RECENZE: Syberia 3

Autor: Lindy Publikováno: 6.5.2017, 11:30

Publikováno: 6.5.2017, 11:30

Přiřazené štítky

Sociální sítě

O autorovi

Lindy

Lindy

Je autorem 263 článků

Miluji hry a to všech kategorií. Málo her ovšem dohraji do konce. Spíše mě baví objevovat a testovat nové věci. Jsem velký fanda hokeje a zejména NHL.

Asi už se budeme opakovat, ale klasické point-and-click adventury už nejsou takový hit, jako v 90. letech, ale přesto stále ne a ne umřít, a to je jen a jen dobře. Na konci dubna vyšla Syberia 3, která možná trochu zbytečně oživila už poměrně starou adventurní sérii, jež své době slavila velký úspěch a zapsala se do srdce nejednoho adventuristy. Jak se toto zmrtvýchvstání, jež podle nás nebylo nutné, povedlo? To se dočtete v naší recenzi…

Na začátek stručně shrneme dějství prvních dvou her, jelikož třetí díl se s tím neobtěžoval a možná tvůrci nechtěli mást nové hráče. Syberia vypráví příběh právničky Kate Walker, jež zavítala do malé vesničky, aby zde vyjednala převzetí továrny na netradiční automatové hračky. Musíme ovšem získat podpis majitele a jediný žijící dědic, Hans Voralberg, je už léta nezvěstný a tak začíná velké putování. Hans byl totiž od dětství posedlý mamuty, ačkoliv se už považují za vyhynulé. Navštívíte tak záhadnou Sybérii, mýtický ostrov, kde by mamuti údajně mohli stále žít. Cestou se seznámíte s domorodým kmenem Youkolů, a to by tak mohlo stačit, aniž bychom vám toho moc vyzradili.

TheGuard_YoukoleCamp

Syberia 3 pokračuje ve vyprávění příběhu Kate Walkerové a soustředí se především na kmen Youkolů. Kate je totiž po své pouti nachází opuštěná v zamrzlém člunu, a jelikož zima vrcholí, zachrání ji právě Youkolové, jež migrují se svými sněžnými pštrosy. Kate se poté probouzí v jistém sanatoriu a pozvolna zjišťuje, že je něco špatně. Jelikož ji domorodí Youkolové zachránili život, rozhodne se jim pomoci s migrací, protože místní jsou proti nim a jejich tradicím. Doktoři se ale snaží jejich vůdce udržet v sanatoriu a ukáže se, že je zde vesměs jako rukojmí, aby se navždy zbavili těchto nomádů.

Jak už jste ale mohli vidět v upoutávkách na hru, odpor bude skutečně silný a vyskytne se hned několik zajímavých postav, která se vás pokusí zastavit. Vrátí se také jeden dobrý známý, což nás potěšilo. Musíme tedy uznat, že příběh se docela povedl a těší nás, že nepolevuje na tempu a nestává se nudným. Největší zásluhu na tom samozřejmě má Benoît Sokal, otec série, z jehož pera příběh pochází.

Škoda jen technických nedostatků, kdy největším z nich je grafika. Ačkoliv hra vychází v roce 2017, vizuálně je minimálně o generaci pozadu, a to i navzdory skutečnosti, že většina lokací je poměrně malá. Řada nezávislých her vypadá daleko lépe a bohužel to nezachraňují ani postavy, které jsou sice dobře napsané, ale kromě Kate (pochopitelně) jsou charaktery nehezké a když mluví, jejich ústa se pohybují spíš nahodile a kolikrát se ještě pohybuji, ačkoliv už dialog skončil. Často také můžete narazit na neviditelnou překážku, abyste zjistili, jestli tam lokace končí, nebo je něco dál, což trochu tlumí možnost pobíhání. Vše pak korunuje, že občas projdete předmětem nebo postavou.

Youkole_camp

Ruku v ruce se slabou grafikou jde také ostatní technické zpracování. Hra může na pár vteřin zamrznout nebo se zasekne kamera, ale aspoň se hra docela dobře ovládá. S dabingem je to pak jak na houpačce, někdy exceluje, zvláště v případě Kate, a jindy je zase k pláči, což se projevuje zvláště u doprovodných postav na ulicích. Dodatečná edice hlasů se také nepovedla, kdy některé věty zazní příliš rychle, aby jakžtakž seděly s ústy postav. A k tomu všemu navíc není možné přeskakovat jednotlivé dialogy, což je vyloženě otrava. Některé hlasy pak vůbec nesedí postavám. Naprostý opak pak lze říci o doprovodné hudbě a efektech, jež pěkně podkreslují atmosféru hry a hodí se k daným situacím a občas vám i naznačí, že hádanku řešíte správně.

Samotné hraní se týká zkoumání lokací, hovorů s postavami, vybíráním reakcí a řešení hádanek. Zkrátka nic, co byste v jiné adventuře nezažily. Hádanky jsou provedeny poměrně dobře a s trochou přemýšlení a pár pokusy byste je měli vyřešit. Některé hádanky jsou hodně matoucí a mohou vám dát pěkně zabrat, a můžete se snadno stát, že budete nuceni sáhnout po návodu, což trochu narušuje celkový zážitek, ale na to jste u klasických adventur nejspíše zvyklí.

Celkově se tedy Syberia hraje dobře a neschází ani tradiční kombinování předmětů, jež můžete souviset s obsáhlejším rébusem. Konverzace s místními obohacují atmosféru a pomáhají příběhu. Je opravdu povedené, že pokud se vám nepovede někoho přesvědčit, aby pro vás něco udělal, musíte najít jiný způsob, jak úkol splnit. Jako třeba když se snažíte přesvědčit starostu k otevření brány. Když se promluvíte s místními, získáte dostatek informací, abyste jej přesvědčili. Docela nám z tohoto důvodů schází samostatné ukládání hry, které probíhá čistě automaticky a nemůžete si tak vytvořit více pozic.

Jak jsme se dozvěděli krátce před vydáním hry, místní distributorské firmě Comgad se pro hru podařilo zajistit českou lokalizaci, a to skrze všechny tři platformy. Třetí Syberii si tedy vychutnáte s českými titulky i na Xbox One, což nás nesmírně těší, protože konzolových her v češtině zrovna moc nevychází. Jak je u Comgadu zvykem, překlad je velmi kvalitní. Podobně jako u hry Zaklínač 3: Divoký hon, na něj dohlížel Filip Ženíšek, jenž se dokonce překladu třetí Syberia sám ujal. Čeká vás tedy příjemné dobrodružství za doprovodu naší mateřštiny, jež vás zaměstná na přibližně dvanáct hodin.

Syberia3-cestina

6
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivost

Verdikt

Syberia 3 byla oznámena příliš brzy a nějakou dobu strávila v tzv. vývojářském pekle a takové projekty bohužel nekončí dobře. Což je i tento případ. Ačkoliv se po příběhové stránce jedná o povedenou adventuru, neskutečně ji sráží technické zpracování a nedostatky, což je neuvěřitelná škoda. Bod navíc dáváme za kvalitní češtinu, a pokud překonáte zastaralé zpracování hry, můžete se ponořit do nového dobrodružství Kate Walkerové, které kdyby nevzniklo, vlastně by se nic nestalo.
15. 04. 2024 • HusekD0

RECENZE: Dragon’s Dogma II

Ani se mi tomu nechce při psaní recenze věřit. První díl Dragon’s Dogma dorazil do našich obchodů před dlouhými dvanácti lety. Tehdy si okamžitě dokázal získat srdce spousty hráčů a ke dnešnímu dni se prodalo téměř osm miliónů kopií. Jednalo se o velmi specifické RPG, za kterým stálo asijské studio Capcom. Svým zpracováním a jedinečným přístupem si získal i západní publikum, čímž se odlišoval od své konkurence. Rok od svého...

»
13. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Outcast: A New Beginning

„Bože, ty devadesátky.“ Neříkají si jen milovníci starých časů, ale také herní tvůrci, kteří se stále častěji vrací do dob, kdy byly hry ambicióznější, hrdinové hrdinštější a komunita uzavřenější. Je pravdou, že oblast primitivní akční zábavy vykazovala tehdy kulminaci. Náš svět zachraňoval kde kdo, a tak se často cestovalo daleko za oběžnou dráhu, kde čekala vyspělejší mimozemská civilizace na Jardu od bagru, aby ji zachránil s důvtipem barbara a odhodláním tažné...

»
02. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Valiant Hearts: Coming Home

Nechce se tomu věřit, ale už je to deset let, co jsme se vydali do první světové války, abychom z pohledu čtyř různých osob poznali příběhy, o nichž se v historických zápiskách nemluví. Adventura, sázející na silný příběh a hratelnost větvenou různými styly dle hrdiny, zaznamenala úspěch a přebal vojáka se záchranářským psem se objevil na všech dostupných platformách tehdejší generace. A vlastně bylo otázkou času, kdy se k titulu někdo vrátí. A...

»
25. 03. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: The Outlast Trials

Když si uděláte jména na dusných hororech pro jednoho, kde si hráče vodíte jak psa po výstavním molu, třebaže on sám má mizivý pocit volného pohybu, je vykročení do multiplayeru poněkud ošidné. Zejména do žánru, kde si Dead by Daylight udělala těžké opevnění, které pravidelně zpevňuje rozšířeními se slavnými hororovými maniaky. A že napodobit podobný úspěch, třebaže máte v řiti zaražená lejstra od známé licence, není zrovna lehké, připomínají Resident Evil:...

»
25. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Tram Simulator: Urban Transit

Se simulátory se nám roztrhl pytel a přistála nám tu k zhodnocení další z nich, tentokrát jsme se podívali do víru velkoměsta na železnici. Vývojářské studio Stillalive Studios je známé především simulátorem Bus Simulator, se tentokrát vydalo na podobnou cestu. Prostě jsme jen autobus vystřídali za tramvaj. Očekávání tedy byla vcelku vysoká, studio už má s produkcí v tomto žánru poměrně značné zkušenosti a tak jsem se s chutí do testování...

»
24. 03. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: New Star GP

Ač se to nemusí zdát, i svět mobilních her ukrývá celou řadu kvalitních titulů, jejichž prostřednictvím se můžeme bavit déle, jak jedno záchodové sezení. Vybírat můžeme z celé řady herních žánrů, a to včetně sportovních simulátorů. Třeba takový New Star Soccer dokonce dostal několik ocenění a jeho vývojáři z New Star Games po získání zkušeností vyrazili sbírat finanční prostředky také na velké konzole. Nepřináší nám však nějaký free to play titul, ale...

»
15. 03. 2024 • DandyCZE0

Recenze: Classified: France ’44

Právě jsem byl vysazen do Francie a mám pomoci domácímu odboji. Úkolů budu mít hned několik, škodit němcům, zajištovat zásoby, shánět nové členy odboje, a hlavně připravit vše na den vylodění. Tak nějak začíná tato tahová strategie od studia Absolutely Games.

»
14. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Food Truck Simulator

Máme u nás v redakci takové oblíbené rčení. A to, že simulátorů není nikdy dost! Food Truck Simulator jsme tedy s chutí otestovali. Nakonec, vývojáři z Drago Entertainment mají velmi široké portfolio simulátorů které už objevily svět, mimo jiné třeba Gas Station Simulator, který se vskutku povedl. Povedlo se tento úspěch zopakovat i v simulaci fast foodu na kolech?

»