RECENZE: Yesterday Origins

Autor: tonyskate Publikováno: 18.1.2017, 19:00

Publikováno: 18.1.2017, 19:00

Přiřazené štítky

Sociální sítě

O autorovi

tonyskate

tonyskate

Je autorem 6109 článků

Adventur či dobrodružných her je na konzolích jako máku, ale klasickou point-and-click adventuru na současných konzolích abyste pohledali. Samozřejmě to není tak úplně zlé, jak by se mohlo zdát, ale ve srovnání s PC je to velká slabota. Proto nás potěšilo listopadové vydání hry Yesterday Origins a renomované studia Pendulo Studios. Ano, hra už opravdu vyšla v listopadu, ale my jsme se k ní dostali teprve nyní a snad si rádi přečtěte i naši pozdní recenzi.

V úvodu jsme zmínili, že španělské Pendulo Studio je uznávané, což je pravda. Za svou více jak 20letou existenci stvořili řadu skvělých adventur, kdy nejvíce jsou známí pro akční humornou trilogii Runaway, která se na konzole bohužel doposud nepodívala, ale příznivci klasických adventur ji jistě znají. Před pár lety ovšem zkusili trochu změnit směr a upustit od vtípků. Před čtyřmi lety tak vydali titul Yesterday, který si sice ponechal úžasnou ručně malovanou grafiku, ale příběh už byl daleko dospělejší a Pendulo dokázalo, že nemusí spoléhat jen na fórky a nepříliš vymakanou zápletku.

Screenshot-Original7

Yesterday představilo postavu Johna Yesterdaye, který má na dlani záhadnou jizvu ve tvaru písmene ypsilon. Postupně se dovídáte zcela nevídané věci o své minulosti, která sahá stovky let daleko a John tak již žije svůj několikátý život. Ten mu nejspíše vyhovuje nejvíce, jelikož si během něj našel sličnou přítelkyni Pauline. Nicméně přesuňme se k dnes recenzované hře Yesterday Origins, která je sice pokračováním, ale znalost předchozí hry není kritická, jelikož se vše zásadní dozvíte téměř hned zkraje hry, nebo už jste to zásadní dočetli na netu.

Přesto vás trochu uvedeme, protože je to docela zajímavé a především poutavé s ohledem na celou zápletku. Na začátku vás hra vezme 500 let do minulosti, kdy jste uvězněni španělskou inkvizicí. Podaří se vám uniknout a projdeme rituálem, jenž vás učiní nesmrtelným. Nicméně když John zemře, sice obživne a má stejný věk, jako když zemřel prvně, jenže si nepamatujte ani ň. V současnosti John žije poklidný život s Pauline Petit, která je také nesmrtelná, ovšem paměť ji zůstává a tak Johna vezme pod ochranná křídla a pěkně jim to spolu klape. Pauline je dokonce natolik kreativní, že když se jí začnou objevovat první vrásky, radši se picne, aby byla opět mladší :-).

Screenshot-Original4

Takoví jsou naši dva hrdinové a při své výpravě za uchováním Johnovy paměti potkají opravdu pestré charaktery a navštíví zajímavá místa včetně Paříže, Amsterdamu či třeba New Yorku. Hlavně ale můžete počítat i s výpravami do minulosti, kdy se zhostíte role Johnova vůbec prvního života a pokusíte se celé záhadě přijít na kloub. Na místě je samozřejmě také hraní za obě postavy, což už je tradiční prvek v adventurách od Pendulo, a pokud v dané kapitole vystupují obě postavy, můžete se mezi nimi libovolně přepínat, což pro vyřešení většiny situací samozřejmě nezbytné. Ovšem moc to nepřehánějte, abyste nepřišli o achievement za vyřešení situace s co nejméně přepnutími, ale ten se naštěstí týká jen první kapitoly.

Screenshot-Original8

Rozhodně ale není na škodu, vždy s danou postavou vyčerpat všechny možnosti, abyste se nepřipravili o zábavné hlášky a komentáře. Samozřejmě tak budete činit, když ocitnete na mrtvém bodě. Naštěstí je hra docela logická a v nejhorších případech to jistí metoda pokus omyl. Občas ale můžete být zaskočeni, když hned v úvodu hry v minulosti potřebujete hadr nasáklý krví, asi by vás k tomu nenapadlo použít španělskou botu na ruku postavy, ale jak už to tak bývá, nic není dokonalé.

Co se práce s inventářem a právě i kombinace předmětů, ať s nimi samotnými či postavami, týče, je vše vyřešeno elegantně a tak, abyste mohli kombinovat docela rychle, takže k zásekům by moc nemělo docházet. Předměty jsou navíc pěkně zpracované a můžete je zkoumat ze všech úhlů. Jednoduše vždy přidržíte LT či RT, pod kterými se skrývají předměty, respektive myšlenky a nápady získané z dialogů. Jejich postupnou kombinací, kdy pokud něco chybí, objeví se otazník, dosáhnete daného výsledku, takže hra je opravdu intuitivní a návod by snad neměl být potřeba, jelikož se vám hra opravdu snaží vyjít vstříc. Trochu horší to může být s hádankami, kdy v jedné je třeba si dobře prostudovat události minulosti na virtuální webové stránce ve hře, takže v nejhorších případech je návod jistota :-).

YO_lokace

S tím je spojené i označení aktivních míst, mezi kterými se při daném úhlu přepínáte pravou páčkou. Po vybrání se dané místo přiblíží a můžete zvednout předmět či lépe prozkoumat lokaci. Podobně probíhají i rozhovory a především zkoumání postav, kdy nejčastěji jsme se zasekli, právě když jsme opomenuli řádně prozkoumat některou z postav, abychom tak zjistili nějako u zajímavou informaci či ji spojily s určitou myšlenkou nebo předmětem. Příkladem může být natržená díra na mnichově hábitu, kdy vás sice hra na aktivní místa upozorňuje, ale musíte si postavu správně natočit.

Screenshot-Original2

Ačkoliv se v zásadě jedná o klasickou point-and-click adventuru, nemusíte lítat po celé obrazovce nějakým kurzorem a pohyb postavy je řešen tradiční chůzí skrze levou páčku. Zkoumání lokací skrze páčku pravou už jsme zmínili výše, takže hrát se vám bude pohodlně. Před několika odstavci jsme zmínili, že studio využívá ručně malované grafiky, od čehož naštěstí neupustili ani v tomto případě a lokace vypadají nádherně. K tomu si přičtěte dynamické stíny, pěkně rozpohybované 3D postavy a bude vám jasné, že je opravdu nač koukat. Dabing více jak 25 postav a původní hudební doprovod už je pak samozřejmostí. Několikrát se vám může stát, že se hra zasekne či úplně spadně, což je škoda, ale naštěstí se často ukládá. Hrací dobu bychom si u adventury představovali delší, přeci jen 7 hodin není mnoho, ale v dnešní době už se ničemu nedivíme. Samozřejmě záleží, jestli bude hrát s návodem či bez něj. K tomu si přičtěte různorodé achievementy, kdy jeden z nich vyžaduje i rychlé proběhnutí hry do 250 minut. Naštěstí se občas nebudete muset moc otravovat, jelikož díky mnoha uloženým pozicím se můžete vracet na požadovaná místa.

Screenshot-Original6

7
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivost

Verdikt

Pánové z Pendulo Studios opět dokázali vytvořit skvělou adventuru, která vás upoutá nejen nádherným zpracováním, ale i temným příběhem. Absence češtiny samozřejmě zamrzí, zvláště u tohoto žánru, ale na konzolích by se určitě nevyplatila. Pověst ji trochu kazí občas nelogické postupy, drobné technické problémy, kratší hrací doba a s tím spojená cena, která by mohla být o něco nižší. Naštěstí měli autoři dostatek rozumu a neprodávají hru za tradiční cenu, ale za příjemnějších 799 Kč. Pokud jste tedy lační po adventurách na Xboxu, není nad čím váhat, ale jinak bychom doporučovali počkat alespoň na menší slevu.
15. 04. 2024 • HusekD0

RECENZE: Dragon’s Dogma II

Ani se mi tomu nechce při psaní recenze věřit. První díl Dragon’s Dogma dorazil do našich obchodů před dlouhými dvanácti lety. Tehdy si okamžitě dokázal získat srdce spousty hráčů a ke dnešnímu dni se prodalo téměř osm miliónů kopií. Jednalo se o velmi specifické RPG, za kterým stálo asijské studio Capcom. Svým zpracováním a jedinečným přístupem si získal i západní publikum, čímž se odlišoval od své konkurence. Rok od svého...

»
13. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Outcast: A New Beginning

„Bože, ty devadesátky.“ Neříkají si jen milovníci starých časů, ale také herní tvůrci, kteří se stále častěji vrací do dob, kdy byly hry ambicióznější, hrdinové hrdinštější a komunita uzavřenější. Je pravdou, že oblast primitivní akční zábavy vykazovala tehdy kulminaci. Náš svět zachraňoval kde kdo, a tak se často cestovalo daleko za oběžnou dráhu, kde čekala vyspělejší mimozemská civilizace na Jardu od bagru, aby ji zachránil s důvtipem barbara a odhodláním tažné...

»
02. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Valiant Hearts: Coming Home

Nechce se tomu věřit, ale už je to deset let, co jsme se vydali do první světové války, abychom z pohledu čtyř různých osob poznali příběhy, o nichž se v historických zápiskách nemluví. Adventura, sázející na silný příběh a hratelnost větvenou různými styly dle hrdiny, zaznamenala úspěch a přebal vojáka se záchranářským psem se objevil na všech dostupných platformách tehdejší generace. A vlastně bylo otázkou času, kdy se k titulu někdo vrátí. A...

»
25. 03. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: The Outlast Trials

Když si uděláte jména na dusných hororech pro jednoho, kde si hráče vodíte jak psa po výstavním molu, třebaže on sám má mizivý pocit volného pohybu, je vykročení do multiplayeru poněkud ošidné. Zejména do žánru, kde si Dead by Daylight udělala těžké opevnění, které pravidelně zpevňuje rozšířeními se slavnými hororovými maniaky. A že napodobit podobný úspěch, třebaže máte v řiti zaražená lejstra od známé licence, není zrovna lehké, připomínají Resident Evil:...

»
25. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Tram Simulator: Urban Transit

Se simulátory se nám roztrhl pytel a přistála nám tu k zhodnocení další z nich, tentokrát jsme se podívali do víru velkoměsta na železnici. Vývojářské studio Stillalive Studios je známé především simulátorem Bus Simulator, se tentokrát vydalo na podobnou cestu. Prostě jsme jen autobus vystřídali za tramvaj. Očekávání tedy byla vcelku vysoká, studio už má s produkcí v tomto žánru poměrně značné zkušenosti a tak jsem se s chutí do testování...

»
24. 03. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: New Star GP

Ač se to nemusí zdát, i svět mobilních her ukrývá celou řadu kvalitních titulů, jejichž prostřednictvím se můžeme bavit déle, jak jedno záchodové sezení. Vybírat můžeme z celé řady herních žánrů, a to včetně sportovních simulátorů. Třeba takový New Star Soccer dokonce dostal několik ocenění a jeho vývojáři z New Star Games po získání zkušeností vyrazili sbírat finanční prostředky také na velké konzole. Nepřináší nám však nějaký free to play titul, ale...

»
15. 03. 2024 • DandyCZE0

Recenze: Classified: France ’44

Právě jsem byl vysazen do Francie a mám pomoci domácímu odboji. Úkolů budu mít hned několik, škodit němcům, zajištovat zásoby, shánět nové členy odboje, a hlavně připravit vše na den vylodění. Tak nějak začíná tato tahová strategie od studia Absolutely Games.

»
14. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Food Truck Simulator

Máme u nás v redakci takové oblíbené rčení. A to, že simulátorů není nikdy dost! Food Truck Simulator jsme tedy s chutí otestovali. Nakonec, vývojáři z Drago Entertainment mají velmi široké portfolio simulátorů které už objevily svět, mimo jiné třeba Gas Station Simulator, který se vskutku povedl. Povedlo se tento úspěch zopakovat i v simulaci fast foodu na kolech?

»