RECENZE: ELEX

Autor: lindros88cze Publikováno: 18.10.2017, 18:55

Publikováno: 18.10.2017, 18:55

Je autorem 110 článků

Němečtí vývojáři Piranha Bytes nám za svou existenci přinesli řadu skvělých RPG zážitků, ať už o sérii Gothic či Risen. S jejich novým dílem ELEX se vydali trošku jinou cestou. Stále se jedná o akční RPG, ovšem do oblíbeného středověkého fantasy přimíchali slušnou dávku sci-fi. A jak tento science fantasy počin dopadl, se dozvíte v naší recenzi.

ELEX vás zavede na planetu Magalan, kterou zasáhne meteorit. Svět je zničen a přeživší se rozdělí do několika frakcí, ale nebojte, že by vás čekala jen pochmurná prostředí. Svět je velmi pestrý, ale k tomu se ještě dostaneme. Meteorit ovšem na planetu Magalan nesnesl jen ničení, ale také látku zvanou Elex, kterou se místní snaží co nejlépe využít, ovšem dle svého.

Například Berserkeři věří spíše v tradiční magii, než v technologii, zatímco Clerikové s pomocí Elexu vytváří pokročilé a technologicky vyspělé zbraně. Všechny tři frakce, kdy tou poslední jsou Outlaws, sídlí na rozličných místech, ať to jsou pouště, robotické město či tradiční zalesněná oblast se středověkými domy. Je zde ovšem jedna frakce, a to klan zvaný Albs. K této záhadné skupině se ale nepřidáte, protože jednak s nimi máte minulost a především jsou to nepřátelé všech. Pokusíte se tak sjednotit všechny frakce a postavit se jim, ovšem ještě předtím vás čeká propracovaná zápletka, jež zahrnuje zajímavá témata, jako závislost na Elexu, který může ovlivnit lidskost a city, což je právě problémem nepřátelského klanu.

Svět Magalanu je nádherný a především rozličný. Na krásné světy jsme u těchto tvůrců zvyklí, ovšem takovou rozličnost naposledy nabídli v Gothic 3, a to je svět hry ELEX ještě o polovinu větší. Prostředí a lokace jsou obrovské a liší se od hustých lesů, přes zamrzlé horské oblasti po neobydlené pustiny. Neschází ani nádherná města či například ruiny dávné doby skrývající různá tajemství. Zemi i hory pokrývá barvitá vegetace a květiny, takže vás čeká opravdu krásný svět, kterým vypadá opravdu skvěle a ve vylepšené verzi pro Xbox One X to bude ještě lepší.

Jak jsme zmínili v úvodu, svět hry je směsí fantasy a science fiction, takže narazíte na pestré příšery, ale také na roboty. To se samozřejmě týká i zbraní, kdy můžete zvolit mezi meči, luky, ale samozřejmě také laserovými puškami apod. Totiž platí i o zbrojích. Potěšila nás přítomnost jetpacku, díky kterému můžete překvapit nepřátele, ale především se dostat na tajná místa a zkoumání světa tak dostává nový rozměr. Oceníte jej také pří útěku z boje či při pádu z větší výšky, což by mohlo znamenat velkou ztrátu životů či dokonce smrt. Na to třeba dávat pozor zvláště ze začátku, abyste zbytečně neumírali při pádech, protože nemáte řádné vybavení.

Pokud jste už nějaké RPG od Piranha Bytes hráli, víte, že hned od začátku se můžete vydat kamkoliv. Svět je tak skutečně otevřený, ale jsou zde jakési přirozené hranice, které tvoří nebezpeční nepřátelé, kteří vás, pokud nejste připraveni, mohou velmi snadno zabít. Proti silnějším nepřátelům tedy zezačátku nemáte šanci. Souboje se oproti předchozím hrám studia liší tím, že se více soustředí na výdrž a uhýbání. Bohužel nám ale soubojový systém přišel ztuhlý a nemotorný. Tvůrci se očividně inspirovali u Dark Souls a kdyby byly boje svižnější, asi by to dopadlo dobře, ale takhle si budete muset zvyknout a ani pak to žádná hitparáda není.

Stejně jako ostatní RPG, sni ELEX není výjimkou při získávání zkušeností pro úrovně, abyste tak dostali dovednostní body, jež můžete investovat do vaší postavy. Nemusíte se ale moc omezovat a soustředit se jen na jednu vlastnost. Pokud se chcete soustředit jen na boj s meči či luky, není problém. Můžete se samozřejmě zaměřit i současně na oboje a neschází ani střelné zbraně či různé formy magie. Samozřejmě můžete vylepšovat i svou mazanost, kterou oceníte při přesvědčování lidí. Neschází ani tradiční páčení zámků, vylepšené smysly, vyšší výdrž, výhody pro přežití či dovednosti specifické pro určité frakce. Asi to není třeba zmiňovat, ale přidat se smíte jen k jedné frakci, což výrazně ovlivní váš pokrok hrou a narazíte na unikátní úkoly, což samozřejmě zvyšuje znovu hratelnost.

ELEX zkrátka můžete hrát tak, jak je vám libo. I zde vaše rozhodnutí a činy mají následky a mají vliv na určité události a vývoj příběhu. Pokud tedy například zabijete konkrétní postavu, lidé si to budou pamatovat a případně se můžete se octnout i v žaláři. Pokud tedy nebudete zrovna příjemní, tak se vám to vymstí, ačkoliv samozřejmě ne natolik, abyste hru nemohli dohrát. Hra má navíc jakýsi systém karmy a jste průběžně informování o některých vašich činech. Snažte se tedy zabíjet co nejméně stráží či jiných hodných NPC, protože je fajn být milý :-).

Asi víte, že Piranha Bytes nepatří zrovna mezi velká studia, ale přesto stále vytváří zajímavá akční RPG, která ohromují herním světem, úkoly či rozvojem postavy. Vždy ovšem pokulhávají po technické stránce a v případě ELEX tomu není jinak. Tvůrci nejspíše neměli na motion capture, protože animace jsou dosti tuhé, což se projevuje zvláště u soubojů. Dabing také z důvodu nepoužití populární technologie kolikrát nesedí s ústy postav a hlavnímu hrdinovi by neuškodilo mnohem více emocí. Své dobrodružství totiž moc neprožívá a možná by prospělo, kdyby spíše mlčel. Naštěstí ale narazíte i na zajímavé či vtipné postavy, takže určitě doporučujeme tento nádherný svět prozkoumat. Technických nedostatků je bohužel více, jako nepříliš chytrý doprovod či pokles fps, což se může projevit zvláště při střetu s více nepřáteli.

7

Někdy bychom rádi viděli, co by Piranha Bytes dokázali stvořit, kdyby za sebou měli opravdu velkého vydavatele, který má hluboko do kapsy. ELEX je tak jen dalším pěkným pokusem, které určitě zaujme fanoušky předešlých her. Krásný a detailní rozlehlý svět spolu se solidním příběhem a úkoly ale opět sráží technické nedodělky a ani ELEX nevystupuje z lepšího průměru. Přesto si ELEX zaslouží šanci, jen asi ne hned teď, protože pokud vás chytne, můžete se těšit na 50 až 80 hodin zábavy.
  • StriderCZ

Štve mně, že ne Xbox nebude ( na rozdíl od PC) čeština…

• Milan Bokůvka

Jo to i me smejdi. Mam nahrano zatim 10 hodin a skvele se bavim vyborna hra.

• Češtiny mi dost chybí. Musíme se učit no. 🙁

• Milan Bokůvka

Me taky jako dost toho je jednoduche na prelozeni atd, ale textu je tam hromada. Tak treba bude nejaky mod nekdy jako tomu je u Skyrimu nebo Falloutu 🙂

• StriderCZ

Elex jsem zařadil do seznamu. problém je v tom, že před ní je poměrně dlouhá řádka dalších her. Budu si (po X letech) kupovat nový herní stroj a to Xbox one X.
    Plánuji Zaklínače, rád se nostalgicky vrátím k Skyrimu, moc a moc se těším na Minecraft v super duper grafice. Ve slevě mám zakoupený Dragon Age.
    A to nemluvím o EX access (Mass effect), Game pass …
    U Elexu mi vadí nepřítomnost češtiny na konzoli a odfláknutý inventář (je popisky přemětů) a grafika.
    Ale pokud dohraji nějaké velké RPG, tak vnitřní herní mechanismy a příběh je schopen vyvážit některá negatíva.
    Grafika je nevyrazná- zejména mi vadí šedá, ponurá barevná paleta a ladění hry, vše jakoby v mlze. To je přesně to, co mi vadí na 3D hrách, které nahradily RPG staré školy (používající jednoduché 3D + sprity (třeba Might Miagic VII,VII)
    Prostě čekám trávu zelenou, oblohu modrou, sníh bílý….
    ¨
    Ze hry je prostě cítit německý přístup k detailně propracovaným pravidlům RPG (patrné již v dřevních herních dobách, kdy Realms of Arkania taky vycházel z knižní předlohy Das Swartze Auge a tak podobně).

08. 12. 2018 • chaosteorycz1

»
04. 12. 2018 • p.a.c.o0

Vývojáři z italského studia Milestone mají mezi hráči již nějaké to jméno, protože stojí za celou řadou známých značek. Jejich kvalita je sice velice rozporuplná, ale když řeknu, že se jedná o lehce nadprůměrné tituly, nejspíš to přesně vystihne jejich status. Ne každé studio je schopné chrlit hry stejným tempem, jako to dělají právě Milestone a ještě u nich zajistit nějakou kvalitu. Vždyť jenom letos jsme od nich již dostali tři...

»
30. 11. 2018 • p.a.c.o3

RECENZE: Battlefield V

První a druhá světová válka jsou oblíbená témata pro herní zpracování, na která se dá pohlížet z několika úhlů. Nejpočetnější zpracování mají na svědomí střílečky, kam se tyto ozbrojené konflikty našich dějin hodí asi nejvíce. Jeden čas byla děsně „cool“, až hráči začali být přejedeni touto tématikou a vývojáři naštěstí posunuli válku do moderní doby. Já sám si nejsem jist, zda jsem již zapomněl na všechny druhoválečné hry, abych byl nadšený...

»
29. 11. 2018 • chaosteorycz4

Je jedno, jak moc se snažíte změnit osud. Pokud se tak má stát, stane se. Bláboly kartářky uzené v mlžném oparu levného kuřiva neberte na lehkou váhu, protože něco málo na nich bude. Nevěříte? Co Sarah Connorová a oddalování soudného dne? Nebo Glum, jehož osud byl navěky spojen s prstenem? A co nastolení rovnováhy na bojišti, kterému andělé a démoni říkají Země? Téma jak vystřižené pro Roberta Langdona nebo Constantina, mají v tomto...

»
26. 11. 2018 • chaosteorycz0

»
25. 11. 2018 • p.a.c.o0

RECENZE: Storm Boy

Silné příběhy nejsou doménou jenom knih či filmů, ale stále více se o ně pokoušejí, a dost často i úspěšně, herní vývojáři. Výsledky se různí stejně, jako herní žánry, protože by se dalo říct, že silný příběh jde naroubovat téměř na jakýkoli žánr. Můžeme střílet emzáky a přitom prožívat drama, užívat si malebného světa, který sužují vážné problémy nebo se prohánět po polích a vytvářet si příběhy vlastní.

»
23. 11. 2018 • chaosteorycz7

Recenze: Fallout 76

O tom, jak udělat ze spokojených hráčů smečku štvavých vlků, by některé herní společnosti mohly napsat seminární práci, natočit dokument a vydat pětisvazkovou publikaci. Snaha o rozšíření hráčské základny bohužel vede i k činům, které v konečném důsledku neocení nikdo. Hráči počínaje a propocenými účetními konče. O limitech lidské trpělivosti se v minulosti přesvědčily firmy jako Microsoft, Electronic Arts či Sega. A teď to vypadá, že se u neviditelných mantinelů složí Bethesda.

»
21. 11. 2018 • p.a.c.o8

RECENZE: Farming Simulator 19

Herní svět nabízí nespočet zážitků, díky nimž se můžeme vydat, kam se nám zrovna zachce. Je libo stát se akčním hrdinou a zachraňovat svět? Tady máš zbraň a hurá na to. Chceš prozkoumávat daleké vesmíry? Tvoje loď již čeká. Klidně můžeme sáhnout po nějaké činnosti bližší reálnému světu, protože i portfolio simulátorů je dostatečně široké. A jednou z oblíbených kratochvílí je hraní si na úspěšného farmáře, k čemuž jistě velice dobře poslouží...

»