Recenze: Wasteland 2: Director’s Cut pro Xbox One

Autor: Josef Brožek Publikováno: 24.10.2015, 12:35

Publikováno: 24.10.2015, 12:35

Sociální sítě

O autorovi

Josef Brožek

Josef Brožek

Je autorem 748 článků

První Fallout je svatý grál na poli RPG. Že nesouhlasíte? Dobře. A tak nám tedy řekněte, kolik RPG takového rozměru, co se nelinou fantasy světem, skutečně existuje nebo snad existovalo v době vydání prvního dílu? Počet titulů by na svých zbylých prstech spočítal i nezkušený truhlář. Nicméně paradoxně hodnota prvního Falloutu a jeho předchůdce, ke kterému se hned dostaneme, hráčská komunita docenila až několik let po vydání, jelikož ve své době pálených CD zrovna největší popularity kvůli Baldur’s Gate nenesl. Obzvlášť v našich zemích. U nás totiž vždycky RPG nadšence zajímal spíš svět Dungeons & Dragons. Vlastně by se dalo říct, že nejvíc populární se stal až po vydání druhého dílu. Druhý díl sice byl větší a lepší, ale z nějakého důvodu prostě první Fallout byl zábavnější. Příběhové zvraty byly mnohem zajímavější a hlavně všechno bylo tak nějak humornější. Původně satirický titul odkazující na kdejakou světovou událost a popkulturu musel dokonce před vydáním ořezávat, aby prošel vůbec přes cenzuru. Prošel, a my se náramně bavili, jenže kdo z vás ví, že nebýt prvního dílu dnes recenzovaného Wasteland, možná ani dnes už legendární Fallout nikdy nevznikne?

Interplay Entertainment ještě před stvořením prvního Falloutu vytvořilo kriticky a komerčně úspěšné textové RPG s obrázky, kde stejně jako Fallout, jenž na něj navázal, si utahoval, z čeho jen šlo, a vytvořil svět, jaký si američani představovali během atomových válek. Autoři však chtěli začít znovu od píky Falloutem, čili se stejnou tematikou, ale úplně jinými herními mechanismy, a protože se Fallout později uchytil na sequel Wasteland nikdy nedošlo. My tu ovšem dnes nebudeme mluvit o Falloutu. To budeme až za měsíc. My tu dnes budeme mluvit o Wasteland 2, který se zapsal do historie coby nejúspěšnější hra zafinancována fanoušky na Kickstarteru. Nápad to byl Briana Fargo, producenta a co-designera prvního dvacet sedm let starého dílu. A povedlo se, tým dal hlavy a peníze dohromady, hru vytvořili a před rokem vydali. Jak se hra hraje, už jistě z dobových recenzí víte. Teď se ale dostala i k nám, konzolistům, a my tak máme možnost si po X letech zase zahrát izometrické RPG ze staré školy. Ze staré školy? Sakra že jo!

image

Wasteland 2 opět jako u každého portu či remasteru téměř nové hry opět pojmeme jen pouze jako recenzi portu, jelikož nemá smysl recenzovat hru jako takovou, když už své recenze dávno má, a my bychom tak působili, jako bychom přišli s křížkem po funuse. Nikolivěk. Co tedy přináší Director’s Cut k nám na obývákové zařízení? Především hru, která v dnešní pohodlné době nemá obdoby a možná i to bude její kámen úrazu. Wasteland je totiž hra určená především hardcore hráčům, pamětníkům a vůbec nadšencům do RPG, kteří mají opravdu mnoho času trávit u jedné hry a jen tak je neomrzí. Totiž s izometrickými RPG s tak neskutečně velkým množstvím obsahu můžete strávit stovky hodin a stejně se neposunete dál než za jednu třetinu obsahu. Pokud ten čas nemáte a očekáváte, že si odbudete Wasteland za víkend, šeredně se pletete. Vedlejších úkolů je hafo, tuny textu, tuny předmětů a tuny postav. K tomu ovládáte čtyři charaktery najednou a vy se napříč radiací prozářeným světem musíte starat o všechny najednou. Každé ladit jednotlivé schopnosti a body rozdělovat mezi desítky typů abilit. Nejhorší na celé věci je, že na začátku hry, začnete svoje bodíky plnit například do střelných zbraní nebo třeba schopnost pro práci s počítači a umění vědy a záhy zjistíte, že ji vlastně vůbec nepotřebujete. Osobně doporučujeme tedy cpát body rovnoměrně mezi čtyři postavy a každou naučit něco jiného, protože jak napsali Voskovec s Werichem: „Ten umí to a ten zas tohle, a všichni dohromady udělají moc“.

Bohužel každé množství přináší i shnilé ovoce, byť ti nejlepší i ze shnilého dokáží vydestilovat pálenku. Nejste-li zdatní v angličtině, doporučujeme dát ruce pryč, a to hodně daleko. Wasteland 2, je jednou z těch extrémně ukecaných her a nehodláte-li ji číst, ztratíte se a nebude vás tu nic bavit, navíc ve verzi pro konzole byly připsány stovky řádků k tomu všemu. I druhý díl stejně jako kdysi první si bere do huby dění ve světě a odkazuje na popkulturní neradosti i radosti. Naštěstí autoři měli rozum a umožnili změnu velikosti písma, jelikož textu je fakticky hodně na PC se lépe četlo větší množství na malém prostoru, ovšem na televizi, aby si jeden vzal dalekohled. Abychom mohli plnohodnotně hrát, museli jsme nastavit největší velikost písma a zpomalit jeho a vypisování na obrazovku, pak už to šlo. Cože to ten Director’s Cut přináší nového? Inu, grafický engine upgradoval z verze Unity 4.5 na rovných 5, čili hra prodělala kompletní grafickou generálku a díky novému nasvícení, vylepšeným texturám, detailnějším postavám a hezčímu prostředí vypadá lépe než před rokem, ovšem stále průměrně. Bohužel. Kompletní dabing postav se také renovoval a jediné co zůstalo zachováno je taktická stránka hratelnosti. Bez taktiky nedožijete rána. Je třeba se schovávat a v tahových soubojích postupně dvoustovkovým arzenálem likvidovat nájezdníci, mutanty, roboty a jinou zmutovanou havěť. A poslední věcí samozřejmě otevřenost herního prostředí a řešení situací. Nechce se vám hledat klíč od dveří? Vypačte zámek, vykopněte je nebo je prostě odpalte raketometem. Wasteland 2 se hraje tak, jak si ho sami uděláte. Jen škoda, že vývojáři okatě natahují hrací dobou frekventovanými souboji. Možná bychom si vychutnáli zdlouhavé řešení situací daleko více, kdyby nás útoky nepřátel tak často neotravovaly.

image (1)

Ano, Wasteland není pro každého, vlastně zaujme jen bídné procento hráčů a na konzolích ještě méně, protože izometrické RPG jsou doménou především PC platformy, leč se k nám blíží už i třeba o něco přístupnější Divinity: Original Sin. Přesto však se autorům původního Wasteland z inXile Entertainment povedlo dokonale vykrást první a druhý Fallout, vytvořit dnes už neobvyklou hru s neobvyklou tematikou a převést ji ve funkční podobě na televizní obrazovky. Ale kdo by jim to zazlíval. Když pravda je taková, že Fallout vykradl Wasteland, leč šlo o stejného majitele. Nicméně se ovládá skvěle, až překvapivě skvěle. A byť grafika je lepší než loni, pořád bychom raději viděli 2D izometrickou grafikou jakou oplýval právě několikrát zmiňovaný Fallout a všechny jiné izometrické hry z 90. let. Hrálo by se to ještě líp a ke hře by sedělo ještě víc. Zkrátka 2D izometrie je sexy, což dokazuje nedávný PC neoficiální následovník série XCOM, Xenonauts. A na závěr se ptáme všichni společně. Má to cenu? Tohle nevídané veledílo hrát na konzoli? Položíme vám otázku. Na kolikátém místě v pořadí vašich nejoblíbenějších her sedí Fallout 1,2 nebo samotný Wasteland? Že nesedí? Neshledanou.

8
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivost

Verdikt

Po 26 letech jsme se dočkali porkačování legendárního Wastelands vykrádající principy a funkčnost prvních dvou Falloutů. Jsou to vaše oblíbené hry, rádi čtete tísíce řádků textu a vyžíváte se ve volném řešení situací a tahových bojích? Nebo byste snad rádi okusili izometrické postapokalyptické veleRPG ze staré školy, kde otevřenost nezná hranic? Směle do toho, Wasteland 2 vás ve svém technickém předělání sežere polkne a nepustí dokud se nepropletete tenkým střevem až ven. Odpověď zní ne? Schovejte peněženku a ruce pryč. Jinak vás tahle zatraceně stará škola sežere, sešrotuje, rozmělní a otráveně vyplivne ven.
15. 04. 2024 • HusekD0

RECENZE: Dragon’s Dogma II

Ani se mi tomu nechce při psaní recenze věřit. První díl Dragon’s Dogma dorazil do našich obchodů před dlouhými dvanácti lety. Tehdy si okamžitě dokázal získat srdce spousty hráčů a ke dnešnímu dni se prodalo téměř osm miliónů kopií. Jednalo se o velmi specifické RPG, za kterým stálo asijské studio Capcom. Svým zpracováním a jedinečným přístupem si získal i západní publikum, čímž se odlišoval od své konkurence. Rok od svého...

»
13. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Outcast: A New Beginning

„Bože, ty devadesátky.“ Neříkají si jen milovníci starých časů, ale také herní tvůrci, kteří se stále častěji vrací do dob, kdy byly hry ambicióznější, hrdinové hrdinštější a komunita uzavřenější. Je pravdou, že oblast primitivní akční zábavy vykazovala tehdy kulminaci. Náš svět zachraňoval kde kdo, a tak se často cestovalo daleko za oběžnou dráhu, kde čekala vyspělejší mimozemská civilizace na Jardu od bagru, aby ji zachránil s důvtipem barbara a odhodláním tažné...

»
02. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Valiant Hearts: Coming Home

Nechce se tomu věřit, ale už je to deset let, co jsme se vydali do první světové války, abychom z pohledu čtyř různých osob poznali příběhy, o nichž se v historických zápiskách nemluví. Adventura, sázející na silný příběh a hratelnost větvenou různými styly dle hrdiny, zaznamenala úspěch a přebal vojáka se záchranářským psem se objevil na všech dostupných platformách tehdejší generace. A vlastně bylo otázkou času, kdy se k titulu někdo vrátí. A...

»
25. 03. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: The Outlast Trials

Když si uděláte jména na dusných hororech pro jednoho, kde si hráče vodíte jak psa po výstavním molu, třebaže on sám má mizivý pocit volného pohybu, je vykročení do multiplayeru poněkud ošidné. Zejména do žánru, kde si Dead by Daylight udělala těžké opevnění, které pravidelně zpevňuje rozšířeními se slavnými hororovými maniaky. A že napodobit podobný úspěch, třebaže máte v řiti zaražená lejstra od známé licence, není zrovna lehké, připomínají Resident Evil:...

»
25. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Tram Simulator: Urban Transit

Se simulátory se nám roztrhl pytel a přistála nám tu k zhodnocení další z nich, tentokrát jsme se podívali do víru velkoměsta na železnici. Vývojářské studio Stillalive Studios je známé především simulátorem Bus Simulator, se tentokrát vydalo na podobnou cestu. Prostě jsme jen autobus vystřídali za tramvaj. Očekávání tedy byla vcelku vysoká, studio už má s produkcí v tomto žánru poměrně značné zkušenosti a tak jsem se s chutí do testování...

»
24. 03. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: New Star GP

Ač se to nemusí zdát, i svět mobilních her ukrývá celou řadu kvalitních titulů, jejichž prostřednictvím se můžeme bavit déle, jak jedno záchodové sezení. Vybírat můžeme z celé řady herních žánrů, a to včetně sportovních simulátorů. Třeba takový New Star Soccer dokonce dostal několik ocenění a jeho vývojáři z New Star Games po získání zkušeností vyrazili sbírat finanční prostředky také na velké konzole. Nepřináší nám však nějaký free to play titul, ale...

»
15. 03. 2024 • DandyCZE0

Recenze: Classified: France ’44

Právě jsem byl vysazen do Francie a mám pomoci domácímu odboji. Úkolů budu mít hned několik, škodit němcům, zajištovat zásoby, shánět nové členy odboje, a hlavně připravit vše na den vylodění. Tak nějak začíná tato tahová strategie od studia Absolutely Games.

»
14. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Food Truck Simulator

Máme u nás v redakci takové oblíbené rčení. A to, že simulátorů není nikdy dost! Food Truck Simulator jsme tedy s chutí otestovali. Nakonec, vývojáři z Drago Entertainment mají velmi široké portfolio simulátorů které už objevily svět, mimo jiné třeba Gas Station Simulator, který se vskutku povedl. Povedlo se tento úspěch zopakovat i v simulaci fast foodu na kolech?

»