
RECENZE: Diablo IV
Moje první vzpomínky na Blizzard sahají do devadesátých let, kdy bylo hráčům představené první Diablo. To přišlo do obchodů roku 1997 a dalo vzniknout novému hernímu žánru. Od této doby se izometrickému, akčnímu RPG neřekne jinak, než Diablovka. Z dnešního pohledu nezestárnul první díl moc dobře, ale jasně definoval herní prvky, které si do budoucna propůjčila desítka dalších titulů. Největší slávu si značka zažila s příchodem druhého dílu. Díky velkému úspěchu jsme se dočkali i plnohodnotného datadisku Lord of Destruction a mohli jsme trávit stovky hodin v temném světě Sanctuary.
Třetí pokračování dorazilo až po dlouhých dvanácti letech a u skalních fanoušků nebylo přijato zrovna pozitivně. Vývojáři se rozhodli pro barevnější paletu barev, což znatelně ubralo na celkové atmosféře. Spuštění také zažilo velké problémy se servery a proběhla zde velká kontroverze okolo herní aukce. Pomyslné vykoupení za všechny chyby přišlo až s dodatkem Reaper of Souls. Čas plynul neúprosně dál a hráči se začali zajímat, kdy se dočkáme dalšího plnohodnotného pokračovaní. Nyní se přesuneme do současnosti, konkrétně do 6. června 2023, kdy do našich obchodů dorazilo Diablo IV. Očekávání bylo po takové době obrovské a my se konečně můžeme podívat na to, zdali vývojáři dokázali fanouškům přinést hru, na kterou tak dlouho čekali.
Ve čtvrtém pokračování se přesouváme o desítky let dopředu, od posledních událostí z Reaper of Souls. Svět Sanctuary je zahalený v temnotě a zbytky obyvatel se snaží vzpamatovat z těžkých časů. Válka mezi nebem a peklem bohužel ani zdaleka neskončila. Na svět přichází vzkříšená vládkyně pekla a stvořitelka celého Sanctuary, Lilith. Bude jen na vás, abyste se postavili temné straně na odpor a uvedli veškeré dění zpět do rovnováhy. A to i přesto, že by se vám to v průběhu děje nemuselo líbit. Ačkoliv je Lilith hlavní záporák a dělá na světě hrůzné věci, tak si k ní velmi rychle vytvoříte blízký vztah a možná se na chvilku přistihnete, že by jste se chtěli přidat na její stranu. Celkové vyústění příběhu, nebo jeho průběh vám samozřejmě neprozradím. Čekají na vás velmi zajímavé a nečekané situace, které vygradují ve velkém finále. Příběh je vyprávěn skrze pár cutscén, ale ve většině případů se jedná spíše o ingame videa, nebo pouhé rozhovory. Hlavní dějová linka vám zabere na dohrání okolo 25 hodin. Zde ale obsah Diabla IV ani zdaleka nekončí.
Kromě hlavního příběhu se v otevřeném světě nachází nespočet vedlejších příběhů, dungeonů, eventů a kobek. Nikdy si nebudete připadat, že jste v Sanctuary dokončili svojí pouť. Neustále se ve světě dějí nové události a v případě, že budete chtít svojí postavu dovést až na maximální level, tak se připravte na přibližně 120 – 150 hodin zábavy. Nebo bych snad měl říct nekonečného grindu? Pokud půjdete po hlavní dějové lince a občas se pozastavíte na vedlejších aktivitách, dokončíte příběh okolo 50. úrovně. To je chvíle, kdy svojí postavu můžete převést na vyšší herní obtížnost a pokračovat s novými funkcemi a těžšími nepřáteli. Bohužel se ale jedná o místo, kde bude pořád těžší a těžší získávání nových úrovní. Tento problém se jen prohloubí u poslední obtížnosti Torment, zpřístupněné od 70. úrovně. Podobně zdlouhavý systém levelování jsme měli i v Diablu II a nejsem si jistý, jestli se jedná o dobré rozhodnutí. Spousta víkendových hráčů si projde hlavní příběh společně s vedlejšími úkoly a pravděpodobně nebudou mít chuť dovést svůj charakter na samotný vrchol. A to i přes to, že se jim otevřou veškeré aktivity, budou mít dokončený build a získají nejlepší možné vybavení. Chápu, že je obtížné vybalancovat tento systém, aby se zalíbil všem hráčům, ale nyní cílí spíše na věrné fanoušky, kteří ve hře stráví s příchodem sezón tisíce hodin.
V současné době máte na výběr z pěti povolání. Patří mezi ně Necromancer, Druid, Barbarian, Sorceress a Rogue. Jednotlivé postavy mají odlišný přístup hratelnosti a záleží jen na vašich preferencích, koho si vyberete na první cestu. Každý charakter má vlastní strom schopností, díky kterému můžete postavu definovat tak, aby co nejvíce vyhovovala vašemu hernímu stylu. Necromancer bývá označován za velmi pasivní charakter, vyvolávající spoustu nemrtvých přisluhovačů pro svojí ochranu i útok. Není ale problém tento stereotyp upustit a vytvořit si Necromancera závislého jen na své osobní magii. Dobrou zprávou je, že vás hra téměř vůbec nepenalizuje za špatně investované zkušenostní body. Všechny vaše rozhodnutí smíte resetovat za drobný obnos peněz. Dostáváte tak neomezené možnosti v hledání své nejvhodnější kombinace. Je ale velká škoda, že zde vývojáři nenavrhli košatější strom dovedností, který by dostatečně uspokojil i věrné fanoušky. Diablo se v tomto ohledu snaží zavděčit co možná největšímu okruhu hráčů. Kromě aktivních a pasivních schopností si vylepšíte svojí postavu za pomoci nového vybavení a po dosažení padesáté úrovně i díky rozsáhlému paragon systému, zvyšující vaše statistiky. Zajímavou novinkou je i poměrně detailní úprava hlavního hrdiny. Tělesné proporce zůstanou sice vždy stejné, ale jinak si vyberte svojí barvu kůže, porost na hlavě, pozměníte obličej, nebo zvolíte jedno z rozsáhlých tetování.
Diablo IV je už od svého počátku vytvořené jako Online RPG. Ve finále se ale nejedná o takovou katastrofa, jak se mohlo zdát z prvních testovacích verzí. Na ostatní hráče narazíte převážně v hlavních městech, nebo u zajímavých world eventů. Dungeony a podobné instancované lokace jsou stále jen na vás, nebo na vaší skupině, kterou mohou tvořit až čtyři hráči. Hra obsahuje lokální kooperaci, díky čemu se můžete pustit do temného světa Sanctuary se svým partnerem. To ale není vše. Nově hra nabízí i kompletní cross-play multiplayer a není problém hrát s kamarády napříč všemi platformami.
Ve světě se pravidelně objevují PVP lokace, kde poměříte své síly proti ostatním hráčům. Nejedná se ale o největší zábavu. Pokud ovšem patříte mezi sběratele achievmentů, tak zde nějaký ten čas strávíte. Svět je posetý velkým množství online eventů, jako je například poražení velkého World Bosse. Bohužel se ale jedná o aktivitu, která je vázaná na přesně daný čas. Pokud v danou dobu nebudete hrát, o účast jednoduše přijdete. Tento systém se mi nelíbí a uvítal bych možnost vyvolat World Bosse osobně, nebo s partou kamarádů.
Celkovému technické zpracování není téměř co vytknout. Vývojáři se vrátili k temné a ponuré atmosféře, kterou máme na sérii Diablo rádi. Každá z pěti lokací je tvořena odlišným biomem a jsou promyšlené do posledního detailu. Prozkoumávání světa je díky tomu mnohem větší zábava. Na svých cestách narazíte na rozpadlé ruiny, roztrhaná těla, okultní oltáře, opuštěné tábory a to všechno vám naznačí, co se na daném místě odehrálo. Po grafické stránce se jedná o nejlépe vypadající hack-and-slash RPG. To vše je zabaleno do nádherného soundtracku a pomyslnou třešničku tomu všemu dodává naprosto dokonalý dabing. V současné době hru trápí velký grind, opakující se schéma dungeonů a občasná nevyváženost nepřátel. Můžete mít sebevětší level i legendární gear, ale i tak se občas stane, že vás běžný nepřítel dokáže zabít na jednu, či dvě rány. Je to ale věc, kterou zajisté brzy vylepší v nadcházejících aktualizacích.
Na závěr jen přidám, že se v Diablu IV nachází online obchod s kosmetickými předměty. Tento systém by se u her za prémiovou cenu neměl objevovat a Blizzard za to má velké mínus. Nehledě na to, že jsou ceny daných předmětů přemrštěné a dokonce nemusí zakoupené předměty fungovat na konkrétních charakterech. Doufejme, že se v obchodě do budoucna neobjeví i předměty urychlující progress, nebo zvyšující vaše statistiky.
Diablo IV je povedené pokračování, na které se vyplatilo těch dlouhých jedenáct let čekat. Bohužel se ale nejedná o bezchybnou hru a s každou další odehranou hodinou mě v tomto postoji jen utvrzovala. Pokud víte, že ve hře nebudete chtít trávit stovky hodin, tak bych vám doporučoval vyčkat na první slevu a užít si příběhové vyprávění až s odstupem. Patříte-li ale mezi fanoušky Diabla, nebo akčních RPG, tak pravděpodobně nemáte nač čekat. Brány pekla jsou otevřeny a je jen na vás, abyste ve světě Sanctuary opět nastolili rovnováhu a mír.
Tímto jste všichni vítáni do naší komunitní guildy, kterou najdete pod názvem Xboxweb.
Diablo IV vyšlo 6.6.2023 pro Xbox Series X/S a Xbox One za cenu 2099 – 2699kč.
„]
Verdikt
Diablo IV dokázalo navázat na své předchůdce a jedná se vynikající, temné RPG. Není sice bez chyby, ale s trochou času se z něho může stát vyleštěný diamant, který budeme s radostí hrát až do vydání dalšího pokračování.příběh | mikrotransakce |
soundtrack | bugy |
hratelnost | nevyváženost protivníků |
množství obsahu | repetitivnost dungeonů |
temná atmosféra | velký grind |

RECENZE: Mortal Kombat 1
Značka Mortal Kombat je tu s námi už přes třicet let a za tuto dobu jsme se dočkali celkem 26 titulů, které vycházely na všechny důležité systémy. Samotný počátek najdeme u klasických arkádových automatů, kam Mortal Kombat dorazil v roce 1992. Rok poté došlo k převedení na domácí konzole a díky tomu se rozjela nesmrtelná série sahající až do dnešní doby. Mortal Kombat nebyl první velkou bojovkou a vývojáři z...

Recenze: Ad Infinitum
Až po návštěvě specializovaného odborníka zjistíte, že noční můry, ve kterých vás pronásleduje obří propiska a deformovaná písmena se snaží ukončit vaše bytí, je pouze výsledkem špatného vstupu na základní školu. Usazení vedle Tondy Vomáčky přineslo nekontrolovatelnou ztrátu učebních pomůcek, a to zejména písmenek, která končila všude možně, jen ne v pevných deskách z domova. Takže nikoliv, nejste blázni, jen jste toho parchanta měli majznout přezůvkou po tlamě a teď by se...

RECENZE: The Crew Motorfest
Arkádové závodění má minimálně na platformě Xbox jasného krále, kterým je Forza Horizon. Její zatím poslední 5 díl už sice nebyl tak převratný, jako třeba ten druhý nebo třetí, ale i tak jsou to stále skvělé závody. Konkurence však nespí a nabízí hned dvě další série – Test Drive a The Crew. Zajímavé na tom je, že například Test Drive Unlimited 2 dělalo studio Eden Games, jehož tři původní zakladatelé...

RECENZE: Starfield
Letošní rok už přinesl hráčům spoustu zajímavých titulů, ale největší očekávání patřilo bezesporu novému RPG od společnosti Bethesda Game Studios, pod názvem Starfield. Od prvního představení na veletrhu E3 uběhlo dlouhých pět let a my se konečně můžeme ponořit do prozkoumávání tajuplného vesmíru. Bethesda patří v tomto žánru mezi má nejoblíbenější herní studia a doposud jsem nevynechal jediný jejich titul. Proto není velkým překvapením, že jsem Starfield bedlivě sledoval a...

Recenze: Trine 5: A Clockwork Conspiracy
Když se potkají kouzelník, rytíř a zlodějka, je zaděláno na pořádný mejdan. Magie teče proudem, odvaha poklonkuje nasbíraným úspěchům a jedna kapsa si nemůže být jista, zda zůstane na konci večera plná. Vlastně by z toho byl počátek fajn RPG záležitosti, kde může jeden z úkolů skončit mezidruhovým dobrodružstvím plným citů. Jenže tohle je Trine, což znamená, že hranice mezi dobrem a zlem nemá příliš pevné základy a že setkání hrdinů rozhodně...

RECENZE: Moving Out 2
Kooperativní hry jsou super. Sednete si na gauč vedle sebe, otevřete si pivo, víno, limonádu, zkrátka co máte rádi a pustíte se do hraní. Výběr je v dnešní době opravdu velký, takže není problém spolupracovat nebo si vzájemně škodit. Co se herní náplně týče, můžeme hrát různé adventury – tímto zdravím skvělou vztahovou terapii It Takes Two – nebo postřehovky typu Ovecrcooked.

RECENZE: Stray Gods: The Roleplaying Musical
Hned na úvod se musím k něčemu přiznat: nesnáším muzikály. Ať už jde o divadelní klasiky či moderní pohádky od Disneyho, jakmile se začne zpívat, beru nohy na ramena. Přesto jsem měl během oznámení hry Stray Gods zvláštní pocit, který mě ke hře z nějakého důvodu táhnul, a já měl chuť si ji vyzkoušet. A musím říct, že mě prvotina od Summerfall Studios naprosto okouzlila a změnila můj pohled na...

RECENZE: Under The Waves
Více jak 71% zemského povrchu pokrývá voda a většinu z toho tvoří moře nebo oceány. Zajímavé na tom je, že jich máme prozkoumáno jenom opravdu málo. Celá řada z nich je totiž tak hluboká, že máme problém se tam kvůli tlaku a dalším vlivům pořádně dostat. Díky tomu si můžeme jenom představovat, co všechno se ukrývá pod hladinou, a to je skvělý materiál na nejrůznější tvorbu, hry nevyjímaje.