Recenze: Assetto Corsa na Xbox One

Autor: DandyCZE Publikováno: 6.9.2016, 12:27

Publikováno: 6.9.2016, 12:27

DandyCZE

DandyCZE

Je autorem 239 článků

Na konzoli dorazila, tedy spíše dojela, další závodní hra. Po nedávno recenzované F1 2016 je tu i očekávaný titul Assetto Corsa. Jak se mu bude dařit pod naším drobnohledem se dozvíte na dalších řádcích.

Hned na začátku bude určitě dobré zmínit, že AC už vyšla na PC před více než rokem a vybudovala si výtečnou pověst. To samozřejmě neuniklo nám konzolovým fanouškům a tak jsme s velkým očekáváním vyhlíželi příchod AC na Xbox. To, že se několikrát den vydání posunul, mohlo někoho naštvat, ale zase je lepší si počkat nějaký ten měsíc navíc a dostat skvělou hru. Assetto Corsa je venku a bude se snažit o vaši přízeň v konkurenci her Project Cars, Forza Motorsport 6 a třeba i F1 2016.

menu

Jako vždy začnu s pohledem na základní menu, kde se zdá být všechno v naprostém pořádku – najdete zde kariéru, různé druhy dílčích závodů jako jsou sprinty, drift. Velká pozornost je věnována i speciálním eventům a nechybí samozřejmě ani multiplayer. První pohled tedy vyšel 100% a nic nechybí. My se jdeme ale ponořit do jednotlivých položek, tak pojďte s námi.

Kariéra
Trošku zmlsaný z F1 2016 se směle vrhám do kariéry u AC. Bohužel na omáčku kolem jízdy zapomeňte. Čeká vás odemykatelný strom závodů, který vás od nejslabších „prdítek“ dotáhne až k nejrychlejším závodním monopostům F1. AC si tedy razí klasický standard závodní hry (podobně jako FM6 či PC) a osobně s ním nemám problém, chceme přeci jenom závodit!

V kariéře na vás čeká zhruba 27 odemykatelných skupin a v každé skupině je cca 5-8 dílčích závodů. Budete závodit, zajíždět nejrychlejší kola a prostě se „učit“ jezdit. Splnění závodu je následně ohodnoceno a prostě splníte na zlato, stříbro nebo bronz. Pokud se vyloženě nedaří, tak se hold neodemkne další skupina závodů. Obtížnost pro sebe i oponenty si můžete samozřejmě libovolně měnit, ale už zde jsem narazil na slabší odladění, kdy na stejnou obtížnost jsou nějaké úkoly splnitelné s prstem v nose a například v základní skupině jsem nebyl jeden úkol schopný zajet ani na bronz dlouhé chvilky.

Pokud čekáte další řádky ke kariéře, tak vás zklamu, to je vše. Prostě jezdíte okruhy a odemykáte. Nějak jsem se snažil třeba najít i garáž, kam bych si kupoval své auto, ale marně. Na každý závod dostanete, co potřebujete. Taky máte ten pocit, že je to takové prázdné?

kariera

Příjemnou kapitolou je opravdu velké množství speciálních eventů. Ty vám vydrží na dlouho a jistě na nich budete sledovat váš skvělý vývoj.

Grafika a hudba
Když už jsme si něco zajeli, tak se můžeme podívat i na grafický kabátek, který je velmi svižný. Sice to není 60FPS, ale hra vypadá plynule a možná je to způsobeno i slabší grafikou celkově. Auta a jejich kokpit jsou zobrazena pro mě né příliš atraktivní grafikou, ale u závodních her, dokážu přimhouřit oko, přeci jenom sleduji primárně obrubníky a ty jsou hezký 🙂
Zvuk aut je uchu lahodící, sice nemůžu porovnat všechny zvuky aut, ale přeci jenom nějakou tu sportovní káru jsem už otestoval. Takže v tomto směru spokojenost.

Do čeho si posadíte váš zadek?
Než půjdeme dál, tak si povíme něco o základní nabídce hry po stránce obsahu, jako jsou tratě a auta. Ona totiž skvělá pověst z PC se dost opírá o obrovskou základnu tvůrců addonů, kteří do hry přinášejí nové a nové možnosti. Naše hra na Xbox vám nabídne zhruba 90 aut a 26 okruhů (zde pozor, je to součet všech modifikací, já osobně napočítal pouze 12 tratí). Vydavatel hry se pyšní, že některé tratě snímali laserovým skenem, takže jejich autenticita je maximální. Možná díky skenu už nebyl rozpočet na více známých tratí, tak se do hry dostalo hned několik tratí, co vidím poprvé a upřímně si nejsem jistý, jestli jsou to všechno reálné tratě. Na druhou stranu, komu to vadí? Pokud vzpomenu například FM5, kde byl počet tratí doslova žalostný na poměry série Forza, tak tohle je super.
Automobilky najdete v hojném zastoupení a kromě Porsche mě tam nic zásadně nechybí, ale pokud se podíváme na jednotlivá auta, tak ten výběr už je opravdu průměrný. Ve srovnání s FM6, je to spíše závodní školka. Na ukázku nejnovějších modelů automobilek rovnou zapomeňte.

Jízdní model, to je to, oč tu běží
Usedám do svého virtuálního kokpitu a doslova se těším, jaké to bude! Obtížnost volím spíše jako začátečník a jdu si užívat první kolo na okruhu. Bohužel tahle obtížnost mě nijak nezaujala. Auto spíše řídilo AI a já z jízdy moc neměl. Na druhou stranu je tady jasná informace, že AC si může opět zajezdit každý, jenom nevím, jestli tyhle hry jsou pro tyto skupiny hráčů to pravé. Pokud využíváte všechny možné asistenty a de facto mačkáte jenom plyn, raději se posaďte do hry Forza Horizon, NFS či The Crew, to jsou hry právě pro vás.

Jdeme na větší obtížnost. Jak můžete vidět na screenu, tak tohle je moje testovací nastavení, i když se přiznám, že při testech hodně používám ideální stopu s ohledem na fakt, že se s tratí seznamuji. Ještě se zastavím u té ideální stopy, v téhle hře je asi jedno z nejhorších zpracování téhle stopy ze zmíněných her. Hra naprosto ignoruje, v čem jedete a tak například brzdný prostor je matoucí. Lze ji opravdu jenom použít na orientaci na trati.

Soupeři na Hard jsou opravdu tuzí soupeři. Budete závodit kolo na kolo a doslova si užívat radost, když ho čistě předjedete. AI je na velmi dobré úrovni a je jenom na vás, si najít tu správnou obtížnost, která právě vám poskytne ten správný pocit z vítězství.
AI se nebojí předjíždět a někdy do vás i drcne. Rozhodně se nebojí na této obtížnosti vám to tam v zatáčce pěkně poslat na brzdy. Obecně bych řekl, že tady je potřeba trošku přemýšlet, jako závodník. Musíte počítat s tím, že AI se chce chovat závodně, jezdí ve stopách, nekličkuje, drží si ideální stopu a také ji brání. Pokud nesmyslně přejíždíte, tak se nesmíte divit, že to do vás ze strany nebo zezadu pošle, ani AI nedokáže ubrzdit vše. Nakonec bych ještě zmínil, že AI nepoužívá ten dojížděcí efekt, který opravdu nemám rád. Pokud jedu špatně, AI mě ujede a je po závodě a tak to má být. Není to tak, že AI najednou vypne a vy ji dojedete.
Celkově bych AI hodnotil, jako nejlepší z konkurence, která prostě k hardcore závodní hře patří.

obtiznost

Zpátky do auta a jdeme na trať.
Osobně rád volím u aut tovární nastavení, to znamená, že asistenti se zapínají podle daného modelu. Velmi mě potěšilo, že třeba v daném nastavení, co je na screenu , mě hra u starších aut nutila řadit na klasické řadící páce a pádla nefungovala. Samozřejmě jde to vypnout, ale pro mě neskutečný zážitek z jízdy.
Vše můžete umocnit ještě v garáži, kde si pohrajete se setupy aut. Vím, že tohle šroubkování není pro každého, ale k pořádné hře to patří. Jenom je škoda, že tu není možnost například stahovat nastavení od ostatních hráčů.

A nyní přichází asi největší sláva, rozhazuji kolem sebe barevné konfety, právě jsme dorazili na to nejlepší místo ve hře a to je chování auta. Musím uznat, že podobný zážitek z jízdy jsem ani nečekal, je to prostě paráda. To, jak se chová auto na obrubníku, jak vám zabírá volant, jak cítíte nerovnosti na vozovce, jak musíte přesně řadit, jak vás trápí každá vaše chybka. Asi by ten řádek pocitů mohl být skoro nekonečný. Je tu hra, která mě nadchnula po jízdní stránce skoro na 100% (bavíme se o hrách na Xbox). Jenom škoda, že do hry se nepodařilo přidat třeba počasí, hrozně rád bych viděl, jak skvěle bude zpracovaná voda atd.

V euforii mířím do dalších voleb, abych se podíval, jak kamarádi jezdí a abych si to s nimi rozdal online nebo porovnal časy. Pozor, zde začíná ovšem velké střízlivění a do konce článku už moc pozitiv nenajdete, takže pokud o hře uvažujete a chcete skončit u úžasného jízdního modelu, tak dál nečtěte.

Začnu hned tím onlinem. Hra se chce tvářit, jako hardcore simulátor de facto i esport hra, ale nějak zapomněla, že k tomu je potřeba hru přizpůsobit. Asi jistě všichni víte, jaké to je jezdit na otevřených serverech a představte si, že v AC NENÍ jiná možnost! Prostě zde nezaložíte svůj závod! Můžete se účastnit pouze předem navolených her. Zapomeňte tedy na nějaké „spravedlivé“ ježdění, kdy můžete nastavit obtížnost, pozvat pouze své kamarády, pořádat turnaje a akce. Pro mě naprosto povinnost mít tohle v hardcore závodní hře. Po tomto zjištění pro mě de facto multiplayer přestal existovat.

events

Smrtící jízda pokračuje…
Pokud není multiplayer, tak aspoň zkusíme hotlapy a jiné aktivity, kde se můžu s kamarády porovnat, je to přeci závodní hra! Jenže ani zde nenajdete nějaký leaderboard, prostě NIC! Postupně začínám nabývat dojmu, proč vlastně tuhle hru hrát?

7

Osobně nechápu, na koho je hra směřovaná. Jak může někdo vydat závodní hru o tak skvělém jízdním modelu, která vlastně nenabízí nic, než jezdit sám na pár tratích a překonávat sám sebe. Jestli tohle autoři chtěli, to nevím, ale za mě je tohle kvalitní beta nebo technologické demo, ale rozhodně né špičková AAA závodní hra. Osobně jsem hrozně zklamán. Autoři sice v novinkách informují, jak na tom pracují atd.., ale takový polotovar prostě nesmí vyjít! V konkurenci Project Cars a Forza Motorsport, tahle hra nemá šanci, dokud jí neopraví a nedoplní. Jenom nevím, jestli jsou na tento model vylepšování hry hráči na konzolích zvyklí. Osobně si myslím, že ne a o lepším přijetí mohou autoři doufat až s Assetto Corsa 2. Celkové hodnocení je tedy velmi rozporuplné. Hra má úžasný jízdní model, ale to je vše. Pokud vezmu v potaz, že minule jsme F1 2016 dali jenom 7/10, tak AC je zralá na 6/10. Přihlédneme nakonec k tomu, že jízdně je to top hra a vytasím finálních 7/10.
zatím nejlepší jízdní model v závodních hráchpodprůměrná nabídka obsahu

»

»