Speciál: Přežili jsme další rok

Autor: Lukáš UrbanPublikováno: 28.12.2018, 12:00

Publikováno: 28.12.2018, 12:00

Sociální sítě

O autorovi

Lukáš Urban

Lukáš Urban

Je autorem 3325 článků

Dovolte mi navázat na speciál „Sbohem 2018“, kde se rekapituloval končící rok optikou herního průmyslu. Tentokrát nehodlám pokoušet štěstí pouštěním rozhlasových stanic. Namísto toho nechávám rozeznít bytem pořádný metal, protože naše redakce do toho v uplynulých měsících šlapala, seč jí síly stačily. Normálně by má skromnost nedovolila, abych naše počínání srovnával s ostatními herními weby, ale konec roku mi dává odvahu. Přestože pravidelný chod webu zajišťují vesměs pouze tři lidé, kteří navíc mají plný zápřah ve vlastních zaměstnáních, dokázal Xboxweb opět hrdě stanout po boku sponzorovaných periodik.

Nejsem Microsoft a statistik se nebojím. Tím vás chci připravit na malé okénko plné čísel a zajímavostí, kterých jsme dosáhli. Rok 2018 přinesl do archivu článků na 1 486 příspěvků. A to nepočítám soutěže a recenze. Každý den herní dění monitoruji já, tedy chaosteorycz, dále p.a.c.o a samozřejmě náš dohled tonyskate. Mimochodem to jemu vděčíme, a vy ostatně také, za kontakt s vydavateli, ze kterého se rodí kopie her na recenze a drobné dárky do soutěží. Kde jeho vliv končí, začíná DandyCZE. Taková šedá eminence našeho společenství. Pokud by jádro redakce byli tři mušketýři, musel by on být kardinálem Richelieu. Je lstivý, mocný a na práci má zásadně druhé. To je samozřejmě myšleno jako poklona, neboť už teď cítím podrážku zaraženou hluboko v zadnici.

Zmínit ale zaslouží i další, a to jak lindros88cze, tak waggon. Fanoušek retro hraní vám pravidelně přináší informace o slevách, které patří již standardně mezi nejčtenější články vůbec. Zejména při výprodejích odvádí otrockou práci, při které ho ještě bičujeme rychlým vydáním. Určitě nemluvím jen za sebe, když vyjádřím obdiv nad jeho „černou“ robotou. Trochu opomíjena bývá ženská část redakce, kterou znáte pod nicky Naifa86 a CryLineT (dříve kristine4chaos). Obě sličné zástupkyně opačného pohlaví mají zálibu v titulech, které my všichni ostatní cíleně opomíjíme. A i když se objevily rýpance, že minimálně jedna je tu pouze z protekce, obsah webu s nimi dostává barvitější obsah. Tudíž si negativisté můžou škubnout obočím.

Kdybych měl určit, kterou část redakčního ohlédnutí mám nejradši, budou to recenze. Ne z důvodu ješitnosti, že by zrovna moje texty patřily mezi oblíbené. Jednak jsem ješita pouze první kategorie a za druhé zastávám názor, že hráči se pídí po hrách, nikoliv po dotyčném pisálkovi. Navíc se u recenzí zrcadlí zájem o daný titul, jež ne vždy koresponduje s kvalitou. Hry, nikoliv textu. Tentokrát jsem z webových statistik vytáhl jak ty nejčtenější recenze, tedy hry, o něž byl největší zájem, tak pravý opak. Díky tomu teď v redakci víme, že vás nejméně zajímají nezávislé hry, o jejichž existenci jste se možná dozvěděli až z oné recenze. Naopak do nejčtenějších se dostalo hned pět titulů s tuzemskou lokalizací, což možná něco naznačuje. Mimochodem, recenzí se sešlo 111.

Ještě více bylo streamů, u nichž jste mohli strávit přes 24 000 minut. Hustý, říkáte si, ale vězte, že za kouzlem kvantity stojí pouze jednotky. Převedeno na jednotlivá vysílání, proběhly zhruba dvě stovky streamů. Pokud tedy počítám jen YouTube. Ale nám to nestačilo, však streamy má kde kdo. A proto jsme na konci léta (opět) zařadili týdenní formát videa. Pořad pojmenovaný XKO MAG možná neaspiruje na nejsledovanější program na internetu, ale fanoušky si našel. Ti nejvíce ocenili přechod na neformální pojetí, kdy se svět virtuálních hrdinů prezentuje jako redakční posezení u kvalitního moku. V tomto případě se nám sešlo dvacet epizod, včetně jednoho unboxingu a několika speciálů. O zbývající obsah kanálu XKO TV se postaral Cryptah, jehož první minuty lemovaly výběr některých letošních novinek.

Kanálu XKO TV přinesla naše souhrnná aktivita téměř šest stovek nových odběratelů. Až přestane váš hysterický smích, uvědomte si, že pro nás jde o úspěch, neboť ještě v polovině roku 2017 byl kanál ve stagnaci. A co jste sledovali nejvíce? Kooperační plavbu v Sea of Thieves, které na kormidlo dýchá komentovaný stream E3 konference. Dále Jurassic World Evolution, PUBG, NHL 18, Burnout Paradise a překvapivě několik ukázek her z nabídky Games with Gold. Co z toho? Pravidelná fanouškovská základna, která chodí za lidmi, nikoliv za hrami. A to je asi to nejlepší, čeho se dá dosáhnout a čeho si neskonale vážíme. To vy jste se stali naším odpočtem před vysíláním, naším soudcem herních dovedností a rozhodčím multiplayerových výsledků.

Jestli dovolíte, rád bych věnoval odstavec poděkování parťákovi, bez něhož by zmíněný progres nemohl proběhnout. Lukáš (p.a.c.o/Luk83) se nechal mými, často zdánlivě nesmyslnými, nápady natolik strhnout, že se z nás stala nerozdělitelná dvojice. Žádný Robinson a Pátek nebo Holmes a Watson, ale spíš Chip a Dale, Tom a Jerry, případně Spencer-Hill. A protože za každým chlapem stojí ženská, vlastně bych měl poděkovat i jeho družce, že ho v této volnočasové dobročinnosti toleruje a také podporuje.

V novém roce bychom rádi pokračovali a dále rozšiřovali naši činnost. Nápadů máme ranec, nicméně jeho objem je nepřímo úměrný volnému času. Zejména mému. A tak vám nemůžu slíbit, že rozjedeme druhý kanál zaměřený na ostatní platformy. Ani nedokážu potvrdit, že se vám konečně přihlásíme z virtuálního studia. A už vůbec neumím garantovat, že konečně vyrazíme na nějakou herní akci. Slovy zmateného krále: „Odvolávám, co jsem odvolal a slibuji, co jsem slíbil,“ tudíž nevíte vůbec nic.

V druhé části redakční rekapitulace dojde opět na myšlenky jednotlivých článků týmu. A opět se mi nepodařilo zahnat celý houf do jednoho kotce, kde bych mu strčil do ruky tužku a papír a zavelel: „Nevejrej a piš!“ Tím pádem jsem rezignoval na jednotné téma, které se mělo točit kolem vysněných očekávání pro rok 2019. Navíc se projevila celková vyčerpanost v oblasti kreativní tvorby, jejíž následky bylo nutné korigovat prosbami, eskalovanými do výhrůžek. Nakonec se zadařilo, a tak nás tu máte jednotlivě.

Filip „tonyskate“ Richter
Rok 2018 byl pro Xbox obrovským krokem, a především obratem k lepšímu. Možná to tak na první pohled nemusí vypadat, ale v herním průmyslu chtějí věci čas. Nicméně je jasné, že se Xboxu blýská na lepší časy. Letošní výstup exkluzivních her nebyl nijak oslnivý a ani v roce 2019 to nebude žádná palba. Crackdown 3 může jedině překvapit, Ori and the Will of the Wisps bude nejspíše hit, ačkoliv ne pro každého, a Gears 5 jsou pak sázka na jistotu, která se sice pokusí přinést něco nového, ale pořád je to další akce, která k pestrosti exkluzivit nepřidává.

Když ovšem budeme trpěliví a podíváme se ještě dál do budoucna, kdy započne nová generace konzolí (podzim 2020?), čekají nás samá pozitiva. Microsoft konečně opravdu stojí za divizí Xbox a hrami obecně, což potvrdila letošní akvizice šesti herních studií a otevření jednoho zcela nového. A dle spekulací ještě nákupy neskončily. Pokud jste tedy tuto generaci o Xboxu pochybovali, vytrvejte. S novou generací do toho totiž Microsoft šlápne naplno a vás to bude stát maximálně novou konzoli. Díky předplatnému Xbox Game Pass budete mít každý měsíc co hrát včetně nových exkluzivních her a nesejde na tom, jestli to bude Halo, Forza, Gears, spekulovaný návrat Fable či zcela nová značka.

Lukáš „ChaosteoryCZ“ Urban
V oblasti her se mé myšlenky tradičně rozutekly do souhrnů, proto budu spíš osobní. Končící rok je pro mě především o uvědomění. Jelikož na jednu skutečně kvalitní hru připadly tři zcela zbytečné, jejichž existence nemá ospravedlnění ani v jiné dimenzi, došlo k výrazné transformaci. K titulům jsem začal přistupovat odlišným způsobem, ve kterém už neplatí pravidlo, že každá hra může být dobrá. Po chybách a nedostatcích jdu jak lovecký ohař a odpuštění neaplikuji ani za úplatu. Nevím, zda tomu skutečně vděčím za špatnou skladbu letošních her nebo velkému pracovnímu zápřahu, ale díky radostné události jsem měl devět měsíců na důležité ujištění. Tím je, že hraní už neprožívám tak, jako dřív a že si s ním vystačím v mnohem menší míře.

V době vydání těchto řádků snad už v náručí chovám příští generaci hráček. To ona se na další roky stává bossem mého volného času a koordinátorem zájmů. Jisté je, že mou maličkost budete vídat mnohem méně. Zda se budou omluvenky vršit zde na webu, zejména pak u recenzí, nebo na kanálu streamů, dokážu odhadnout až si vše pořádně „sedne“. Garantuji vám ovšem, že se mě jen tak lehce nezbavíte. I hnidopich jako já totiž musí uznat, že měl herní svět léta páně 2018 krásné chvilky. Například Red Dead Redemption 2 mě přesvědčilo, že zase tak nudné není. Po letech jsem objevil zálibu v tahových strategiích, které zaplnily díru vykutanou bídnými horory. Ve vesmíru započalo objevování planet s No Man’s Sky a do kolonky „Oblíbené kooperativní hry“ přibyly Strange Brigade, Sea of Thieves, Astronner a nakonec i ta čtvrtá arkádová Forza.

A výhled do budoucna? Microsoft určitě ukáže ty jeho čarovné krabičky příští generace, protože se o nich klevetí až moc často. S tím se sveze oznámení několika nových projektů a nedivil bych se, kdyby Microsoft Studios spolkla další celky. Nicméně nečekám Electronic Arts, protože jejich portfolio nemůže být exkluzivní. Spíš se nabízí někdo schopný, ale ne příliš drahý. Phil by mohl s měšcem navštívit Remedy, Crytek, ale třeba také Rebelion, 4A Games nebo CI Games. Anebo taky naši redakci. Game Pass má potenciál dále expandovat a minimálně v zámoří obsáhnout i hudbu a filmy. U nás to s ohledem na licence moc zeleně nevidím, a tak budeme rádi za novinky třetích stran.

Lukáš „p.a.c.o“ Michal
Při psaní hodnocení letošního roku jsem si v první chvíli říkal: „Ty jo, zase rok v háji, to nám to ale pěkně uteklo…“ Jízda to byla pořádná na všech frontách a herní svět nevyjímaje. Hned úvodem bych i já chtěl poděkovat mému streamovacímu parťákovi, protože bez něj by XKO TV nebylo takové, jaké je. Jasně, máme i sólo streamy, ale ještě raději se setkáváme u kooperací nebo XKO MAGů, za což mu díky a doufám, že nějaký čas si na tyto aktivity najde i v budoucnu.

Herní svět toho přinesl dost, ale tak nějak jsem nezaregistroval něco zásadního a spíš mi všechno přišlo jako poklidná jízda bez nějakých výrazných vln. Oznámení prací na nových konzolích byla věc, kterou jsme všichni tak nějak čekali, a nakonec se na E3 o nich moc nového nedověděli. V tomto ohledu bude rok 2019 snad o něco více hodnotnější po stránce informací, jelikož jsem moc zvědav, kam se konzolový svět bude ubírat. Někdo se bojí toho, že dojde k ještě většímu přiblížení PC scéně, jiní by se mohli bát streamovaného obsahu a konzolí bez mechanik. Jisté je, že Microsoft vidí budoucnost v herních službách a po zkušenostech s Game Passem se to nezdá jako špatná cesta. Hlavně aby na ní vydržel a stál si za svým.

Samotných her opět vyšel neskutečný kopec a každý si musel najít tu svou. Far Cry 5, Red Dead Redemption 2 nebo Battlefield V či Black Ops 4 rozhodně nezklamaly a dokázal jsem se u nich zabavit na spousty hodin. To samé platí i o Sea of Thieves, které jsem si i přes kritiku opravdu užil, zejména při společných plavbách. A nakonec jsem si našel cestu i k té Forze, protože ta grafika je opravdu neuvěřitelná a hratelně je všechno taky fajn. Špatný by rozhodně neměl být ani ten rok příští, kdy nás novou várkou her zasypou nejen tradiční vydavatelé, ale stále silnější indie scéna, z níž se následně rekrutují talentovaní vývojáři pro velká studia. Budoucnost rozhodně nevidím černě, tak snad tomu tak opravdu bude.

Jiří „waggon“ Šálek
Konec roku je vždy obdobím rekapitulace a shrnutí. Jestli mám zhodnotit tento již končící, nemohu se ubránit dojmu, že to byl rok přelomu pro nás Xboxáře. Od E3, kde byly oznámeny i pokračování dvou hlavních značek – Halo a Gears of War, to vypadá, že MS vzal hraní na konzoli konečně od podlahy a krom rozšíření svého portfolia studií, zahájení prací na nové generaci (ale zde se příchod očekává až v listopadu 2020), spolu se streamovací službou, která nás čeká na jaře následujícího roku. Samozřejmostí je pak spousta her, kde mě osobně asi nejvíc překvapil návrat Battle Toads.

Z Game Passu se již stává služba, která je pomalu povinností (alespoň pro nové hráče) a spolu s rozšiřujícím se EA Access Vaultem tak představuje ideální možnost, jak získat “za málo peněz hodně muziky”.

Ovšem nemohu se ubránit dojmu, že co se týče her, má Microsoft ještě rezervy. Osobně bych rád, kdyby Rare dostalo víc prostoru a už konečně oznámili pokračování Kamea a Viva Pinaty. Sea of Thieves je sice po přidání DLC již hrou, která si zaslouží pozornost, ale prostě to není to, co bych od tak slavného studia čekal.

Zpětná kompatibilita se nám opět rozšířila (a o hry, které své kouzlo neztratily ani po těch letech), ale zde bych uvítal větší množství updatů do 4k či ještě lépe, kdyby každá nově přidaná byla v 4K rozlišení.

Budoucnost vidím velmi pozitivně a snad se na letošní E3 už konečně dočkám portu ArmA 3 na Xbox.

Kristýna „CryLineT“ Linetová
Lukáš mi určitě odpustí, že prostor mně věnovaný využiji trochu jinak. Ráda bych smekla před prací, kterou celý tým vytvářející Xboxweb dělá. Ne vždy je to jednoduché a vím, že občas se jen těžko hledají síly na zvěsti ze světa her. Je obdivuhodné, jak dlouho redakce funguje pouze z nadšení, fanouškovské oddanosti a odvahy. Dát své myšlenky ostatním totiž odvahu chce. Sama jsem se přesvědčila, když mě pánové vpustili do výsostného království rychlých vozů, kde jsem několikrát narazila na bodavou kritiku. Za zajímavou zkušenost mnohokrát děkuji, ale stačilo. Už nejsem ve věku, kdy bych potřebovala sobě nebo druhým něco dokazovat V těch divných hrách, kde originální titulky opisují nelineární tahy z geometrie, jsem doma přece jen víc.

Co by příští rok mohl přinést neočekávaného? Netuším. S výhledem na budoucnost bych si přála větší množství dětských, potažmo rodinných her. Xbox One možná pohostil několik žánrových zástupců, skutečně nových bylo však jen zanedbatelné minimum. Přitom pirátský svět od Rare je překrásným místem, kam bych jednou ráda vzala dcerku, aby si budovala logické uvažování a rozvíjela představivost. Bohužel ne v nynějším herním konceptu více hráčů. Naštěstí mají vývojáři několik let na to, aby dále vylepšovali Minecraft, vytvářeli nová dílka s licencí LEGO a přemlouvali studio Disney ke spolupráci, jako v případě her Rush, Disneyland nebo Kingdom Hearts III.

Je tu závěr, kde se běžně děkuje. Tuto tradicí neporuším a vyjádřím jménem celé redakce dík všem, kteří tvoří tuzemskou komunitu Xboxu. Bez vašeho zájmu bychom neměli chuť sbírat každodenní zprávy a věnovat volný čas rozboru her. Nedošlo by ani na soutěže, do nichž nám pravidelně dávají ceny Microsoft, Comgad, Cenega, Playman, Conquest, Electronic Arts a letos také výrobci herního příslušenství. Těší nás, že i mediální drobeček jako Xboxweb má dobré vztahy s vydavateli. Bez vašich komentářů by neměly cenu ani streamy, které si našly pravidelné místo ve večerním čase a jako audiovizuální doplněk recenzí. No a zase sebe děkuji kolegům, kteří web tvořili už dlouho přede mnou a jejichž práci jsem před třemi léty jen tiše obdivoval.

Do nového roku vám nebudu přát štěstí, zdraví a podobné věci. Toho se dočkáte od vašich nejbližších vrchovatou měrou. Za celý kolektiv našeho webu popřeji ojedinělé střety se špatnými hrami, protože jen tak oceníte ty opravdu kvalitní tituly. Mějte hodně trpělivosti, neboť draví vydavatelé poženou vývojáře jak vrané koně, což se promítne na zvýšeném počtu chyb. Nějakou si nechte také na nové hráče, kteří vám, většinou nechtěně, budou hrát na nervy počáteční neznalostí. Ať vám poslušně slouží veškerý herní hardware, jehož majiteli jste se stali a ať na svých herních cestách potkáváte jen samé spřízněné duše. No a samozřejmě, dále využívejte Xboxweb jako křižovatku herního dění a xboxových novinek.

 

09. 08. 2021 • Lukáš Urban0

Původní Hellblade dostal next-gen update

Studio Ninja Theory sice usilovně pracuje na budoucích projektech, přesto si našlo čas na vylepšení jejich doposud nejlepšího díla, kterým je Hellblade: Senua’s Sacrifice. Příběh keltské válečnice, která musí v osmém století bojovat především sama se sebou, dostal aktualizaci pro Xbox Series X/S, s níž hra vypadá o poznání lépe. Mimo podporu rozlišení 4K a frekvence až 120 Hz, přidává ještě vylepšené textury, nové efekty, více detailů, možnost volit kapitoly a také...

»
11. 11. 2018 • Lukáš Urban35

Speciál: X018 aneb Jedno předplatné vládne všem

Microsoft má za sebou další vydání pořadu Inside Xbox, které se tentokrát odehrálo v rámci události X018. Kdo sledoval živě už ví, že konference, konaná v Mexiku, připomínala spíše dvouhodinovou reklamu na Xbox Game Pass. Upoutávky na exkluzivní službu se opakovaly každou chvíli, až to místy vypadalo, že Microsoft rozjel teleshopping pro Střední Ameriku. Vyjma velkých titulů třetích stran, téměř každá jedna novinka souvisela s virtuální půjčovnou, čímž Microsoft potvrdil, že sází nejbližší...

»
25. 06. 2018 • tonyskate4

Hellblade: Senua’s Sacrifice pokořila milión kusů

O vikinské výpravné akci Hellblade: Senua’s Sacrifice od britského studia Ninja Theory jste už asi slyšeli. Hra v době svého vydání sklidila obrovských úspěch, tedy alespoň na poměry nezávislé produkce malého týmu, a získala také hned několik ocenění. Letos jsme se hry konečně dočkali také na Xbox One a napříč všemi třemi platformami už toto dobrodružství prodalo jeden milion kopií. Pokud jste navíc sledovali letošní konferenci Xbox E3, jistě vám neuniklo,...

»
13. 04. 2018 • Lukáš Urban6

Recenze: Hellblade: Senua’s Sacrifice

Pamatujete Ryse: Son of Rome? Samozřejmě, že ano, však to byla jedna z prvních exkluzivních her pro Xbox One. Hráče po celém světě zasadila do křesel nebývalou grafikou, brutálními souboji a příběhem vpraveným do vlastní verze antického Říma. Naneštěstí je z těch pohodlných sedadel zase rychle zvedla, když už po pár minutách bylo jasné, že vyprávění a nekonečné mačkání nalajnovaných tlačítek doplní občasná chůze nebo přelezení překážky. Proč vůbec začínám recenzi úplně...

»
30. 03. 2018 • Lukáš Urban4

Hellblade: Senua’s Sacrifice ve 4K traileru

Občas není špatné, že Xbox komunita nedostane hru v den vydání. A nebavíme se teď o případu, kdy je hra natolik špatná, že její absence je spíše vítaná, nýbrž o úplném opaku. Keltskou záležitost Hellblade od Ninja Theory jsme mohli ostatním platformám opravdu závidět, protože jde o velice kvalitní hru ověnčenou několika cenami a slušnými prodeji. Ovšem v době premiéry bychom mohli hrát maximálně na konzoli Xbox One S. Teď je situace...

»
26. 03. 2018 • tonyskate0

Hellblade: Senua’s Sacrifice v dubnu pro Xbox

Studio Ninja Theory oficiálně potvrdilo, že jejich úspěšná hra Hellblade: Senua’s Sacrifice vyjde také pro Xbox One, a to už 11. dubna. Tato akční dobrodružná hra od autorů Enslaved a DmC: Devil May Cry nás zavede do doby Vikingů. Jako zlomená keltská válečnice Senua se vydáte po stopách vize, která vás neustále pronásleduje. Zavítáme tak do vikingského pekla, kde se budeme muset postavit duši jejího mrtvého milence.

»
07. 03. 2018 • tonyskate4

Hellblade: Senua’s Sacrifice ohodnocena pro Xbox One

Britské studio Ninja Theory, které stojí za hrami jako Enslaved či DmC Devil May Cry, loni vydalo vlastní titul Hellblade: Senua’s Sacrifice, že kterého se stal nečekaný hit. Jelikož měli tvůrci omezený rozpočet, vydali svůj počin prvně na počítačích a PS4 a zdá se, že letos bychom se této skvělé dobrodružné akce inspirované severskou mytologií a keltskou kulturou mohli dočkat i na Xbox One. Už před nějakou dobou byla hra...

»