RECENZE: Two Point Hospital

Autor: p.a.c.o Publikováno: 22.2.2020, 9:56

Publikováno: 22.2.2020, 9:56

Je autorem 1929 článků

S trochou nadsázky můžeme tvrdit, že hry hodně často fungují jako velice výkonný stroj času. Nejen, že se můžeme vydat do různých ér naší doby, ať již skutečně minulé nebo budoucí smyšlené, ale také můžeme třeba zavzpomínat na naše herní začátky. Každý z nás má nějakou oblíbenou hru z herní minulosti, na níž rád vzpomíná a hru na podobné téma by uvítal i v dnešní době v moderním zpracování. Evidentně i vývojáři se rádi vracejí ke svým kořenům, kde vznikla jejich sláva a chtějí tím uzdravit hráčské duše.

Tím jsem zároveň velice umně předal dokumentaci pacienta k dalšímu vyšetřování, jelikož téma, k němuž se zkušení harcovníci z Bulfrogu a Lionhead Studios pod hlavičkou SEGA a v novém studio Two Point vrací, je budování nemocnice pro nejrůznější a hodně často velice bizarní nemoci. Spousta z vás si jistě vzpomene na Theme Hospital, s nímž se má Two Point Hospital společného víc, než by se někomu mohlo zdát.

A já rovnou říkám, že mi to vůbec nevadí. Díky tomu jsem do hry mohl rovnou skočit a hned od začátku jsem věděl, co se čeká, co bych měl dělat a jak bych to měl dělat. Byl to takový ten pocit, kdy sice hrajete něco nového, ale přitom velice povědomého. Ani začátečníci se nemusí hry bát, protože pro ně vývojáři v rámci kampaně připravili do hry pěkně zapojený tutoriál, který základy jasně a přehledně vysvětluje. Bohužel kampaň je zatím to jediné, co ve hře můžeme hrát, protože další herní módy k dispozici zatím nejsou. Ovšem vývojáři slibují, že Sandbox mód a Superbug Iniciative přidají nejspíše již během března jako zdarma dostupný update.

Mezitím si tak budeme muset vystačit s jednotlivými scénáři, ale i to je velká zábava. S každou nemocnicí na mapě Two Point County můžeme dotáhnout až na tří-hvězdičkové hodnocení, ale cesta to nebude vůbec snadná. Doktoři a sestřičky budou muset zabrat v léčbě, recepční správně koordinovat pacienty a údržbáři se postarat, aby stroje nebyly moc unavené a záchody ucpané. Každý zaměstnanec musí přiložit ruku k dílu a zapomenout nesmíme ani na specialisty, jejichž odborné znalosti k danému tématu nikdo jiný nenahradí a každá pomoc při lepší diagnóze se hodí.

Psychiatrie potřebuje psychologa, na chirurgii také nemůže pracovat kde kdo a když vám umře pacient, jehož duch se následně vrátí, jenom technik-specialista na vysávání duchů nás může zachránit. Jinak vznikne panika, při níž všichni utíkají a nikdo nepracuje a nenechává se léčit. Byť jsou zdejší nemoci po vzoru původní hry někdy docela bizarní (lidé myslící si, že jsou Elvis nebo Klauni či s hlavou místo žárovky), postupy léčení mají reálný základ. Všichni nejdříve musí přijít na základní vyšetření a následně přejít přímo k odborníkovi nebo podstoupit další testy, aby byla diagnóza co nejpřesnější. Kdo léčbu uspěchá, pošle domů v lepším případě nevyléčeného a nespokojeného člověka, v tom horším už pacient z nemocnice neodejde.

Spokojenost přitom hraje klíčovou roli, jelikož mimo peněž pro chod je potřeba získat také Kudos měnu. Ta se získává právě na základě spokojenosti, jež je navázána na systém úkolů a výzev. To vám pak přijede do nemocnice hromada akutních pacientů (pokud se do výzvy samozřejmě pustíte), jejichž léčení je třeba zvládnout. Dále si můžeme do nemocnice pozvat novináře, kteří udělají dobrou reklamu (když všechno funguje) a nevyhneme se ani kontrole ministerstva. Poslední možností, jak získat Kudos body je plnit přání samotných zaměstnanců. Ti chtějí lepší vybavení, lepší pracovní prostředí, více zábavy do odpočívárny nebo takovou obyčejnou věc, jako je udržet určitý počet dní chodu nemocnice bez úmrtí pacienta. Někdy jsou úkoly snadné, jindy těžší. Však to znáte.

Kdo se bude snažit, bude si moct následně za Kudos body odemknout nové vybavení, díky němuž se budou zaměstnanci i pacienti cítit lépe, a tím jejich spokojenost opět poroste. Vytvořit takové prostředí, aby byli všichni spokojeni je přitom na první pohled snadné, ovšem s přibývajícím časem uvidíte, že vměstnat všechno důležité do vymezeného prostoru a s daným kapitálem, není jenom tak. Naštěstí se dají pozemky přikupovat, ale myslete dopředu. Když pozemek koupíte, trvá mu nějaký čas, než se z něj stanou nemocniční prostory, což mě občas donutilo k dočasným improvizacím.

Chod nemocnice však není jenom kupování vybavení a najímání dostatečně kvalifikovaných pracovníků. Mikromanagement hraje stejně důležitou roli, protože jenom tak můžeme nemocnici udržet ekonomicky zdravou a prosperující, což je cíl k dalšímu růstu. Tabulek, políček a ukazatelů, jimž se budeme věnovat je celá řada a tato část hry je opravdu hodně propracovaná, navíc pěkně a přehledně zpracovaná. Na pár kliků tak každý ředitel jasně vidí, kdo má žízeň, kdo je přepracovaný, kde jde nejdepresivnější pracoviště a komu je třeba zima či moc velké horko.

Docela často mě ale štvalo, že nemocnice nefunguje tak, jak bych si představoval. Je totiž spousta věcí, co musí hráč sledovat a zařizovat, takže jakákoli pomoc je vítána. A třeba management lékařů pro ordinace je jednou z věcí, kterou bych potřeboval vylepšit. Člověk totiž myslí dopředu a je jasné, že se lékař unaví, takže najmete záskok, aby bylo lékařů dost. Ovšem dost často jsem se dostal do stavu, kdy mi lékař i zástup kroužili po nemocnici, ordinace zely prázdnotou a hra hlásila, že mám moc potulujících se lékařů a měl bych možná jejich počet zredukovat. Tohle platí nejen pro lékaře, ale všechny profese a je to opravdu otravná vlastnost. Buď je to záměr nebo snad přijde náprava s nějakým dalším updatem.

Druhým neduhem je ovládání. Ono není špatné, ale hra je prostě tak komplexní, že lépe zpracovat asi nešlo. Nic to nemění na faktu, že z kraje jsem s ním hodně bojoval, dost často se překlikl nebo se proklikl do jiné nabídky a v tom tempu, co hra postupně nabírá, je každé zdržení nepříjemné. Postupně jsem všechno sice do ruky dostal, ale když to srovnám s hraním na PC, tak s myší a klávesnicí jsem si připadal, že nemocnici vládnu podstatně více než na gamepadu. Bohužel, podpora těchto periferií nebyla pro konzole vůbec zmíněna.

8

Spousta hodin zábavy čeká na všechny zájemce o budování vlastní nemocnice. Hra má přesně to kouzlo, jaké si pamatuji a přesně všechny ty věci, které jsem na původním díle miloval. Bohužel má i podobné problémy, ale také pár nových vychytávek. Jenom to ovládání na gamepadu prostě není úplně ono, ale i s ním se člověk popere. Přes to všechno je výsledek výborný a koupí hry (bude i v Game Passu) chybu nikdo rozhodně neudělá. A teď už mě omluvte, starosta mi chce gratulovat, že mám tak skvělou nemocnici.
  • StriderCZ

Moje dcerka miluje strategie, takže tohle bude určitě něco pro ni. Už se těším.
    A pochopitelně- zavzpomínat na AMIGU s Bullfrogem…

• Martin Pirát

Kolik jí je?

• StriderCZ

Dvanáct. Poslední , kterou jsme hráli byla Prison Architect . Ale hraje i Minecraft, o tom žádná.

• Martin Pirát

Synovi je 5, ted mu bude 6 a hraje jen Minecrat a Roblox. V Minecraftu může stavět co chce a v robloxu je vše na co si vzpomene. Vesmír, Babka Granny, atd…

• Michal Waaa

Od Bullfrogu jsem na Amize zbožňoval Syndicate. Jen už to bude asi tak 25 let, co jsem to hrával 😂

• jirkawaggon

JJ, ten byl dobry, kdyby sis jej chtěl zahrat na Xboxu, tak přes emulator muzes hrat verzi ze Sega Mega Drive

• Martin Pirát

Musím být jako vývojář nebo to jde snes emulator nainstalvoat i bez toho?

• Michal Waaa

Zajímavej tip, děkuju. Jen nevím, aby to pak nebylo stejně, jak u filmu. Možná je lepší to nechat, jako úžasnou vzpomínku z dětství 😀

• Martin Pirát

Syndicate byla pecka. A furt je.

30. 03. 2020 • Lukáš Urban1

Recenze: Moons of Madness

Peter Straub, Clive Barker, Edgar Allan Poe, Ray Bradbury, Richard Matheson nebo Stephen King. Že je znáte? To vás ctí, ale vývojáře her nejspíš ne, protože oni se klaní odkazu H. P. Lovecrafta. Jako je módní mít solární panely na střeše, elektromobil v garáži a oběť plastických chirurgů v posteli, je samozřejmé adaptovat myšlenky amerického spisovatele. Že nejste první a neděláte to nejlépe, to vůbec nevadí. Hlavně že chapadla opět ožívají.

»
28. 03. 2020 • p.a.c.o3

RECENZE: TT Isle of Man – Ride on the Edge 2

Motocyklové závodění všeho druhu pomalu začíná, co do počtu a kvality titulů, velice zdatně sekundovat automobilům. To samé platí také pro herní náročnost, kdy můžeme sáhnout po arkádách či větších a menších simulátorech. Já se s oblibou za řídítky motorek vydávám na uzavřené okruhy, které jsou pro mě více akční, nabízejí oficiální licence, a hlavně jezdce šampionátu MotoGP člověk tak nějak více zná. Jízda napříč anglickou krajinou mě nijak zvlášť nezaujala...

»
20. 03. 2020 • CryLineT0

Recenze: One-Punch Man: A Hero Nobody Knows

Superhrdinové tu byli vždy. Ještě než komiksoví magnáti přinesli příběhy Batmanů, Hulků a Supermanů, objevovaly se neohrožené postavy v mytologiích, legendách a příbězích. Proč je vlastně milujeme a obdivujeme? Že jsou zdánlivě obyčejní a přesto výjimeční? Pak by se vám mohl pozdávat holohlavý Saitama a jeho svět jedné rány.

»
17. 03. 2020 • CryLineT0

Recenze: DOOM Eternal

Jaká je vaše představa o peklu? Vidíte ho jako temnou jeskyni, kde vládne pevnou rukou charizmatický Karel Heřmánek? Nebo máte pojem peklo spojený s nekonečnou hloubkou lidských duší spalovaných plamenem? No, jestli jste spíš pro pozemskou variantu, kdy si pro nás peklo přijde samo, budete se u DOOM Eternal usmívat jak dítě před hračkářstvím. Jsme totiž absolutně ztraceni.

»
10. 03. 2020 • tonyskate11

RECENZE: Ori and the Will of the Wisps

Po letech čekání nás zve akční plošinovka Ori and the Will of the Wisps na další velkolepé dobrodružství v dechberoucím světě a hráči prvního dílu už určitě mají na jazyku následující otázku… „Budou nás opět bolet prsty od zběsilého mačkání tlačítek anebo rovnou odrovnáme celý ovladač, ale přesto se budeme ke hře vracet?“ To se dozvíte v naší recenzi, v níž vám také odpovíme na důležitou otázku, a to jestli neobvyklá parta z Moon...

»
09. 03. 2020 • p.a.c.o3

RECENZE: The Division 2 – Warlords of New York

Nepřehlédnutelným znakem dnešní herní doby je dodatečný obsah. Tytam jsou doby, kdy nám vývojáři naservírovali všechno, co měli v úmyslu při vydání hry a my tak hned dostali ucelený zážitek. Internetová doba vývojářům umožnila oslovit hráče i po vydání hry, kdy nejen že přinesou další herní zážitek, ale ještě na tom něco vydělají. To si pak kupujeme všechny možné Season Passy a věříme, že s nimi už se dostaneme ke všemu, co...

»
09. 03. 2020 • MightySerjo1

RECENZE: Hunt: Showdown

Představte si rok 1895 v Americe v Louisianě, kde jako lovec odměn budete chtít získat balík peněz, jenomže má to háček. Nebudete najatý na hledání/zabíjení lidí, nýbrž na lovení monster. A to je v podstatě celý příběh hry.

»
07. 03. 2020 • Lukáš Urban3

Recenze: Overpass

Chytá vás rapl z nedokonalosti umělé inteligence? Potřebujete pořádnou výzvu, aby adrenalin zažehnul pohonné ústrojí? A nevadí vám výlet do přírody? Jestli jste ve všech bodec pozitivní, pak rozhodně nehledejte řešení skokem do propasti. Zvažte raději obléknutí kombinézy a test vlastních dovedností při překování náročných překážek. Přešlapující koně čekají a schází jim už pouze kočí.

»