RECENZE: Star Wars Jedi: Survivor

Publikováno: 15.5.2023, 7:35

Sociální sítě

O autorovi

HusekD

Je autorem 266 článků

Pokud patříte mezi věrné fanoušky Star Wars, tak máte určitě velikou radost z přicházejících herních zpracování. Dlouhé roky seděla na právech výhradně společnost Electronics Arts, která hráčům přinesla pouhé dva díly Battlefrontu a nedokázala z této slavné značky vytěžit maximum.

Tituly byly rozbité, napěchované placenými rozšířeními, zaměřovaly se z větší části pouze na multiplayer a tomu všemu dodaly tečku pay-to-win mikrotransakce. Hráči byli nespokojení a tak EA obrátila svojí strategii naruby a dala prostor vývojářům z Respawn Entertainment (Titanfall 2), aby vytvořili singeplayerovou hru, po které fanoušci tak dlouho volali. Nakonec jsme se v roce 2019 dočkali akční adventury ze třetí osoby pod názvem Star Wars Jedi: Fallen Order. Hráči byli nadšení a hra získala hned několik ocenění a nominací. Není tedy žádným překvapením, že se zanedlouho poté oznámilo její pokračování. Nyní se už přesuneme do 28. dubna 2023, kdy se na Xboxu objevil Star Wars Jedi: Survivor. V recenzi si rozebereme, zda se jedná o plnohodnotného nástupce a dokázal navázat na předchozí dobrodružství.

Příběh druhého dílu navazuje na předchozí události a odehrává se po pěti letech od Fallen Order. Opět se vžijete do role Cala Kestise, který na své cestě podstatně zestárl a neustále hledá bezpečné útočiště k životu. Družina jeho společníků se rozpadla a z počátku udržuje rovnováhu Síly na vlastní pěst. Brzké události však přispějí k tomu, že se Cal seznámí s novými spojenci a ačkoliv se chci vyvarovat veškerým spoilerům spojených s příběhem, tak jen naznačím, že se setkáte i se starými přáteli. Společnými silami se vrhnete do víru událostí, které nabírají na intenzitě. Budete se muset utkat s řadou těžkých nepřátel a vyrovnat tím rovnováhu Síly ve světě. Během své cesty navštívíte celkem šest planet, jako například Coruscant, Koboh, Jedha, nebo Tanalorr. Vyprávění zde funguje na jedničku a příběh je oproti předchozímu dílu zajímavější. Díky nádhernému zpracování si zajisté budete vychutnávat veškeré cutscény, za které by se nemusel stydět ani kdejaký animovaný seriál. Hlavní hrdina je oproti předchozímu dílu rozumnější a také sympatičtější, za což může i nová funkce úpravy postavy. O tom ale až později.

 

Před prvním spuštěním si vyberete jednu z pěti obtížností. V případě, že si chcete vychutnat atmosféru a pouhý příběh bez zbytečných frustrací, tak zajisté sáhněte po volbě Story mode. Ten vám značně usnadní veškeré herní mechaniky jako agresivitu nepřátel, prodlouží čas na blokování úderů, nebo sníží utržené poškození. Pokud ovšem od hry očekáváte opravdovou výzvu, tak zvolte obtížnost Jedi Grand Master. Budete si muset dávat pozor na každý nepřátelský pohyb, ale výsledné poražení těžkého soupeře bude uspokojivější. Hra obsahuje ještě dodatečné úpravy obtížnosti skrze nastavení. Vývojáři v tomto ohledu mysleli na všechny typy hráčů a mají za to u mě plusový bod.
Herní náplň Jediho by se dala roztřídit do několika kategorií. Průzkum světa, souboje, platforming a řešení logických hádanek. Každá část má ve hře své místo a jako celek fungují naprosto dokonale. Svět se od předchozího dílu rozšířil a jednotlivé planety se skládají z otevřených lokací, které se následně stáčejí do koridorových pasáží. Za tuto variantu jsem opravdu rád, protože se hráč bezmyšlenkovitě neplahočí po otevřeném světě, ale zároveň si nepřipadá jako v uzavřeném tunelu. Snad se konečně dočkáme herního období, kdy se upustí od klasického openworldu a budeme podobný systém vídat častěji. Vývojáři také zapracovali na rychlém cestování a rozprostřeli záchytné body na všech důležitých místech, což byl velký nedostatek u předchozího dílu. Kratší vzdálenosti doběhnete po svých, nebo budete moci využít zvířecí mounty.

Soubojový systém se dočkal velkého rozšíření a to jak v případě síly, tak i u světelného meče. Kal Cestis už nepoužívá pouze dvě varianty postoje s klasickým mečem nebo světelnou tyčí, ale postupem času se naučí používat i dva meče zároveň, těžký meč po vzoru Kylo Rena, nebo dokonce kombinaci meče a světelného blasteru. Nové možnosti jsou osvěžující a dodávají soubojům na zábavnosti. Do každé varianty smíte investovat zkušenostní body a udělat ze sebe ještě efektivnějšího bojovníka. Bohužel můžete mít aktivní pouze dvě varianty najednou a jejich změnu musíte provést u meditačních stanovišť. V kombinaci s čím dál silnější silou si efektivně poradíte s veškerými nástrahami, které vám budou chtít zkřížit cestu. Také už není žádný problém s rozporcováním nepřátel, což je příjemná novinka.

Jak už jsem zmínil v úvodu, Cal Kestis je oproti prvnímu dílu větší sympaťák, za což můžeme poděkovat rozsáhlejší úpravě charakteru. Opět zde máte možnost přeskládat veškeré části svého robotického společníka BD-1 a přebarvit svůj světelný meč do nespočtu různých variací. Po dobu hraní se Calovi značně rozroste šatník se zajímavým oblečením a máme nově možnost i změny účesu a vousů. Věřím, že si každý najde svůj oblíbený styl. Veškeré předměty nalézáte v bednách rozmístěných po světě nebo v pozdější fázi u specializovaných obchodníků. Ve hře se neplatí penězi a z tohoto důvodu vám bohužel Kredity nebudou stačit. Každý obchodník má vlastní měnu, jako například unikátní svitky, střepy, nebo datadisky. Z tohoto důvodu je dobré důkladně prozkoumávat veškerá skrytá zákoutí a vyzobávat tamní obsah. Díky různorodé členitosti terénu je to zábava až do samotného konce a nemusíte se bát, že něco přehlédnete. Hra má zdokonalenou mapu herního světa s přehlednější vizualizací.

Největším nedostatkem celé hry je její špatný technický stav. Od svého vydání sice obdržela několik opravných patchů, ale přesto nebyly všechny problémy odstraněny. Budete se neustále potýkat s doskakovací vegetací, texturami a především s kolísáním výkonu. To byl také hlavní důvod proč jsem se rozhodl hrát v režimu s 30fps a hezčí grafikou. Normálně preferuji režim s 60fps, ale zde byly propady mnohem znatelnější a hře to velmi škodilo. Především v pasážích, kdy bylo nutné dobré načasování pro skok, nebo vykrytí nepřátelského úderu. Doufejme, že vývojáři ještě zapracují na těchto nedostatcích a budeme si moct projít druhý průchod bez zbytečných frustrací. Survivor si to totiž rozhodně zaslouží. Nebál bych se ho označit za nejhezčí hru současné generace. Scenérie, které se vám naskytnou v jednotlivých lokacích jsou dechberoucí a všechno dokonale zapadá do vizuálu filmových kulis. Tento pocit je jen umocněn veškerými zvuky a soundtrackem, které jsou věrné své předloze. Pro fanouška Star Wars se jedná o naprosté vizuální orgie, kde si budete vychutnávat každou scénu, lokaci i jednotlivé charaktery. Kompletní průchod vám zabere přibližně 40h a nemusíte se bát, že byste za svoje peníze nedostali dostatečné množství zábavy.

Star Wars Jedi: Survivor dokázal navázat na svého předchůdce a v téměř všech aspektech ho dokonce i překonal. Dodal hráčům spoustu zajímavých novinek a stal se jednou z nejlepších herních adaptací této značky. Nyní by se mohli vývojáři v Respawn Entertainment zaměřit na Titanfall 3 a následně nám opět vyrazit dech novým dobrodružstvím v předaleké galaxii. Laťku nasadili opravdu vysoko a nemyslím si, že se v brzké době dočkáme lepšího herního zpracování. Pokud patříte mezi fanoušky této značky, tak rozhodně nesmí chybět ve vaší knihovně her a i v případě, že vám Star Wars nic neříká, tak byste jí měli dát šanci. Jako výpravná adventura funguje na jedničku.

Star Wars Jedi: Survivor vyšel pro Xbox Series X/S 28.4.2023 za cenu 2099kč.

9
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivost

Verdikt

Star Wars Jedi: Survivor je hezkým příkladem toho, jak by měla vypadat videoherní pokračování. Obdrželi jsme zajímavý příběh, který navazuje na předchozí události a pozvolna graduje až do velkého finále. Grafické a audiovizuální zpracování je dechberoucí a jedinou její vadou na kráse je neodladěný technický stav. Pokud máte rádi příběhové adventury, nebo patříte mezi fanoušky Star Wars, tak by určitě měla patřit do vaší knihovny.
příběhkolísání fps
grafikadoskakování textur
soundtrack
zvuky
hratelnost
přístupnost
15. 04. 2024 • HusekD0

RECENZE: Dragon’s Dogma II

Ani se mi tomu nechce při psaní recenze věřit. První díl Dragon’s Dogma dorazil do našich obchodů před dlouhými dvanácti lety. Tehdy si okamžitě dokázal získat srdce spousty hráčů a ke dnešnímu dni se prodalo téměř osm miliónů kopií. Jednalo se o velmi specifické RPG, za kterým stálo asijské studio Capcom. Svým zpracováním a jedinečným přístupem si získal i západní publikum, čímž se odlišoval od své konkurence. Rok od svého...

»
13. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Outcast: A New Beginning

„Bože, ty devadesátky.“ Neříkají si jen milovníci starých časů, ale také herní tvůrci, kteří se stále častěji vrací do dob, kdy byly hry ambicióznější, hrdinové hrdinštější a komunita uzavřenější. Je pravdou, že oblast primitivní akční zábavy vykazovala tehdy kulminaci. Náš svět zachraňoval kde kdo, a tak se často cestovalo daleko za oběžnou dráhu, kde čekala vyspělejší mimozemská civilizace na Jardu od bagru, aby ji zachránil s důvtipem barbara a odhodláním tažné...

»
02. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Valiant Hearts: Coming Home

Nechce se tomu věřit, ale už je to deset let, co jsme se vydali do první světové války, abychom z pohledu čtyř různých osob poznali příběhy, o nichž se v historických zápiskách nemluví. Adventura, sázející na silný příběh a hratelnost větvenou různými styly dle hrdiny, zaznamenala úspěch a přebal vojáka se záchranářským psem se objevil na všech dostupných platformách tehdejší generace. A vlastně bylo otázkou času, kdy se k titulu někdo vrátí. A...

»
25. 03. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: The Outlast Trials

Když si uděláte jména na dusných hororech pro jednoho, kde si hráče vodíte jak psa po výstavním molu, třebaže on sám má mizivý pocit volného pohybu, je vykročení do multiplayeru poněkud ošidné. Zejména do žánru, kde si Dead by Daylight udělala těžké opevnění, které pravidelně zpevňuje rozšířeními se slavnými hororovými maniaky. A že napodobit podobný úspěch, třebaže máte v řiti zaražená lejstra od známé licence, není zrovna lehké, připomínají Resident Evil:...

»
25. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Tram Simulator: Urban Transit

Se simulátory se nám roztrhl pytel a přistála nám tu k zhodnocení další z nich, tentokrát jsme se podívali do víru velkoměsta na železnici. Vývojářské studio Stillalive Studios je známé především simulátorem Bus Simulator, se tentokrát vydalo na podobnou cestu. Prostě jsme jen autobus vystřídali za tramvaj. Očekávání tedy byla vcelku vysoká, studio už má s produkcí v tomto žánru poměrně značné zkušenosti a tak jsem se s chutí do testování...

»
24. 03. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: New Star GP

Ač se to nemusí zdát, i svět mobilních her ukrývá celou řadu kvalitních titulů, jejichž prostřednictvím se můžeme bavit déle, jak jedno záchodové sezení. Vybírat můžeme z celé řady herních žánrů, a to včetně sportovních simulátorů. Třeba takový New Star Soccer dokonce dostal několik ocenění a jeho vývojáři z New Star Games po získání zkušeností vyrazili sbírat finanční prostředky také na velké konzole. Nepřináší nám však nějaký free to play titul, ale...

»
15. 03. 2024 • DandyCZE0

Recenze: Classified: France ’44

Právě jsem byl vysazen do Francie a mám pomoci domácímu odboji. Úkolů budu mít hned několik, škodit němcům, zajištovat zásoby, shánět nové členy odboje, a hlavně připravit vše na den vylodění. Tak nějak začíná tato tahová strategie od studia Absolutely Games.

»
14. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Food Truck Simulator

Máme u nás v redakci takové oblíbené rčení. A to, že simulátorů není nikdy dost! Food Truck Simulator jsme tedy s chutí otestovali. Nakonec, vývojáři z Drago Entertainment mají velmi široké portfolio simulátorů které už objevily svět, mimo jiné třeba Gas Station Simulator, který se vskutku povedl. Povedlo se tento úspěch zopakovat i v simulaci fast foodu na kolech?

»