FIFA 14 packshot

RECENZE: FIFA 14

Autor: DandyCZE Publikováno: 4.10.2013, 11:00

Publikováno: 4.10.2013, 11:00

Sociální sítě

O autorovi

DandyCZE

DandyCZE

Je autorem 238 článků

Máme zde další ročník oblíbené sportovní série FIFA. Letošní díl si nese přesné označení FIFA 14 a opět se bude snažit stát se vaším fotbalovým miláčkem, u kterého budete trávit spoustu času, a věřme, že příjemného. FIFA 14 je tu a sní i exkluzivní legendární režim FIFA 14.

Jelikož jsem obléknul kopačky u hodně ročníků, nemohl jsem si letošní díl nechat ujít. Moje volba padla hned na Ultimate Edici, jelikož nabízí opravdu výhodnou nabídku balíčků a doplňků pro režim FUT. Když už jsem to nakousnul, tak si pojďme pěkně projet, co hra nabízí.

Začněme zlatem – FUT

Abych se v té záplavě nabídek úplně neztratil, tak rovnou řeknu, že většinu režimů můžete hrát jak online, tak offline, nicméně hraní FIFA 14 offline je, jako kdybyste si uřízli jednu nohu.  Začnu tím pro mě nejoblíbenějším režimem z předchozích dílů, a to již zmíněným FUT (Fifa Ultimate Team).

Jak již název napovídá, bude se jednat o vytvoření speciálního týmu, který si budete muset poskládat za vydělané korunky (coins). Zapomeňte na to, že budete myslet pouze na hráče. Ve FUT se musíte starat o smlouvy, zranění, stadiony, tréninky a také o herní pohodu (chemistry). FUT vám tak nabídne úžasný herní režim, ve kterém si můžete postavit tým snů a vybojovat si s ním celosvětovou slávu. Všechno se odvíjí od kartiček, které pořizujete za zmíněné coins. Ty pak získáváte jako odměnu za vaši „skvěle“ předvedenou hru. Pokud se daří a korunky se sypou jak Skrblíkovi, může na vaší pomyslné obchodní lopatě skončit kdokoliv ze světové extra třídy.

Bohužel ne každý se narodil s gamepadem místo ruky, a tak my méně zruční musíme odehrát mnohem více zápasů nebo zkusit zákulisní machinace a trošku si tam od „papá“ poslat nějakou skutečnou kačku. Bohužel kupovat můžete pouze balíčky a ne hráče, takže je otázka, jestli to za to stojí a jestli vám generátor nadělí aspoň jednu pořádnou hvězdu. Já sice nemám „papá“, ale jednou žena nepůjde na kosmetiku 🙂 Za to přeci ten FUT stojí!

FUT vám pak nabídne několik režimů, kde se můžete se svým týmem realizovat. Za sebe rozhodně doporučuji online sezóny, které jsou podle mě tím největším lákadlem. Samozřejmě, že čím vyšší ligu hrajete, tím za odehrané zápasy padá více korunek.  Určitě také vyzkoušejte duel proti týmu týdne a nebo „ztrapněte“ tým kamaráda, a to už online, nebo offline. Poslední zajímavou věcičkou jsou turnaje, které se dají opět hrát online, nebo offline.

Bohužel, přes naprostou unikátnost FUT má i svoje stinné stránky. Hlavní poptávka je pouze po rychlých hráčích. V obraně budete mít raději obránce s rychlosti 90, ale jinak to může být nekopa. EA se stále úplně nepodařilo vybalancovat tu daň za rychlost (třeba horší kontrola míče).

Na úplný závěr o FUT jeden zajímavý link, kde najdete skvělý přehled hráčů ve FUT: http://www.futhead.com

Tak co říkáte na můj FUT tým?

fifa14_fut_xbox

Hurá do Sezóny

Zde si zahrajete za libovolný tým, který je ve FIFA 14. Pro mě osobně je volbou Real Madrid nebo Chelsea. Bohužel mou domácí jedničku Spartičku vybrat nemůžu, jelikož se česká liga ve hře opět nenachází. Hrozně mě to mrzí, jelikož jsou ve hře ligy i opravdu šílených kvalit, ale naše ne. Nevím, kde hledat chybu, ale jako uživatel jsem zklamán.

Konec slz, jdeme hrát. V Sezóně se hraje především online. Buď si můžete zvolit rychlý zápas, nebo předpřipravené Poháry, které EA pravidelně aktualizuje. Zatím bych to hodnotil jako těžkou výzvu. Pokud máte kámoše, tak rozhodně vyzkoušejte sezónu v kooperaci. Přeci jenom je to jiná dimenze zábavy. Pro statistiky a posměváčky je i přehledný leaderboard, kde vidíte snažení vašich přátel.

Staňte se uznávaným hráčem, trenérem, nebo hrajícím trenérem.

Tento režim je na rozdíl od všech předchozích zaměřen především (ale ne výhradně) na offline hráče. EA se opravdu snaží vdechnout do kariéry život. Zkvalitňuje rozhovory, atmosféru, týmové zázemí a proste vše, co váš profík nebo trenér potřebují. Nechybí výzva, plnění cílů atd.

Osobně jsem letos rozehrál kariéru za hráče a zase se budu snažit dostat svého hráče do těch nejlepších týmů. Letos mám ovšem trošku problém s kamerou. Možná je i stejná jako minulý rok, ale hřiště se mi zdá mnohem větší a trošku mi to dělá problémy v plnění pozičních úkolů. Asi budu ještě trošku ladit pohledy. Na jakou kameru hrajete vy? Kariéra je prostě další lahůdka ve hře FIFA 14. Pro mě především hraní za jednu osobu je ta správná výzva a taky jsem si všimnul, že když jsem v útoku já a nedám branku, tak nadávám mnohem méně, než když je tam někdo jiný – přece na sebe nebudu řvát 🙂

Kariéra trenéra mě osobně příliš nezaujala. Pokud mám hrát jako trenér, tak raději hraji FUT, a pokud za hráče, tak si rád zahraji kariéru své vlastní osoby. Trenérské kompetence jsou ovšem pestré a rozhodně si jich užijí hráči s manažerskou krví. EA hodně zapracovala na systému smluv a vedení klubu. Budete se snažit, aby vše v klubu šlapalo. EA letos hodně vsází na skauty, které budete moci rozesílat po celém světě a sledovat výkony potencionálních zájemců. Mě naopak překvapila aktuálnost úvodních zpráv, třeba přestup Gotzeho. Jsou to drobnosti, ale hrozně to dodává na autentičnosti. V trenérském světě vás budou provázet především finanční limity a je na vás, jak se s nimi poperete. Celý manažerský režim je prošpikován texty a pokud platilo, že u sportovních her je málo textu, tak právě manažerský režim ve FIFA 14 se vymyká a může v klidu konkurovat RPG hrám. Hru si v tomto směru opravdu užijete. Já jsem si pro potřeby recenze rozjel kariéru za QPR a budu se snažit probojovat do Premier League. Uvidíme, jak bude cesta trnitá.

QPR_manazer_fifa14

FIFU hraje celá třída

Pokud máte hodně přátel, rozhodně vyzkoušejte vytvoření týmu a týmovou hru, kde si můžete postavit kompletní vaší jedenáctku. Hra myslí i na domácí mazlíčky, kteří prostě žádné kámoše nemají, a nabídne jim možnost napojit se do vybraných zápasů, ale není to ono.

Samotná hra ve více hráčích dost často připomíná slet holubů na jeden drobek. Chce to prostě trošku přemýšlet – když hrajete za pravého obránce, tak jste obránce a nevím, proč lezete na levou zálohu, tak to prostě nefunguje a ve hře u pomezní čáry žádný modelky neseděj, takže tam nelezte. Držte se své pozice a uděláte hru lepší pro sebe i své kámoše. Ano, i zde platí, že každý chce být útočník, slavnej a publikem milovanej. Je proto slušné se občas v týmu prostřídat.

Své zhodnocení bych asi rozdělil na fakt, že pokud hrajete tak v 3-5 hráčích, je to velká zábava. Hrát v jedenácti jsme zkoušeli mnohokrát, i když, přiznám se, hlavně ve FIFA 13, a nikdy to pro mě nebyla úplná zábava. Pokud chcete, můžete kopat i za XW tým. Více o týmech na http://www.easports.com/fifa/football-club/leaderboards

profik_fifa14

Co je ještě ve hře a neměl bych na to zapomenout

Hru prostupuje spousta doplňujících úkolů, kde se zlepšujete, trénujete a porážíte své kamarády v dovednostních soutěžích. Je toho opravdu hodně a určitě jsem na něco zapomněl, ale to by byla recenze na 12 stránek 🙂

A jak to vůbec vypadá?

Grafika se letos opravdu povedla. Autoři přidali více stadiónů a ještě vylepšili grafiku hráčů, i když ani tady konkurence nespala a třeba v obličejích bych se dlouho rozhodoval, co je hezčí. Na druhou stranu, v samotném ztvárnění celého těla a jeho následném rozpohybování už je jasně v popředí FIFA 14. Velmi mě potěšilo, že různé počasí má poměrně silný dopad na samotnou hratelnost, takže opravdu doufám, že budu hrát za hezkého počasí 🙂 Druhů počasí máme hned několik, asi jako ve skutečnosti, a tak při častém hraní zabraňují sklouznutí herního požitku do stereotypu. Celkový pohled jistě dotvářejí stadióny, které nyní okupují aktivní fanoušci, a člověk si může hru užívat naplno. Možná autoři mohli jít i trošku dál a určitým osobnostem přidat bučení či jiné hanlivé projevy na vybraných stadiónech, hned by to autenticitu ještě více pozvedlo. Hra běží velmi plynule a člověk má opravdu pocit, že je na stadiónu.

A teď už si jdeme napsat, jak se to kope

Masáž před vydáním nás zase lákala na obrovské změny. Ano, je tu hodně změn, a to zejména v oslavách. Ne, dělám si srandu. Osobně už beru tyhle informace před vydáním jako mírně nevěrohodné a vždy čekám na první osahání hry. Letos jsem si takhle máknul na téměř finální verzi na prezentaci EA a první dojmy byly dobré, ale trošku rozporuplné – ne všechno mi úplně sedlo. Proto mé očekávání u finální verze jistě nesměřovalo k oslavám a podobným drobkům.
JÁ CHCI, aby se hra chovala fotbalově, a v tomto směru jsem sice zaznamenal zlepšení, ale rozhodně ne tak velké, jak bych čekal. Tak trošku postupně.

Brankář

Tady si asi každý recenzent může s klidem v duši vyprsknout jedovaté hlášky, jelikož gólman je hra sama o sobě. Občas je nepřekonatelný, jindy pustí gól pomalu z půlky. Ano, je to tak i ve skutečnosti, ale když se člověk snaží a ten„debil“ pustí dva laciné góly, těžko se budete chlácholit, že i Čech ve skutečnosti udělá chybu. Závěr je jednoduchý – hrajte tak, aby váš brankář nemusel vůbec zasahovat. Možná namítnete, že to nejde… Ano, nejde 🙂

Obrana

Musím říct, že obrany se chovají lépe a zejména křídelní obránci si více a chytřeji nabíhají na míč. Co mě ovšem u obránců vytáčí, je jejich chování při hlavičkách a poziční hře v blízkosti penalty. Prostě není možné, aby je přeskakovali o 30 cm menší hráči.

Samotná obrana se nyní ještě zlepšila, a to i díky inovovanému systému bránění. Mnohem lépe se nyní brání pomocí tlačítka „A“, které prostě perfektně napadá hráče s míčem, kdy v kombinaci s „B“ zajistí precizní odebrání míče. Ještě když to pak vytuníte zdvojením „RB“, je obrana velmi dobrá. Obránce je pak možné překonat přímou rychlou přihrávkou nebo lobem.
Obloučky jsou bohužel zase hrob hry. Je to prostě nejsnazší možnost, jak se dostat za obranu. Nechápu, proč EA prostě tuhle věc neztíží, ať tam je, ale její přesnost je velmi nízká. Hrozně to kazí hru a zábavnost. Pokud by míče utíkaly a nepadaly přesně do běhu daného hráče, jistě by spousta lidí začala používat jinou přihrávku než pomocí lobu.

Záloha

V záloze si asi nejvíce vyzkoušíte nové provedení kliček a fintiček. Najdete i identické z FIFA 13, ale jejich používání je velmi komplikované a dost často nepoužitelné. Mnohem více budete využívat nové možnosti ve vedení míče a jeho krytí a případně i narážečky. Hra je velice pestrá a dokonce vás motivuje hrát i do stran, přenášet hru, jelikož, jak už jsem psal u obrany, že je lepší, tak se i záloha musí více snažit pro přehrání a nalezení volného místa pro přihrávku. S ofenzivní zálohou se také nemusíte bát vystřelit z dálky, ve FIFA 14 to tam začalo padat.

Útok

Zde bych řekl, že se změnilo asi nejméně, tedy kromě těch oslav. Uff, konečně jsem je udal. Dávejte góly, pěkně si nabíhejte a nebojte se zkoušet góly z nůžek, otoček. Je to paráda, když se to povede.

dovednosti_fifa14

Hudební klapkobřinkostroj a čeští sportovní slavící

Abych se zničil psaním úplně, zbývá mi ještě zhodnotit hudbu. Jelikož si raději poslechnu hudbu od podlahy, tak NHL 14 je mi bližší, ale to už nechám na vás, jaká vypalovačka vás nejvíce osloví.
Co ovšem nemůžu jen tak přejít je česká lokalizace, která je i letos kompletní, tedy i s dabingem. Jsem rád, že lidé kolem mě jsou zapojeni do této lokalizace a musím říct, že čeština je velkým lákadlem. Samotnou lokalizaci bych ale rozdělil na textovou a komentář. Mírné výhrady mám právě ke komentáři, kde se objevují chybky jako minulý rok a to v špatném načítání skriptů pro jednotlivé situace. Jenom jednu pro příklad – vedete 4:0 a komentátor vás chválí, že vést o dvě branky je super 🙂 Takových technických špíčků je tam více. Samotný komentáře je velmi podobný FIFA 13 a jeho rozmanitost oproti anglické verzi je značná. Ale sečteno podtrženo, je to skvělé to tam mít!

8
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivostMultiplayer

Verdikt

FIFA 14 posunula hranice fotbalu dále. Propojila skvělou hru, do které dala FUT a sociální prvky, a vznikl produkt, který prostě nemá konkurenci. Tahle hra vám bude celý rok přinášet nové výzvy a prostě vás bude bavit. Neznám moc podobných her, které vám za jedny peníze nabídnou hraní po celý rok, a to ještě s novinkami. Pro maximální zábavu ale potřebujete být na Xbox Live, kde vaše herní božství dosáhne maxima. Uvidíme se na Xbox Live!
Kompletní lokalizaceAbsence domácí ligy, třikrát podtrženo!
Zlepšená obrana Velké zvýhodnění lobů
Poziční hra Stále slabá AI
FUT Golmani
Soupiska legend Opakující se chyby
Hlavičkové souboje
15. 04. 2024 • HusekD0

RECENZE: Dragon’s Dogma II

Ani se mi tomu nechce při psaní recenze věřit. První díl Dragon’s Dogma dorazil do našich obchodů před dlouhými dvanácti lety. Tehdy si okamžitě dokázal získat srdce spousty hráčů a ke dnešnímu dni se prodalo téměř osm miliónů kopií. Jednalo se o velmi specifické RPG, za kterým stálo asijské studio Capcom. Svým zpracováním a jedinečným přístupem si získal i západní publikum, čímž se odlišoval od své konkurence. Rok od svého...

»
13. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Outcast: A New Beginning

„Bože, ty devadesátky.“ Neříkají si jen milovníci starých časů, ale také herní tvůrci, kteří se stále častěji vrací do dob, kdy byly hry ambicióznější, hrdinové hrdinštější a komunita uzavřenější. Je pravdou, že oblast primitivní akční zábavy vykazovala tehdy kulminaci. Náš svět zachraňoval kde kdo, a tak se často cestovalo daleko za oběžnou dráhu, kde čekala vyspělejší mimozemská civilizace na Jardu od bagru, aby ji zachránil s důvtipem barbara a odhodláním tažné...

»
02. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Valiant Hearts: Coming Home

Nechce se tomu věřit, ale už je to deset let, co jsme se vydali do první světové války, abychom z pohledu čtyř různých osob poznali příběhy, o nichž se v historických zápiskách nemluví. Adventura, sázející na silný příběh a hratelnost větvenou různými styly dle hrdiny, zaznamenala úspěch a přebal vojáka se záchranářským psem se objevil na všech dostupných platformách tehdejší generace. A vlastně bylo otázkou času, kdy se k titulu někdo vrátí. A...

»
25. 03. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: The Outlast Trials

Když si uděláte jména na dusných hororech pro jednoho, kde si hráče vodíte jak psa po výstavním molu, třebaže on sám má mizivý pocit volného pohybu, je vykročení do multiplayeru poněkud ošidné. Zejména do žánru, kde si Dead by Daylight udělala těžké opevnění, které pravidelně zpevňuje rozšířeními se slavnými hororovými maniaky. A že napodobit podobný úspěch, třebaže máte v řiti zaražená lejstra od známé licence, není zrovna lehké, připomínají Resident Evil:...

»
25. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Tram Simulator: Urban Transit

Se simulátory se nám roztrhl pytel a přistála nám tu k zhodnocení další z nich, tentokrát jsme se podívali do víru velkoměsta na železnici. Vývojářské studio Stillalive Studios je známé především simulátorem Bus Simulator, se tentokrát vydalo na podobnou cestu. Prostě jsme jen autobus vystřídali za tramvaj. Očekávání tedy byla vcelku vysoká, studio už má s produkcí v tomto žánru poměrně značné zkušenosti a tak jsem se s chutí do testování...

»
24. 03. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: New Star GP

Ač se to nemusí zdát, i svět mobilních her ukrývá celou řadu kvalitních titulů, jejichž prostřednictvím se můžeme bavit déle, jak jedno záchodové sezení. Vybírat můžeme z celé řady herních žánrů, a to včetně sportovních simulátorů. Třeba takový New Star Soccer dokonce dostal několik ocenění a jeho vývojáři z New Star Games po získání zkušeností vyrazili sbírat finanční prostředky také na velké konzole. Nepřináší nám však nějaký free to play titul, ale...

»
15. 03. 2024 • DandyCZE0

Recenze: Classified: France ’44

Právě jsem byl vysazen do Francie a mám pomoci domácímu odboji. Úkolů budu mít hned několik, škodit němcům, zajištovat zásoby, shánět nové členy odboje, a hlavně připravit vše na den vylodění. Tak nějak začíná tato tahová strategie od studia Absolutely Games.

»
14. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Food Truck Simulator

Máme u nás v redakci takové oblíbené rčení. A to, že simulátorů není nikdy dost! Food Truck Simulator jsme tedy s chutí otestovali. Nakonec, vývojáři z Drago Entertainment mají velmi široké portfolio simulátorů které už objevily svět, mimo jiné třeba Gas Station Simulator, který se vskutku povedl. Povedlo se tento úspěch zopakovat i v simulaci fast foodu na kolech?

»