Stellaris v roce 2025 – co si pro nás Paradox připravuje v rámci updatu 4.0

Publikováno: 17.2.2025, 11:14

Sociální sítě

O autorovi

Samuel Apeltauer

Je autorem 35 článků

Milovník strategií, RPG her a plastových vojáčků, které stojí víc než by měli (ehm Games Workshop ehm). Začínal jsem na PS2, pak jsem přešel na Xbox 360 a teď hraji primárně na PC a mezi mojí top 3 patří Shogun 2 Total War, The Witcher 3 a Dark Souls 3.

Vesmírná strategie od Paradoxu je tu s námi už devět let a za tu dobu si hra prošla řadou zásadních změn v podobě mnoha updatů a placených datadisků, jak už to je ostatně u Paradox Interactive zvykem. Rok 2025 bude ve stejném duchu, vývojáři nás už od poloviny ledna bombardují zprávami o tom, jak bude vypadat nový update 4.0 „Phoenix“. Hlavním highlightem těchto změn by měla být významná vylepšení výkonu, ale také přepracovaná ekonomika, intuitivnější hratelnost pro nováčky a rozsáhlé změny v některých herních mechanikách. Pojďme se společně podívat na to, co si pro nás Paradox připravil.

Výkon jako hlavní priorita

Ti z vás, kteří Stellaris hráli vědí, že jedním z hlavních problémů je zpomalení hry v pozdějších fázích kvůli množství výpočtů probíhajících na pozadí. Update 4.0 by měl podle vývojářů zavést nový systém popek (populačních skupin), který zefektivní fungování populace a pracovních míst. Místo individuálních popek budou obyvatelé seskupeni do větších celků, což by mělo snížit zatížení procesoru a zrychlit chod hry. Vývojáři zároveň slibují úpravy obchodu, který už nebude tolik zatěžovat herní výpočty.

Lepší zážitek pro nové i zkušené hráče

Paradox si je vědom toho, že Stellaris může být pro nové hráče nepřehledný a matoucí. Update proto přinese:

  • Zaměření Impérií – V rámci nového systému aspirací si budeme moct vybrat mezi vojenskou expanzí, průzkumem nebo vývojem. Tyto takzvané „Empire Focus“ by měli napomoct nováčkům s průchodem hrou. Od tohoto systému by se také měl odvíjet technologický postup, který by měl být méně randomizován a nové technologie by měly být částečně v souladu s jedním ze tří fokusů, na který se hráč momentálně soustředí.
  • Empire Timeline – Tento systém bude zaznamenávat důležité události, které se během hraní odehrály a hráči tak budou mít přehledný záznam o všem co udělali a na vše se budou moct zpětně podívat.

Změny ohledně achievementů a notifikací

  • Achievementy – Pro získání achievementů už nebude třeba hrát hru v režimu Ironman, postačí pouze neupravená verze (bez modifikací) a singleplayer režim.
  • Notifikace – V rámci snahy o zjednodušení herního rozhraní dojde ke změnám v zobrazování různých notifikací, hlavní snaha je cílena na snížení počtu zpráv, které hráči zahlcují obrazovku. Ty nejdůležitější eventy budou nadále vyskakovat v podobě popupů, ty méně důležité budou však v podobě notifikací, které by neměly vyrušovat hráče každých pár vteřin.

Zjednodušení kolonizace a genetických úprav

Kolonizace nových planet projde významnou změnou – nový systém umožní hráčům nastavit zaměření a automatizaci už při samotném zakládání kolonie. Tím se zabrání neefektivnímu přepínání nastavení během růstu kolonie. Stejně tak dojde k úpravám genetických modifikací obyvatel, díky čemuž bude celý proces přehlednější a intuitivnější.

 

Podrobnější nastavení hry a vylepšené uživatelské rozhraní

Update 4.0 také přinese několik zásadních úprav v možnostech nastavení galaxie i v uživatelském rozhraní.

  • Výběr Prekurzorů – Při nastavování nové hry si hráči budou moci vybrat, které prekurzorské civilizace se mohou ve hře objevit. Je možné zvolit jejich konkrétní kombinaci nebo je zcela vypnout. To přináší větší kontrolu nad tím, jak se bude hra odvíjet.
  • Databanka Stellaris – Do hry přibude nové encyklopedické rozhraní, které nabídne přehled všech důležitých herních pojmů. Tato funkce rozšiřuje systém „konceptů“ zavedený v aktualizaci 3.8 a umožní hráčům snadněji se orientovat ve složitých mechanikách hry. S podobným informačním systémem jste se mohli setkat například v sérii Total War.

Úpravy genetických modifikací a designu lodí

  • Přepracovaný systém genetických úprav – Nová verze přehledněji zobrazí dostupné rasy a umožní snadněji sledovat jejich vlastnosti. Hráči mohou nyní jednoduše označit preferovaný genetický model jako výchozí, čímž se populace automaticky přizpůsobí v průběhu času.
  • Vylepšený editor lodí – Lodní designér získá intuitivnější rozhraní a přehlednější možnosti výběru rolí lodí. Nová funkce „Custom“ umožní zkušeným hráčům vytvářet vlastní konstrukce od základu, což by mělo pomoct jak nováčkům, tak i veteránům.

 

Logistika a obchod

Mechanika obchodních cest bude v novém updatu zrušena, obchodní komodity budou automaticky sbírány jako každý jiný zdroj ve hře. Toto řešení by mělo hráčům nejenom zjednodušit gameplay ale také pomoct s výkonem hry, protože právě systém obchodních cest značně zatěžoval systém velkým počtem kalkulací na pozadí hry. Nový systém se bude snažit reprezentovat dva způsoby nákladů, se kterými se budete muset vypořádat – náklady planet, které nejsou schopné vytvořit všechny potřebné zdroje a náklady na flotilu, jejichž výše se bude odvíjet od toho, zdali jste ve vesmírném přístavu nebo jestli létáte na vlastním či cizím území. V rámci galaktické burzy byla energie nahrazena měnou „trade“, energie tak bude dostupná jako každý jiný zdroj se kterým lze obchodovat. Vývojáři na novém systému stále pracují a budou pracovat se zpětnou vazbou od testerů.

Přesné datum vydání tohoto rozsáhlého updatu není známo, vývojáři však zmínili první polovinu roku 2025, konkrétně někdy během května. Kompletní seznam změn teprve přijde, každý týden nám vývojáři dávají developerské updaty, v příštím by se měli zaměřit na rozhraní planet. Za dobu své existence si Stellaris prošel řadou velkých změn a my se můžeme jen těšit na to, co si pro nás vývojáři z Paradoxu ještě připraví. Budeme doufat, že adresované problémy s výkonem budou vyřešeny a že jednotlivé změny mechanik zásadně nenaruší samotnou podstatu hry.  Seznam dosud ohlášených změn můžete najít zde na fóru Paradoxu. Co si o změnách zatím myslíte vy?