RECENZE: A Memoir Blue

Publikováno: 13.7.2022, 7:18

Sociální sítě

O autorovi

Michael Chrobok

Je autorem 4 článků

Hry nemusí být jen o kosení celého zástupu nepřátel, snahy o dosažení co nejlepšího času na závodním okruhu nebo stvoření nepřemožitelného reka, který spasí celý jeden virtuální svět. Především indie vývojáři se nebojí s relativně mladým médiem experimentovat a přinášet neobvyklé zážitky, jež vás i po závěrečných titulcích nenechají v dobrém slova smyslu vydechnout.

Tuto ambici má také A Memoir Blue od vývojářů z Cloisters Interactive, kteří se s vydáním obrátili na známé vydavatelství Annapurna Interactive. Sami autoři definují svou hru jako “interaktivní báseň” a nutno podotknout, že příliš daleko od pravdy nejsou. Díky dostupnosti v rámci Game Passu a relativně krátké herní době si ji může vychutnat celé spektrum hráčů. Je k tomu ale důvod?

Označit děj hry slovem příběh by bylo přeci jen trochu moc. Vyprávění se odehrává pomocí analogií a ikonického zobrazování, při kterém budete muset trochu zapojit mozek nejen, abyste pochopili, co se před vámi odehrává, ale hlavně abyste se do hlavní postavy Miriam vcítili. Právě práce s emocemi je hlavním stavebním kamenem A Memoir Blue. Hra totiž pojednává o životním příběhu úspěšné plavkyně, která se skrze mnohdy až surreální scény musí vyrovnat se svou minulostí a především komplikovaným vztahem ke své matce.

Jak to celé dopadne, vám neprozradím, avšak některé scény ze života Miriam jistě osloví i vás, obzvláště pokud jste v dětství prokázali nadání na sport či jiné odvětví lidské činnosti. Sugestivní zobrazení střípků života hlavní postavy umí zasáhnout hráče na těch správných místech a donutit ho přemýšlet o svých postojích a životních rozhodnutích, především ve vztahu k vlastní rodině.

Přesto nečekejte emoční horskou dráhu. A Memoir Blue umí perfektně načrtnout některá zajímavá témata, ovšem chybí jim jasná pointa, která je přítomna až v samotném závěru a je poměrně slabá. Prožít si kus života v kůži jiné (byť virtuální) osoby je zajímavý zážitek, pokud se ale s Miriam a jejím příběhem neztotožníte, pravděpodobně vás hra zklame.

To se může stát i v případě herních mechanik, které sestávají z jednoduchých úkolů, jako je rozsvícení billboardu kliknutím, cestování na ostrov malou lodičkou či zaplacení za jízdenky a jejich následné označení. Hru ve smyslu, jak ji chápe většina hráčů, opravdu nečekejte – jedná se především o interaktivní a mnohdy až meditativní zážitek.

Co mě potěšilo, je hudební a zvukové zpracování, jež nabízí skvělý podkres k tomu, co se právě odehrává na obrazovce. Pokud máte možnost, sáhněte po sluchátkách, aby byl prožitek ještě více umocněný. Grafická stránka je na druhou stranu poměrně zklamání, byť očekávat od malého nezávislého studia hyperrealistické zpracování by nebylo na místě. Každopádně i stylizovanou grafiku lze vytvořit s nízkými náklady, chce to jen trochu snahy. Ta se nicméně ubírala v případě A Memoir Blue trochu jiným směrem, avšak na kombinaci 2D a 3D zpracování si lze zvyknout.

Jak hodnotit A Memoir Blue? To je poměrně složitá otázka. Velmi totiž záleží na tom, zda vás tematika hry osloví a zahraje na tu správnou strunu. Z hlediska grafiky či hratelnosti totiž žádný zázrak nečekejte a ani znovuhratelnost na tom není zrovna nejlépe – ostatně je to spíše taková jednohubka pro dlouhou chvíli. Pokud jde o mě, A Memoir Blue mi poskytl zážitek, u kterého nelituji stráveného času. Titul může být zajímavý také pro lovce achievementů, neboť za relativně krátkou dobu lze hru vyzobat na 100 procent bez větších obtíží. Jestli máte rádi hry brnkající na strunu emocí, rozhodně si ji nenechte uniknout, obzvláště když je dostupná v rámci předplatného Game Pass. Objektivně vzato se ale jedná o průměrný počin, který nejspíše zapadne v záplavě povedenějších her.

5
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivost

Verdikt

A Memoir Blue je rychlá jízda plná emocí. Pokud se zvládnete naladit na tu správnou vlnu, bude vám odměnou zážitek, nad kterým si rádi popřemýšlíte i chvíli po dohrání. Potenciál oslovit širokou masu hráčů i jinak než skrze vyprávění o komplikovaném vztahu matky a dcery, bohužel ale hra nemá.
15. 04. 2024 • HusekD0

RECENZE: Dragon’s Dogma II

Ani se mi tomu nechce při psaní recenze věřit. První díl Dragon’s Dogma dorazil do našich obchodů před dlouhými dvanácti lety. Tehdy si okamžitě dokázal získat srdce spousty hráčů a ke dnešnímu dni se prodalo téměř osm miliónů kopií. Jednalo se o velmi specifické RPG, za kterým stálo asijské studio Capcom. Svým zpracováním a jedinečným přístupem si získal i západní publikum, čímž se odlišoval od své konkurence. Rok od svého...

»
13. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Outcast: A New Beginning

„Bože, ty devadesátky.“ Neříkají si jen milovníci starých časů, ale také herní tvůrci, kteří se stále častěji vrací do dob, kdy byly hry ambicióznější, hrdinové hrdinštější a komunita uzavřenější. Je pravdou, že oblast primitivní akční zábavy vykazovala tehdy kulminaci. Náš svět zachraňoval kde kdo, a tak se často cestovalo daleko za oběžnou dráhu, kde čekala vyspělejší mimozemská civilizace na Jardu od bagru, aby ji zachránil s důvtipem barbara a odhodláním tažné...

»
02. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Valiant Hearts: Coming Home

Nechce se tomu věřit, ale už je to deset let, co jsme se vydali do první světové války, abychom z pohledu čtyř různých osob poznali příběhy, o nichž se v historických zápiskách nemluví. Adventura, sázející na silný příběh a hratelnost větvenou různými styly dle hrdiny, zaznamenala úspěch a přebal vojáka se záchranářským psem se objevil na všech dostupných platformách tehdejší generace. A vlastně bylo otázkou času, kdy se k titulu někdo vrátí. A...

»
25. 03. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: The Outlast Trials

Když si uděláte jména na dusných hororech pro jednoho, kde si hráče vodíte jak psa po výstavním molu, třebaže on sám má mizivý pocit volného pohybu, je vykročení do multiplayeru poněkud ošidné. Zejména do žánru, kde si Dead by Daylight udělala těžké opevnění, které pravidelně zpevňuje rozšířeními se slavnými hororovými maniaky. A že napodobit podobný úspěch, třebaže máte v řiti zaražená lejstra od známé licence, není zrovna lehké, připomínají Resident Evil:...

»
25. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Tram Simulator: Urban Transit

Se simulátory se nám roztrhl pytel a přistála nám tu k zhodnocení další z nich, tentokrát jsme se podívali do víru velkoměsta na železnici. Vývojářské studio Stillalive Studios je známé především simulátorem Bus Simulator, se tentokrát vydalo na podobnou cestu. Prostě jsme jen autobus vystřídali za tramvaj. Očekávání tedy byla vcelku vysoká, studio už má s produkcí v tomto žánru poměrně značné zkušenosti a tak jsem se s chutí do testování...

»
24. 03. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: New Star GP

Ač se to nemusí zdát, i svět mobilních her ukrývá celou řadu kvalitních titulů, jejichž prostřednictvím se můžeme bavit déle, jak jedno záchodové sezení. Vybírat můžeme z celé řady herních žánrů, a to včetně sportovních simulátorů. Třeba takový New Star Soccer dokonce dostal několik ocenění a jeho vývojáři z New Star Games po získání zkušeností vyrazili sbírat finanční prostředky také na velké konzole. Nepřináší nám však nějaký free to play titul, ale...

»
15. 03. 2024 • DandyCZE0

Recenze: Classified: France ’44

Právě jsem byl vysazen do Francie a mám pomoci domácímu odboji. Úkolů budu mít hned několik, škodit němcům, zajištovat zásoby, shánět nové členy odboje, a hlavně připravit vše na den vylodění. Tak nějak začíná tato tahová strategie od studia Absolutely Games.

»
14. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Food Truck Simulator

Máme u nás v redakci takové oblíbené rčení. A to, že simulátorů není nikdy dost! Food Truck Simulator jsme tedy s chutí otestovali. Nakonec, vývojáři z Drago Entertainment mají velmi široké portfolio simulátorů které už objevily svět, mimo jiné třeba Gas Station Simulator, který se vskutku povedl. Povedlo se tento úspěch zopakovat i v simulaci fast foodu na kolech?

»