Recenze: The Evil Within pro Xbox 360

Autor: yourself Publikováno: 28.10.2014, 14:12

Publikováno: 28.10.2014, 14:12

Přiřazené štítky

Sociální sítě

O autorovi

yourself

yourself

Je autorem 366 článků

Fanoušek západních RPGček, filmových klasik, kvalitní četby a snad jediný člověk na světě co hraje Halo kvůli příběhu.

Když se řekne jméno Shinji Mikami, tak se ne každému hned něco vybaví, ovšem ti znalejší jistě ví, že jde o otce populární série Resident Evil. Velkých her z žánru survival horor jsme tu během několika posledních let a hlavně neměli jsme tu moc her, za kterými by stál člověk, který tento žánr v podstatě vytvořil. Není tedy žádným překvapením, že si The Evil Within s sebou přineslo spoustu očekávání od fanoušků tohoto žánru.

Leak5_wLegal

Hra vypráví příběh detektiva Sebastiana Castellanose, který byl se svým týmem zavolán, aby vyšetřil sérii dosti brutálních vražd v místním blázinci. Ovšem jak už to tak bývá brzy jde všechno do kopru. A v případě The Evil Within se dá hovořit o zhruba prvních 30 vteřinách hry. V jeden moment sledujete na záznamu teleportujícího se vrahouna a zničeho nic se probudíte na stole groteskního řezníka v prapodivné karkiatuře normálního světa. Příběh není zrovna originální a ani logiky moc nepobral. Po úrovních sice najdete rozesety různé dokumenty, které trochu osvětlí historii ústavu a některých postav ovšem to je asi tak všechno. Příběh jejich čtením rozhodně nový rozměr nedostane.

tew4_wLegal

Příběh moc originální není a na první pohled by se mohlo zdát, že je na tom podobně i prostředí kde se hra odehrává. Jenže jak se říká, neměli bychom soudit knihu podle obalu. Během 15 kapitol totiž prozkoumáte spoustu velmi rozdílných lokací, najdou se zde nestárnoucí klasiky v podobě strašidelné vily, či špatně osvětleného podzemí nemocnice, ovšem zavítáte například i do rozbořeného komplexu se zatopenými ulicemi či něčeho co vypadá jako středověká vesnice, ovšem podle jedné z postav se má jednat o starou část blázince. Prostředí je rozhodně velmi rozmanité a vše je doprovázeno neustálou hrou světla a stínu, která dokresluje atmosféru. Tma je na rozdíl od jiných her pořádně tmavá a lucernu je lepší nerozsvěcovat, nikdy totiž nevíte co na Vás čeká.

Problémem je, že nic z toho nepůsobí vyloženě strašidelné. Ano občas se leknete, když na Vás z nějakého domu z ničeho nic vyběhne duch hořící ženy, který je mimochodem úplně neškodný nebo když před Vás zničeho nic spadne od nikud mrtvola. Nic z toho však nevyvolává ten neustálý pocit strachu, kvůli kterému většina lidí tento žánr hraje. Svůj podíl na tom mají jistě i generičtí nepřátelé, kteří představují hrozbu jen během prvních několika setkání. Způsobů jak se jim bránit máte hned několik. Na začátku máte jen svůj nůž, pěsti a revolver ovšem velmi brzy se Váš arzenál rozroste o kuši, která může střílet různé druhy šipek (explozivní, oslepující, elektrizující a obyčejné), brokovnici, granáty či pušku. Jakousi speciální „zbraní“ jsou zápalky, kterými pálíte těla nepřátel, ovšem hra Vám nikdy nevysvětlí koho přesně a kdy by jste měli pálit, a tak se může stát že jich alespoň na začátku nebudete mít dost. Vzhledem k tomu, že toho náš pan detektiv moc nevydrží a hlavně u bossů můžete zemřít po jediné ráně strávíte většinu soubojů utíkáním, které následuje pár výstřelů a pak zase utíkání.

boxman_headshot

Asi, aby souboje nebyly tak nudné, se vývojáři rozhodli osvěžit je různými nemilými překvapeními. Například pěstmi můžete nepřítele jen shodit na zem ovšem až v 13. kole boxerského zápasu. Pokud je nezapálíte, či jim neskočíte na hlavu nebo je nějak jinak nedorazíte, tak se postaví znovu a můžete si to celé zopakovat. Mimo to jsou nepřátelé až překvapivě imunní vůči střelným zraněním. Například pistolí je musíte do hlavy střelit třikrát, aby padli k zemi. Hra vás takto nutí plýtvat zásobami, naštěstí munice se válí za každým rohem a pokud nepřátele trochu otlučete pěstmi stačí pak k jejich zabití jen jedna rána do hlavy. Nic z toho však nepřidává na obtížnosti, či jejich strašidelnosti, spíše je to otravné a ne zrovna ideálně rozestavěné checkpointy tomu také moc nepomáhají. Klidně se může totiž stát, že budete opakovat i 15 minutové úseky hry protože jste kvůli hloupé kameře vlezli do nějaké pasti nebo se na Vás z ničeho nic od nikud vyřítí horda nepřátel a Vy nestihnete utéct, jelikož Vám sprint vydrží jen pár vteřin a pokud dojde, tak se hrdina zastaví aby popadl dech a vy během toho nemůžete vůbec nic dělat.

Asylum_Reborn_wLegal

V ideálním případě se většině soubojů vyhnete díky stealth systému, který Vám po vzoru jiných her umožňuje přikrást se k nepříteli zezadu a rychle se s ním vypořádat, ovšem to je asi tak vše. Nemůžete se vyklánět zpoza rohu, žádné tiché otevírání dveří a koukání skrz klíčové dírky. A kamera, také občas pozlobí, což rozhodně neoceníte když vlezete do pasti, kterou jste prostě vidět nemohli nebo když Vás chytne nepřítel během stealth segmentu, i když jste si byli jistí, že Vás vidět nejde a stealth indikátor v podobě zavřeného nebo otevřeného oka naznačoval to samé.

Village_review_wLegal

Některé z těchto problémů se dají vyřešit vylepšením hlavního hrdiny ovšem to chvíli trvá. Zeleného gelu, za který si vylepšení kupujete se válí všude dost a občas Vám vypadne i z nepřátel. Na rozdíl od jiných her si však vylepšení můžete kupovat pouze v recepci nemocnice, do které se dostanete skrze zrcadlo, které není v každé úrovni. Jednotlivá vylepšení tak získáváte ve vlnách. Vylepšit se toho dá dost, ve hře najdete hned několik kategorií, které se zaměřují na zbraně, kolik toho vydržíte a kolik toho unesete. Nejvíce peněz asi strávíte vylepšováním výdrže, aby jste mohli déle běhat a pak také spoustu gelu utratíte na vylepšení kritického zásahu u zbraní, jež Vám umožní zabít nepřátele jednou ranou. Celkově jde o solidní systém, ve kterém ze Sebastiana uděláte o něco schopnějšího detektiva ovšem nečekejte žádné super schopnosti a i pokud si vylepšíte vše na maximální úroveň pořád budete docela dost umírat.

Leak2_wLegal

Je škoda, že má hra tyto problémy, protože v momentech kde vše funguje tak jak má působí The Evil Within jako úplně jiná hra. Díky zasazení navštívíte spoustu rozdílných prostředí. Ovšem problém je, že místo toho, aby byla všechna konzistentně na stejné úrovni, narazíte na pár, která Vás posadí na zadek a narazíte na pár, která by jste nejraději vynechali. Jak je vidno Mikami měl určitou vizi ovšem nedařilo se mu moc dobře se jí držet a my jsme se díky tomu nedočkali úplně optimálního zážitku.

7
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivost

Verdikt

Přehnaná očekávání mohou srazit do kolen nejednu hru a tomu se bohužel nevyhnulo ani The Evil Within. Asi bychom chtěli moc, kdyby hra byla čistokrevným survival hororem. Ano navštívíme spoustu rozdílných často velmi groteskních prostředí, která jako výzdobu využívají bývalé pacienty ovšem spíše než na celkovou atmosféru je důraz kladen na souboje a ne zrovna nejlepší stealth systém. The Evil Within není vyloženě špatnou hrou a nějakou chvíli u ni strávíte, rozhodně ale nejde o slíbený návrat ke kořenům survival hororu.
Rozmanité prostředíNedotažený stealth
Povedené souboje s bossy Příběh nedává smysl
15. 04. 2024 • HusekD0

RECENZE: Dragon’s Dogma II

Ani se mi tomu nechce při psaní recenze věřit. První díl Dragon’s Dogma dorazil do našich obchodů před dlouhými dvanácti lety. Tehdy si okamžitě dokázal získat srdce spousty hráčů a ke dnešnímu dni se prodalo téměř osm miliónů kopií. Jednalo se o velmi specifické RPG, za kterým stálo asijské studio Capcom. Svým zpracováním a jedinečným přístupem si získal i západní publikum, čímž se odlišoval od své konkurence. Rok od svého...

»
13. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Outcast: A New Beginning

„Bože, ty devadesátky.“ Neříkají si jen milovníci starých časů, ale také herní tvůrci, kteří se stále častěji vrací do dob, kdy byly hry ambicióznější, hrdinové hrdinštější a komunita uzavřenější. Je pravdou, že oblast primitivní akční zábavy vykazovala tehdy kulminaci. Náš svět zachraňoval kde kdo, a tak se často cestovalo daleko za oběžnou dráhu, kde čekala vyspělejší mimozemská civilizace na Jardu od bagru, aby ji zachránil s důvtipem barbara a odhodláním tažné...

»
02. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Valiant Hearts: Coming Home

Nechce se tomu věřit, ale už je to deset let, co jsme se vydali do první světové války, abychom z pohledu čtyř různých osob poznali příběhy, o nichž se v historických zápiskách nemluví. Adventura, sázející na silný příběh a hratelnost větvenou různými styly dle hrdiny, zaznamenala úspěch a přebal vojáka se záchranářským psem se objevil na všech dostupných platformách tehdejší generace. A vlastně bylo otázkou času, kdy se k titulu někdo vrátí. A...

»
25. 03. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: The Outlast Trials

Když si uděláte jména na dusných hororech pro jednoho, kde si hráče vodíte jak psa po výstavním molu, třebaže on sám má mizivý pocit volného pohybu, je vykročení do multiplayeru poněkud ošidné. Zejména do žánru, kde si Dead by Daylight udělala těžké opevnění, které pravidelně zpevňuje rozšířeními se slavnými hororovými maniaky. A že napodobit podobný úspěch, třebaže máte v řiti zaražená lejstra od známé licence, není zrovna lehké, připomínají Resident Evil:...

»
25. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Tram Simulator: Urban Transit

Se simulátory se nám roztrhl pytel a přistála nám tu k zhodnocení další z nich, tentokrát jsme se podívali do víru velkoměsta na železnici. Vývojářské studio Stillalive Studios je známé především simulátorem Bus Simulator, se tentokrát vydalo na podobnou cestu. Prostě jsme jen autobus vystřídali za tramvaj. Očekávání tedy byla vcelku vysoká, studio už má s produkcí v tomto žánru poměrně značné zkušenosti a tak jsem se s chutí do testování...

»
24. 03. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: New Star GP

Ač se to nemusí zdát, i svět mobilních her ukrývá celou řadu kvalitních titulů, jejichž prostřednictvím se můžeme bavit déle, jak jedno záchodové sezení. Vybírat můžeme z celé řady herních žánrů, a to včetně sportovních simulátorů. Třeba takový New Star Soccer dokonce dostal několik ocenění a jeho vývojáři z New Star Games po získání zkušeností vyrazili sbírat finanční prostředky také na velké konzole. Nepřináší nám však nějaký free to play titul, ale...

»
15. 03. 2024 • DandyCZE0

Recenze: Classified: France ’44

Právě jsem byl vysazen do Francie a mám pomoci domácímu odboji. Úkolů budu mít hned několik, škodit němcům, zajištovat zásoby, shánět nové členy odboje, a hlavně připravit vše na den vylodění. Tak nějak začíná tato tahová strategie od studia Absolutely Games.

»
14. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Food Truck Simulator

Máme u nás v redakci takové oblíbené rčení. A to, že simulátorů není nikdy dost! Food Truck Simulator jsme tedy s chutí otestovali. Nakonec, vývojáři z Drago Entertainment mají velmi široké portfolio simulátorů které už objevily svět, mimo jiné třeba Gas Station Simulator, který se vskutku povedl. Povedlo se tento úspěch zopakovat i v simulaci fast foodu na kolech?

»