RECENZE: Yes, Your Grace

Autor: Michael Chrobok Publikováno: 7.1.2021, 8:48

Publikováno: 7.1.2021, 8:48

Sociální sítě

O autorovi

Michael Chrobok

Je autorem 4 článků

Kdo někdy nechtěl mít na povel celé království, ať hodí kamenem. V pixelartové hře Yes Your Grace se vžijete do role panovníka malého království a poměrně názorně vám předvede, že se nejedná o jednoduchou úlohu pro každého.

Hra totiž začíná netradičně od konce – po krátkém rozhodování, jak naložit s dezertérem, se vypravíte na hradby, abyste dodali svým vojákům v nadcházející bitvě touhu po vítězství. Takto hra končí i začíná – vzápětí se posunete o jeden rok zpět v čase, a už je jen na vás, jak tento čas využijete v přípravách na blížící se konflikt.

Úkol tedy zní jasně – vytvořit armádu a sehnat zásoby. Jenže tak jednoduché to pochopitelně zase není. Každý měsíc se musíte vypořádávat se zástupem poddaných, kteří od vás, jakožto svého panovníka, mají jistá očekávání. Občas někdo žádá o příspěvek na veselku, jindy chce nadějný podnikatel vybudovat hostinec, z jehož provozu vám budou každý měsíc do pokladny přistávat procenta, a sem tam se vaše veličenstvo pro změnu bude někdo snažit podvést.

Balancování mezi stavem královské pokladny, dostupnými zásobami a spokojeností poddaných není jednoduchý úkol, neboť všeho je permanentní nedostatek. Občas tak budete muset udělat rozhodnutí, které je vám proti srsti, jen aby vzteklí vesničané nenabodli vaši hlavu na kůl.

Ústřední mechanika rozhodování je občas také kamenem úrazu Yes Your Grace. Zdánlivě malicherná rozhodnutí totiž mívají drakonické dopady, které tak úplně nekorespondují s logikou.

Obdobně je na tom i mechanika agentů. Ty máte k dispozici tři – generála, lovce a čarodějnici – a vyplácíte je na začátku každého tahu, přičemž nikdy dopředu nevíte, který z nich se vám bude hodit. Značnou roli tak hraje náhoda, kdy musíte odhadnout, zda se vám vyplatí zaplatit všechny agenty, či raději trochu ušetřit a místo toho vyplatit hladovějící vesničany.

Pixelartová grafika může být pro někoho překážkou, jinému zase naopak tento styl grafického podání sedí. Yes Your Grace ale zvládá pixelové království zobrazit velmi věrně, přičemž nechává dostatek prostoru pro fantazii. Ostatně právě hráčova představivost bude notně doplňovat příběh.

Právě příběh a jeho podání, které umí pořádně vtáhnout do děje, hraje podstatnou roli. Retrospektivní vyprávění ve vás ihned vyvolá depresi. Po několika interakcích s poddanými a především vaší rodinou nicméně poměrně rychle zapomenete na tíživou budoucnost, kterou vám osud přichystal.

Občas se královské rozhodnutí promění doslova ve zlato, jindy naopak zpláčete nad výdělkem. Drobné vtípky, srdceryvné momenty či okamžiky, při kterých se vaří krev v žilách, které si na hráče přichystali scénáristé, ve vás budou rezonovat i chvíli poté, co vypnete konzoli.

Yes Your Grace je více než o krizovém managementu království o rodinných vztazích, kdy na jednu stranu potřebujete ochránit celé království před jistou záhubou, ale na druhou stranu nechcete vidět, jak vaše prvorozená dcera pláče kvůli sňatku z rozumu.

Ani drobné nedostatky nebrání ve znovuhratelnosti, kterou titul Yes Your Grace bezesporu disponuje. Ačkoli jsou příběhové milníky stále stejné a neměnné, co se odehraje mezi nimi, už záleží čistě na vašich volbách. Je taktéž velmi pravděpodobné, že první průchod nedopadne podle vašich představ a skončí dříve, než příběh dojde svého naplnění. Dosáhnout ideálního konce, po kterém bude spokojení, totiž opravdu není nejjednodušší.

8
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivost

Verdikt

Ačkoli pixelartová stylizace a tuny nedabovaných dialogů zní jako něco, co může bavit jen hardcore fanoušky adventur, rozhodně to to neplatí pro Yes Your Grace. Herní mechaniky rychle přejdou do krve, z grafiky se po zapojení fantazie stane přednost a příběh vás chytne za srdce. Yes Your Grace je skvělá oddechovka jak pro fanoušky žánru, tak pro náhodné kolemjdoucí. Určitě ji vyzkoušejte, dokud je k dispozici v rámci Game Passu.
08. 04. 2021 • Lukáš Urban0

Recenze: Outriders

Vážení a milí, takhle bychom to daleko nedotáhli. Pořád dokola vám někdo opakuje moudra o vzorném chování k přírodě. Ale je to marné, je to marné, jste prostě tupí. Vážně si myslíte, že se najde jiná planeta, kde skot místo plynů vypouští kyslík, vepřová pečeně se peče sama přímo na seleti v odpoledním slunci a z horských potoků teče šampaňské francouzské chuti? Tak přestaňte koukat na pohádky a dejte si dveřmi přímo mezi...

»
07. 04. 2021 • p.a.c.o0

RECENZE: It Takes Two

Štěstí přeje připraveným. Dvakrát měř, jednou řež. Ve dvou se to lépe táhne. Ano, čtete správně. Pro úvod této recenze jsem si vybral hned tři česká přísloví, která krásně fungují ve skutečném světě, ale stejně tak dobře platí i pro ten herní. Občas má člověk dost štěstí, podaří se mu projít nějakou zapeklitou herní pasáž snadno, ani neví jak. V opačném případě to znamená ztrátu několika minut při opakovaném průchodu. U...

»
31. 03. 2021 • Lukáš Urban0

Recenze: DOOM Eternal: The Ancient Gods

Rozmáhá se nám tu takový nešvar. Ať už má hrdina v ruce pušku typu M4, plazmový kulomet, kuš nebo meč, jeho největším nepřítelem není nikdo jiný než bozi. Jakoby došli maniaci, blázniví imperátoři, pošetilí vědci a kruté nestvůry. Je přitom úplně jedno, která mytologie se rozsápe, znásilní a odkopne do příkopu. Na frak dostávají antika, vikingové, keltové a když dojde historická inspirace, peklo je přeci věčné. Vývojáři akorát zapomínají na to,...

»
26. 03. 2021 • Lukáš Urban0

Recenze: Black Legend

Když se mágové nechali utáhnout ve svírací kazajce, byli blázni, jistě. Ale jen do chvíle, než se z ní ve zdraví dostali, čímž otevřeli dveře modernímu pojetí kouzelníků, kde jsou vystoupení vším, jen ne přehlídkou magie a opravdových čárů. Jenže v 17. století se oblbováním lidí nevydělávalo na hypotéku a auto na leasing. Uvrhnutí města do věčné mlhy mělo mnohem démoničtější důvod, při kterém asistovala skutečná síla z jiného světa. A i tehdy...

»
25. 03. 2021 • p.a.c.o0

RECENZE: El Hijo – A Wild West Tale

Když se řekne divoký západ nebo Mexiko, většina z nás si představí přestřelky, drogy, kovboje a další s tím spojené věci. Stejně tak se toho většinou chytnou i vývojáři a naservírují nám podobný herní zážitek. Někdy se však objeví titul, který na první pohled vypadá jako Hitman z tohoto prostředí, ale bez jakéhokoliv násilí.

»
19. 03. 2021 • HusekD0

RECENZE: Beach Buggy Racing 2: Island Adventure

Společnost Vector Unit nám již přinesla pár závodních her. Žádný z předešlých projektů ale nepřirostl hráčům příliš k srdci a jednalo se převážně o jednohubky, které se brzy odložili. Nyní nám představili nové pokračovaní ze série Beach Buggy pod názvem Beach Buggy Racing 2: Island Adventure. A mohu s klidným hráčským srdcem říct, že se jedná o nejlepší titul, jaký jsme od Vector Unit doposud dostali. Pokud máte chuť na motokárové závody, ale...

»
17. 03. 2021 • SeedarCZ0

RECENZE: Dungeons Defenders: Awakened

V dnešní době vychází zajímavých novinek na hraní pramálo. Víceméně se jedná jen o další díly pravidelně vyházejících her, čest vyjímkám. A na jednu takovou vyjímku se podíváme v dnešní recenzi. Jedná se o třetí díl tower defense akční rpg Dungeon Defenders, s přívlastkem Awakened s možností hrát online až ve 4 hráčích. Sice se nejedná o žádnou AAA pecku ani grafickou nálož euforie, i tak jde ale o zajímavý...

»
09. 03. 2021 • Michael Chrobok0

RECENZE: Tales from the Borderlands

Když v roce 2009 vyšla postapokalyptická střílečka s RPG prvky Borderlands, způsobila tak trochu malou revoluci. Záhy se série rozrostla o další díly, přičemž nemohla chybět ani adventura Tales from the Borderlands z dílny dnes již zrušeného Telltale Games. Toho času bylo nicméně studio na vrcholu a plodilo jednu adventuru za druhou.

»