RECENZE: Trüberbrook

Autor: p.a.c.o Publikováno: 2.5.2019, 16:19

Publikováno: 2.5.2019, 16:19

Přiřazené štítky

Sociální sítě

O autorovi

p.a.c.o

p.a.c.o

Je autorem 3253 článků

U hraní se dá krásně relaxovat, což se snažím aplikovat nejen na sebe, ale i své okolí...

Co mě na hrách nejvíce fascinuje, je možnost prožít nejrůznější příběhy na nejrůznějších místech světa, a to nejen toho našeho. Jednou bojujeme proti nákaze z vesmíru, pak proti teroristům, zažíváme různé alternativní budoucnosti či minulosti, nebo jenom prozkoumáváme okolí a lidi v něm. Nejlepším žánrem, který se na vyprávění příběhu vždycky soustředil, byly, a ještě stále jsou, klasické adventury. Bohužel na konzolích se tento žánr tak úplně neprosazuje, takže jeho příznivci musejí být rádi za každý pokus.

Proto mi udělalo velkou radost oznámení adventury s velice krásným a dobře vyslovitelným názvem Trüberbrook. Videa lákala na hezky udělanou grafikou, s níž si tvůrci opravdu vyhráli, protože použili metodu fotogrammetrie. Ta spočívá ve skutečném vymodelování daných kulis, které jsou následně převedeny do hry. Našince by pak mohl těšit fakt, že hra je lokalizovaná do naší mateřštiny formou titulků, což by mělo napomoci ještě lepšímu ponoření do příběhu.

Hlavní roli v něm tentokráte převezme kvantový fyzik Hans Tannhouser, který si sice žádnou loterii nevsadil, ale i tak vyhrál pobyt zdarma v městečku Trüberbrook. Vyzbrojen svou prací a diktafonem pro vzkazy své manželce vyráží na toto bohem zapomenuté místo kdesi v Německu roku 1967. Už jenom okolnosti výhry dávají tušit, že to všechno nebude tak snadné a první noc, kdy našeho vědátora okrade tajemný cizinec zanechávající slizovou stopu, to jenom potvrzují. Začíná honba za odhalením totožnosti tajemného cizince a podivných událostí, které se v městečku staly a dovedly ho až tam, kde se nachází dnes.

Takhle když si to po sobě čtu, tak příběh nevypadá vůbec špatně, byť to není žádná objevná scénáristická perla. Čím to tedy je, že jsem se u hraní moc nebavil a hrál skoro z povinnosti? Asi tím, že hra je sice správně „ukecaná“, jak se na pořádnou adventuru sluší a patří, ale prostě to není ono. Postav při své cestě za poznáním potkáme celou řadu a některé jsou i zábavné nebo něčím vyčnívají na zbytkem „křoví“. Bohužel těch dobrých postav moc není, takže většinou jenom hodíte řeč čistě z povinnosti, protože dialogy posouvají děj dále. Je škoda, že si tvůrci na tvorbě postav nedali více záležet, jelikož na těch pár výborně napsaných je vidět, že by hra mohla být podstatně zábavnější a nápaditější. Nechybí zde ani různé popkulturní odkazy nebo opravdu vtipné a záživné momenty. Zbytek postav jsou jenom nudný kompars, s nímž by se člověk bavit nechtěl, ale musí.

Dalším úskalím jsou zmíněné dialogy navázané na hratelnost. Je totiž dost otravné někam běžet, tam něco udělat a pak se zase vrátit zpátky, abyste díky rozhovoru dostaly předmět, s nímž běžíte zase někam jinam. Ani taktika toho, že s některými postavami musíte prostě vyčerpat všechny možnosti k dialogu, aby se dějový osud posunul dál, není správná, protože jsem se často ptal na věci, co mi byly jasné anebo sem neměl zájem je zjišťovat. Nakonec toho všeho špatného se najde pár rozhovorů, které je třeba opakovat, aby se jednou dotazovaný nad vámi smiloval a konečně vám dal, co je potřeba.

Kdo má rád hádanky, jež jsou neodmyslitelně spjaty s tímto herním žánrem, ať nad Trüberbrook ani neuvažuje. Opravdových hádanek je jenom pár a když se objeví, moc velkou výzvu nepředstavují. Nejtěžší na celé hře je nutnost najít všechny potřebné předměty, kdy některé jsou opravdu malé i na velké televizi. Naštěstí se stiskem tlačítka dají ukázat aktivní předměty na obrazovce, což je často jedinou možností, jak se posunout dál. Logické řešení práce s předměty vývojáři asi zapomněli v šuplíku, protože něco takového budete hledat marně. Metoda „všechno na všechno“ je sice účinná, ale rozhodně to není výsada a ozdoba kvalitních adventur. K tomu se sebrané předměty změní po přidání do inventáře ve zjednodušené obrázky, s nimiž navíc nejde nic dělat. Inventář je statickou lištou bez nějaké větší interakce a o kombinaci předmětů v něm si můžeme nechat jenom zdát.

Jelikož se hra odehrává v městečku a jeho přilehlém okolí, které budete brázdit sem a tam, velice rychle se všechny obrazovky okoukají. A že vás hra honí od čerta k ďáblu asi netřeba zdůrazňovat. Co může při cestování trochu pomoci je mapka pro rychlé cestování. Bohužel se k ní hráči dostanou až ve druhé polovině hry, když už jsou odhalené všechny lokality, a to už je tak trochu pozdě. Pochválit musím grafiku samotnou, která je opravdu pěkná. Zejména prostředí městečka, lesíky nebo bažiny. Trochu mi neseděl styl provedení postav a hlavní hrdina mi přišel víc než nesympatický, ale to bude spíš můj osobní problém než něco, co by mělo vadit každému.

Co ale každému vadit bude je ovládání. Obecně není snadné udělat pěkné ovládání adventury pro gamepad a tady všechno skončilo tak na půl cesty. Přiřadit pravé páčce vlastnosti a pohyb kurzoru po obrazovce je pěkné řešení, stejně tak jednotlivé akce a používání předmětů. Oproti tomu je zde otřesný pohyb s postavou po světě, a to zejména v případech, kdy s Hansem chceme jít někam sami. Neustálé se zasekávání o překážky, špatná orientace v prostoru a schody. Tohle všechno láme Hansovi při pohybu světem vaz. Největší utrpení jsem si prožil v části, kdy musíte po náhodně udělaném schodišti sejít do sklepa a tam něco udělat. Jít to jednou (nahoru a dolů), ještě bych to přežil, ale tři cesty málem stály život můj gamepad a myslím si, že děti od sousedů se možná naučily nějakou novou nadávku.

Vpřed touto hrůzou mě tak nakonec poháněl chtíč mít to už všechno za sebou. Vývojáři mi naštěstí vyšli docela vstříc, protože na objevení a vyjasnění všech záhad Trüberbrooku mi stačilo necelých šest hodin. Normálně bych naspal, že to na adventuru není, kdo ví jak dobrý výkon, ale v tomto případě jsem byl rád, že je utrpení u konce. Tady zkrátka ani česká lokalizace nic nezachrání, byť je společně s grafikou a ozvučením jedním z důvodů, proč hra dostala alespoň tolik, kolik ukazuje finální skóre.

4
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivost

Verdikt

Trüberbrook má zajímavé jméno, na první pohled pěknou grafiku a zajímavou zápletku. Pohled pod pokličku tajemství ukazuje nešvary na všech úrovních, kde by adventura měla pěvně stát na svých nohou. Ani záblesky vtipných a veselých dialogů společně s českou lokalizací však nemohou napravit jinak velice špatné zpracování toho adventurního celku. Škoda promarněného potenciálu, který tu byl, protože je otázkou, kdy se nějaké adventury pro konzoli zase dočkáme…
15. 04. 2024 • HusekD0

RECENZE: Dragon’s Dogma II

Ani se mi tomu nechce při psaní recenze věřit. První díl Dragon’s Dogma dorazil do našich obchodů před dlouhými dvanácti lety. Tehdy si okamžitě dokázal získat srdce spousty hráčů a ke dnešnímu dni se prodalo téměř osm miliónů kopií. Jednalo se o velmi specifické RPG, za kterým stálo asijské studio Capcom. Svým zpracováním a jedinečným přístupem si získal i západní publikum, čímž se odlišoval od své konkurence. Rok od svého...

»
13. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Outcast: A New Beginning

„Bože, ty devadesátky.“ Neříkají si jen milovníci starých časů, ale také herní tvůrci, kteří se stále častěji vrací do dob, kdy byly hry ambicióznější, hrdinové hrdinštější a komunita uzavřenější. Je pravdou, že oblast primitivní akční zábavy vykazovala tehdy kulminaci. Náš svět zachraňoval kde kdo, a tak se často cestovalo daleko za oběžnou dráhu, kde čekala vyspělejší mimozemská civilizace na Jardu od bagru, aby ji zachránil s důvtipem barbara a odhodláním tažné...

»
02. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Valiant Hearts: Coming Home

Nechce se tomu věřit, ale už je to deset let, co jsme se vydali do první světové války, abychom z pohledu čtyř různých osob poznali příběhy, o nichž se v historických zápiskách nemluví. Adventura, sázející na silný příběh a hratelnost větvenou různými styly dle hrdiny, zaznamenala úspěch a přebal vojáka se záchranářským psem se objevil na všech dostupných platformách tehdejší generace. A vlastně bylo otázkou času, kdy se k titulu někdo vrátí. A...

»
25. 03. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: The Outlast Trials

Když si uděláte jména na dusných hororech pro jednoho, kde si hráče vodíte jak psa po výstavním molu, třebaže on sám má mizivý pocit volného pohybu, je vykročení do multiplayeru poněkud ošidné. Zejména do žánru, kde si Dead by Daylight udělala těžké opevnění, které pravidelně zpevňuje rozšířeními se slavnými hororovými maniaky. A že napodobit podobný úspěch, třebaže máte v řiti zaražená lejstra od známé licence, není zrovna lehké, připomínají Resident Evil:...

»
25. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Tram Simulator: Urban Transit

Se simulátory se nám roztrhl pytel a přistála nám tu k zhodnocení další z nich, tentokrát jsme se podívali do víru velkoměsta na železnici. Vývojářské studio Stillalive Studios je známé především simulátorem Bus Simulator, se tentokrát vydalo na podobnou cestu. Prostě jsme jen autobus vystřídali za tramvaj. Očekávání tedy byla vcelku vysoká, studio už má s produkcí v tomto žánru poměrně značné zkušenosti a tak jsem se s chutí do testování...

»
24. 03. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: New Star GP

Ač se to nemusí zdát, i svět mobilních her ukrývá celou řadu kvalitních titulů, jejichž prostřednictvím se můžeme bavit déle, jak jedno záchodové sezení. Vybírat můžeme z celé řady herních žánrů, a to včetně sportovních simulátorů. Třeba takový New Star Soccer dokonce dostal několik ocenění a jeho vývojáři z New Star Games po získání zkušeností vyrazili sbírat finanční prostředky také na velké konzole. Nepřináší nám však nějaký free to play titul, ale...

»
15. 03. 2024 • DandyCZE0

Recenze: Classified: France ’44

Právě jsem byl vysazen do Francie a mám pomoci domácímu odboji. Úkolů budu mít hned několik, škodit němcům, zajištovat zásoby, shánět nové členy odboje, a hlavně připravit vše na den vylodění. Tak nějak začíná tato tahová strategie od studia Absolutely Games.

»
14. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Food Truck Simulator

Máme u nás v redakci takové oblíbené rčení. A to, že simulátorů není nikdy dost! Food Truck Simulator jsme tedy s chutí otestovali. Nakonec, vývojáři z Drago Entertainment mají velmi široké portfolio simulátorů které už objevily svět, mimo jiné třeba Gas Station Simulator, který se vskutku povedl. Povedlo se tento úspěch zopakovat i v simulaci fast foodu na kolech?

»