Recenze: Trine 4 The Nightmare Prince
Za devatero močály a devatero zahradami leží škola kouzel. Daleko má do Bradavic. Ještě dále do bydliště Saxany. Za zdmi majestátného hradu sbírá zkušenosti namyšlený princ Selius. Přesvědčen, že může přistoupit učivu nejstarších, jal se magické knihy nejsilnější. Bránu zla však otevřel a s vlky v patách k lesu prchnul. To příležitost pro hrdiny tří řemesel je.
Zlodějka Zoya, čaroděj Amadeus a rytíř Pontius. Slavná parta, která toho má za sebou už hodně. Studio Frozenbyte ji přivedlo k životu před deseti léty. Zároveň nastavilo pravidla čarovné série Trine, které přežily dodnes. Okouzlující pohádka s hádankami staví na jednoduché plošinovce. Na neúplném trojrozměrném pohledu a rozličných postavách. Výhodou je, že kouzlo jednoduchého nestárne. A tak se série po experimentálním třetím díle vrací ke kořenům.
Opět je vše podřízené pouze dvěma věcem: vzhledu a logice. Syté barvy, roztomilé postavičky a pohyb. Vše musí být jak z cukrkandlu. Když potkáte lachtana, je až nepřirozeně roztomilý. Z ježka čiší nelidská dobrota a květinky jsou skutečnější než ty skutečné. Jakkoliv je to přeslazené, naprosto tomu propadám. A to jsem ve věku, kdy bych měla tyto pohádky nechávat dětem. Nedá se. Stejně jako opakovaně propadnete Příběhu hraček, Lvímu královi nebo Ledovému království.
Přesto si neodpustím poznámku na úkor designu. Vytvářet nové originální světy je dozajista náročné. Mám ale pocit, že autorům dochází nápady. Putování lesem je až příliš podobné druhému dílu. Nebo tak alespoň působí. Mechaniky s lístky a kvítky jste už prostě někde viděli. Strouhy mezi kameny jsou také staré. Nejde v žádném případě o chybu. Však Krušné hory také mohou místy připomínat Krkonoše. Jen vás občas zamrzí, že se recyklovalo až příliš. I v rámci nynější části.
Staré nápady se hojně uplatnily i v případě hádanek. Zase posouvám krabice, lámu světlo a létám po laně jak jarní vítr. Ale vždy jen chvíli. Opětovná skladba lehčích hádanek je nezbytnost. Čtyřka má výuku za pochodu. Musí tak obtížnost stupňovat s ohledem na úplné nováčky. Ti nevědí, že Amadeus dokáže stavět geometrické útvary. Netuší, že Pontius používá štít pro létání. A budou se divit umu, s nímž Zoya vládne šípům.
První akt pěkně vystaví základy a spojí hrdiny dohromady. A poté až dokonce žasnete, co všechno se zachránci přiučili. Přes strom dovedností se z postav stávají skuteční superhrdinové. Neměl by Marvel zájem? Nevadí, vy ho určitě máte. A díky tomu si ochočíte led, oheň, gravitaci, vítr, elektřinu. Když jsem se v druhé kapitole na čtvrt hodiny zasekla, byl to jen nácvik na těžší časy. Překážky se stávají stále komplikovanější. Nejprve vám chybí jeden kus. Posléze část mechanismu. A nakonec si celý systém hádanky tvoříte zcela sami.
Objekty reagují na světlo, vodu, zákryt či hrubou sílu. Často v kombinaci nebo ve spojení. Jak například zastavit posuvné kameny bez použití dalšího předmětu? Jak uvést do chodu bránu třemi ornamenty. A jak se dostat ke zprávě od vedení kouzelnické akademie? Poprvé jsem hrála sama, a tak rady nepřicházely. Často jsem rozmýšlela, jestli vůbec mám všechny potřebné dovednosti. I nad tím dumáte. Zda vás titul náhodou nezkouší ze selského rozumu. Ale postup úrovní je vždy možný. Svádět to na druhé evidentně nebude cíl.
Skutečnost je taková, že Trine 4 vás zasype možnostmi. Jen je najít. Nezřídka je řešeních i víc. Při zapojení dřevěných krabic a přírodních zdrojů. Ale copak mi nabuzení dovolí logicky přemýšlet? Ne. Chci jít dál a rychle. Nikoliv pro příběh, ale kvůli hádankám. Najít klíč k opuštění prostoru je dárek s překvapením. A já překvapení ráda. Proto se vrhám do dalších dobrodružství jak Sandokan na tygra. Bohužel pro mě, nejsem ani Perla z Labuanu. Natož uhrančivý Ind.
Ale jsem tvrdohlavá. Napoprvé zůstalo až příliš skrytých místností bez povšimnutí. Řada z nich byla špatně dostupná. Jiné mě trápily až příliš a některé se ukrývaly po vzoru truhel z Raymana. V posledním pátém aktu tedy došlo na návrat a rychlé doplnění restů. Ani tak jsem hry neměla dost. Na druhou štaci jsem vyrazila v kooperaci a žasla, jak se obsah přizpůsobil počtu hráčů.
Podobně jako akční tituly. Nebo RPG. Náročnost puzzlů se mění s počtem hráčů. A Trine 4 můžou hrát až čtyři. Už ve dvou jsou hlavolamy viditelně jiné. Chybí více částí mechanismů. Nebo jsou klíčové předměty umístěny tak, aby hráči spolupracovali. Opět skvělá zábava pro rodiny s dětmi, pro páry nebo na večerní posezení s přáteli. Užijete si legraci, potrápíte mozek. A občas i prsty, když vás postava úplně neposlouchá. Herní čas se v každém případě hodně protáhne.
Výraznou slabinu cítím jen v akčních pasážích. Úrovně na několika místech protne nějaké to bojování a pár bossů. Nelíbí se mi, že nepřátelé jsou vytrženi z hádanek a patří jim vždy samostatná scéna. Působí to rušivým dojmem a drobnou násilností. Bossům zase chybí trocha originality. Menší boje mají mnohem víc života, protože se při nich dají využít různé variace předností. Především Zoya s Amadeem dokáží vlky, kozly a pavouky kreativně pozlobit.
O uměleckých ambicích grafiky nemá smysl mluvit. Ani o výtečném soundtracku, který je standard. Za připomenutí však stojí české titulky. Titul je obdržel na poslední chvíli a sluší mu. Pohádková stylizace slov dotváří atmosféru. A dozajista pohladí po duši malé, i větší hráče. Sbírání různých předmětů zase volá po mobilních hráčích. S jejich pomocí se rekonstruuje obrovská hala. Jak to často bývá ve free-to-play hrách. Jen Trine 4 po vás už nic nechce. Jen trochu důvtipu.
Verdikt
Když se roztomilost snoubí s krásou logického myšlení, vznikne Trine. Pohádkoví hrdinové se vrací silnější než dříve. S novými kouzly zachraňují prince, který ještě nedorostl zodpovědnosti. Přitom testují fyzikální zákony, trpělivost a strategii. Těžko hledat kompaktnější titul stejného žánru. Nebo jinou hru, u níž doslova cítíte duši. I přes pár malých nedostatků, je čtvrtý díl okouzlující záležitostí pro široké publikum hráčů.Recenze: Albatroz
Mysteriózní turistická výprava za hledáním rodinného příslušníka a něčím víc, než jen sama sebe.
Recenze: Flint: Treasure of Oblivion
Jak asi vypadají vaše denní zvyklosti? Zničení otravného budíku, podpora vodárenské služby ranní hygienou, odlehčení několika dekagramů z útrob lednice, provětrání syntetické vlákniny ze šatníku a hurá vstříc dalším bytostem s podobně laděným počátkem dne. To piráti jsou na tom daleko lépe. Po probuzení ostrou mluvou lodního papouška přivítají ráno douškem rumu. Jakmile se nasoukají do moly prolezlého mundůru, zbičují podřízenou posádku, pověsí pár zajatců a nakrmí žraloky ploužící se za korábem....
RECENZE: Indiana Jones and the Great Circle
Na světě není slavnějšího archeologa, než je Indiana Jones. Kromě pěti filmů, několika knih a komiksů se dočkal ztvárnění také na poli videoher, byť s kolísavou kvalitou. Studio MachineGames, které spadá pod Bethesdu, se rozhodlo vytvořit tu nejlepší akční adventuru s Indiana Jonesem v hlavní roli, jaká tady doposud byla. Jak se jim tento nelehký úkol podařil?
RECENZE: Microsoft Flight Simulator 2024
Série Microsoft Flight Simulator (dále MFS) se řadí mezi stálice herního průmyslu a zároveň patří po bok těch nejstarších sérii, jaké stále vycházejí. Však považte, vždyť první díl vyšel v roce 1982, což je již 42 let. Tolik leckdy není mnohým hráčům, kteří usedají k obrazovkám, aby se za kniply těch nejznámějších i méně známých letadel vznesli do oblak a prozkoumávali naši krásnou zemi. Ovšem následující řádky nebudou patřit ohlédnutí za sérií,...
Recenze: Death Stranding: Director’s Cut
Monument herní inovace herního génia Hidea Kojimy je konečně dostupný pro Xbox, jak si vede v recenzi?
RECENZE: Dragon Age: The Veilguard
Na návrat slavné značky studia Bioware čekali fanoušci téměř 10 let. Za tu dobu se toho změnilo poměrně hodně, ať už v herním průmyslu jako takovém, ve věkovém složení hráčů nebo i v personálním obsazení samotného kanadského studia. Není se proto co divit, že nejnovější přírůstek do série s podtitulem The Veilguard vzbuzoval nejen velká očekávání, ale také obavy, jak návrat na kontinent Thedas dopadne.
RECENZE: Farming Simulator 25
Zemědělství není vůbec žádná legrace. Není to jenom o tom, že člověk něco zaseje na poli a pak jenom čeká, až to vyroste. Je třeba všechno náležitě pohnojit, bojovat se škůdci a také s nepřízní počasí. Ani chov zvířat není sázkou na jistotu, jak by se mohlo zdát, protože v případě špatné úrody krmení ho budeme mít málo, takže buď musíme zredukovat počty chovů nebo krmení nakoupit, čímž však klesá náš zisk....
Recenze: Squirrel with a Gun
Zní to možná šíleně, ale ve hře Squirrel with a Gun hrajete za veverku, která se chopí bouchačky a vydává se do boje. Tento bláznivý 3D sandbox připomíná trochu jiné bizarnosti typu Untitled Goose Game nebo Goat Simulator – tedy hry, které si dělají legraci z konvenčního hraní a přináší hlavně kopec srandovní zábavy. U těchto her se ale zákonitě nabízí otázka – bude to alespoň tak zábavné, abych toho...