Recenze: Warhammer 40 000: Space Marine 2

Autor: Lukáš Urban Publikováno: 16.9.2024, 9:44

Publikováno: 16.9.2024, 9:44

Sociální sítě

O autorovi

Lukáš Urban

Lukáš Urban

Je autorem 3374 článků

Chtělo by se začít slovy: „Jó, to bylo tehdy, když Xbox ještě…“ a pokračovat až k primitivní střílečce, kde krev kane z chladnoucí motorové pily a banda drsných frajerů hází jeden eastwoodovský pohled za druhým a přes neupravené strniště trousí hlášky a bojová hesla. Jenže pak se podívám do knihovny her a tam není nový díl Gears of War, ale boj z jiného univerza, který je neméně důležitý, jako osud jednotky Marcuse Fenixe. A vám doporučuji se k němu přidat, neboť poručík Titus potřebuje každou volnou ruku.

Nebudu si hrát na lektora školícího centra kvality her a rovnou posunu vesmírné mariňáky na úroveň legendární exkluzivní série. Svět existující mezi smrtí, gotickými reáliemi, kosmem a mimozemšťany je sice daleko za variací na modrou planetu okupovanou havětí, ale v jádru vychází z totožné myšlenky. Ústřední postavy se musí postavit do čela armády, aby potlačily nekonečné zástupy vetřelců a jejich bojové náčiní rozhodně nepatří do povinné výbavy diplomata. Palné zbraně, rotující ostří, výbušné předměty, zápalné systémy a odvaha litá do žil po galonech. Liší se rétorika nadřízených, osobní pohnutky přežít a lokace sahající daleko za zemskou gravitaci.

Už jste se namlsali na pořádný krvavý steak? Tak si dejte nejdříve pořádnou dávku špenátu, abyste měli páru unést vše, co takový bojovník potřebuje. Titus není žádný model od Diora, ale tažný vůl, který má na sobě brnění, s nímž by prošel branami Morannonu jak nůž máslem. To značně omezuje jeho pohyb. Atletická gesta vystřídal těžkopádný dusot, který znemožňuje rychlou manévrovatelnost. Na druhou stranu, kila navíc dobře ukotvují těžiště, a tak se obrněný člen armády může postavit před větší dav potvor, aniž by ztratil pevnou půdu pod nohami a bojeschopnost. Což je to nejdůležitější, co má, neboť vedle Tyranidů čelí i fanatickým stoupencům Chaosu. Bývalí mariňáci, kteří našli boha v temném démonovi nemají morálku, charakter a dobré vyhlídky na život.

Přirovnání ke Gears of War se nemusí zdát úplně na místě. Přeci jen, oblíbená série, držená studiem The Coalition, stojí na principu zákopových bojů, v nichž je kontaktní exekuce spíš nevyhnutelným důsledkem střetu než primárním cílem akce. Bohužel vyslanci Warhammeru se mohou ukrýt leda tak za lodním šroubem zaoceánskou parníku, a proto svou velikost využívají na rozšířený boj na blízko a včasné vykrytí protiútoku. Šablona je téměř vždy stejná. Z horizontu se hrnou davy nepřátel, jejichž přední řady rozmetá munice rychlopalných zbraní. Střelba přetrvává do přímého kontaktu, po němž se ten kolos s povolením chránit život obyčejných lidí dává do pohybu. Emzáci létají vzduchem po zásahu pilovým mečem a obrazovka se začíná barvit do ruda. Načaté ochutnavače olova dorazí střela do chřtánu, těla nepovedených invazních skupin se válí všude kolem, načež dobře načasovaným bráněním dáváte k zemi jednoho z větších mameluků. To, co se děje na obrazovce, není boj. Jsou to jatka surová jak čerstvě nalezená ropa, která baví zas a znova.

Chození mezi akčními sekvencemi je trestem. Nikoliv pro vizuální nechutnost okolí, ale kvůli času stráveném s chladnou zbraní. To malé brutální já, co krmíte jednou či dvakrát za dekádu, lízlo krvavého mlsu a chce víc. Příliš tak nevnímáte bohaté prostředí, jehož detailní zpracování je místy až příliš okázalé. Nechci být za svini, které házejí perly, ale pokud procházím koridorem, jehož jediným smyslem je sevřít mou existenci blížící se smrtí, nemusí to kolem vypadat jak ve sklepě fandy gotického metalu. Ale pakliže najdete během hraní čas na kochání, určitě nebudete zklamáni. Jinak toho totiž k nalézání příliš není. Opět bych musel vytáhnout již několikrát zmíněný předobraz, kde drobné odbočky taktéž slouží jen k načerpání energie, sebrání munice a nalezení dokumentů.

Space Marine 2 to ovšem zkouší i vlastní cestou. V nabídce režimů, vedle kooperace v kampani a multiplayeru, jsou také Operace. Jde o speciální mise k událostem, o nichž v hlavním příběhu jen slyšíte a čtete. Mají jasně dané cíle, které se s každou operací mění. Odpalujete most, připravujete pasti na Tyranidy, plížíte se podzemím nebo dáváte dohromady nefunkční koráb. Dost aktivit na to, aby vám Warhammer vydržel dalších několik hodin. Pokud tedy máte s kým hrát. Za mě jsem si ale absolutně nejvíc užil prvek, který si vývojáři přinesli z World War Z. Hordy nemrtvých jsou fajn, ale vyměňte je za monstra z vesmíru a náplň dostane úplně jiné obrátky. Když stojíte na můstku a pod vámi se rojí nenechaví potížisté, nitro se svírá a ruce potí. Nastoupí palba do rostoucích organických stěn, jejichž základy se snažíte zničit detonacemi. Na moment si přejete, abyste byli trochu jiní mariňáci a dole byli xenomorfové, protože přesně takhle by měl vypadat boj s potomky H. R. Giger.

Na Warhammer 40 000: Space Marine 2 nechcete vidět chyby, protože výborně šlape, skvěle baví a díky české lokalizaci hází lascivně očkem i po tuzemském hráči. Proto přehlížíte fakt, že postrádá originalitu, kterou vyměnil za jednoduchou akci, které se v herním průmyslu zase tolik nedostává. A snažíte se nebrat na zřetel horší orientaci při skutečně velkých hordách, kdy ztrácíte přehled o bojišti v záplavě nepřátel, poprav a obraných úderů. Ale ať už vyhraje rozum nebo cit, tentokrát nikdo neprohraje.

8
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivostMultiplayer

Verdikt

Čekání na Fenixe, až slavnostně vstane z popela, se rozhodli zkrátit mariňáci z Warhammeru a jestli máte povolávací rozkaz, rozhodně do jejich řad narukujte. V univerzu tisíce a jedné bitvy se postavíte do první linie a s potem na čele okusíte, jak se potírá invaze na gotický způsob. Studio Saber Interactive dalo milovníkům akce, co chtějí, aniž by se snažilo posouvat žánr novým směrem. To je devizou a jediným výrazným pokleskem zároveň. V obou případech ale zůstává nebezpečně zábavné jádro, jehož inspirace u oblíbené konkurence, zejména na Xboxu, vyvolává úsměv na tváři a chuť, pustit se do bojů zas a znova.
15. 10. 2024 • Michael Chrobok0

RECENZE: Undisputed

Současný trend v bojových sportech je poměrně jasný – smíšená bojová umění dominují veřejnému prostoru a krátké, leč intenzivní šarvátky si získaly srdce mnoha diváků. Pak jsou tady ale ještě nostalgici jako my, kteří vzpomínají na doby, kdy na pomyslném vrcholu bojových sportů stál box. Nejinak tomu bylo i v herním prostředí, kterému výrazně dominovala série Fight Night od EA. Ty časy jsou ale už dávno pryč.

»
11. 10. 2024 • japo0

Recenze: Starfield Shattered Space

Rok a měsíc – tolik uběhlo od vydání ambiciózního intergalaktického dobrodružství Starfield jedním z nejslavnějších vydavatelských a vývojářských domů, firmou Bethesda. Bylo by asi zbytečné, abych se znovu zabýval shrnutím recenze původní hry, ostatně naši recenzi si můžete připomenout sami. Nicméně, přeci jen se jedná o opravdu masivní projekt, na kterém se během uplynulého roku pracovalo nejen na prvním placeném přídavku Shattered Space, ale i na původní hře formou free...

»
11. 10. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Lunacy: Saint Rhodes

Železné pravidlo říká, že darovanému koni se na zuby nekouká. A je-li herkou na jarmarku nečekané dědictví nemovitosti, s nadšením sklopíte zrak, i kdybyste místo oře měli dostat mulu v posledním tažení. George Rhodes se měl také víc ptát, než vyrazil na obhlídku nového sídla, jehož adresa je v pochybné vísce, kde lišky dávají dobrou noc. Pokud tam tedy ještě nějaké zůstaly. Rhodes Village je opuštěná jak žebrák na nádraží a hrdina hororu...

»
09. 10. 2024 • Jakub Michálek0

Recenze: 63 Days

Ukázka nezlomné vůle polského odboje za doby Druhé světové války. Je tomu 26 let, co světlo světa prvně spatřil první díl Commandos: Behind Enemy Lines, který měl představit fanouškům válečných strategií možnost pohybovat se s jednotlivými postavami se speciálními vlastnostmi, specifickými pro danou postavu, aby se každý specialista choval v boji trochu jinak.

»
07. 10. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: NHL 25

Každoroční nálož sportovních titulů je téměř u konce. A jako každým rokem ji uzavírá hokejová série od EA Sports. Titulu se  však dlouhodobě příliš nedaří uspokojit fanoušky a co si budeme vykládat, hráčská komunita je oproti deseti letům zpět podstatně menší. Změnit by to mohl letošní ročník, který nabízí přece jen něco nového a za mě lepšího. Jak si tedy letošní rok NHL vedlo při recenzování? Dobře!

»
04. 10. 2024 • japo0

Recenze: Dead Rising Deluxe Remaster

Recenzi začínám chtivým zvoláním: kéž by dnes vznikaly nové IP (intelectuall properties) tak často, jako v době druhé generace Xboxu. Tehdy ještě byli velcí vydavatelé ochotni zariskovat a vytvořit něco zcela nového – jako učinil Capcom v případě masivní zombie akce Dead Rising v roce 2006. Capcom, u nás v Evropě známý nejvíce asi sérií Resident Evil, měl v plánu využít popularity zombie her a vytěžit jí na maximum. První...

»
03. 10. 2024 • Pavel Dandy0

Recenze FrostPunk 2

Dneska zabrouzdám opět do vod Game Passu, který nám PC hráčům nabídl FrostPunk 2. Pro moji milovanou konzoli si musíme ještě nějaký ten pátek počkat, ale věřím, že tyto řádky budou platit i pro konzolovou verzi. Ještě, než jsem se pustil do hraní, tak jsem juknul na film Snowpiercer, který vřele doporučuji, sice to s hrou nemá moc společného, ale ta atmosféra na vás dýchne (pro ty co mají hodně času,...

»
02. 10. 2024 • Michael Chrobok0

RECENZE: Harry Potter: Quidditch Champions

Famfrpál je bezesporu jedním z nejzajímavějších prvků knih o Harry Potterovi z pera spisovatelky J. K. Rowling. Stejně tak se ale při čtení knih (či sledování filmů) nelze ubránit dojmu, že spíše než o sport se jedná o účelovou věc, ve které by mohla na specifické pozici vynikat hlavní postava. Sledování famfrpálu je vzhledem k rychlosti a složitosti poměrně náročná činnost, přičemž samotné hraní není o nic jednodušší. Změnit se...

»