

RECENZE: Dragon’s Dogma II

Ani se mi tomu nechce při psaní recenze věřit. První díl Dragon’s Dogma dorazil do našich obchodů před dlouhými dvanácti lety. Tehdy si okamžitě dokázal získat srdce spousty hráčů a ke dnešnímu dni se prodalo téměř osm miliónů kopií. Jednalo se o velmi specifické RPG, za kterým stálo asijské studio Capcom. Svým zpracováním a jedinečným přístupem si získal i západní publikum, čímž se odlišoval od své konkurence. Rok od svého...

»
13. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Outcast: A New Beginning

„Bože, ty devadesátky.“ Neříkají si jen milovníci starých časů, ale také herní tvůrci, kteří se stále častěji vrací do dob, kdy byly hry ambicióznější, hrdinové hrdinštější a komunita uzavřenější. Je pravdou, že oblast primitivní akční zábavy vykazovala tehdy kulminaci. Náš svět zachraňoval kde kdo, a tak se často cestovalo daleko za oběžnou dráhu, kde čekala vyspělejší mimozemská civilizace na Jardu od bagru, aby ji zachránil s důvtipem barbara a odhodláním tažné...

»
02. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Valiant Hearts: Coming Home

Nechce se tomu věřit, ale už je to deset let, co jsme se vydali do první světové války, abychom z pohledu čtyř různých osob poznali příběhy, o nichž se v historických zápiskách nemluví. Adventura, sázející na silný příběh a hratelnost větvenou různými styly dle hrdiny, zaznamenala úspěch a přebal vojáka se záchranářským psem se objevil na všech dostupných platformách tehdejší generace. A vlastně bylo otázkou času, kdy se k titulu někdo vrátí. A...

»
25. 03. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: The Outlast Trials

Když si uděláte jména na dusných hororech pro jednoho, kde si hráče vodíte jak psa po výstavním molu, třebaže on sám má mizivý pocit volného pohybu, je vykročení do multiplayeru poněkud ošidné. Zejména do žánru, kde si Dead by Daylight udělala těžké opevnění, které pravidelně zpevňuje rozšířeními se slavnými hororovými maniaky. A že napodobit podobný úspěch, třebaže máte v řiti zaražená lejstra od známé licence, není zrovna lehké, připomínají Resident Evil:...

»
25. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Tram Simulator: Urban Transit

Se simulátory se nám roztrhl pytel a přistála nám tu k zhodnocení další z nich, tentokrát jsme se podívali do víru velkoměsta na železnici. Vývojářské studio Stillalive Studios je známé především simulátorem Bus Simulator, se tentokrát vydalo na podobnou cestu. Prostě jsme jen autobus vystřídali za tramvaj. Očekávání tedy byla vcelku vysoká, studio už má s produkcí v tomto žánru poměrně značné zkušenosti a tak jsem se s chutí do testování...

»
24. 03. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: New Star GP

Ač se to nemusí zdát, i svět mobilních her ukrývá celou řadu kvalitních titulů, jejichž prostřednictvím se můžeme bavit déle, jak jedno záchodové sezení. Vybírat můžeme z celé řady herních žánrů, a to včetně sportovních simulátorů. Třeba takový New Star Soccer dokonce dostal několik ocenění a jeho vývojáři z New Star Games po získání zkušeností vyrazili sbírat finanční prostředky také na velké konzole. Nepřináší nám však nějaký free to play titul, ale...

»
15. 03. 2024 • DandyCZE0

Recenze: Classified: France ’44

Právě jsem byl vysazen do Francie a mám pomoci domácímu odboji. Úkolů budu mít hned několik, škodit němcům, zajištovat zásoby, shánět nové členy odboje, a hlavně připravit vše na den vylodění. Tak nějak začíná tato tahová strategie od studia Absolutely Games.

»
14. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Food Truck Simulator

Máme u nás v redakci takové oblíbené rčení. A to, že simulátorů není nikdy dost! Food Truck Simulator jsme tedy s chutí otestovali. Nakonec, vývojáři z Drago Entertainment mají velmi široké portfolio simulátorů které už objevily svět, mimo jiné třeba Gas Station Simulator, který se vskutku povedl. Povedlo se tento úspěch zopakovat i v simulaci fast foodu na kolech?

»