RECENZE: Thief pro Xbox 360

Autor: tonyskate Publikováno: 3.3.2014, 14:00

Publikováno: 3.3.2014, 14:00

Přiřazené štítky

Sociální sítě

O autorovi

tonyskate

tonyskate

Je autorem 6256 článků

Série Thief se po desetiletém odpočinku vrací a všichni jsme tak napjati, jak tato stealth pecka s mistrovským zlodějem Garrettem uspěla. Více se dozvíte v naší recenzi, ale už nyní vám můžeme prozradit, že se hra povedla a potěší především fanoušky série.

Spousta z vás se již jistě nemůže dočkat, až se opět vžije do role Garretta, který nás prvně oslovil v titulu Thief: The Dark Projekt. Hra o zloději hraná z pohledu první osoby, kde pointou bylo především plížení a kradeni vzácných předmětů, popisovala život tehdy mladého sirotka Garretta, který se vypracoval v mistrovského zloděje, což nám ukázal i v pokračováních The Metal Age a Deadly Shadows. A nyní po celé dekádě, se Garrett vrací do středověké metropole The City s nádechem steampunku a viktoriánské doby.

THIEF_240214_ss16_1391703640

Kampaň začíná rutinní misí, na které je Garrett s impulzivní dívkou Erin, a jejich cílem je získat prastarý kámen, ovšem jak asi tušíte, tak se to celé zvrtne. Obě postavy se ocitají na střeše budovy, v jejíchž útrobách právě probíhá jakýsi rituál, který ze zmíněného kamene vyvolá záhadnou energii, jež pohltí Erin a vyřadí našeho hrdinu ze hry. Garrett se poté probouzí o rok později a je pochopitelně zcela zmaten a je tak načase získat nějaké odpovědi a to zvláště ohledně Erin. Zápletka se poté docela poutavě vyvíjí, ale více neprozradíme. Můžete se ale těšit na docela zajímavé lokace a také postavy, kterým se daří vzdát hold sérii Thief.

THIEF_240214_ss08_1391703624

Původní Thief byl vskutku jedinečným titulem, který za posledních 15 let inspiroval nejednu z her ze žánru stealth, takže restart značky, který má na svědomí studio Eidos Montréal, měl co dělat, aby neudělal sérii ostudu. Hra již byla oznámena mnohem dříve, tehdy jako čtvrtý díl, ale vývoj nejspíše nebyl bez problémů a je možné, že hra byla jednou předělána, ale nakonec se tvůrcům povedlo vzít klasickou vyzývavou hratelnost spolu s jedinečnými momenty, které sérii definují a udají hře tempo.

Žádné z dobrodružství, na která se s Garrettem v nové hře vydáte, nepůsobilo stejně. V jednu chvíli se plížíte dvorem nějakého sídla a svižně uhýbáte před světly pochodní hlídkujících stráží, aby vás ve stínech neodhalili, a jindy zase kličkujete mezi plameny bortící se budovy. Musíme vyzdvihnout jednu z kapitol, v které se vydáte do opuštěného psychiatrického ústavu, tedy samozřejmě není tak úplně opuštěný, ale už jen ty zvuky a prostředí a špičková atmosféra, no celou misi jsme byli jako na trní a celou dobu to působilo spíše jako nějaký survival horor, nežli plížení a kradení předmětů, fakt bomba.

THIEF_240214_ss09_1391703625

Mise jsou tedy provedeny na jedničku a neustále mění tempo, takže se rozhodně nebudete nudit, ale samozřejmě postupovat hezky pomalu a čekat na správnou chvíli, kdy se proplížit kolem strážného, abyste ho omráčili. Je tak spousta možností a cest, jak něčeho dosáhnout a jak misi splnit. Nelineárnost tedy je a občas se odvíjí od vašeho vybavení. Nabízí se i dobrovolné podmínky v misích, jako například, že nesmíte být odhaleni, musíte omráčit nebo zabít 10 nepřátel nebo třeba ukradnout a posbírat všechny cennosti, šperky a vzácné předměty. Zkrátka jste opravdu motivováni, abyste v každé lokaci prošmejdili každý kout. V misích neschází ani jisté hádanky, které využívají i prostředí a kromě lousknutí nějakého hlavolamu musíte i deaktivovat pasti či najít papír s kombinací k sejfu apod. Často při zkoumání lokace narazíte i na tajné skrýše a skryté cesty, jak se snadněji dostat na dané místo. Mezi misemi také máte volně k dispozici celé město (The City), v kterém se nachází přes dvacet menších úkolů či spíše vloupaček a pak i speciální mise pro klienty, jež už jsou propracovaněji. Nejenom že jsou tyto prácičky zábavné, ale stejně jako u bonusových podmínek v misích, si také přijdete na slušné peníze, které využijete při vylepšování vlastností a nákupu lepšího vybavení.

Garrett je naštěstí sám o sobě schopen překonat všechny výzvy a překážky, které mu v cestě stojí, ať tiše či s trochou násilí. Dokáže se například doslova mihnutím přesunout z místa na místo, tedy nejlépe z jednoho temného místa na jiné, zatímco jeho focus vize mu umožní spatřit vzácné předměty, odhalit pasti a třeba i skryté spínače. Zkrátka si budete jako Garrett užívat a naplno využijete všechny ty nástroje jako paklíč (samozřejmě se můžete dívat klíčovými dírkami) a jeho různé talenty při zkoumání herního světa do posledního detailu. Připlížit se zezadu ke strážci a okrást jej o žold potěší stejně, jako když úspěšně něco ukradnete ze střežené budovy a nevzbudíte přitom pozornost, ale i když nebudete dokonalí zloději, tak se budete skvěle bavit.

THIEF_240114_ss13_1389627979

Ozbrojeni jste jen lukem s různými druhy šípů a také menším kyjem, který ale využijete jen při omračování nebo při přímém střetu se strážemi, čemuž se ale spíš budete snažit vyhnout. Přesto jste vybaveni slušně, protože v toulci nechybí vodní šípy, které uhasí oheň, šípy s lanem či třeba ohnivé šípy a další. Co se přímých střetů týče, tak jen útočíte a uhýbáte, s tím že když se to naučíte, tak můžete s pomocí focusu sundat strážného jednou ranou, i když už o vás ví a nelze už jej tak zezadu omráčit. Žádná propracovaný bojový systém tedy nečekejte. Když už vás spatří, tak jednoho či dva strážné ještě umlátíte, ale když mu přiběhnou kolegové na pomoc, tak je lepší dát se na útěk a najít si skrýš, což při rychlém útěku nemusí být snadné, ale vždy můžete využít i stínů a přemisťovat se, dokud se situace zcela neuklidní. Občas tak musíte prostě zkusit, jestli to vyjde nebo ne, ale ukládat můžete naštěstí téměř kdykoliv, i když stále na tu samou pozici. Nepřátelé jsou navíc docela bystří a reagují na to, když například vodním šípem uhasíte oheň, tak jej zapálí a začnou zkoumat prostředí, to samé když otevřete dveře nebo zhasnete světlo.

THIEF_240214_ss13_1391703633

Můžete si zkrátka rozhodnout o stylu hry a při pozvolném plížení se vám občas i bude tajit dech, aby vás strážní v koutě nevšimli, když projdou kousek od vás, což jen svědčí o skvělé atmosféře hry. Nabízí se samozřejmě různé obtížnosti a praví fanoušci série si mohou hru i různé přizpůsobit a tak si v podstatě vytvořit vlastní úroveň obtížnosti, což je rozhodně zajímavá novinka. Stejně tak vás jistě potěší, že i po dohrání hry se můžete s veškerým vybavením a vylepšeními vrátit zpět do města a splnit zbývající vedlejší úkoly a ukrást další cennosti. Součástí hry je i režim Challenge, v němž se vydáte na nějakou mapu a musíte v omezené době krást předměty a omračovat stráže, kdy za tyto úkoly vám čas vždy přibude maximálně do 60 sekund. Pokud to nestihnete, tak se vám postupně začne snižovat násobitel bodů.

THIEF_240214_ss05_1391703620

Jak jistě víte, tak Thief vychází jak na Xbox 360, tak i na Xbox One a je zde tak jistý grafický rozdíl. Hra vypadá velmi dobře, ale trpí opožděným vykreslováním textur, což je bohužel docela vidět, ale spíše při brouzdání městem a ani ne tak v lokacích kampaně. Hra běží plynule, i když v některých scénkách nám přišlo, že se hra trochu trhla a že tituly předbíhali mluvenému slovu, ale naštěstí nic hrozného. Co se hratelnosti a obsahu hry týče, tak jsou obě verze samozřejmě zcela identické a je tedy jen na vás, pro kterou verzi se rozhodnete.

8
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivost

Verdikt

Příběh a povedené mise jsou základem tohoto restartu série Thief, ale otevřenost světa a možnost ukrást vše, co není přikované, tuto hru posouvá o úroveň výš. Tvůrci se sice možná až moc drželi kořenů série, což na jednu stranu není špatné, ale do nového Thiefa se tak přenesly jednoduché souboje a fakt, že některé situace vyžadují přístup pokus omyl. Přesto si hru jistě užijí všichni fanoušci tohoto žánru a i hráči, kteří se k sérii dostanou poprvé.
04. 10. 2024 • japo0

Recenze: Dead Rising Deluxe Remaster

Recenzi začínám chtivým zvoláním: kéž by dnes vznikaly nové IP (intelectuall properties) tak často, jako v době druhé generace Xboxu. Tehdy ještě byli velcí vydavatelé ochotni zariskovat a vytvořit něco zcela nového – jako učinil Capcom v případě masivní zombie akce Dead Rising v roce 2006. Capcom, u nás v Evropě známý nejvíce asi sérií Resident Evil, měl v plánu využít popularity zombie her a vytěžit jí na maximum. První...

»
03. 10. 2024 • Pavel Dandy0

Recenze FrostPunk 2

Dneska zabrouzdám opět do vod Game Passu, který nám PC hráčům nabídl FrostPunk 2. Pro moji milovanou konzoli si musíme ještě nějaký ten pátek počkat, ale věřím, že tyto řádky budou platit i pro konzolovou verzi. Ještě, než jsem se pustil do hraní, tak jsem juknul na film Snowpiercer, který vřele doporučuji, sice to s hrou nemá moc společného, ale ta atmosféra na vás dýchne (pro ty co mají hodně času,...

»
02. 10. 2024 • Michael Chrobok0

RECENZE: Harry Potter: Quidditch Champions

Famfrpál je bezesporu jedním z nejzajímavějších prvků knih o Harry Potterovi z pera spisovatelky J. K. Rowling. Stejně tak se ale při čtení knih (či sledování filmů) nelze ubránit dojmu, že spíše než o sport se jedná o účelovou věc, ve které by mohla na specifické pozici vynikat hlavní postava. Sledování famfrpálu je vzhledem k rychlosti a složitosti poměrně náročná činnost, přičemž samotné hraní není o nic jednodušší. Změnit se...

»
01. 10. 2024 • nightwolfcz0

Recenze EA Sports FC 25

Minulý rok skončilo dlouholeté partnerství s FIFA, hra přišla o svůj tradiční název a EA se rozhodlo ho pojmenovat jednoduše, EA Sports FC. Loňský díl přinesl inovaci v oblastech herních módů, grafice a některých prvků hratelnosti.

»
30. 09. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: The House of Da Vinci 3

Umělec a badatel, který se pro mnohé stal synonymem renesance, měl jistě i spoustu koníčků a zálib, jejichž náplň už navždy zůstane střežena minulostí. O mnohém by možná mohly vyprávět stěny jeho příbytku, kde docházelo ke zrodu geniálních myšlenek a dalším jiným aktivitám. Peprné historky nechme bulvárním kamelotům 15. století a místo toho se věnujme třetímu výletu do světa hádanek, v němž je Leonardo průvodcem a zároveň ústředním artefaktem obdivu. A...

»
29. 09. 2024 • japo0

Recenze: MindSeize

Kvalitních her speciálního plošinovkového žánru „Metroidvania“ není nikdy dost, takže můžeme být rádi, že je na nás vývojáři chrlí i v moderní době. Koncept 2D plošinovky s drobnými rpg prvky v podobě vylepšování postavy a zbraní, nápaditým designem levelů a rozmanitými nepřáteli s třešničkou na dortu v podobě vychytaných boss fightů, jak se zdá, má stále co říci i modernímu hráči. Dovolím-li si lehce sklouznut k obvyklému videohernímu recenznímu klišé,...

»
23. 09. 2024 • Pavel Dandy0

Recenze: Ara: History Untold

Pohled do historie si dnes uděláme s novinkou Ara: History Untold, která hned v den vydání je součástí Xbox Game Passu a je potřeba zdůraznit, že POUZE na PC. Možná si říkáte, proč o tom píšu na XboxWebu, ale vysvětlení je jednoduché. Rádi bychom na našem webu rozjeli kompletní informace o značce Xbox, dočkáte se tak informací i o PC Game Passu. Ale nyní už se pojďme podívat na hru, která nám...

»
22. 09. 2024 • Daniel IceFoxCZ0

Recenze: Selfloss

Přátelé, 13.9.2024 nám v obchodu xboxu přistál takový malý, drobný titul s názvem Selfloss. Z počátku jsem jsi řekl do čeho jsem se to uvrtal, jelikož jsem převážně hráč FPS, RPG a Survival žánrů. Ale v den kdy nám přišel na svět Selfloss, jsem si ráno udělal čaj, a protože venku pršelo, tak jsem si sedl k Xboxu a s velkou nejistotou zapl hru. To, co následovalo cca 5 hodin...

»