RECENZE: Syberia 3

Autor: lindros88cze Publikováno: 6.5.2017, 11:30

Publikováno: 6.5.2017, 11:30

Přiřazené štítky

Sociální sítě

O autorovi

lindros88cze

lindros88cze

Je autorem 105 článků

Asi už se budeme opakovat, ale klasické point-and-click adventury už nejsou takový hit, jako v 90. letech, ale přesto stále ne a ne umřít, a to je jen a jen dobře. Na konci dubna vyšla Syberia 3, která možná trochu zbytečně oživila už poměrně starou adventurní sérii, jež své době slavila velký úspěch a zapsala se do srdce nejednoho adventuristy. Jak se toto zmrtvýchvstání, jež podle nás nebylo nutné, povedlo? To se dočtete v naší recenzi…

Na začátek stručně shrneme dějství prvních dvou her, jelikož třetí díl se s tím neobtěžoval a možná tvůrci nechtěli mást nové hráče. Syberia vypráví příběh právničky Kate Walker, jež zavítala do malé vesničky, aby zde vyjednala převzetí továrny na netradiční automatové hračky. Musíme ovšem získat podpis majitele a jediný žijící dědic, Hans Voralberg, je už léta nezvěstný a tak začíná velké putování. Hans byl totiž od dětství posedlý mamuty, ačkoliv se už považují za vyhynulé. Navštívíte tak záhadnou Sybérii, mýtický ostrov, kde by mamuti údajně mohli stále žít. Cestou se seznámíte s domorodým kmenem Youkolů, a to by tak mohlo stačit, aniž bychom vám toho moc vyzradili.

TheGuard_YoukoleCamp

Syberia 3 pokračuje ve vyprávění příběhu Kate Walkerové a soustředí se především na kmen Youkolů. Kate je totiž po své pouti nachází opuštěná v zamrzlém člunu, a jelikož zima vrcholí, zachrání ji právě Youkolové, jež migrují se svými sněžnými pštrosy. Kate se poté probouzí v jistém sanatoriu a pozvolna zjišťuje, že je něco špatně. Jelikož ji domorodí Youkolové zachránili život, rozhodne se jim pomoci s migrací, protože místní jsou proti nim a jejich tradicím. Doktoři se ale snaží jejich vůdce udržet v sanatoriu a ukáže se, že je zde vesměs jako rukojmí, aby se navždy zbavili těchto nomádů.

Jak už jste ale mohli vidět v upoutávkách na hru, odpor bude skutečně silný a vyskytne se hned několik zajímavých postav, která se vás pokusí zastavit. Vrátí se také jeden dobrý známý, což nás potěšilo. Musíme tedy uznat, že příběh se docela povedl a těší nás, že nepolevuje na tempu a nestává se nudným. Největší zásluhu na tom samozřejmě má Benoît Sokal, otec série, z jehož pera příběh pochází.

Škoda jen technických nedostatků, kdy největším z nich je grafika. Ačkoliv hra vychází v roce 2017, vizuálně je minimálně o generaci pozadu, a to i navzdory skutečnosti, že většina lokací je poměrně malá. Řada nezávislých her vypadá daleko lépe a bohužel to nezachraňují ani postavy, které jsou sice dobře napsané, ale kromě Kate (pochopitelně) jsou charaktery nehezké a když mluví, jejich ústa se pohybují spíš nahodile a kolikrát se ještě pohybuji, ačkoliv už dialog skončil. Často také můžete narazit na neviditelnou překážku, abyste zjistili, jestli tam lokace končí, nebo je něco dál, což trochu tlumí možnost pobíhání. Vše pak korunuje, že občas projdete předmětem nebo postavou.

Youkole_camp

Ruku v ruce se slabou grafikou jde také ostatní technické zpracování. Hra může na pár vteřin zamrznout nebo se zasekne kamera, ale aspoň se hra docela dobře ovládá. S dabingem je to pak jak na houpačce, někdy exceluje, zvláště v případě Kate, a jindy je zase k pláči, což se projevuje zvláště u doprovodných postav na ulicích. Dodatečná edice hlasů se také nepovedla, kdy některé věty zazní příliš rychle, aby jakžtakž seděly s ústy postav. A k tomu všemu navíc není možné přeskakovat jednotlivé dialogy, což je vyloženě otrava. Některé hlasy pak vůbec nesedí postavám. Naprostý opak pak lze říci o doprovodné hudbě a efektech, jež pěkně podkreslují atmosféru hry a hodí se k daným situacím a občas vám i naznačí, že hádanku řešíte správně.

Samotné hraní se týká zkoumání lokací, hovorů s postavami, vybíráním reakcí a řešení hádanek. Zkrátka nic, co byste v jiné adventuře nezažily. Hádanky jsou provedeny poměrně dobře a s trochou přemýšlení a pár pokusy byste je měli vyřešit. Některé hádanky jsou hodně matoucí a mohou vám dát pěkně zabrat, a můžete se snadno stát, že budete nuceni sáhnout po návodu, což trochu narušuje celkový zážitek, ale na to jste u klasických adventur nejspíše zvyklí.

Celkově se tedy Syberia hraje dobře a neschází ani tradiční kombinování předmětů, jež můžete souviset s obsáhlejším rébusem. Konverzace s místními obohacují atmosféru a pomáhají příběhu. Je opravdu povedené, že pokud se vám nepovede někoho přesvědčit, aby pro vás něco udělal, musíte najít jiný způsob, jak úkol splnit. Jako třeba když se snažíte přesvědčit starostu k otevření brány. Když se promluvíte s místními, získáte dostatek informací, abyste jej přesvědčili. Docela nám z tohoto důvodů schází samostatné ukládání hry, které probíhá čistě automaticky a nemůžete si tak vytvořit více pozic.

Jak jsme se dozvěděli krátce před vydáním hry, místní distributorské firmě Comgad se pro hru podařilo zajistit českou lokalizaci, a to skrze všechny tři platformy. Třetí Syberii si tedy vychutnáte s českými titulky i na Xbox One, což nás nesmírně těší, protože konzolových her v češtině zrovna moc nevychází. Jak je u Comgadu zvykem, překlad je velmi kvalitní. Podobně jako u hry Zaklínač 3: Divoký hon, na něj dohlížel Filip Ženíšek, jenž se dokonce překladu třetí Syberia sám ujal. Čeká vás tedy příjemné dobrodružství za doprovodu naší mateřštiny, jež vás zaměstná na přibližně dvanáct hodin.

Syberia3-cestina

6
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivost

Verdikt

Syberia 3 byla oznámena příliš brzy a nějakou dobu strávila v tzv. vývojářském pekle a takové projekty bohužel nekončí dobře. Což je i tento případ. Ačkoliv se po příběhové stránce jedná o povedenou adventuru, neskutečně ji sráží technické zpracování a nedostatky, což je neuvěřitelná škoda. Bod navíc dáváme za kvalitní češtinu, a pokud překonáte zastaralé zpracování hry, můžete se ponořit do nového dobrodružství Kate Walkerové, které kdyby nevzniklo, vlastně by se nic nestalo.
23. 06. 2017 • chaosteorycz5

Recenze: Cars 3: Driven to Win

Blesk McQueen je zpět a sním další dobrodružství z animovaného světa, kde jsou nárazníky aut ukecanější než amplión obecního rozhlasu. Jenže tentokrát má červený rychlík problém a tím je technologická omladina, která mu bere pozici nejrychlejšího závodníka. Blesk má tak před sebou dlouho cestu, během níž musí chytit druhou mízu a ukázat moderním floutkům, kde Bosch nechal svíčky. Pokud máte děti, neříkám vám nic nového, neboť pod pohrůžkou nekonečného pláče jste...

»
23. 06. 2017 • p.a.c.o0

RECENZE: MotoGP 17

Rok od roku se mi stále hůře začínají všechny recenze her, které se každý rok opakují a jsou od Milestone. Jiskřičku naděje ve mně vyvolal poslední ročník jejich blátivé motorkové verze MXGP 3, který se mi ve výsledku hrál pěkně. Ještě aby ne, když nabídl technický upgrade a příjemné ježdění. Další na řadě je prestižní podnik MotoGP a všechny ostatní silniční okruhové podniky, jaké se jezdí a na něž mají...

»
21. 06. 2017 • chaosteorycz0

Recenze: Get Even

Za našimi severovýchodními hranicemi, pro mnohé co by kamenem dohodil, operuje polské studio The Farm 51, které v roce 2005 založilo pár tvůrců série Painkiller. Za dobu své existence se jim podařilo vydat 5 her, nicméně nezpochybnitelnou díru do herní historie neudělali, přičemž po nevýrazných Deadfall Adventures na autory blaženě vzpomíná jen málokdo. Jenže to bylo před čtyřmi lety, kdy „farmáři“ začali pracovat na novém projektu, který měl konečně ukázat jejich...

»
20. 06. 2017 • chaosteorycz0

Recenze: Kholat

Rok 1959 má v sovětských dějinách zvláštní místo, protože během horské túry zemřeli všichni účastníci expedice, kterou vedl Igor Ďatlov. Okolnosti, při nichž 9 lidí zahynulo záhadnými způsoby na odlehlých místech Mrtvé hory (v původním znění Cholat Sjachyl), nebyly s ohledem na některá nevysvětlitelná poranění nikdy řádně vyjasněny. Oficiální závěr vyšetřování pak dodnes slouží jako předloha televizních dokumentů a filmových hororů, neboť za „viníka“ byla označena neznámá přírodní síla. Když se pak...

»
19. 06. 2017 • p.a.c.o0

RECENZE: RiME

Pohádky mají rády snad všechny děti. Není v nich jenom dobro a zlo, ale také třeba místa, kam by se člověk chtěl podívat a občas i nějaké to nadpřirozeno. Ani hráči nejsou výjimkou, protože i oni jsou děti, jenom se trochu změnila hodnota jejich hraček. Navíc právě ve hře můžeme zažít parádní příběh, a ještě u toho třeba trochu procvičit myšlení a uvažování.

»
18. 06. 2017 • chaosteorycz0

Recenze: The Town of Light

V historii lidské společnosti se najde spousta etap, na něž není příliš hrdá a které by nejraději nenávratně utopila v zapomnění. Mezi takovými najdeme léčbu psychicky narušených jedinců z druhé poloviny minulého století, kdy stát se obyvatelem sanatoria znamenalo, že dveře, které se za vámi zavřeli, už patrně nikdy neuvidíte z druhé strany. Pacienti automaticky ztráceli svéprávnost a lékařská bezradnost končící lobotomií ničila lidské životy jak na běžícím páse. Jeden takový vytáhli z italských...

»
14. 06. 2017 • p.a.c.o2

RECENZE: Tokyo 42

Stylizace je jednou z věcí, která mě, a nejen mě, na hře zaujme jako první. Proto jsem se již od prvních obrázků strašně moc těšil na Tokyo 42, protože tohle je přesně ten styl, jakým si mě hra může získat. Navíc bylo slíbeno různé řešení úkolů, rozsáhlé město a zajímavý příběh. Na následujících řádcích se podíváme na to, jako moc se Tokyo 42 povedlo a zda opravdu nabízí i něco víc...

»
13. 06. 2017 • Josef Brožek1

Recenze: The Elder Scrolls Online: Morrowind

Musím se přiznat, že recenzovat The Elder Scrolls Online pro mě bylo jedno z nejtěžších aktivit tady na Xboxwebu. Hra totiž byla strašně dobrá, ale zároveň strašně špatná. Protože jsem ale optimista, snažím se vidět především to dobré, nicméně jak jsem hrál hru dál a dál, začal jsem zjišťovat, že je tady něco špatně, a to především systém komunity a k tomu všemu nepřehlednost a složitost hry, která se dalšími DLC jen...

»