Recenze: Torment: Tides of Numenera

Autor: Josef Brožek Publikováno: 28.2.2017, 19:43

Publikováno: 28.2.2017, 19:43

Sociální sítě

O autorovi

Josef Brožek

Josef Brožek

Je autorem 740 článků

Tentokrát začnu z trošku z jiného soudku. Je to už přes rok zpátky, co jsem se po Fallout 4 rozhodl psát recenze stručnější a kratší. Je to ale docela těžké. U některých her to úplně nejde, a když už se to povede, najde se mnoho čtenářů, kteří obsah kritizují. Já je ale chápu, byl jsem vždycky zvyklý na dlouhé a obsáhlé recenze, nicméně doba šla dopředu, dopředu šel i věk dnes už starších hráčů, co už tolik recenze nečtou a ani hry nehrají jako dřív. Dnešní mladší publikum, dejme tomu 12 let až 25 let, které je nejhojnější, chce mít všechno rychle. To i při rozhodování, jestli danou hru koupit nebo ne. Chtějí si článek rychle přečíst a zjistit, jestli je hra dobrá. Možná ty nejaktivnější budou namítat, že recenze má být dlouhá. Ano. Ale je vás natolik málo, že se my nevyplatí sedět u recenze několik hodin, když čísla po vydání jasně říkají, že jsem měl zvolit kratší variantu. Pamatuji si na Wasteland 2, kde jsem se potil, aby se mi povedlo recenzi vecpat na nějaký rozumně dlouhý formát. Dnes u Torment se mi chce skoro plakat.

Opravdu dlouho jsem zvažoval, jestli se rozepsat nebo, se držet nového kratšího formátu, ale nakonec jsem se rozhodl, že délku zachovám, protože zkrátka a dobře je potřeba přizpůsobovat se trhu i době. Když už ale mluvím o té přizpůsobivosti, rozhodně něco takového nemůžu říct o Torment: Tides of Numenera, který se dnešní době rozhodně přizpůsobit nechce. A je to dobře. Hra je po dlouhých 18 letech nástupcem legendárního Planescape Torment, avšak jen málo si z něj bere. Hra se opět točí kolem nesmrtelnosti, nemůžete umřít, ale svět se tak nějak změnil. Hrajete za (ne)obyčejného člověka, který po pádu z nebes neumřel, ale opět se zjevil ve světe, kde vás překvapí i dlážděný chodník. Svět není vůbec temný, naopak, působí nevymřele a živě. Bohužel postavy v něm žijící naopak vymřele působí a váš hrdina včetně jeho pomocníků vypadá naprosto bezcharakterně.
Když mluvíme o společnících, myslíme přesně ty, na které můžete vzpomenout u původního Planescape Torment, nebo i jiných izometrických tahových RPG, mezi které se řadí i nový Torment. Právě souboje se změnily a probíhají v tahovém režimu, kde pro boj používáte Intelekt, Rychlost a šarm, který obnovujete buď spánkem, nebo předměty na doplnění. Pokud je máte na nule, vaše šance na úspěch v boji klesá. Pohyb a veškeré další aktivity v boji jsou také omezené, bohužel vám ale hra nijak neříká, kam až můžete jít. Naštěstí lze v bojích využívat tuto trojici vašich společníků. V bojích však využíváte i vaše schopnosti, kouzla a speciální předměty, kterých není zrovna málo. Vaše jednání ale může vážně ovlivnit boj, a protože já vždy v RPG volím především charisma a schopnost mluvit, čímž jsem se mohl vyhnout bojům takřka kdykoliv. No, a když se mi to nepovedlo, mohl jsem během boje zkusit přemluvit protivníka, aby se vzdal. Vaše jednání má vliv i na společníky, jež se k vám přidávají nebo naopak odcházejí podle vašeho jednání a udržujete si je budováním vašeho vztahu.

Pojďme se ale ještě na chvilku vrátit k příběhu, což je jedna ze stavebních složek pořádného RPG. Padáte z nebe – to je začátek. Proč padáte a kdo vlastně jste, nebo co se vlastně děje, se dozvíte postupem hraní. Nadšení fanoušci ale jistě už teď ví, že to celé započal Měnící se bůh, který nemůže zemřít, protože se po smrti jen přemístí do jiného těla s novým životem, jenž sám vytvořil. Jde vlastně o pouhého obyčejného člověka, který před tisíci lety objevil starobylou technologii, pomocí které se naučil oklamat smrt. Těla, ve kterých zemře a opustí je, dostanou nový vlastní život. Měnící se bůh je bere jako své děti a cítí se jako otec. Ovšem s jeho schopnostmi si začíná uvědomovat svou moc a začne se ke svým potomkům chovat nelidsky. Jeho povrchní jednání a neustálé oklamávaní smrti se nelíbí probuzené bytosti zvané Atramor. Cílem bytosti je zlikvidovat Měnícího se boha a všechny jeho vytvořené potomky. Při posledním lovu Atramora Měnící bůh odejde ze schránky při pádu z nebes, a to jste právě vy.

Druhým, důležitým bodem pro RPG je talentový systém a tvorba postavy. Tady vás na půl zklameme. Pokud čekáte šperkování svého charakteru, tak máte smůlu. Co se vzhledu týče, tak kromě pohlaví si nic měnit nemůžete. Výběr schopností je už ale mnohem komplexnější a na úvod si proběhnete menší filozofickou mapu, kde vašimi odpověďmi formujete výslednou postavu, jenž lze pak výsledně ještě upravit k dokonalosti. Musíme říct, že jsme byli opravdu překvapeni, jak hra dokáže vystihnout vás charakter a za co chcete hrát, nicméně ještě více překvapeni jsme byli ze sofistikovanosti výběru vlastností a schopností postavy. Není sice tak enormní jako u moderních áčkových RPG, nicméně hnedle jsme si vzpomněli na stará dobrá léta izometrických RPG. Takže tady palec nahoru.

image (2)

Pokud budeme mluvit o dialozích, tak jsme trochu na rozpacích. Zde je opravdu na vás, jestli preferujete spíše hodně, nebo málo dialogů. Ti, co nemají rádi hodně povídání, musíme varovat. Hra obsahuje opravdu enormní množství dialogů a jen málo z nich je nadabovaných. Je to škoda a dost nás štvalo, že jsou dabované s nesmyslnou frekvencí. Tu jeden dialog dabovaný je, na to další není, další taky ne, pak jeden je a pak zase hodinu nic neuslyšíte, tu se ozve váš společník a další jeho text už dabovaný není. Skoro jsme měli pocit, že nám vypadává zvuk a je dost možné, že jde jen nějaký bug. Ovládání by mohlo být příjemnější, ale tvůrci naštěstí na konzole mysleli a lze přepínat jednoduše mezi objekty na obrazovce pomocí tlačítka. Na bugy jsme za celou dobu hraní naštěstí nenarazili, co nás ale po technické stránce mrzí, že měli tvůrci dost peněz a času na to, udělat prostředí i již zmiňované postavy hezčí. Mapy totiž jsou pouze vrstvené obrázky, a to dost odfláklé, což je vidět nejvíce při přiblížení. Moc renderovaných objektů kromě NPC tedy ve hře nehledejte.

Co ale najdete, je hromada a hromada NPC, a to především v městských lokacích, u nichž lze nakupovat, něco se dozvědět, získat tunu vedlejších úkolů, a pomocí vedlejších vodítek se dostat k cíli u hlavního úkolu, protože hra nenabídne žádný ukazatel, nebo cokoliv jiného, co by vodilo za ručičku, jak jsme u dnešních her zvyklí. Co je ale na hře nejdůležitější a i neobvyklé je smrt. Hru si netřeba ukládat, sice se ukládá sama, pro další hraní, když ji vypnete, ale ten hlavní důvod je, že nemůžete umřít. Po smrti následuje zkoumání vaší vlastní myslí, odkud se vrátíte akorát silnější. Hra vás teda po smrti trestá pouze časem, který vám vezme, ale sama vás na konci odmění.

image

Hra, i přestože se drží starých dobrých standardů, dokáže přinést něco nového, a to především různé mechaniky jako jsou runy skýtající nepředvídatelnou sílu, jež může být smrtelná jak pro nepřátele, tak ale i pro vás (některé runy jsou pak dostupné pouze v určitých situacích a jejich přenášení není taky kdovíjak bezpečné, protože mohou explodovat), případně ona nemožnost smrti. Bohužel celý dojem ze hry kazí technické zpracování, jež podkopává hru tak, že ji od samého začátku docela dlouho drží neosobní tvář a budete se cítit jako v levné béčkové hře přiloženou k měsíčnímu předplatnému časopisu pro mladistvé. I přesto jde ale o perfektní zábavu na desítky a stovky hodin, která vás neodtrhne především svou komplexností, byť by mohla nabízet větší interakci s prostředím a v neposlední řadě vás nepustí svým promyšleně netradičním světem. Za nás tedy ano pro fanoušky izometrických RPG, kterých je dnes pomálu. A pro fanoušky Planescape Torment opravdová povinnost.

9
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivost

Verdikt

Nemilé překvapení technickým zpracování a nemožnost volby vzhledu postavy takřka ihned překryje úžas z místního světa a z promyšlenosti herních mechanismů.
  • oldik

    diky za recenzi -dnes mi došla krabicova verze téhle hry domu díky výhře v soutěži. nevím jestli bude tenhle typ hry pro mne… jde po vyzkoušení krabicovou hru prodat ? kdo ma případně zájem a at napíše

    • Lukáš Kaňka

      Určitě půjde, ale za nepoužitou dostaneš víc.

    • Smolka Michal

      Ahoj koľko by si si predstavoval za ten disk ?

      • oldik

        tak představa 800

18. 07. 2017 • p.a.c.o1

RECENZE: DeadCore

Skákání, postřeh, zručnost a rychlé rozhodování. Přesně tyhle dovednosti se dají trénovat nejen ve skutečném životě, ale stejně dobře i v rámci hraní. Prostě vezmete gamepad do ruky, k tomu nějakou těžkou hru a jedete. To pak nevíte, kde vám ruce s hlavou stojí a pokud jste výbušnější povahy, jako třeba já, mohou se sousedovic děti naučit celou řadu nových slov, pokud jsou tedy mladší. Jsou totiž hry, které vám zadarmo nic nedají...

»
17. 07. 2017 • chaosteorycz0

Recenze: AereA

O recenzi se postarala redakční důvěrnice Kristine4Chaos Za devatero oblačnostmi a devatero bouřkovými mraky je vzdušný svět AereA, jehož existence stojí a padá s hudbou. Není nic, co by zde nebylo v moci notového zápisu, a tak nikoho nepřekvapí, že na správný chod dohlíží Velký Maestro Guido, který je zároveň mentorem studentů jeho školy. Ovšem plovoucí hudební ráj je stižen neštěstím, když někdo odcizí kouzelné hudební nástroje, které vytvářejí harmonii držící Aereu...

»
14. 07. 2017 • chaosteorycz0

Recenze: Black the Fall

S odstupem času je možné rok 2014 označit za start jedné dystopické herní éry. Na celé řadě projektů se pozvolna začínalo pracovat (We Happy Few), jiné se představily publiku na herních veletrzích, jako třeba Inside v rámci Xbox konference a další se snažily upoutat pozornost komunity prostřednictvím Kickstarteru. Sem patří dnes recenzovaný Black the Fall, který má se zmíněným Inside společného mnohem více, než jen rok představení a obecné téma. Jenže zatímco...

»
05. 07. 2017 • chaosteorycz4

Recenze: Micro Machines World Series

Codemasters mají můj respekt, protože se během třiceti let dokázali vyprofilovat jako studio, které má závodní žánr v krvi bez ohledu na skutečnost, jde-li o arkádové blbnutí nebo pocit ze skutečné jízdy. Nyní si k superlativům můžu připsat označení „mágové“, protože ani šaman, který olízal všechny žáby v amazonském pralese, by nedokázal legendární značku přetavit do jednoho obrovského neonového banneru, a to s minimálními náklady, iniciativou a studem. Chápu, že když vám do kanceláře...

»
03. 07. 2017 • chaosteorycz8

Recenze: Dead by Daylight

„Ahoj, říkají mi Chaos a mám problém, libuji si totiž v hororech, zejména slasherech. Moje obsese začala už v ranném věku, kdy jsem místo sledování Vegy, Magionu a Studia Rosa upřednostňoval ponocování, během něhož mi byli společníky Freddy Krueger, Jason Voorhees, Michael Myers, Thomas Hewitt nebo roztomilý Chucky. Bohužel, jako každého závisláka, i mě po letech začal tížit pocit, že už mi jejich přátelství nevyhovuje a chtěl jsem víc. Než jsem odhalil...

»
23. 06. 2017 • chaosteorycz5

Recenze: Cars 3: Driven to Win

Blesk McQueen je zpět a sním další dobrodružství z animovaného světa, kde jsou nárazníky aut ukecanější než amplión obecního rozhlasu. Jenže tentokrát má červený rychlík problém a tím je technologická omladina, která mu bere pozici nejrychlejšího závodníka. Blesk má tak před sebou dlouho cestu, během níž musí chytit druhou mízu a ukázat moderním floutkům, kde Bosch nechal svíčky. Pokud máte děti, neříkám vám nic nového, neboť pod pohrůžkou nekonečného pláče jste...

»
23. 06. 2017 • p.a.c.o0

RECENZE: MotoGP 17

Rok od roku se mi stále hůře začínají všechny recenze her, které se každý rok opakují a jsou od Milestone. Jiskřičku naděje ve mně vyvolal poslední ročník jejich blátivé motorkové verze MXGP 3, který se mi ve výsledku hrál pěkně. Ještě aby ne, když nabídl technický upgrade a příjemné ježdění. Další na řadě je prestižní podnik MotoGP a všechny ostatní silniční okruhové podniky, jaké se jezdí a na něž mají...

»
21. 06. 2017 • chaosteorycz0

Recenze: Get Even

Za našimi severovýchodními hranicemi, pro mnohé co by kamenem dohodil, operuje polské studio The Farm 51, které v roce 2005 založilo pár tvůrců série Painkiller. Za dobu své existence se jim podařilo vydat 5 her, nicméně nezpochybnitelnou díru do herní historie neudělali, přičemž po nevýrazných Deadfall Adventures na autory blaženě vzpomíná jen málokdo. Jenže to bylo před čtyřmi lety, kdy „farmáři“ začali pracovat na novém projektu, který měl konečně ukázat jejich...

»