Recenze: The Assembly

Autor: Lukáš Urban Publikováno: 22.1.2017, 18:13

Publikováno: 22.1.2017, 18:13

Sociální sítě

O autorovi

Lukáš Urban

Lukáš Urban

Je autorem 3325 článků

Obliba virtuální reality nabírá na objemu s každým měsícem, a tak se logicky rozrůstá i nabídka titulů, kterou je možné rozdělit na dvě části. První je pro hraní budoucnosti vytvářena úpravou klasických her, zatímco ta druhá je vyráběna přímo a jen výjimečně je „portována“ pro běžné hráče. Pokud už se tak stane, můžeme být sice rádi, nicméně titul tím ztrácí jednu ze svých předností a také masku, za kterou může případně ukrýt ne příliš podařený obsah.

20170122125049

Otázka, zdali je to opravdu tak, padá i v případě The Assembly přicházející na Xbox One od anglického studia nDreams, s cílem přimět nás k zamyšlení nad morálními a etickými hodnotami. V rámci těchto témat se nabízí prostředí stejnojmenného podzemního výzkumného komplexu, kde se setkáme s dvěma hratelnými postavami. Obě jsou doktoři, ale zatímco Caleb Pearson už nějaký ten pátek v The Assembly pracuje, lékařka Madeleine Stone je sem umístěna na popud vlastní rodiny. Námět tak od samého počátku vzbuzuje chuť do hraní, protože v několikapatrovém komplexu se ne všechny výzkumy dějí v souladu s právem a směrnicemi.

To ostatně jako Caleb zjišťuji v samém úvodu, kdy se prostřednictvím telefonátu od kolegy dozvídám, že můj výzkum na smrtícím viru nejen, že nebyl zastaven, ale v mutované podobě probíhá na izolovaném ostrově, na popud doktorky Chavezové. Nebezpečný projekt je třeba zastavit a informovat o něm širokou veřejnost, ale to bez důkazů a promyšlené cesty na povrch nepůjde. Pomoc zvenčí by určitě přišla vhod, ale od Madeleine ji čekat nelze. Po kariérním selhání, kdy do svých experimentů zapojila umírající matku, má projít speciálními testy, které mají rozkrýt její osobnost a potenciál. Přestože se s ní v rámci příběhu nepřímo setkám, pomoci navzájem si nemůžeme, protože za zkouškami opět nestojí nikdo jiný než Chavezová. Bez té se ve středisku nepohne ani list papíru, protože jediná osoba, které se zpovídá, je ředitel.

Nadějně rozehrané osudy se střídají po jednotlivý kapitolách, a to vždy při zachování prvků adventury z pohledu první osoby. Rozdílné motivace obou představitelů pak autorům dovolili namixovat typické prohledávání prostředí s logickými úkoly. A tak během toho, co vaše mužské herní alter ego střídá patro za patrem a přemýšlí, jak dostat kolegyni z její kanceláře, to ženské plní roli pokusné krysy v navazujícím bludišti testů. Za sebe musím říct, že se mi lépe hrály právě tyto části, protože nepostrádají nápad, emoce a příjemně rozbíjely stereotypní hratelnost protějšku. Zprvu jednoduché posouvání kvádrů vygraduje přes vyšetřování okolností vraždy až k existenčním rozhodnutím. Nechci tím říct, že prohledávání zásuvek, hledání kódů a čtení firemních dokumentů není zábavné, ale po prvních pár kapitolách se lehce okouká. Navíc posloupnost je stále stejná, přijdu k problému, přečtu email, primitivně dešifruji kombinaci a odcházím dál. Většina prozkoumatelných objektů je prázdná, případně neplní žádnou funkci, takže nemáte ani touhu otevírat po třicáté skříňku, když v ní beztak bude nic.

Na nezajímavosti jedné dějové linky nese vinu také design jednotlivých úrovní, kdy každé patro vypadá naprosto stejně a nebýt jiného rozmístění místností, v jehož orientaci vám pomůže mapa, nepoznáte rozdíl mezi podlažím B a F. Taktéž okolní postavy vypadají kvůli stejnokroji, nebo spíše neoprénu, totožně a ke všemu jich je co by prstů na jedné ruce, protože v komplexu probíhají oslavy. Odpadá tím strach z nečekaného odhalení a atmosféra si uráží další nohu už tak vratké stoličky, které nepomůže ani dvoutřetinový zvrat v Calebově story. V ní se do popředí dostanou myšlenky Isaaca Asimova, po jejichž implementaci už i „méně znalý“ hráč odhadne linearitu doktorova konce. Díky tomu postupně začne selhávat i ten skvěle nakopnutý děj.

20170122125017

Tvůrci slibují, že na vás čekají důležitá rozhodnutí vedoucí k různým závěrům a zamyšlením nad činy. A já vám říkám, že jsou to jen pusté bláboly. Vše, co uděláte vyjma posledních několika minut, je předem nalajnováno a vy nemáte sebemenší šanci uhnout. Cal je mimo mísu úplně, protože může rozhodnout maximálně o tom, do jakých dveří vstoupí dříve, čímž veškeré volby padají na bedra Madeleine. Přestože v její kůži okusíme několik testů, až na poslední je vždy musíme splnit tak, jak velí scénář. To znamená, že ten nejzajímavější aspekt hry přijde na řadu až v samotném závěru, kdy si můžete otestovat své morální limity. Plusem jsou statistiky, jenž prozradí, kolik procent hráčů vybralo jednotlivé možnosti a jak dlouho jste se piplali s úkoly.

Ať už bude vaše konečné rozhodnutí v kanceláři ředitele také či onaké, během závěrečných titulků dojde i na finální satisfakci, když …, a to vám samozřejmě nepovím. Zato se podělím o hrací dobu, která je kratší než většina dnešních filmových blockbusterů. Po dokončení ukazuje HUB něco málo přes 110 minut a já přemýšlím, jestli vás raději neposlat do toho kina nebo pro nějakou knihu. Přeci jen, za čtyři stovky se najdou zdařilejší výtvory, které témata vědy, odpovědnosti a etiky rozebírají mnohem lépe. Průměr je synonymem také grafické stránky, u které jen těžko hledat základy postavené na Unreal Engine 4. Ale to už spíše jen pro doplnění a k podtržení promarněného potenciálu.

20170122125117

5
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivost

Verdikt

Jestli se za každou hrou pro virtuální realitu skrývá průměrný projekt, tak děkuji, obejdu se bez ní. The Assembly se pokouší zasáhnout ty nejhlubší lidské city a z počátku se jí to i daří. Bohužel pro ni, a nakonec také pro hráče, během krátké hrací doby se rozpadne jak DNA pravěkého tvora a z celého konceptu zůstane funkční stěží jen polovina, zaměřená na doktorku Stoneovou. Kdyby se autoři soustředili pouze na testování, rozvedli více její osobnost a přidali další „osudové“ volby, výsledek by byl přesně takový, jaký při zakoupení očekáváte.
15. 04. 2024 • HusekD0

RECENZE: Dragon’s Dogma II

Ani se mi tomu nechce při psaní recenze věřit. První díl Dragon’s Dogma dorazil do našich obchodů před dlouhými dvanácti lety. Tehdy si okamžitě dokázal získat srdce spousty hráčů a ke dnešnímu dni se prodalo téměř osm miliónů kopií. Jednalo se o velmi specifické RPG, za kterým stálo asijské studio Capcom. Svým zpracováním a jedinečným přístupem si získal i západní publikum, čímž se odlišoval od své konkurence. Rok od svého...

»
13. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Outcast: A New Beginning

„Bože, ty devadesátky.“ Neříkají si jen milovníci starých časů, ale také herní tvůrci, kteří se stále častěji vrací do dob, kdy byly hry ambicióznější, hrdinové hrdinštější a komunita uzavřenější. Je pravdou, že oblast primitivní akční zábavy vykazovala tehdy kulminaci. Náš svět zachraňoval kde kdo, a tak se často cestovalo daleko za oběžnou dráhu, kde čekala vyspělejší mimozemská civilizace na Jardu od bagru, aby ji zachránil s důvtipem barbara a odhodláním tažné...

»
02. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Valiant Hearts: Coming Home

Nechce se tomu věřit, ale už je to deset let, co jsme se vydali do první světové války, abychom z pohledu čtyř různých osob poznali příběhy, o nichž se v historických zápiskách nemluví. Adventura, sázející na silný příběh a hratelnost větvenou různými styly dle hrdiny, zaznamenala úspěch a přebal vojáka se záchranářským psem se objevil na všech dostupných platformách tehdejší generace. A vlastně bylo otázkou času, kdy se k titulu někdo vrátí. A...

»
25. 03. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: The Outlast Trials

Když si uděláte jména na dusných hororech pro jednoho, kde si hráče vodíte jak psa po výstavním molu, třebaže on sám má mizivý pocit volného pohybu, je vykročení do multiplayeru poněkud ošidné. Zejména do žánru, kde si Dead by Daylight udělala těžké opevnění, které pravidelně zpevňuje rozšířeními se slavnými hororovými maniaky. A že napodobit podobný úspěch, třebaže máte v řiti zaražená lejstra od známé licence, není zrovna lehké, připomínají Resident Evil:...

»
25. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Tram Simulator: Urban Transit

Se simulátory se nám roztrhl pytel a přistála nám tu k zhodnocení další z nich, tentokrát jsme se podívali do víru velkoměsta na železnici. Vývojářské studio Stillalive Studios je známé především simulátorem Bus Simulator, se tentokrát vydalo na podobnou cestu. Prostě jsme jen autobus vystřídali za tramvaj. Očekávání tedy byla vcelku vysoká, studio už má s produkcí v tomto žánru poměrně značné zkušenosti a tak jsem se s chutí do testování...

»
24. 03. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: New Star GP

Ač se to nemusí zdát, i svět mobilních her ukrývá celou řadu kvalitních titulů, jejichž prostřednictvím se můžeme bavit déle, jak jedno záchodové sezení. Vybírat můžeme z celé řady herních žánrů, a to včetně sportovních simulátorů. Třeba takový New Star Soccer dokonce dostal několik ocenění a jeho vývojáři z New Star Games po získání zkušeností vyrazili sbírat finanční prostředky také na velké konzole. Nepřináší nám však nějaký free to play titul, ale...

»
15. 03. 2024 • DandyCZE0

Recenze: Classified: France ’44

Právě jsem byl vysazen do Francie a mám pomoci domácímu odboji. Úkolů budu mít hned několik, škodit němcům, zajištovat zásoby, shánět nové členy odboje, a hlavně připravit vše na den vylodění. Tak nějak začíná tato tahová strategie od studia Absolutely Games.

»
14. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Food Truck Simulator

Máme u nás v redakci takové oblíbené rčení. A to, že simulátorů není nikdy dost! Food Truck Simulator jsme tedy s chutí otestovali. Nakonec, vývojáři z Drago Entertainment mají velmi široké portfolio simulátorů které už objevily svět, mimo jiné třeba Gas Station Simulator, který se vskutku povedl. Povedlo se tento úspěch zopakovat i v simulaci fast foodu na kolech?

»