Speciál: To byl rok 2017

Publikováno: 27.12.2017, 12:32

Sociální sítě

O autorovi

Lukáš Urban

Lukáš Urban

Je autorem 3325 článků

Baštím si cukroví, přemýšlím, zda mi ten vaječňák vydrží, než napíšu tohle ohlédnutí a jedním okem smutně hypnotizuji okno, za nímž to vypadá jak na sklonku března. Ale vážně, je tu konec roku. Už zase. Události, na které jsme se těšili ještě dříve, než kalendář oblékl letopočet 2017, jsou za námi. Některé nás potěšily, jiné zarmoutily, což je ještě velice mírně řečeno. Ať tak či onak, je na čase připomenout si to nejzásadnější, co se v herním průmyslu událo za posledních 12 měsíců. A také zhodnotit naší práci, ale na to je čas až v druhé půli. Ale čím začít?

Tak samozřejmě, jsme zaměřeni na Xbox, tak asi nebudu začínat vydáním Switche, to je jasné. Ovšem jak to pojmout? Původně jsem chtěl začít ve stylu „Microsoft letos vsadil vše na Xbox One X“ nebo „Výkon na úkor obsahu“, ale to by nebylo fair. Jako není svět černobílý a jako se poloprázdná sklenka dá označit za poloplnou, nejsou ani události kolem Xboxu jednostranné. Bez ohledu, z jakého úhlu na věci koukám, jsou dvě fakta nezpochybnitelná. Xbox One X opravdu zastínil ostatní konzolový hardware a Microsoft zrovna neměl šťastný rok na exkluzivní hry.

Pojďme však popořadě a v doprovodu toho nejvýkonnějšího. Nebudeme si tu nalhávat, že většinu z nás zajímali na červnovém E3 více hry než konzole. Potom, co byl Project Scorpio po ročním čekání ukázán jako Xbox One X, a to navíc s mamutím výkonem, vnímání konzolových hráčů se obrátilo opačnými směry. Ne však jen těch xboxoxých, kteří najednou neměli tu „Baby“ sedící v koutě, ale i těch druhých, z modrého světa. Bylo velmi vtipné sledovat přerod obou konzolových „ultras“, kteří opět dokázali, že mají větší pusu než marketingová oddělení obou firem. Z Xboxu se během pár vteřin stal etalon výkonu, jemuž se nemůže rovnat „nadstroj“ ze Země vycházejícího slunce. Už nejde o portfolio her, ale o to, kolik pixelů a v jakém počtu snímků z konzole vývojáři vytáhnou. Ve fanouškovském jádru Sony však rychle zareagovali a přehodili kabáty. V nich není podstatný výkon, ba ani vzhled, nýbrž počet a kvalita exkluzivních titulů. Stačila tak jedna konference a hráči, kteří mají záchodové prkénko s motivem Gears of War, případně zaspávají v povlečení The Last of Us, si vyměnili vnímání o hraní a argumenty.

Není podstatné, zda se na dotyčných skupinkách bavíte nebo mě právě nesnášíte, protože jste se v nich našli. Fakta promluvila sama za sebe a Xbox One X se stal nejen nejpředobjednávanější konzolí značky Microsoft, ale také nejprodávanější, když v listopadu zastínil i prodeje PS4 Pro. Šlo o zasloužený úspěch a pomyslný reparát za, promiňte mi to slovo, zmrvené představení původního Xboxu. Exkluzivní hry poslední doby dostaly okamžitě aktualizace podporující nejvýkonnější konzoli na trhu a k nim se přidala více jak stovka dalších titulů. Kouknu-li do seznamu vylepšených games, čítá aktuálně přes 170 položek. Pravda, některé jsou ve vývoji, ale i tak. Celá řada her má přitom vylepšující patch na lepší úrovni než PS4 Pro. Nedá se tak mluvit o jakési „korektnosti“ vůči rozšířenější platformě. Alespoň ne u všech tvůrců.

„Nekradu. Nemám 4K televizi a na hraní mi stačí běžná konzole.“ Zaříkáváte se podobným kouzlem? Pak i vy jste měli pěkný rok, protože Xbox One S symbolicky vystřídal původního tlouštíka a celý rok se oblékal do nových a nových bundlů. Jeden z nejlepších byl pak představen na gamescomu. Sada s kompletním Minecraftem má fešnou vizáž a ovladač Creeper. Tím se dostávám k příslušenství, které opět dostalo pěkné posily. Creeper doplnil ještě růžový Pig a ti z vás, kteří netouží mít kostičky na gamepadu, mohli vybírat Patrol Tech, Grey Green, Volcano Shadow anebo si sestavit ovladač vlastní. Xbox Design Lab se konečně rozšířil i do bývalého Československa a třebaže cenu vámi sestaveného ovladače zobrazuje cizí měna, o jeho dodání se bát nemusíte. O jednoho hardwarového parťáka jsme však přišli. Microsoft zastavil výrobu pohybového senzoru Kinect, čím se jakoby zakončila jedna éra konzole Xbox One. Skladové kusy můžete stále zakoupit, a i nějaká ta drobná hříčka se na něm občas objeví. Nic přelomového však nečekejte, protože i oblíbený program Fitness byl zrušen.

Letmým pohledem by se dalo říct, že máme hardware, ale nemáme co do něj. Obrazně řečeno. Hned v lednu přišla předzvěst chudší AAA produkce, když Phil Spencer oznámil definitivní konec vývoje Scalebound. Akční RPG z dílny Platinum Games se s největší pravděpodobností vyvíjela až příliš dlouho a Microsoftu nejspíše došla trpělivost. Tvůrci také mohli koncept směřovat jinou cestou, než bylo domluveno a ze hry není ani teorie, že studio mělo priority u jiných platforem. Ke zdárnému konci zatím nesměřuje ani třetí Crackdown, z jehož cloudového poselství zbyl jen multiplayerový režim. Ať už kvůli přepracování kampaně nebo z důvodu neúspěchu Agents of Mayhem, má exkluzivní hra odklad na příští rok. Valná část letošní exkluzivní produkce tak skončila v remasterech.

Z prvního Xboxu jsme dostali Voodoo Vince: Remastered a Phantom Dust Remaster. I když se zpětná kompatibilita rozšířila na první model konzole Xbox, převod her je náročnější, a tak tyto dva tituly dostaly kompletně přepracovanou verzi. S novými edicemi, vylepšeními, či remastery pak vyšly ReCore: Definitive Edition, Zoo Tycoon Ultimate Edition, Disneyland Adventures a Rush: A Disney/Pixar Adventure. Poslední jmenovaná hra dokonce překvapila kompletní českou lokalizací, za což vřelý dík. Z takzvaných „funglovek“ tedy zbyly jen tři. Halo Wars 2, Super Lucky’s Tale a Forza Motorsport 7. Halo Wars 2, které měly v závěsu modernizovaný první díl, prodaly k počátku listopadu necelých půl miliónu fyzických nosičů, takže o hitu se nemůžeme bavit. Slavit se asi nebude ani v případě lišáka Luckyho, jehož dobrodružství si můžeme užít s českými titulky. Ačkoli jsem prodeje nevypátral, o překročení milionu prodaných kusů bychom se dozvěděli.

Zbývá tak Forza Motorsport 7. Hra, která naplno prezentuje výkon nového železa. Rozbor letošního dílu by vyšel na samostatný speciál, v němž bych mohl poukázat, co autoři podcenili, kde jim konkurence vypálila rybník a za co by měli mít ruce v kládě. Dopíjím ale poslední skleničku vaječňáku a nemám na to chuť, takže si vystačím s prodeji. Ty za první týden činily pouhých 176 000 kusů (nejméně ze všech dílů), přičemž ke 4. listopadu byl objem fyzických kopií posazen na hodnotě 450 000 kusů. I kdyby digitální kopie měly totožné zastoupení, nejde o nic závratného. Xbox divizi tak hřejí tituly s konzolovou exkluzivitou, což znamená, že hra vychází zatím jen na konzole od Microsoftu. Zde se dařilo jak online střílečce PlayerUnknown’s Battlegrounds, jenž dala milion hráčů za dva dny, tak retro plošinovce Cuphead. Náročné útrapy dvou hrníčků si těsně před Vánoci našly dva miliony hráčů. Zde jde však o společné prodeje konzolové a PC verze.

Xbox ale není jen herní mašina a zajímavé hry, ale také vynikající služba Xbox Live, předplatná, která jinde nenajdete a neustále vyvíjené rozhraní. No budiž, to poslední je diskutabilní a nechám to raději stranou, ale zbytek si vymluvit nedám. Dlouhodobě patří Xbox Live mezi nejlépe fungující online služby a třebaže za multiplayer už nějaký ten rok platíme, program Games with Gold je většinou dostatečnou náplastí. A protože EA Access ukázal, že hráči si za přístup do knihovny kvalitních her rádi zaplatí, Microsoft spustil Xbox Game Pass. Za skromný měsíční obnos máte garantovaný přístup k více jak stovce her, která se pravidelně obměňuje.

Jak můžete vidět, za 52 týdnů se toho kolem Xboxu událo docela dost, a to se teprve dostávám k hrám, které plní 90 % našeho herního času. Nových her byly letos stovky napříč všemi platformami, přičemž ty, o nichž jste mohli alespoň jednou slyšet, budou mezi prvními 150. Pak jsou tu ještě desítky nezávislý titulů, které digitálním obchodem prosviští bez většího vzruchu. Každý rok se najde žánr, který má jakousi nadvládu nebo v něm hry přímo excelovaly.

Možná se pletu, ale opravdu bohaté zastoupení měly závodní hry. Codemasters dodali F1 2017, Dirt 4 a naprosto zbytečné Micro Machines, EA zkusila štěstí s další variací na Need For Speed, Slightly Mad Studios důstojně pokračovaly v Project CARS a studio Turn 10 se podepsalo pod Forzu Motorsport 7. Od trochu menších celků jste mohli hrát Cars 3, MXGP 3, WRC 7, MotoGP 17, modernizovanou Baju a zapomenout se nedá ani na čistou svatokrádež v podobě čtvrtého Flatoutu. Nicméně vyjmenovávat tu zástupce všech žánrů, tak potřebujete prodlouženou dovolenou, takže zbytek spíše telegraficky a po studiích.

Nebudu-li počítat Microsoft, o přízeň hráčů se popraly, ostatně jako vždy, vydavatelství Bethesda, Electronic Arts, Ubisoft, Activision, Bandai Namco a jim podobní. Nelze jinak, než začít Electronic Arts, která si především závěr roku nedají za rámeček. Po špatně odkomunikované češtině pro Sims 4, což mohlo rozčílit tak maximálně pár tisíc hráčů, se šéfům vydavatelství podařilo takřka pohřbít hned tři tituly. Mass Effect: Andromeda měl cestu k hráčským srdcím umetenou tak, jak to má jen málokterá značka, avšak tvůrci nebyli schopni navázat na legendu a z jarního hitu udělali šedý průměr. Poučení? Nikoli. Star Wars Battlefront II měly být naopak podzimním hitem, ale místo toho mají nálepku ždímačky na peníze, u níž se rychlost postupu hrou mění častěji než rozmary počasí. Platby za reálné peníze zatrhnul sám vlastník licence, Disney, a tvůrci raději zrychlili celý proces odemykání postav. Jelikož všechen dodatečný obsah naplánovali jako bezplatný, vánoční prémie asi nebyly tak bohaté. Herní progres se pak zrychlil i v NFS: Payback. Také na popud hráčů. A také nejde o žádné veledílo.

Obdobně si zavařilo i studio Bungie s pokračováním Destiny 2. Autoři naprosto nezvládli negativní kritiku ze strany hráčů a krátkou hratelnost ještě okořenili hrou na mrtvolu s uzamykáním některého obsahu. Slabé prodeje pak Activision asi dvakrát nepotěšily. Ještě, že Call o Duty z druhé světové plní plán nad rámec. Proti proudu šla celý rok Bethesda, která se drží singleplayerových her. I když na nich možná tolik nevydělá, v očích hráčů stoupá na pomyslný hrot oblíbenosti a pokračování Dishonored, Evil Within a Wolfensteina doplnilo akční sci-fi Prey. Úspěšný rok může bez obav vyhlásit Ubisoft. Ghost Recon Wildlands mají na kontě přes 4 miliony fyzických kopií, For Honor více jak 2 miliony a Assassin’s Creed Origins zaznamenal první dny o 100 % vyšší prodeje než Syndicate. A i poslední South Park se k milionu podívá.

Na koho ještě vzpomenout? Třeba na CI Games, které málem pohřbil Sniper Ghost Warrior 3. Pak na sedmého Tekkena, u něhož se tvůrci absolutně neobtěžovali s optimalizací pro Xbox a opomenout nemohu ani Capcom. Ten pokračoval v remasterech starších dílů série Resident Evil, zatímco vydával sedmí díl a připravoval mezi hráče Marvel vs. Capcom: Infinite. Když už jsme u hororů, „Rudé barely“ postrašily s Outlast 2, s českými titulky vyšel Kholat, s dochvilností českých drah Soma a Polsko nás hned dvakrát vzalo mimo naši mysl. Nejdříve ve hře Get Even a pak díky Observeru. Na konzoli se také objevilo hned několik simulátorů. Dvě zastoupení má farmaření, stavět město si můžete v Cities: Skylines, do terénu vyrazíte se Spintires MudRunner a alternativní život prožijete s The Sims 4.

Hraní ale není dění jen kolem naší čarovné krabičky. Xbox One X nebyl zdaleka jedinou konzolí tohoto roku, protože už v březnu vydalo Nintendo handheld křížený s konzolí, model Switch. V červenci potěšilo milovníky všudypřítomného hraní 2DS XL a září patřilo retro konzoli NES Classis Edition. Veselo bylo však i v herních studiích. Asi nejvíce emocí vyvolalo uzavření studia Visceral Games. EA celek uzavřela s odůvodněním, že jejich připravované Star Wars nezapadají do nynější politiky a tvůrce vlastně nepotřebuje. Svého konce se dočkaly také Guerrilla Cambridge a Runic Games.

Ti šťastnější byli prozatím jen sloučeni. Ubisoft od Activisionu převzal FreeStyleGames, kterým dal jméno Ubisoft Leamington. Zcela nové studio pak francouzský vydavatel otevřel ve Švédsku. Escalation Studios byly spolknuty ZeniMax Media a v Take-Two Interactive přichýlili Social Point. Ke konci roku pak stejné vydavatelství oznámilo založení divize starající se o nezávislé hry. Její jméno je Private Division. Electronic Arts nelenila, BioWare Montreal přesunula do Motive Studios a z Respawn Entertainment udělala závislé vývojáře, když je koupila. Nový vlastník se nevyhnul ani Triumph Studios, které teď řídí Paradox Interactive. O štěstí mohou mluvit v uzavřeném celku Avalanche Studios. Jejich služeb totiž využívá gigant Warner Bros. jenž letos tvůrčí tým opětovně vzkřísil. A nikdy už neuslyšíme ani o Irrational Games, které po získání svobody dostaly jméno Ghost Story Games. A kdo má pomyslnou cenu klikař roku? Tým IO Interactive. Jemu Square Enix dal nejen svobodu, ale obstaral mu i sponzory a ponechal značku Hitman.

A jelikož mám vyschlo v krku a prázdno v žaludku, jdu si pro další zásoby. Tím uzavírám ohlédnutí za světem a zbytek bude patřit už jen nám, Xboxwebu.

Tak, a jak začít. V předchozích odstavcích se vždy reflektoval nějaký progress, evoluce, případně konec nebo úpadek něčeho starého. Konec se našeho webu v žádném případě netýká. Ačkoli se noví návštěvníci občas podivují, jak můžeme fungovat jen z čistého fanouškovského zápalu a bez silného partnera za zády, ani v roce 2017 jsme neztratili chuť do práce. Co jsme ovšem ztratili, je jeden z našich kolegů. Nebojte, nestalo se mu nic vážného, jen přerod ze studenta na kolečko v obrovském pracovním soukolí mu sebral chuť a čas. Drobné zaváhání bylo vidět už v jeho recenzi na Flatout 4, po níž si někteří z vás mysleli, že nás dostal moribundus. Pepův přínos pro redakci je však nezpochybnitelný a patří mu velký dík za všechno, co pro vás během působení v redakci udělal. Vzpomeňte tak chvilkou ticha na redaktora Josefa Brožka. Stačí tak 10 sekund, není čas a já musím popojet dál 😊

Jeho místo jsme se pokusili takříkajíc zalepit náhradou. Ta ovšem nevydržela dlouho a z jádra redakce se stali tři mušketýři. Veškerou inciativu jsme tedy vzali do vlastních rukou, šéfredaktor tonyskate se vrátil k recenzím a dvojice Lukášů, kam se hrdě hlásím, zařadila vyšší převodový stupeň. Když bylo nejhůř, přizvali jsme na pomoc naše drahé polovičky a malou měrou přispěli i „Dandy“ s „Lindrosem“. I díky přispění „waggona“, který je už za ta léta expertem na slevy, emulátory a funkce konzolí Xbox, byl náš web oproti předchozímu roku mnohem bohatší a pestřejší. Svědky budiž mi statistiky. Pod ročníkem 2017 jste si mohli přečíst celkem 102 recenzí (59 v roce 2016) a bez mála 1 800 článků. Mezi nimi nechyběly speciály, novinky, soutěže, shrnutí veletrhů nebo tematické články. A co vás u nás zajímalo nejvíce? V oblasti článků to byly již standardně slevové akce, emulátory pro Xbox, novinky spojené s konzolí Xbox One X, téma češtiny nebo hry zdarma. Nejčtenější recenze pak dopadly takto:

Recene: Top 15

  1. Forza Motorsport 7
  2. Assassin’s Creed Origins
  3. Elex
  4. Ghost Recon Wildlands
  5. Wolfenstein II: The New Colossus
  6. Cuphead
  7. Project CARS 2
  8. Pro Evolution Soccer 2018
  9. Rush: A Disney-Pixar Adventures
  10. Need For Speed Payback
  11. NHL 18
  12. DiRT 4
  13. Middle-earth: Shadow of War
  14. Destiny 2
  15. Spintires MudRunner

To vše nám ovšem nestačilo. Chtěli jsme vám přinést něco, čím bychom se ještě více vetřeli do vašich domovů. Podcasty se sice ukázaly jako příjemný způsob pokecání mezi sebou, nicméně chyběla přímá komunikace s našimi čtenáři. Začali jsme tedy se streamy. Nejdříve jednou za čas, pak jedou za týden, a nakonec pravidelně i čtyřikrát v týdnu. Naše úderná dvojka, kterou jsem utvořil s kolegou Lukášem (p.a.c.o), si našla hezkou základnu diváků. Ať už vysíláme každý zvlášť nebo dohromady, stovkám z vás stojíme za drahocenný čas, a toho si nesmírně vážíme. Obzvláště, je-li naše hraní spíše vysílání dvou redakčních parťáků, kterým není žádný skill dostatečně nízký a žádná hra svatá. Můžu vám slíbit, že od ledna budeme pokračovat. Na tomto místě se sluší poděkovat i mému zaměstnavateli, který zafinancoval vybavení potřebné k plnohodnotným, a hlavně kvalitním streamům. Stejně tak jménem celé redakce děkuji distributorům a vydavatelstvím, které nám dávají hry do soutěží, zejména se bavíme o společnostech Comgad, EA a Microsoft.

Teď měly přijít na řadu postřehy od mých drahých kolegů, ale nechtělo se jim příliš vypisovat. Dostali tedy záložní a velice jednoduchý úkol, odpovědět na mou otázku: „Kdybyste měli tu moc a mohli zpětně zastavit vydání třech letošních her, které by to byly a proč?“

 

Filip „TONYSKATE“ Richter:


Syberia 3 – Série Syberia je jedním z mnoha kultů klasických point-and-click adventur. Obě první hry přirostly fanouškům k srdci. Ačkoliv příběh ponechává osud Kate Walker částečně nejasný, určitě to nebyl důvod hanit dobrou sérii zbytečným pokračováním, které selhalo i pod taktovkou původního tvůrce.

Real Farm – Simulátory jsou v posledních letech obrovský hit, zejména pak ty farmářské. Nejspíše ani nejsou na vývoj pracné, protože to každý rok zkouší nějaký nový, a ten letošní v podobě Real Farm se opravdu nepovedl.

Micro Machines: World Series – Závody malých autíček po pokojích domu či přilehlé zahradě, pofrčí vždycky. Když ovšem přihodíte nesmyslné online prvky, které vám doslova ničí zážitek z hraní, protože hru zotročují nesmyslnými podmínkami, tak to prostě zábava být nemůže.

 

Lukáš „PACO“ Michal:


Road Rage – Na téhle hře se nepovedlo vůbec nic a jediné, co je na ní zábavné, je to, jak je špatná ve všech směrech. Takové hry by opravdu vycházet neměly.

Real Farm – Jenom dobrý úmysl nestačí k vytvoření dobré hry. Simulátory farmaření nejsou žádné akční záležitosti, ale i zde se dá udělat ještě nudnější hra, než je samotné téma. A to už je co říct.

Flatout 4 – Paskvil a slátanina těžící ze značky kdysi skvělé hry. Bohužel kvalita s posledními díly ubývá po strmé exponenciále, a tak se snad dalšího dílu nedočkáme. V opačném případě doporučuji proplesknout případné vývojáře, aby si dali pozor na to, co vlastně dělají.

 

Lukáš „CHAOSTEORYCZ“ Urban:


Forza Motorsport 7 – Exkluzivní hra musí být dokonalá od prvního dne, a to v případě sedmého Motorsportu není pravda ani s přimhouřenýma očima. Zapínání režimů za běhu, desítky přetrvávajících chyb (třebaže neznemožňují hraní) a málo inovací jasně ukazuje, že tento díl potřeboval ještě nějaký pátek dopékat.

Black Mirror – Reinkarnace kultovního českého Posla smrti dopadla jak ti sedláci u Chlumce. Originálu se nové zpracování neblíží ani na kilometry daleko a řečmi, o velké úctě a lásce k originálu, si vývojáři leda tak nacrmdali do úst.

Micro Machines: World Series – Křišťálová ukázka toho, jak jedinci během několika minut zničit překrásné vzpomínky na staré hry. Jeden velký product placement odrážející nastupující politiku herních vydavatelství. Skoro se divím, že to nevydala EA.

 

Kristýna „KRISTINE4CHAOS“ Linetová:


Middle-Earth: Shadow of War – Snad mě fanoušci hry nebudou chtít upálit na hranici, ale toto pokračování je naprosto zbytečné. Nastavovaná kaše přetvářející Tolkienův svět do naprosté parodie na hrdinství, v níž stačí mít největší klacek v ruce.

Valkyria Revolution – Největší letošní zklamání. Jako by někdo vzal vaši oblíbenou knižní ságu, vytrhal jí dvě třetiny stran a místo nich nalepil náhodné výtisky z bulváru. Téměř vše, co hře utvářelo duši, s Revolucí zmizelo.

Troll and I – Hezký vizuál, ještě hezčí námět a jinak všechno špatně. Atak na mé oblíbené Never Alone či Brothers se nekonal, spíše proběhl ústup na nejnudnější hru posledních měsíců.

P.S. Nemám nahráno tolik, jako kluci z redakce a moje žánry se příliš nepotkávají s jejich. Tak mi odpusťte strohost mých textů.

A máme tu konec. Už tu není absolutně nic, co bych snědl, vypil nebo sprovodil ze světa trávící soustavou. To je neklamným znamením, že textu je více, než většina z vás dokázala na jeden zátah zpracovat. Tudíž je čas skončit. Na předsevzetí mě neužije, a tak jen takto:
Ať vám hry příštího roku dělají pouze radost. Nenechte se otrávit pokusy socializovat hraní do nekonečné továrny na peníze. Na trhu stále převládá dostatek tvůrců ze staré školy, kteří si tvorbou her plní v první řadě sny, a až pak vlastní konta. Nicméně finanční podpora je důležitá, a tak se nebojte občas podpořit nezávislé vývojáře. To od nich zpravidla přicházejí revoluční prvky posouvající žánry kupředu. Nezapomínejte ale nikdy na fakt, že vše je pouze virtuální svět a ten skutečný pulzuje kolem vás. Kolem vašich přátel, známých a rodiny. Jménem celé redakce vám přeji nezapomenutelný nový rok, a ať vám štěstí přeje nejen ve hrách, ale také v osobním životě.