
RECENZE: Star Wars Jedi: Survivor
Pokud patříte mezi věrné fanoušky Star Wars, tak máte určitě velikou radost z přicházejících herních zpracování. Dlouhé roky seděla na právech výhradně společnost Electronics Arts, která hráčům přinesla pouhé dva díly Battlefrontu a nedokázala z této slavné značky vytěžit maximum.
Tituly byly rozbité, napěchované placenými rozšířeními, zaměřovaly se z větší části pouze na multiplayer a tomu všemu dodaly tečku pay-to-win mikrotransakce. Hráči byli nespokojení a tak EA obrátila svojí strategii naruby a dala prostor vývojářům z Respawn Entertainment (Titanfall 2), aby vytvořili singeplayerovou hru, po které fanoušci tak dlouho volali. Nakonec jsme se v roce 2019 dočkali akční adventury ze třetí osoby pod názvem Star Wars Jedi: Fallen Order. Hráči byli nadšení a hra získala hned několik ocenění a nominací. Není tedy žádným překvapením, že se zanedlouho poté oznámilo její pokračování. Nyní se už přesuneme do 28. dubna 2023, kdy se na Xboxu objevil Star Wars Jedi: Survivor. V recenzi si rozebereme, zda se jedná o plnohodnotného nástupce a dokázal navázat na předchozí dobrodružství.
Příběh druhého dílu navazuje na předchozí události a odehrává se po pěti letech od Fallen Order. Opět se vžijete do role Cala Kestise, který na své cestě podstatně zestárl a neustále hledá bezpečné útočiště k životu. Družina jeho společníků se rozpadla a z počátku udržuje rovnováhu Síly na vlastní pěst. Brzké události však přispějí k tomu, že se Cal seznámí s novými spojenci a ačkoliv se chci vyvarovat veškerým spoilerům spojených s příběhem, tak jen naznačím, že se setkáte i se starými přáteli. Společnými silami se vrhnete do víru událostí, které nabírají na intenzitě. Budete se muset utkat s řadou těžkých nepřátel a vyrovnat tím rovnováhu Síly ve světě. Během své cesty navštívíte celkem šest planet, jako například Coruscant, Koboh, Jedha, nebo Tanalorr. Vyprávění zde funguje na jedničku a příběh je oproti předchozímu dílu zajímavější. Díky nádhernému zpracování si zajisté budete vychutnávat veškeré cutscény, za které by se nemusel stydět ani kdejaký animovaný seriál. Hlavní hrdina je oproti předchozímu dílu rozumnější a také sympatičtější, za což může i nová funkce úpravy postavy. O tom ale až později.
Před prvním spuštěním si vyberete jednu z pěti obtížností. V případě, že si chcete vychutnat atmosféru a pouhý příběh bez zbytečných frustrací, tak zajisté sáhněte po volbě Story mode. Ten vám značně usnadní veškeré herní mechaniky jako agresivitu nepřátel, prodlouží čas na blokování úderů, nebo sníží utržené poškození. Pokud ovšem od hry očekáváte opravdovou výzvu, tak zvolte obtížnost Jedi Grand Master. Budete si muset dávat pozor na každý nepřátelský pohyb, ale výsledné poražení těžkého soupeře bude uspokojivější. Hra obsahuje ještě dodatečné úpravy obtížnosti skrze nastavení. Vývojáři v tomto ohledu mysleli na všechny typy hráčů a mají za to u mě plusový bod.
Herní náplň Jediho by se dala roztřídit do několika kategorií. Průzkum světa, souboje, platforming a řešení logických hádanek. Každá část má ve hře své místo a jako celek fungují naprosto dokonale. Svět se od předchozího dílu rozšířil a jednotlivé planety se skládají z otevřených lokací, které se následně stáčejí do koridorových pasáží. Za tuto variantu jsem opravdu rád, protože se hráč bezmyšlenkovitě neplahočí po otevřeném světě, ale zároveň si nepřipadá jako v uzavřeném tunelu. Snad se konečně dočkáme herního období, kdy se upustí od klasického openworldu a budeme podobný systém vídat častěji. Vývojáři také zapracovali na rychlém cestování a rozprostřeli záchytné body na všech důležitých místech, což byl velký nedostatek u předchozího dílu. Kratší vzdálenosti doběhnete po svých, nebo budete moci využít zvířecí mounty.
Soubojový systém se dočkal velkého rozšíření a to jak v případě síly, tak i u světelného meče. Kal Cestis už nepoužívá pouze dvě varianty postoje s klasickým mečem nebo světelnou tyčí, ale postupem času se naučí používat i dva meče zároveň, těžký meč po vzoru Kylo Rena, nebo dokonce kombinaci meče a světelného blasteru. Nové možnosti jsou osvěžující a dodávají soubojům na zábavnosti. Do každé varianty smíte investovat zkušenostní body a udělat ze sebe ještě efektivnějšího bojovníka. Bohužel můžete mít aktivní pouze dvě varianty najednou a jejich změnu musíte provést u meditačních stanovišť. V kombinaci s čím dál silnější silou si efektivně poradíte s veškerými nástrahami, které vám budou chtít zkřížit cestu. Také už není žádný problém s rozporcováním nepřátel, což je příjemná novinka.
Jak už jsem zmínil v úvodu, Cal Kestis je oproti prvnímu dílu větší sympaťák, za což můžeme poděkovat rozsáhlejší úpravě charakteru. Opět zde máte možnost přeskládat veškeré části svého robotického společníka BD-1 a přebarvit svůj světelný meč do nespočtu různých variací. Po dobu hraní se Calovi značně rozroste šatník se zajímavým oblečením a máme nově možnost i změny účesu a vousů. Věřím, že si každý najde svůj oblíbený styl. Veškeré předměty nalézáte v bednách rozmístěných po světě nebo v pozdější fázi u specializovaných obchodníků. Ve hře se neplatí penězi a z tohoto důvodu vám bohužel Kredity nebudou stačit. Každý obchodník má vlastní měnu, jako například unikátní svitky, střepy, nebo datadisky. Z tohoto důvodu je dobré důkladně prozkoumávat veškerá skrytá zákoutí a vyzobávat tamní obsah. Díky různorodé členitosti terénu je to zábava až do samotného konce a nemusíte se bát, že něco přehlédnete. Hra má zdokonalenou mapu herního světa s přehlednější vizualizací.
Největším nedostatkem celé hry je její špatný technický stav. Od svého vydání sice obdržela několik opravných patchů, ale přesto nebyly všechny problémy odstraněny. Budete se neustále potýkat s doskakovací vegetací, texturami a především s kolísáním výkonu. To byl také hlavní důvod proč jsem se rozhodl hrát v režimu s 30fps a hezčí grafikou. Normálně preferuji režim s 60fps, ale zde byly propady mnohem znatelnější a hře to velmi škodilo. Především v pasážích, kdy bylo nutné dobré načasování pro skok, nebo vykrytí nepřátelského úderu. Doufejme, že vývojáři ještě zapracují na těchto nedostatcích a budeme si moct projít druhý průchod bez zbytečných frustrací. Survivor si to totiž rozhodně zaslouží. Nebál bych se ho označit za nejhezčí hru současné generace. Scenérie, které se vám naskytnou v jednotlivých lokacích jsou dechberoucí a všechno dokonale zapadá do vizuálu filmových kulis. Tento pocit je jen umocněn veškerými zvuky a soundtrackem, které jsou věrné své předloze. Pro fanouška Star Wars se jedná o naprosté vizuální orgie, kde si budete vychutnávat každou scénu, lokaci i jednotlivé charaktery. Kompletní průchod vám zabere přibližně 40h a nemusíte se bát, že byste za svoje peníze nedostali dostatečné množství zábavy.
Star Wars Jedi: Survivor dokázal navázat na svého předchůdce a v téměř všech aspektech ho dokonce i překonal. Dodal hráčům spoustu zajímavých novinek a stal se jednou z nejlepších herních adaptací této značky. Nyní by se mohli vývojáři v Respawn Entertainment zaměřit na Titanfall 3 a následně nám opět vyrazit dech novým dobrodružstvím v předaleké galaxii. Laťku nasadili opravdu vysoko a nemyslím si, že se v brzké době dočkáme lepšího herního zpracování. Pokud patříte mezi fanoušky této značky, tak rozhodně nesmí chybět ve vaší knihovně her a i v případě, že vám Star Wars nic neříká, tak byste jí měli dát šanci. Jako výpravná adventura funguje na jedničku.
Star Wars Jedi: Survivor vyšel pro Xbox Series X/S 28.4.2023 za cenu 2099kč.
Verdikt
Star Wars Jedi: Survivor je hezkým příkladem toho, jak by měla vypadat videoherní pokračování. Obdrželi jsme zajímavý příběh, který navazuje na předchozí události a pozvolna graduje až do velkého finále. Grafické a audiovizuální zpracování je dechberoucí a jedinou její vadou na kráse je neodladěný technický stav. Pokud máte rádi příběhové adventury, nebo patříte mezi fanoušky Star Wars, tak by určitě měla patřit do vaší knihovny.příběh | kolísání fps |
grafika | doskakování textur |
soundtrack | |
zvuky | |
hratelnost | |
přístupnost |

Recenze Thrustmaster eSwap XR Pro ve stylu Forza Horizon 5
Již před časem jsme měli možnost si osahat zajímavý gamepad eSwap XR Pro, který nás překvapil počtem ovládacích prvků a bytelností. Nyní se nám do rukou dostal speciál v designu Forza Horizon. Asi většina by řekla, že se bude jednat o jinou barevnou verzi a je určena tak leda pro hráče Forzy Horizon. Sice je pravda, že je ovladač primárně určen pro fanoušky Forzy Horizon, ale také všechny závodní fanoušky. Ovladač...

RECENZE: MLB The Show 23
Letošní rok je rokem českého baseballu. To není jen prázdná floskule, ostatně úspěch naší reprezentace na mistrovství světa World Baseball Classic, kde si naši sportovci díky výhře nad Čínou zvládli zajistit účast na příštím turnaji v roce 2027, a také pořádání mistrovství Evropy na podzim je toho dostatečným důkazem. Ačkoli bych se o skutečném baseballu mohl pořádně rozpovídat, tato recenze patří tomu virtuálnímu, o který se stará studio Sony San...

RECENZE: LEGO 2K Drive
Kostičky LEGO v posledních letech dostávají pozornost pouze v podobě dobrodružných her, zatímco ty závodní byly odsunuty na kdoví kolikátou kolej. V posledních letech tomu nejblíže bylo rozšíření LEGO Speed Champions pro Forza Horizon 4, které můžeme jedině doporučit, ovšem do závodního světa s kostičkami nově vstupuje nový vyzyvatel v podobě LEGO 2K Drive.

TT Isle Of Man: Ride on the Edge 3
Motocyklové závody jsou žánrem, který má v herním průmyslu až nečekaně velký počet titulů, z nichž si můžeme vybírat. Samozřejmě nechybí licencované produkty jako MotoGP, série MXGP nebo nelicencované ježdění v Ride. Silniční motorky však mají ještě jedno zastoupení, které se často označuje jako nejtěžší závody na světě. Ty se odehrávají na britském ostrově Man již od roku 1907 a jejich herní zpracování nese název TT Isle Of Man: Ride on the Edge.

RECENZE: Tin Hearts
Občas nám hry velice rády připomínají, že všichni jsme svým způsobem děti, akorát naše hračky jsou na pořízení o něco náročnější, než tomu bylo dříve. Vzpomínky na naše dětství jsou většinou krásné a vzbuzují příjemné emoce. Takže proč naše vzpomínání nepodpořit a nedodat tak hře nějaké hlubší emoce vlastní každému hráči. Velké hry většinou na takové věci moc nevsází a jdou trochu dospělejší cestou.

RECENZE: Redfall
Recenze hry Redfall se píše opravdu špatně. Nebudu ani zastírat, že jsem hru nedohrál. Přitom hra mohla nabídnout výborný mix akce, lootovačky a atraktivního prostředí.

RECENZE: EA Sports PGA Tour
Není nad to si při pěkném počasí vyjít ven a v ideálním případě vycházku doplnit nějakou větší aktivitou. Golf může působit jako procházka po trávníku s občasným odpalem, ale za tím vším se skrývá fyzická zátěž. Ono odpálit míček na dostatečnou vzdálenost chce nejen správnou techniku, ale také sílu. Nevýhodou však je, že hřiště se nacházejí v drtivé většině venku, takže při nepřízni počasí si člověk může dojít na odpaliště, aby procvičil švih...

RECENZE: Dead Island 2
Na dobré věci se vyplatí počkat. To je takové lidové moudro, které se dá spojit s celou řadou věcí – herní průmysl nevyjímaje. Pravdou také je, že ne vždycky stojí to čekání za to, o čemž bychom mohli také dlouze debatovat. Jsou projekty, které vypadaly skvěle, ale cesta k jejich dokončení nebyla vůbec snadná a mnohdy do cíle dojít ani nemusejí. Naštěstí to není náš dnešní případ, což je tak nějak logické,...