
Recenze: Transport Fever 2
Na konzole dorazila skvělá budovatelská strategie, která se točí kolem dopravy. Vaším úkolem bude vymýšlet cesty a tratě pro vaše dopravní prostředky, aby se dařilo plnit cíle v kampani nebo vaše osobní ve volné hře. Jak se to hraje a co hra nabídne se podíváme v dnešní recenzi.
Výkony nové generace konzolí umožnují přísun komplexnějších strategií, které si dříve mohli užívat pouze PC hráči. Některé hry dokonce dostávají i podporu myši a klávesnice a TF2 mezi ně patří. Dnes se budeme bavit o Transport Fever 2, který na PC dorazil na konci roku 2019. Od té doby hra prošla mnoha updejty, takže na Xboxu dostáváme odladěnou verzi. Samozřejmě autoři se museli hodně zaměřit na ovládání, které je pro hraní podobných her klíčové.
Jak se to hraje?
Do rukou vezmeme gamepad a nebudete mít potřebu ho pustit z ruky. Ovládání je opravdu odladěné a podobně jako AOE2 se autorům podařilo z těch pár tlačítek na ovladači udělat maximum. Tratě se skvěle staví a nebudete mít problém napojovat tratě nebo otáčet s budovami. Na přehledy se dostanete také velmi rychle. Skoro by člověk řekl, že není co vytknout. Pouze při pokročilé hře vás bude trošku trápit zdlouhavější pohyb v seznamech. Například, až budete mít 60 tras, tak přeskákat z první na poslední trošku času zabere.
Nabídka hry?
Jak jsem nastínil v úvodu, tak ve hře se budete snažit postavit cesty pro vaše dopravní prostředky a v tom je tato hra poměrně unikátní. Nenabídne pouze vlaky nebo auta, ale i koně, lodě a letadla.
V menu si doporučuji pustit kampaně, které slouží i jako tutoriál. Viz náš první pohled na YT. Postupně vás hra provede a hlavně naučí, jak stavět tratě, jak hospodařit a jak vylepšovat budovy spojené s vaší dopravou. Musím říct, že autorům se tohle povedlo skvěle. Kampaně jsou různorodé a tematicky zaměřené. Je potřeba pochopit, jak funguje hra, aby vaše cesty byli ekonomicky zdravé a vy si mohli dovolovat stále lepší stroje.
Naopak Volna hra (Sandbox) vám dá naprosto volné ruce. Zvolíte si velikost mapy a její vlastnosti a začnete budovat vlastní impérium. Je pouze na vás, jestli budete dělat osobní nebo nákladní dopravu, případně obě. Volná hra už ovšem vyžaduje znalosti o základních funkcích hry. Vše totiž stojí dost peněž a na rozdíl od většiny kampaňových scénářů, se tady budete muset hodně zamýšlet, jak vhodně propojit těžební místa s produkcí. Aby nebyla trať moc dlouhá, jestli je pak šance napojit na další produkční uzel. Volná hra je opravdová výzva a myslím, že nejednou budete hru startovat znovu.
Jaké dopravní prostředky budete mít?
Těšit se můžete na autentické stroje ve všech směrech. Pokud hrajete od prvního možného roku, tak se juknete do roku 1850. O vaše cesty se budou starat ty nejlepší koně 😊 a postupně si osvojíte dobu páry. Dopravní prostředky se vám do hry začnou doplňovat podle aktuálního roku, kdy byli zavedeny ve skutečnosti (přibližně!). Vždy když přijde nový stroj, budete zvažovat o vylepšení stávajících strojů. Je někdy až komické, když vám někde pobíhají koně a vedle se prohání daleko modernější stroje. Každý dopravní prostředek má ovšem svoji životnost. Budete tak muset vaše peníze dávat do oprav nebo do nahrazení za nové stroje (doporučuji). Od koňů se postupně dostanete až do aktuálních let. Osobně velká výzva přijde v době letadel, které si vyžádají značné prostředky na stavbu a také dost prostoru pro budovy.
Dřevo nebo lidi?
Už jsme si řekli, co ve hře táhne náklad, ale i nabídka vagónů je široká. Budete muset volit vhodné přepravní nástavby, aby jste nevozili špatný materiál.
Plánování cest
Asi nejsložitější částí hry je plánování tratí, pokud se necítíte, udělejte více kolejí, více zastávek a dep a budete mít jistotu, že bude fungovat vše. Ale to není žádná výzvy a zejména u železnic se můžete hodně realizovat. Zajistit hladký průjezd více lokomotiv na jedné trati už je celkem slušná výzva. Důležité je, aby vám vlaky nestáli na semaforech moc dlouho, jelikož to stojí taky peníze. Pokud někde nestíhá depo nebo zastávka, tak můžete postavit pomocné budovy, které mohou navýšit náklad nebo zrychlit jeho odbavení.
Grafika a hudba potěší
Hra nabízí opravdu pěkný herní kabát, kdy vše vypadá velmi věrohodně, a dokonce si na nejvyšší zoom budete užívat pohled na život v ulicích měst, které jsou dobové a postupně se mění. Jako malý jsem byl vášnivý modelář plastikových modelů, ale měl jsem i pár let vláčkové období. Stavěl jsem tratě TT a to i menší dioráma. Když jsem zjistil, že v této hře se můžete přepnout do pohledu kabiny byl jsem doslova nadšený. Nové tratě a silnici jsem si chtěl projet z tohoto pohledu. Ví, že to umožňují simulátory, ale u strategií vždy takový bonus potěší. Hudební doprovod není špatný, ale apka Spotify to při delším hraní jistí.
Chybí hře něco?
Z mého pohledu chybí pouze multiplayer, který by této hře slušel. Úplně si představuji spíše kooperaci, kdy společně tvoříte impérium. Jeden se stará o osobní a druhý o nákladní dopravu. Samozřejmě bych si po vzoru jiných her dovedl představit i soupeření obchodních společností.
Za recenzní kód děkujeme společnosti Playman
Hry patří do vydavatelského domu Nacon
Verdikt
Závěr na Xbox nám dorazila podle mě aktuálně jedna z nejlepších budovatelských strategií. Pokud vás tento žánr her zajímá nemáte jinou šanci, než do toho jít. Já si při hraní vzpomněl například na hry Railroad Tycoon nebo Transport Giant a hodiny a hodiny hraní těchto skvělých her. Transport Fever 2 podle mě přináší to nejlepší co na konzole máme.Množství dopravních prostředků | Chybí multiplayer |
Grafika | |
Kampaňová nabídky | |
Podpora myši a klávesnice |

RECENZE: Kingdom Come: Deliverance II
Po letech čekání jsme se konečně dočkali další velké české hry. A tentokrát je o dost větší, než tomu bylo v případě prvního dílu, který musel až prostřednictvím veleúspěšné kampaně na Kickstarteru ukázat, že o hru tohoto zaměření je skutečně zájem. Výsledná prodejní čísla z konce loňského roku jsou více než skvělá – Kingdom Come: Deliverance nakonec dokázalo prodat hodně pěkných 8 miliónů kopií, a i toho českého dabingu jsme se nakonec...

Recenze: Albatroz
Mysteriózní turistická výprava za hledáním rodinného příslušníka a něčím víc, než jen sama sebe.

Recenze: Flint: Treasure of Oblivion
Jak asi vypadají vaše denní zvyklosti? Zničení otravného budíku, podpora vodárenské služby ranní hygienou, odlehčení několika dekagramů z útrob lednice, provětrání syntetické vlákniny ze šatníku a hurá vstříc dalším bytostem s podobně laděným počátkem dne. To piráti jsou na tom daleko lépe. Po probuzení ostrou mluvou lodního papouška přivítají ráno douškem rumu. Jakmile se nasoukají do moly prolezlého mundůru, zbičují podřízenou posádku, pověsí pár zajatců a nakrmí žraloky ploužící se za korábem....

RECENZE: Indiana Jones and the Great Circle
Na světě není slavnějšího archeologa, než je Indiana Jones. Kromě pěti filmů, několika knih a komiksů se dočkal ztvárnění také na poli videoher, byť s kolísavou kvalitou. Studio MachineGames, které spadá pod Bethesdu, se rozhodlo vytvořit tu nejlepší akční adventuru s Indiana Jonesem v hlavní roli, jaká tady doposud byla. Jak se jim tento nelehký úkol podařil?

RECENZE: Microsoft Flight Simulator 2024
Série Microsoft Flight Simulator (dále MFS) se řadí mezi stálice herního průmyslu a zároveň patří po bok těch nejstarších sérii, jaké stále vycházejí. Však považte, vždyť první díl vyšel v roce 1982, což je již 42 let. Tolik leckdy není mnohým hráčům, kteří usedají k obrazovkám, aby se za kniply těch nejznámějších i méně známých letadel vznesli do oblak a prozkoumávali naši krásnou zemi. Ovšem následující řádky nebudou patřit ohlédnutí za sérií,...

Recenze: Death Stranding: Director’s Cut
Monument herní inovace herního génia Hidea Kojimy je konečně dostupný pro Xbox, jak si vede v recenzi?

RECENZE: Dragon Age: The Veilguard
Na návrat slavné značky studia Bioware čekali fanoušci téměř 10 let. Za tu dobu se toho změnilo poměrně hodně, ať už v herním průmyslu jako takovém, ve věkovém složení hráčů nebo i v personálním obsazení samotného kanadského studia. Není se proto co divit, že nejnovější přírůstek do série s podtitulem The Veilguard vzbuzoval nejen velká očekávání, ale také obavy, jak návrat na kontinent Thedas dopadne.

RECENZE: Farming Simulator 25
Zemědělství není vůbec žádná legrace. Není to jenom o tom, že člověk něco zaseje na poli a pak jenom čeká, až to vyroste. Je třeba všechno náležitě pohnojit, bojovat se škůdci a také s nepřízní počasí. Ani chov zvířat není sázkou na jistotu, jak by se mohlo zdát, protože v případě špatné úrody krmení ho budeme mít málo, takže buď musíme zredukovat počty chovů nebo krmení nakoupit, čímž však klesá náš zisk....