Recenze: The Evil Within pro Xbox 360
Když se řekne jméno Shinji Mikami, tak se ne každému hned něco vybaví, ovšem ti znalejší jistě ví, že jde o otce populární série Resident Evil. Velkých her z žánru survival horor jsme tu během několika posledních let a hlavně neměli jsme tu moc her, za kterými by stál člověk, který tento žánr v podstatě vytvořil. Není tedy žádným překvapením, že si The Evil Within s sebou přineslo spoustu očekávání od fanoušků tohoto žánru.
Hra vypráví příběh detektiva Sebastiana Castellanose, který byl se svým týmem zavolán, aby vyšetřil sérii dosti brutálních vražd v místním blázinci. Ovšem jak už to tak bývá brzy jde všechno do kopru. A v případě The Evil Within se dá hovořit o zhruba prvních 30 vteřinách hry. V jeden moment sledujete na záznamu teleportujícího se vrahouna a zničeho nic se probudíte na stole groteskního řezníka v prapodivné karkiatuře normálního světa. Příběh není zrovna originální a ani logiky moc nepobral. Po úrovních sice najdete rozesety různé dokumenty, které trochu osvětlí historii ústavu a některých postav ovšem to je asi tak všechno. Příběh jejich čtením rozhodně nový rozměr nedostane.
Příběh moc originální není a na první pohled by se mohlo zdát, že je na tom podobně i prostředí kde se hra odehrává. Jenže jak se říká, neměli bychom soudit knihu podle obalu. Během 15 kapitol totiž prozkoumáte spoustu velmi rozdílných lokací, najdou se zde nestárnoucí klasiky v podobě strašidelné vily, či špatně osvětleného podzemí nemocnice, ovšem zavítáte například i do rozbořeného komplexu se zatopenými ulicemi či něčeho co vypadá jako středověká vesnice, ovšem podle jedné z postav se má jednat o starou část blázince. Prostředí je rozhodně velmi rozmanité a vše je doprovázeno neustálou hrou světla a stínu, která dokresluje atmosféru. Tma je na rozdíl od jiných her pořádně tmavá a lucernu je lepší nerozsvěcovat, nikdy totiž nevíte co na Vás čeká.
Problémem je, že nic z toho nepůsobí vyloženě strašidelné. Ano občas se leknete, když na Vás z nějakého domu z ničeho nic vyběhne duch hořící ženy, který je mimochodem úplně neškodný nebo když před Vás zničeho nic spadne od nikud mrtvola. Nic z toho však nevyvolává ten neustálý pocit strachu, kvůli kterému většina lidí tento žánr hraje. Svůj podíl na tom mají jistě i generičtí nepřátelé, kteří představují hrozbu jen během prvních několika setkání. Způsobů jak se jim bránit máte hned několik. Na začátku máte jen svůj nůž, pěsti a revolver ovšem velmi brzy se Váš arzenál rozroste o kuši, která může střílet různé druhy šipek (explozivní, oslepující, elektrizující a obyčejné), brokovnici, granáty či pušku. Jakousi speciální „zbraní“ jsou zápalky, kterými pálíte těla nepřátel, ovšem hra Vám nikdy nevysvětlí koho přesně a kdy by jste měli pálit, a tak se může stát že jich alespoň na začátku nebudete mít dost. Vzhledem k tomu, že toho náš pan detektiv moc nevydrží a hlavně u bossů můžete zemřít po jediné ráně strávíte většinu soubojů utíkáním, které následuje pár výstřelů a pak zase utíkání.
Asi, aby souboje nebyly tak nudné, se vývojáři rozhodli osvěžit je různými nemilými překvapeními. Například pěstmi můžete nepřítele jen shodit na zem ovšem až v 13. kole boxerského zápasu. Pokud je nezapálíte, či jim neskočíte na hlavu nebo je nějak jinak nedorazíte, tak se postaví znovu a můžete si to celé zopakovat. Mimo to jsou nepřátelé až překvapivě imunní vůči střelným zraněním. Například pistolí je musíte do hlavy střelit třikrát, aby padli k zemi. Hra vás takto nutí plýtvat zásobami, naštěstí munice se válí za každým rohem a pokud nepřátele trochu otlučete pěstmi stačí pak k jejich zabití jen jedna rána do hlavy. Nic z toho však nepřidává na obtížnosti, či jejich strašidelnosti, spíše je to otravné a ne zrovna ideálně rozestavěné checkpointy tomu také moc nepomáhají. Klidně se může totiž stát, že budete opakovat i 15 minutové úseky hry protože jste kvůli hloupé kameře vlezli do nějaké pasti nebo se na Vás z ničeho nic od nikud vyřítí horda nepřátel a Vy nestihnete utéct, jelikož Vám sprint vydrží jen pár vteřin a pokud dojde, tak se hrdina zastaví aby popadl dech a vy během toho nemůžete vůbec nic dělat.
V ideálním případě se většině soubojů vyhnete díky stealth systému, který Vám po vzoru jiných her umožňuje přikrást se k nepříteli zezadu a rychle se s ním vypořádat, ovšem to je asi tak vše. Nemůžete se vyklánět zpoza rohu, žádné tiché otevírání dveří a koukání skrz klíčové dírky. A kamera, také občas pozlobí, což rozhodně neoceníte když vlezete do pasti, kterou jste prostě vidět nemohli nebo když Vás chytne nepřítel během stealth segmentu, i když jste si byli jistí, že Vás vidět nejde a stealth indikátor v podobě zavřeného nebo otevřeného oka naznačoval to samé.
Některé z těchto problémů se dají vyřešit vylepšením hlavního hrdiny ovšem to chvíli trvá. Zeleného gelu, za který si vylepšení kupujete se válí všude dost a občas Vám vypadne i z nepřátel. Na rozdíl od jiných her si však vylepšení můžete kupovat pouze v recepci nemocnice, do které se dostanete skrze zrcadlo, které není v každé úrovni. Jednotlivá vylepšení tak získáváte ve vlnách. Vylepšit se toho dá dost, ve hře najdete hned několik kategorií, které se zaměřují na zbraně, kolik toho vydržíte a kolik toho unesete. Nejvíce peněz asi strávíte vylepšováním výdrže, aby jste mohli déle běhat a pak také spoustu gelu utratíte na vylepšení kritického zásahu u zbraní, jež Vám umožní zabít nepřátele jednou ranou. Celkově jde o solidní systém, ve kterém ze Sebastiana uděláte o něco schopnějšího detektiva ovšem nečekejte žádné super schopnosti a i pokud si vylepšíte vše na maximální úroveň pořád budete docela dost umírat.
Je škoda, že má hra tyto problémy, protože v momentech kde vše funguje tak jak má působí The Evil Within jako úplně jiná hra. Díky zasazení navštívíte spoustu rozdílných prostředí. Ovšem problém je, že místo toho, aby byla všechna konzistentně na stejné úrovni, narazíte na pár, která Vás posadí na zadek a narazíte na pár, která by jste nejraději vynechali. Jak je vidno Mikami měl určitou vizi ovšem nedařilo se mu moc dobře se jí držet a my jsme se díky tomu nedočkali úplně optimálního zážitku.
Verdikt
Přehnaná očekávání mohou srazit do kolen nejednu hru a tomu se bohužel nevyhnulo ani The Evil Within. Asi bychom chtěli moc, kdyby hra byla čistokrevným survival hororem. Ano navštívíme spoustu rozdílných často velmi groteskních prostředí, která jako výzdobu využívají bývalé pacienty ovšem spíše než na celkovou atmosféru je důraz kladen na souboje a ne zrovna nejlepší stealth systém. The Evil Within není vyloženě špatnou hrou a nějakou chvíli u ni strávíte, rozhodně ale nejde o slíbený návrat ke kořenům survival hororu.Rozmanité prostředí | Nedotažený stealth |
Povedené souboje s bossy | Příběh nedává smysl |
Recenze: Dead Rising Deluxe Remaster
Recenzi začínám chtivým zvoláním: kéž by dnes vznikaly nové IP (intelectuall properties) tak často, jako v době druhé generace Xboxu. Tehdy ještě byli velcí vydavatelé ochotni zariskovat a vytvořit něco zcela nového – jako učinil Capcom v případě masivní zombie akce Dead Rising v roce 2006. Capcom, u nás v Evropě známý nejvíce asi sérií Resident Evil, měl v plánu využít popularity zombie her a vytěžit jí na maximum. První...
Recenze FrostPunk 2
Dneska zabrouzdám opět do vod Game Passu, který nám PC hráčům nabídl FrostPunk 2. Pro moji milovanou konzoli si musíme ještě nějaký ten pátek počkat, ale věřím, že tyto řádky budou platit i pro konzolovou verzi. Ještě, než jsem se pustil do hraní, tak jsem juknul na film Snowpiercer, který vřele doporučuji, sice to s hrou nemá moc společného, ale ta atmosféra na vás dýchne (pro ty co mají hodně času,...
RECENZE: Harry Potter: Quidditch Champions
Famfrpál je bezesporu jedním z nejzajímavějších prvků knih o Harry Potterovi z pera spisovatelky J. K. Rowling. Stejně tak se ale při čtení knih (či sledování filmů) nelze ubránit dojmu, že spíše než o sport se jedná o účelovou věc, ve které by mohla na specifické pozici vynikat hlavní postava. Sledování famfrpálu je vzhledem k rychlosti a složitosti poměrně náročná činnost, přičemž samotné hraní není o nic jednodušší. Změnit se...
Recenze EA Sports FC 25
Minulý rok skončilo dlouholeté partnerství s FIFA, hra přišla o svůj tradiční název a EA se rozhodlo ho pojmenovat jednoduše, EA Sports FC. Loňský díl přinesl inovaci v oblastech herních módů, grafice a některých prvků hratelnosti.
Recenze: The House of Da Vinci 3
Umělec a badatel, který se pro mnohé stal synonymem renesance, měl jistě i spoustu koníčků a zálib, jejichž náplň už navždy zůstane střežena minulostí. O mnohém by možná mohly vyprávět stěny jeho příbytku, kde docházelo ke zrodu geniálních myšlenek a dalším jiným aktivitám. Peprné historky nechme bulvárním kamelotům 15. století a místo toho se věnujme třetímu výletu do světa hádanek, v němž je Leonardo průvodcem a zároveň ústředním artefaktem obdivu. A...
Recenze: MindSeize
Kvalitních her speciálního plošinovkového žánru „Metroidvania“ není nikdy dost, takže můžeme být rádi, že je na nás vývojáři chrlí i v moderní době. Koncept 2D plošinovky s drobnými rpg prvky v podobě vylepšování postavy a zbraní, nápaditým designem levelů a rozmanitými nepřáteli s třešničkou na dortu v podobě vychytaných boss fightů, jak se zdá, má stále co říci i modernímu hráči. Dovolím-li si lehce sklouznut k obvyklému videohernímu recenznímu klišé,...
Recenze: Ara: History Untold
Pohled do historie si dnes uděláme s novinkou Ara: History Untold, která hned v den vydání je součástí Xbox Game Passu a je potřeba zdůraznit, že POUZE na PC. Možná si říkáte, proč o tom píšu na XboxWebu, ale vysvětlení je jednoduché. Rádi bychom na našem webu rozjeli kompletní informace o značce Xbox, dočkáte se tak informací i o PC Game Passu. Ale nyní už se pojďme podívat na hru, která nám...
Recenze: Selfloss
Přátelé, 13.9.2024 nám v obchodu xboxu přistál takový malý, drobný titul s názvem Selfloss. Z počátku jsem jsi řekl do čeho jsem se to uvrtal, jelikož jsem převážně hráč FPS, RPG a Survival žánrů. Ale v den kdy nám přišel na svět Selfloss, jsem si ráno udělal čaj, a protože venku pršelo, tak jsem si sedl k Xboxu a s velkou nejistotou zapl hru. To, co následovalo cca 5 hodin...