Recenze: Tower of Guns pro Xbox One
Dnešní střílečky jsou fajn. Užijete se jednorannou zábavu a vrátíte se k ní až v době, kdy vám začne připadat, že si příběh už moc nepamatujete. Navíc dnes už tak s detailní grafikou, že se vás dokonce návštěvy zrovna přicházející do obýváku vyptávají, na co to koukáte za film. Vy se šibalsky usmějete a odpovíte „To je hra“, návštěva „to je hra?!“. Ano, to je hra…
Dnes recenzované Tower of Guns je hrou víc než jeho vrstevníky, s nimiž se vlastně ani rovnat nechce. ToG je čistokrevnou oldschool střílečkou se vším všudy plus s roguelike prvky navíc. Kdo neví, co znamená roguelike, tak jde o typ her, kde většinou v náhodně generovaných levelech vylepšujete postavičku a postupujete úrovní výš a výš a sbíráte co nejlepší výbavu. Taková RPG rychlokvaška.
Joe Mirabello se rozhodl vrátit se do mladých let, kdy počítače a nástupci 16 bitových konzolí okupovaly střílečky tak rychlé a obtížné, že jen těžko se na ně adaptuje dnešní pohodlná mládež. Zároveň chtěl světu ukázat, že roguelike prvky se nemusí týkat jen fantasy RPG, ale i staronových stříleček, a tak prakticky sám vytvořil roguelike oldschool FPS střílečku s náhodně generovanými levely.
Netýká se to jen náhodně generovaných levelů, ale i náhodně generovaných serepetiček a nepřátel. Autor tedy tvrdí, že žádný level nikdy neopakujete dvakrát, což je částečně pravda. Hru jsme si prošli asi desetkrát na různé obtížnosti, čehož jen jedna vás zapisuje do světového leaderboardu, mezitím jsme 2x zkapali na začátku, 4x zhruba uprostřed, 2x těsně před koncem, 2x úspěšně (z toho jednu ještě s pokračováním, jelikož se dají úrovně opakovat se stejným vylepšením a s navýšenou obtížností) prošli všech 6 pater bez smrti. Jelikož smrt = konec hry, žádný checkpoint. Za celou tu dobu se nám sice nestalo, že by všech sedum úrovní rozdělených ještě na 4-7 místností zakončené různorodým bossem, byly všechny stejné, ale sem tam se nám stalo, že některé místnosti byly do posledního pixelu stejné jako ty, co už jsme viděli.
Na druhou stranu nepřátelé se mění stejně jako jejich rozmístení, a tak nevznikají podivné levely jako minulý rok u neúspěšného horroru Daylight. Přesto slovu „náhodné“ netřeba tolik věřit, jelikož si troufneme odhadnout, že celkem nepřátel včetně plus mínus deseti bossů hra skýtá něco málo do třicítky. Vylepšení a speciálních předmětů k usnadnění překonání obtížných levelů je snad ještě méně, byť jsme je víceméně nevyužívali, protože se dá hra (bez klidu) dohrát za hodinu. Musíte se však umět rychle orientovat, vyhýbat střelám a rychle utíkat. A skákat, jelikož nepřátele jsou zbraně-věže-roboti různého ražení s různorodou parou a plných všelijakých nebezpečí. Tu bomba, tu sekáček, tam raketa….
Po mapách je nutno se orientovat jak horizontálně, tak vertikálně. Vždy před začátkem celé hry si kromě jedné zbraně (další mít nebudete) vyberete i perk, který vám zjednoduší průchod hrou. Například, že můžete vyskočit dokonce třikrát, perk zvyšující zdraví, rychlost nebo sílu zbraně či perk dávající imunitu vůči zranění z pádu. Další kopu zbraní a perků pak odemykáte plněním daných úkolů. Samozřejmě co by to bylo za roguelike, kdyby se vaše postava nemohla zlepšovat během hraní. Proto z nepřátel vypadávají kromě životů i body, coby zlepšováky vaší zbraně a penízky ke koupi zmiňovaných speciálních předmětů, power-upů a upgrady všech atribut vaší postavy.
K oldschool pocitu zároveň přidává přítomnost velice utajených míst tzv. Secret place a k rychlosti hry zase přidávají některé vám pomáhající objekty k překonání místností. Levely můžete projít několika způsoby, my si však nejvíce užívali to napětí, když jsme se snažili projít úrovně s ignorováním nepřátel, a tak jsme si za osm hodin prošli hru hned několikrát, což jsme už psali. Obtížnost nám sedla nejvíce na Endless, která se právě zapisuje do tabulky, ovšem pro náročné hráče jsou tu i obtížnosti větší. Přes ty jsme se však nepřenesli, a protože nejsme trpěliví, půlku achievementů, hru párkrát úspěšně odehráli a nepříliš skvěle provedený náhodně generovaný obsah nás jednoduše neoslnil, a tak není nic, co by nás ke hře mohlo znovu přitáhnout. Multiplayer by pohledal a na lovení veškerých předmětů ke sběru zrovna nejsme. Vždyť to znáte… ale víte co? Těch bezmála osm hodin opakování proměnné „Veže ze Zbraní“ jsme si fakticky užili. A grafiku jsme neřešili. O tu tu přece vůbec nejde.
Verdikt
Svědomitě nejlepší pokus o navrácení FPS žánru tam, kde kdysi před lety byl. Do věže nás zpátky však už nic po několika dohrání netáhne, i když by jakž takž fungující "náhodně" generované levely měly. Bohužel.RECENZE: Death Stranding: Director’s Cut
Monument herní inovace herního génia Hidea Kojimy je konečně dostupný pro Xbox, jak si vede v recenzi?
RECENZE: Dragon Age: The Veilguard
Na návrat slavné značky studia Bioware čekali fanoušci téměř 10 let. Za tu dobu se toho změnilo poměrně hodně, ať už v herním průmyslu jako takovém, ve věkovém složení hráčů nebo i v personálním obsazení samotného kanadského studia. Není se proto co divit, že nejnovější přírůstek do série s podtitulem The Veilguard vzbuzoval nejen velká očekávání, ale také obavy, jak návrat na kontinent Thedas dopadne.
RECENZE: Farming Simulator 25
Zemědělství není vůbec žádná legrace. Není to jenom o tom, že člověk něco zaseje na poli a pak jenom čeká, až to vyroste. Je třeba všechno náležitě pohnojit, bojovat se škůdci a také s nepřízní počasí. Ani chov zvířat není sázkou na jistotu, jak by se mohlo zdát, protože v případě špatné úrody krmení ho budeme mít málo, takže buď musíme zredukovat počty chovů nebo krmení nakoupit, čímž však klesá náš zisk....
Recenze: Squirrel with a Gun
Zní to možná šíleně, ale ve hře Squirrel with a Gun hrajete za veverku, která se chopí bouchačky a vydává se do boje. Tento bláznivý 3D sandbox připomíná trochu jiné bizarnosti typu Untitled Goose Game nebo Goat Simulator – tedy hry, které si dělají legraci z konvenčního hraní a přináší hlavně kopec srandovní zábavy. U těchto her se ale zákonitě nabízí otázka – bude to alespoň tak zábavné, abych toho...
RECENZE: Life is Strange: Double Exposure
Na poli adventur je Life is Strange pojem. Studiu Don’t Nod se v roce 2015 podařilo stvořit překvapivý hit, který umně kombinoval paranormální jevy a vztahové drama z pohledu Maxine Caulfield, mladé středoškolačky, jež ke svým superschopnostem přišla jako slepá k houslím. Od té doby se svět rozšířil nejen o další více či méně povedené tituly, ale také o další studio Deck Nine, které si vzalo na starosti také pokračování...
RECENZE: Call of Duty Black Ops 6
Letošní díl nekonečné série Call of Duty je celou řadou hráčů očekáván hned z několika důvodů. Může to být třeba tím, že vývoj Black Ops 6 byl na poměry značky až nečekaně dlouhý, protože trval čtyři roky. Vývojáři tak měli spoustu času náležitě zapracovat na všech aspektech a napravit poněkud pošramocenou pověst po nepříliš vydařeném Modern Warfare III. Hráči na Xboxu pak mají ještě jeden důvod k radosti, obzvlášť, pokud si...
Recenze: Sonic X Shadow Generations
Generační střet rychlosti, cestování v čase a temnoty. Nový titul z dílny herní legendy, studia SEGA, vrací to, co už jednou dobře fungovalo v roce 2011 a přidává k tomu temný chod navíc, v podobě kampaně za dokonalou bytost, ježka Shadowa.