RECENZE: Two Point Hospital

Autor: p.a.c.o Publikováno: 22.2.2020, 9:56

Publikováno: 22.2.2020, 9:56

Sociální sítě

O autorovi

p.a.c.o

p.a.c.o

Je autorem 2794 článků

U hraní se dá krásně relaxovat, což se snažím aplikovat nejen na sebe, ale i své okolí...

S trochou nadsázky můžeme tvrdit, že hry hodně často fungují jako velice výkonný stroj času. Nejen, že se můžeme vydat do různých ér naší doby, ať již skutečně minulé nebo budoucí smyšlené, ale také můžeme třeba zavzpomínat na naše herní začátky. Každý z nás má nějakou oblíbenou hru z herní minulosti, na níž rád vzpomíná a hru na podobné téma by uvítal i v dnešní době v moderním zpracování. Evidentně i vývojáři se rádi vracejí ke svým kořenům, kde vznikla jejich sláva a chtějí tím uzdravit hráčské duše.

Tím jsem zároveň velice umně předal dokumentaci pacienta k dalšímu vyšetřování, jelikož téma, k němuž se zkušení harcovníci z Bulfrogu a Lionhead Studios pod hlavičkou SEGA a v novém studio Two Point vrací, je budování nemocnice pro nejrůznější a hodně často velice bizarní nemoci. Spousta z vás si jistě vzpomene na Theme Hospital, s nímž se má Two Point Hospital společného víc, než by se někomu mohlo zdát.

A já rovnou říkám, že mi to vůbec nevadí. Díky tomu jsem do hry mohl rovnou skočit a hned od začátku jsem věděl, co se čeká, co bych měl dělat a jak bych to měl dělat. Byl to takový ten pocit, kdy sice hrajete něco nového, ale přitom velice povědomého. Ani začátečníci se nemusí hry bát, protože pro ně vývojáři v rámci kampaně připravili do hry pěkně zapojený tutoriál, který základy jasně a přehledně vysvětluje. Bohužel kampaň je zatím to jediné, co ve hře můžeme hrát, protože další herní módy k dispozici zatím nejsou. Ovšem vývojáři slibují, že Sandbox mód a Superbug Iniciative přidají nejspíše již během března jako zdarma dostupný update.

Mezitím si tak budeme muset vystačit s jednotlivými scénáři, ale i to je velká zábava. S každou nemocnicí na mapě Two Point County můžeme dotáhnout až na tří-hvězdičkové hodnocení, ale cesta to nebude vůbec snadná. Doktoři a sestřičky budou muset zabrat v léčbě, recepční správně koordinovat pacienty a údržbáři se postarat, aby stroje nebyly moc unavené a záchody ucpané. Každý zaměstnanec musí přiložit ruku k dílu a zapomenout nesmíme ani na specialisty, jejichž odborné znalosti k danému tématu nikdo jiný nenahradí a každá pomoc při lepší diagnóze se hodí.

Psychiatrie potřebuje psychologa, na chirurgii také nemůže pracovat kde kdo a když vám umře pacient, jehož duch se následně vrátí, jenom technik-specialista na vysávání duchů nás může zachránit. Jinak vznikne panika, při níž všichni utíkají a nikdo nepracuje a nenechává se léčit. Byť jsou zdejší nemoci po vzoru původní hry někdy docela bizarní (lidé myslící si, že jsou Elvis nebo Klauni či s hlavou místo žárovky), postupy léčení mají reálný základ. Všichni nejdříve musí přijít na základní vyšetření a následně přejít přímo k odborníkovi nebo podstoupit další testy, aby byla diagnóza co nejpřesnější. Kdo léčbu uspěchá, pošle domů v lepším případě nevyléčeného a nespokojeného člověka, v tom horším už pacient z nemocnice neodejde.

Spokojenost přitom hraje klíčovou roli, jelikož mimo peněž pro chod je potřeba získat také Kudos měnu. Ta se získává právě na základě spokojenosti, jež je navázána na systém úkolů a výzev. To vám pak přijede do nemocnice hromada akutních pacientů (pokud se do výzvy samozřejmě pustíte), jejichž léčení je třeba zvládnout. Dále si můžeme do nemocnice pozvat novináře, kteří udělají dobrou reklamu (když všechno funguje) a nevyhneme se ani kontrole ministerstva. Poslední možností, jak získat Kudos body je plnit přání samotných zaměstnanců. Ti chtějí lepší vybavení, lepší pracovní prostředí, více zábavy do odpočívárny nebo takovou obyčejnou věc, jako je udržet určitý počet dní chodu nemocnice bez úmrtí pacienta. Někdy jsou úkoly snadné, jindy těžší. Však to znáte.

Kdo se bude snažit, bude si moct následně za Kudos body odemknout nové vybavení, díky němuž se budou zaměstnanci i pacienti cítit lépe, a tím jejich spokojenost opět poroste. Vytvořit takové prostředí, aby byli všichni spokojeni je přitom na první pohled snadné, ovšem s přibývajícím časem uvidíte, že vměstnat všechno důležité do vymezeného prostoru a s daným kapitálem, není jenom tak. Naštěstí se dají pozemky přikupovat, ale myslete dopředu. Když pozemek koupíte, trvá mu nějaký čas, než se z něj stanou nemocniční prostory, což mě občas donutilo k dočasným improvizacím.

Chod nemocnice však není jenom kupování vybavení a najímání dostatečně kvalifikovaných pracovníků. Mikromanagement hraje stejně důležitou roli, protože jenom tak můžeme nemocnici udržet ekonomicky zdravou a prosperující, což je cíl k dalšímu růstu. Tabulek, políček a ukazatelů, jimž se budeme věnovat je celá řada a tato část hry je opravdu hodně propracovaná, navíc pěkně a přehledně zpracovaná. Na pár kliků tak každý ředitel jasně vidí, kdo má žízeň, kdo je přepracovaný, kde jde nejdepresivnější pracoviště a komu je třeba zima či moc velké horko.

Docela často mě ale štvalo, že nemocnice nefunguje tak, jak bych si představoval. Je totiž spousta věcí, co musí hráč sledovat a zařizovat, takže jakákoli pomoc je vítána. A třeba management lékařů pro ordinace je jednou z věcí, kterou bych potřeboval vylepšit. Člověk totiž myslí dopředu a je jasné, že se lékař unaví, takže najmete záskok, aby bylo lékařů dost. Ovšem dost často jsem se dostal do stavu, kdy mi lékař i zástup kroužili po nemocnici, ordinace zely prázdnotou a hra hlásila, že mám moc potulujících se lékařů a měl bych možná jejich počet zredukovat. Tohle platí nejen pro lékaře, ale všechny profese a je to opravdu otravná vlastnost. Buď je to záměr nebo snad přijde náprava s nějakým dalším updatem.

Druhým neduhem je ovládání. Ono není špatné, ale hra je prostě tak komplexní, že lépe zpracovat asi nešlo. Nic to nemění na faktu, že z kraje jsem s ním hodně bojoval, dost často se překlikl nebo se proklikl do jiné nabídky a v tom tempu, co hra postupně nabírá, je každé zdržení nepříjemné. Postupně jsem všechno sice do ruky dostal, ale když to srovnám s hraním na PC, tak s myší a klávesnicí jsem si připadal, že nemocnici vládnu podstatně více než na gamepadu. Bohužel, podpora těchto periferií nebyla pro konzole vůbec zmíněna.

8
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivost

Verdikt

Spousta hodin zábavy čeká na všechny zájemce o budování vlastní nemocnice. Hra má přesně to kouzlo, jaké si pamatuji a přesně všechny ty věci, které jsem na původním díle miloval. Bohužel má i podobné problémy, ale také pár nových vychytávek. Jenom to ovládání na gamepadu prostě není úplně ono, ale i s ním se člověk popere. Přes to všechno je výsledek výborný a koupí hry (bude i v Game Passu) chybu nikdo rozhodně neudělá. A teď už mě omluvte, starosta mi chce gratulovat, že mám tak skvělou nemocnici.
23. 11. 2022 • p.a.c.o0

RECENZE: Goat Simulator 3

Poslání her je jasnější než výbuch atomovky. Mají přinášet výborné technické zpracování, vážné příběhy, kdy místy jedno nebo obě oči nezůstanou suché a propracovanou hratelnost, která je výzvou nejen pro naše ruce, ale také hlavu. Anebo taky ne. Pokud vývojáři popustí uzdu fantazii, vymyslí něco bláznivého, bizardního či ujetého, a ještě pro jistotu k tomu přilepí přídavek simulátor.

»
22. 11. 2022 • Michael Chrobok0

RECENZE: Gungrave G.O.R.E

Jakmile se objevila příležitost k recenzi hry Gungrave G.O.R.E, nemohl jsem si ji nechat ujít. Ostatně první hra tohoto jména mi před lety dala přezdívku, přičemž od té doby se dočkala pouze jednoho pokračování, taktéž na PS2 (VR verzi, která dopadla velmi špatně jak u hráčů, tak u kritiků, raději ani zmiňovat nebudu). Co vedlo autory nyní, v roce 2022, probudit hlavního hrdinu Gravea z mrtvých a má jeho cesta...

»
21. 11. 2022 • Michael Chrobok0

RECENZE: Evil West

Když jsem poprvé slyšel o další hře z produkce Focus Entertainment, příliš nadšení to ve mně nevyvolalo. Francouzský distributor je znám celou řadou titulů, které velmi snadno zapadnou do šedého průměru a poté po nich neštěkne ani pes. Poté jsem si ale vzpomněl na skvělou dvojici her A Plague Tale, což ve mně opět vzbudilo naději. Odsoudit hru na základě předsudků by ostatně byla veliká chyba a v případě Evil...

»
21. 11. 2022 • Lukáš Urban0

Recenze: Soulstice

Různorodost. To je ten pravý výraz, který nám pomůže pojmenovat to, co na hrách máme tak strašně rádi. Vezměte si například téma sourozenců stojících proti nebezpečí. Může z toho vzniknout báječná adventura pro dva, kde bratři putují společně lesem a řeší logické překážky. Dále lze vytvořit středověký příběh opřený o éru morové epidemie, kde se ke slovu dostává dávné prokletí. A v neposlední řadě je možné vystavět fantaskní příběh o zániku světa,...

»
18. 11. 2022 • p.a.c.o0

RECENZE: WRC Generations

Hry s oficiální licencí nám nabízejí přesně to, co od nich čekáme. Známé značky, sponzory, stáje, tratě, jezdce nebo hráče a stadiony. Na druhou stranu není snadné takovou hru připravovat v pokud možno nějakém intervalu ideálním jak pro vývojáře, tak pro hráče. A další věcí je fakt, že každá licence jednou končí, a i když se vývojářům při nakládání s ní daří, může dojít k ukončení spolupráce. Letos tímto způsobem rozloučíme hned se dvěma...

»
15. 11. 2022 • Lukáš Urban0

Recenze: The Chant

Ve školním skládání herbářů nejspíš našli zalíbení jen dva typy lidí. Budoucí pěstitelé omamných látek a fanatičtí zahradníci, kterým při popěvku „rozvíjej se poupátko“ vstávalo víc než jen úsměv na rtech. Jenže nikdo nemohl tušit, že se jednou najde ostrov plný dnešních hipíků, jejichž denním plánem je opěvování přírody a dolování barevných kamínků. A do takového prostředí se dostává psychicky nevyrovnaná slečna trpící tragickou ztrátou sestry. Pomůže sekta nevyrovnané duši?...

»
14. 11. 2022 • Michael Chrobok0

RECENZE: Pentiment

Dobrých adventur je jako šafránu. Zatímco distributoři a herní studia hledají stále nové způsoby, jak monetizovat své tituly i po vydání a jak přesvědčit hráče, že potřebují nový skin na svou zbraň, tradiční herní žánry bohužel trpí. To ovšem neznamená, že by upadly v zapomnění. Skvělým příkladem je nejnovější počin studia Obsidian Entertainment, a především Joshe Sawyera (Icewind Dale, Neverwinter Nights 2, Fallout: New Vegas, Pillars of Eternity) s názvem...

»
04. 11. 2022 • p.a.c.o0

RECENZE: Call of Duty: Modern Warfare II

Za sebe musím říct, že v žánru čistokrevných stříleček posledních pár let opravdu strádám. Ty časy, kdy jich do roka vyšlo několik a člověk si mohl vychutnat nespoutanou jízdu s vůni střelného prachu po kolena v krvi nepřátel, jsou ty tam. Zůstalo pouze pár přeživších, a ještě méně z nich vychází každý rok. Poslední stálící je v tomto směru Call of Duty, které rok co rok přináší nový díl. Výhodou téhle série je fakt, že...

»