Recenze: The Sinking City (Series X|S)

Autor: japo Publikováno: 28.4.2021, 19:47

Publikováno: 28.4.2021, 19:47

japo

Je autorem 9 článků

„Pro mír a bezpečnost lidstva je naprosto nezbytné, aby některá temná, mrtvá zákoutí a neprobádané hlubiny Země zůstaly v pokoji, aby se spící abnormality neprobudily k životu a rouhavě přežívající noční můry se nevydaly ze svých temných doupat  k novým a větším výbojům.“

H.P. Lovecraft – Hory šílenství

Dostala se k nám na recenzi vylepšená verze akční adventury The Sinking City. Vzhledem k tomu, že vše zásadní ohledně příběhu a herních mechanismů shrnul briskně ve své recenzi na Xbox One verzi kolega Lukáš Urban, zaměřím se především na rozdíly mezi starou a novou verzí hry.

Hned na úvod je potřeba zmínit dvě poměrně zásadní nepříjemnosti pro majitele původní verze The Sinking City. První z nich je fakt, že není bohužel možný upgrade původní hry na novou vylepšenou verzi hry a druhým pak ten, že ačkoliv tato nová verze má kompletní české texty, tak původní verzi na Xbox One se mi do češtiny přepnout bohužel nepodařilo.  Pro úplnost dodávám, že jsem majitelem evropské krabicové Day One edice (hra s menším DLC bonusem). Na krabičce se vedle vývojáře hry, ukrajinské firmy Frogwares, skví logo tehdejšího vydavatele, Big Ben Interactive. A v tom právě tkví kámen celého úrazu. Big Ben Interactive (později součástí Nacon) vedou s Frogwares intenzivní právní bitvu ohledně práv na The Sinking City. Otevřený dopis od Frogwares v angličtině si lze přečíst zde. Každopádně se zdá, že se Nacon (Big Ben) nechovali příliš pěkně a důsledkem sporu s Frogwares je i situace nepříjemná pro hráče. Francouzský soud totiž rozhodl, že do ukončení sporu není možné, aby právo na distribuci titulu bylo Naconu zcela odňato, takže „stará verze“ hry je dále na Microsoft Storu přístupná a distribuuje jí právě Nacon. Jelikož by Frogwares z případného upgradu této verze neměli nic, a nahráli by pouze protivníkovi ve složitém právním sporu, rozhodli se, že nová verze hry nebude dostupná pro původní vlastníky zdarma, tak jak tomu je obvykle na Xbox zvykem. Domnívám se, že z podobného důvodu nebyly aktualizovány některé verze původní hry českou lokalizací, ačkoliv tato prokazatelně existuje i na původní Xbox, protože některým hráčům se jí podařilo v menu hry zprovoznit.

Pojďme k těm dobrým zprávám, ačkoliv ty jsou určeny výhradně těm, kteří vlastní konzole nové generace, a současně jsou ochotni za novou verzi hry znovu zaplatit nemalou částku. Hra totiž vychází zdá se pouze digitálně a není zrovna levná. Hned na začátek tedy mohu alespoň říci, že česká lokalizace je součástí nové verze hry, přičemž překlad textů je profesionální a kvalitní. Jelikož se jedná o adventuru a porozumění textu je zásadní, tak je kvalitní lokalizace chvályhodný počin. Pro ty z vás, kteří už zaplatili za The Sinking City nemalou částku na Xbox One, ještě stále existuje možnost, že po urovnání legálního sporu Frogwares umožní update původní hry zdarma (příliš tomu ale nevěřím) a hlavně dodají chybějící lokalizaci i hráčům na starší platformu. Francouzské soudy ale nejsou z nejrychlejších, tak třeba se místo toho dostane hra dříve do Game Passu.

Nová verze hry, kterou si vydávají Frogwares po špatných zkušenostech sami,  také není kompatibilní s pozicemi z původně uložené hry.  Osobně si ale myslím, že to není takový problém – vzhledem k tomu, že jde o skutečně o velmi kvalitní upgrade, je škoda si hru nezahrát znovu. Co tedy vlastně bylo zásadně vylepšeno? Jednoznačně grafická stránka hry – ostatně sami můžete posoudit z nového traileru. Kvalita nasvícení a textur je opravdu o řád výš, než v původní verzi. U takto vysoce atmosférické hry se to samozřejmě počítá – hra stínů a světel, mlžný opar, temné hluboké moře, modely postav a monster – to vše vypadá daleko lépe a reálněji. Hra běží na Series X v plném 4K rozlišení a v plynulých 60 snímcích za vteřinu. Oproti původní verzi, kterou jsem čestně znovu nainstaloval na Xbox One X, je to velké zlepšení, protože ta měla problém udržet konzistentních 30 snímků. Sice se jedná o akční adventuru, ale přeci jen soubojů je poměrně dost, a plynulé snímkování je velmi příjemný bonus, na který si člověk lehko zvykne. Dalším bonusem jsou pak již na Series X standartně brutálně zkrácené nahrávací časy. Opravdu jak úvodní nahrání pozice, tak cestování mezi lokacemi je otázkou maximálně deseti vteřin.

7

Původní Lukášova recenze vytýkala hře určitou generičnost a prázdnotu herního světa, stěžoval si ale i na technické provedení a absenci lokalizace. Vzhledem k tomu, že technické provedení hry se o řád zlepšilo, a to má částečně vliv na atmosféru hry a dále také díky skutečnosti, že lokalizace byla nakonec alespoň do nové verze dodána, nebyl bych na Frogwares tak přísný. Hra nabízí poctivou porci trvanlivé hratelnosti s kvalitním Lovecraftovským příběhem, na kterém si dali tvůrci záležet – bohužel je vidět, že se dosud věnovali vytváření adventur, takže akční sekvence jim příliš nejdou – i ty jsou ale vlivem plynulé snímkovací frekvence o fous snesitelnější, než bývaly. Rozhodnutí posadit The Sinking City do otevřeného světa pak jde ruku v ruce s dnešním trendem – a je věcí názoru hráče, zda to bylo spíše na škodu, nebo by bylo lepší udělat uzavřenější, ale o to živější město. Kdo ví, snad na tyto otázky odpoví v nějakém příštím počinu Frogwares samotní.

»

»

»