RECENZE: Divinity: Original Sin – Enhanced Edition

Autor: lindros88cze Publikováno: 30.10.2015, 18:00

Publikováno: 30.10.2015, 18:00

Přiřazené štítky

Sociální sítě

O autorovi

lindros88cze

lindros88cze

Je autorem 150 článků

Některé tituly, které dosáhnou velkého úspěchu na PC, je občas obtížné přenést na konzole, zvláště v případě žánru klasických RPG, kam se řadí i dnes recenzované Divinity: Original Sin – Enhanced Edition. Problém je samozřejmě v ovládání. Nicméně Diablo III to zvládlo slušně a stejně tak i nedávný Wasteland 2: Director’s Cut. A s potěšením dodáváme, že i Divinity: Original Sin od Larian Studios, které se řadí mezi klasická komplikovanější RPG, zvládlo port na Xbox One na jedničku.

Divinity: Original Sin vás vrátí do doby klasických poctivých izometrických RPG, kterých už se na konzolích moc nevidí a většinou zde dominuje žánr akčních RPG. Tady se ale vracíme k základům Dungeons & Dragons, z něhož tento žánr vznikl a pokud pamatujte kultovní záležitost jako Baldur’s Gate, je pro vás tahle hra to pravé ořechové. Pánové z Larian Studios odvedli skvělou práci při modernizaci tohoto žánru, ale současně uchovali jádro svých předchůdců, takže se připravte na náročnou výpravu, jejíž hrací doba se může hravě vyšplhat až ke sto hodinám.

DOSEE_X1_14

Podobně jako v ostatních hrách tohoto žánru, i zde mají různé okolnosti dopad na vývoj příběhu. Každopádně se ocitáte v roli dvou hrdinů. Jedním z nich je odsouzený válečník, který je osvobozen a záhadná hrdinka, jež je přivedena k životu. Abyste se v tom neztratili. Když hrajete sami, ovládáte obě postavy a pokud fandíte kooperaci, bude vždy jeden hráč ovládat jednu z postav. Nicméně tito dva hrdinové jsou vyslání vyšetřit vraždu, ale narazí na několik daleko větších tajemství. Jedno vede ke druhému a najednou je vaším úkolem zachránit tento úžasný fantasy svět jménem Rivellon. Pochopitelně je to hrozné klišé, ale příběh a dialogy jsou tak dobré napsané, že se nad tím ani nepozastavíte.

Cyseal je prvním místem kam v Divinity: Original Sin zavítáte. Jedná se o přístavní město, kde máte vyřešit záhadnou vraždu a mezitím samozřejmě můžete pomoci okolním postavám, protože ani v tomto RPG neschází halda vedlejších questů. Téměř každá postava neboli NPC potřebuje s něčím pomoci a váš seznam úkolů bude velmi rychle zaplněn desítkami questů. Zpočátku vám taková nálož úkolů přijde ohromující, ovšem hra se s tím naprosto skvěle vypořádá. Každý quest je neustále doplňován o nové informace, takže víte kam jít a současně si tak můžete osvěžit paměť. Nikdy tak nebudete zmateně tápat a právě v tomto by se jiné hry tohoto žánru mohli učit.

DOSEE_X1_10

Zatímco mezi budovami města Cyseal panuje klid a budete se cítit bezpečně, skutečné nebezpečí číhá tam venku. Ani zde jako v každém řádném fantasy RPG neschází kostlivci, skřeti a nespočet dalších nepřátel. Souboje jsou zde tahové, takže není třeba kam spěchat, což určitě oceníte, protože může chvilku trvat, než si zvyknete na ovládání. Každá postava má standardní útoky a speciální dovednosti, které může použít v boji. Každý manévr včetně přemístění stojí body akce, takže jste omezeni v tom, co můžete během jednoho tahu udělat. Nepoužité akční body se poté přenáší do dalšího tahu, takže můžete například jeden tah vynechat a poté mít dvojnásobek bodů pro ten další. Taktizování se tedy meze nekladou.

Poměrně brzy se vaše parta rozroste na celkem čtyři postavy, kdy dvě dodatečné si můžete najmout hned v prvním městě. Všechny tyto postavy můžete spravovat od rozdělování zkušeností mezi dovednosti po jejich batohy (inventáře). Budete tedy poměrně často přepínat mezi postavami, což je naštěstí jednoduché a stačí podržet levou spoušť a páčkou vybrat postavu. Ačkoliv je veškeré rozhraní šikovně navrženo pro konzole, budete v nabídkách trávit trochu více času, než byste si přáli. Zvláště systém inventáře je komplikování, protože každý hráč má ten svůj, a proto již zmíněné přepínání. Možnost vidět předměty všech vašich postav najednou by se určitě hodila. Buďme alespoň rádi za to, že si tvůrci z Larian Studios dali záležet při vysvětlování všech mechanismů hry, s kterými se můžete seznámit v dobrovolném tréninkovém dungeonu.

Rozhraní tedy není úplně dokonalé, ale stejně odvedli vývojáři skvělou práci, aby Divinity: Original Sin bylo hratelné na konzolích, ovšem nyní se zaměříme co je vlastně nového v této vylepšené edici pro Xbox One, která se skrývá pod delším názvem Divinity: Original Sin – Enhanced Edition.

Největší novinkou je možnost projít si toto jedinečné dobrodružství s kamarádem, jelikož hra na konzolích nabízí jak lokální, tak online režim kooperace. Vy nebo váš kamarád se do hry může přidat kdykoliv a úplně nejlepší je, že na sebe nejste vázáni. Nechcete-li putovat spolu, obrazovka se plynule rozdělí a každý půjdete svou cestou. V dialozích navíc může mít váš spoluhráč jiný názor a nemusí s vámi souhlasit, takže druhý hráč bude postupovat jinak, než vy. Taktéž nezávisle na sobě můžete plnit různé úkoly.

Hráči, kteří se již s tímto titulem setkali na počítačích, se budou cítit jako doma, ovšem vylepšená edice nabízí přepsaný příběh s novým koncem. Nejspíše někteří hráči nebyli se závěrem původní verze úplně spokojeni. Taktéž bylo přepracováno několik oblastí a všechny postavy jsou plně namluveny, což musíme ocenit, protože dialogů je opravdu spousta. Vylepšení se hra samozřejmě dočkala i po audiovizuální stránce a svět vypadá opravdu krásně. Asi největší nevýhodou tohoto titulu je jeho obtížnost a doporučujeme velmi často ukládat. Pokud totiž zavítáte do nebezpečné části mapy, už se nemusíte vrátit, takže hrajte opatrně a často ukládejte, abyste se během tohoto úžasného RPG nefrustrovali více, než je třeba.

9
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivostMultiplayer

Verdikt

Divinity: Original Sin – Enhanced Edition je fantastickou záležitostí a natolik poctivé RPG na Xbox One jen tak nezavítá. Pokud jste hráli původní PC verzi, určitě doporučujeme i tuto konzolovou, jelikož nabízí spoustu vylepšení a novinek, a navíc se skvěle hraje. Takže s chutí do toho a doufejte, že druhý díl, který nedávno uspěl na Kickstarteru, zamíří i na konzole.
23. 11. 2022 • p.a.c.o0

RECENZE: Goat Simulator 3

Poslání her je jasnější než výbuch atomovky. Mají přinášet výborné technické zpracování, vážné příběhy, kdy místy jedno nebo obě oči nezůstanou suché a propracovanou hratelnost, která je výzvou nejen pro naše ruce, ale také hlavu. Anebo taky ne. Pokud vývojáři popustí uzdu fantazii, vymyslí něco bláznivého, bizardního či ujetého, a ještě pro jistotu k tomu přilepí přídavek simulátor.

»
22. 11. 2022 • Michael Chrobok0

RECENZE: Gungrave G.O.R.E

Jakmile se objevila příležitost k recenzi hry Gungrave G.O.R.E, nemohl jsem si ji nechat ujít. Ostatně první hra tohoto jména mi před lety dala přezdívku, přičemž od té doby se dočkala pouze jednoho pokračování, taktéž na PS2 (VR verzi, která dopadla velmi špatně jak u hráčů, tak u kritiků, raději ani zmiňovat nebudu). Co vedlo autory nyní, v roce 2022, probudit hlavního hrdinu Gravea z mrtvých a má jeho cesta...

»
21. 11. 2022 • Michael Chrobok0

RECENZE: Evil West

Když jsem poprvé slyšel o další hře z produkce Focus Entertainment, příliš nadšení to ve mně nevyvolalo. Francouzský distributor je znám celou řadou titulů, které velmi snadno zapadnou do šedého průměru a poté po nich neštěkne ani pes. Poté jsem si ale vzpomněl na skvělou dvojici her A Plague Tale, což ve mně opět vzbudilo naději. Odsoudit hru na základě předsudků by ostatně byla veliká chyba a v případě Evil...

»
21. 11. 2022 • Lukáš Urban0

Recenze: Soulstice

Různorodost. To je ten pravý výraz, který nám pomůže pojmenovat to, co na hrách máme tak strašně rádi. Vezměte si například téma sourozenců stojících proti nebezpečí. Může z toho vzniknout báječná adventura pro dva, kde bratři putují společně lesem a řeší logické překážky. Dále lze vytvořit středověký příběh opřený o éru morové epidemie, kde se ke slovu dostává dávné prokletí. A v neposlední řadě je možné vystavět fantaskní příběh o zániku světa,...

»
18. 11. 2022 • p.a.c.o0

RECENZE: WRC Generations

Hry s oficiální licencí nám nabízejí přesně to, co od nich čekáme. Známé značky, sponzory, stáje, tratě, jezdce nebo hráče a stadiony. Na druhou stranu není snadné takovou hru připravovat v pokud možno nějakém intervalu ideálním jak pro vývojáře, tak pro hráče. A další věcí je fakt, že každá licence jednou končí, a i když se vývojářům při nakládání s ní daří, může dojít k ukončení spolupráce. Letos tímto způsobem rozloučíme hned se dvěma...

»
15. 11. 2022 • Lukáš Urban0

Recenze: The Chant

Ve školním skládání herbářů nejspíš našli zalíbení jen dva typy lidí. Budoucí pěstitelé omamných látek a fanatičtí zahradníci, kterým při popěvku „rozvíjej se poupátko“ vstávalo víc než jen úsměv na rtech. Jenže nikdo nemohl tušit, že se jednou najde ostrov plný dnešních hipíků, jejichž denním plánem je opěvování přírody a dolování barevných kamínků. A do takového prostředí se dostává psychicky nevyrovnaná slečna trpící tragickou ztrátou sestry. Pomůže sekta nevyrovnané duši?...

»
14. 11. 2022 • Michael Chrobok0

RECENZE: Pentiment

Dobrých adventur je jako šafránu. Zatímco distributoři a herní studia hledají stále nové způsoby, jak monetizovat své tituly i po vydání a jak přesvědčit hráče, že potřebují nový skin na svou zbraň, tradiční herní žánry bohužel trpí. To ovšem neznamená, že by upadly v zapomnění. Skvělým příkladem je nejnovější počin studia Obsidian Entertainment, a především Joshe Sawyera (Icewind Dale, Neverwinter Nights 2, Fallout: New Vegas, Pillars of Eternity) s názvem...

»
04. 11. 2022 • p.a.c.o0

RECENZE: Call of Duty: Modern Warfare II

Za sebe musím říct, že v žánru čistokrevných stříleček posledních pár let opravdu strádám. Ty časy, kdy jich do roka vyšlo několik a člověk si mohl vychutnat nespoutanou jízdu s vůni střelného prachu po kolena v krvi nepřátel, jsou ty tam. Zůstalo pouze pár přeživších, a ještě méně z nich vychází každý rok. Poslední stálící je v tomto směru Call of Duty, které rok co rok přináší nový díl. Výhodou téhle série je fakt, že...

»