RECENZE: ELEX

Autor: lindros88cze Publikováno: 18.10.2017, 18:55

Publikováno: 18.10.2017, 18:55

Je autorem 109 článků

Němečtí vývojáři Piranha Bytes nám za svou existenci přinesli řadu skvělých RPG zážitků, ať už o sérii Gothic či Risen. S jejich novým dílem ELEX se vydali trošku jinou cestou. Stále se jedná o akční RPG, ovšem do oblíbeného středověkého fantasy přimíchali slušnou dávku sci-fi. A jak tento science fantasy počin dopadl, se dozvíte v naší recenzi.

ELEX vás zavede na planetu Magalan, kterou zasáhne meteorit. Svět je zničen a přeživší se rozdělí do několika frakcí, ale nebojte, že by vás čekala jen pochmurná prostředí. Svět je velmi pestrý, ale k tomu se ještě dostaneme. Meteorit ovšem na planetu Magalan nesnesl jen ničení, ale také látku zvanou Elex, kterou se místní snaží co nejlépe využít, ovšem dle svého.

Například Berserkeři věří spíše v tradiční magii, než v technologii, zatímco Clerikové s pomocí Elexu vytváří pokročilé a technologicky vyspělé zbraně. Všechny tři frakce, kdy tou poslední jsou Outlaws, sídlí na rozličných místech, ať to jsou pouště, robotické město či tradiční zalesněná oblast se středověkými domy. Je zde ovšem jedna frakce, a to klan zvaný Albs. K této záhadné skupině se ale nepřidáte, protože jednak s nimi máte minulost a především jsou to nepřátelé všech. Pokusíte se tak sjednotit všechny frakce a postavit se jim, ovšem ještě předtím vás čeká propracovaná zápletka, jež zahrnuje zajímavá témata, jako závislost na Elexu, který může ovlivnit lidskost a city, což je právě problémem nepřátelského klanu.

Svět Magalanu je nádherný a především rozličný. Na krásné světy jsme u těchto tvůrců zvyklí, ovšem takovou rozličnost naposledy nabídli v Gothic 3, a to je svět hry ELEX ještě o polovinu větší. Prostředí a lokace jsou obrovské a liší se od hustých lesů, přes zamrzlé horské oblasti po neobydlené pustiny. Neschází ani nádherná města či například ruiny dávné doby skrývající různá tajemství. Zemi i hory pokrývá barvitá vegetace a květiny, takže vás čeká opravdu krásný svět, kterým vypadá opravdu skvěle a ve vylepšené verzi pro Xbox One X to bude ještě lepší.

Jak jsme zmínili v úvodu, svět hry je směsí fantasy a science fiction, takže narazíte na pestré příšery, ale také na roboty. To se samozřejmě týká i zbraní, kdy můžete zvolit mezi meči, luky, ale samozřejmě také laserovými puškami apod. Totiž platí i o zbrojích. Potěšila nás přítomnost jetpacku, díky kterému můžete překvapit nepřátele, ale především se dostat na tajná místa a zkoumání světa tak dostává nový rozměr. Oceníte jej také pří útěku z boje či při pádu z větší výšky, což by mohlo znamenat velkou ztrátu životů či dokonce smrt. Na to třeba dávat pozor zvláště ze začátku, abyste zbytečně neumírali při pádech, protože nemáte řádné vybavení.

Pokud jste už nějaké RPG od Piranha Bytes hráli, víte, že hned od začátku se můžete vydat kamkoliv. Svět je tak skutečně otevřený, ale jsou zde jakési přirozené hranice, které tvoří nebezpeční nepřátelé, kteří vás, pokud nejste připraveni, mohou velmi snadno zabít. Proti silnějším nepřátelům tedy zezačátku nemáte šanci. Souboje se oproti předchozím hrám studia liší tím, že se více soustředí na výdrž a uhýbání. Bohužel nám ale soubojový systém přišel ztuhlý a nemotorný. Tvůrci se očividně inspirovali u Dark Souls a kdyby byly boje svižnější, asi by to dopadlo dobře, ale takhle si budete muset zvyknout a ani pak to žádná hitparáda není.

Stejně jako ostatní RPG, sni ELEX není výjimkou při získávání zkušeností pro úrovně, abyste tak dostali dovednostní body, jež můžete investovat do vaší postavy. Nemusíte se ale moc omezovat a soustředit se jen na jednu vlastnost. Pokud se chcete soustředit jen na boj s meči či luky, není problém. Můžete se samozřejmě zaměřit i současně na oboje a neschází ani střelné zbraně či různé formy magie. Samozřejmě můžete vylepšovat i svou mazanost, kterou oceníte při přesvědčování lidí. Neschází ani tradiční páčení zámků, vylepšené smysly, vyšší výdrž, výhody pro přežití či dovednosti specifické pro určité frakce. Asi to není třeba zmiňovat, ale přidat se smíte jen k jedné frakci, což výrazně ovlivní váš pokrok hrou a narazíte na unikátní úkoly, což samozřejmě zvyšuje znovu hratelnost.

ELEX zkrátka můžete hrát tak, jak je vám libo. I zde vaše rozhodnutí a činy mají následky a mají vliv na určité události a vývoj příběhu. Pokud tedy například zabijete konkrétní postavu, lidé si to budou pamatovat a případně se můžete se octnout i v žaláři. Pokud tedy nebudete zrovna příjemní, tak se vám to vymstí, ačkoliv samozřejmě ne natolik, abyste hru nemohli dohrát. Hra má navíc jakýsi systém karmy a jste průběžně informování o některých vašich činech. Snažte se tedy zabíjet co nejméně stráží či jiných hodných NPC, protože je fajn být milý :-).

Asi víte, že Piranha Bytes nepatří zrovna mezi velká studia, ale přesto stále vytváří zajímavá akční RPG, která ohromují herním světem, úkoly či rozvojem postavy. Vždy ovšem pokulhávají po technické stránce a v případě ELEX tomu není jinak. Tvůrci nejspíše neměli na motion capture, protože animace jsou dosti tuhé, což se projevuje zvláště u soubojů. Dabing také z důvodu nepoužití populární technologie kolikrát nesedí s ústy postav a hlavnímu hrdinovi by neuškodilo mnohem více emocí. Své dobrodružství totiž moc neprožívá a možná by prospělo, kdyby spíše mlčel. Naštěstí ale narazíte i na zajímavé či vtipné postavy, takže určitě doporučujeme tento nádherný svět prozkoumat. Technických nedostatků je bohužel více, jako nepříliš chytrý doprovod či pokles fps, což se může projevit zvláště při střetu s více nepřáteli.

7

Někdy bychom rádi viděli, co by Piranha Bytes dokázali stvořit, kdyby za sebou měli opravdu velkého vydavatele, který má hluboko do kapsy. ELEX je tak jen dalším pěkným pokusem, které určitě zaujme fanoušky předešlých her. Krásný a detailní rozlehlý svět spolu se solidním příběhem a úkoly ale opět sráží technické nedodělky a ani ELEX nevystupuje z lepšího průměru. Přesto si ELEX zaslouží šanci, jen asi ne hned teď, protože pokud vás chytne, můžete se těšit na 50 až 80 hodin zábavy.
  • StriderCZ

Štve mně, že ne Xbox nebude ( na rozdíl od PC) čeština…

• Milan Bokůvka

Jo to i me smejdi. Mam nahrano zatim 10 hodin a skvele se bavim vyborna hra.

• Češtiny mi dost chybí. Musíme se učit no. 🙁

• Milan Bokůvka

Me taky jako dost toho je jednoduche na prelozeni atd, ale textu je tam hromada. Tak treba bude nejaky mod nekdy jako tomu je u Skyrimu nebo Falloutu 🙂

• StriderCZ

Elex jsem zařadil do seznamu. problém je v tom, že před ní je poměrně dlouhá řádka dalších her. Budu si (po X letech) kupovat nový herní stroj a to Xbox one X.
    Plánuji Zaklínače, rád se nostalgicky vrátím k Skyrimu, moc a moc se těším na Minecraft v super duper grafice. Ve slevě mám zakoupený Dragon Age.
    A to nemluvím o EX access (Mass effect), Game pass …
    U Elexu mi vadí nepřítomnost češtiny na konzoli a odfláknutý inventář (je popisky přemětů) a grafika.
    Ale pokud dohraji nějaké velké RPG, tak vnitřní herní mechanismy a příběh je schopen vyvážit některá negatíva.
    Grafika je nevyrazná- zejména mi vadí šedá, ponurá barevná paleta a ladění hry, vše jakoby v mlze. To je přesně to, co mi vadí na 3D hrách, které nahradily RPG staré školy (používající jednoduché 3D + sprity (třeba Might Miagic VII,VII)
    Prostě čekám trávu zelenou, oblohu modrou, sníh bílý….
    ¨
    Ze hry je prostě cítit německý přístup k detailně propracovaným pravidlům RPG (patrné již v dřevních herních dobách, kdy Realms of Arkania taky vycházel z knižní předlohy Das Swartze Auge a tak podobně).

23. 09. 2018 • chaosteorycz1

Recenze: Wenjia

Za porostem hustým, že by se dal kácet, jsou zbytky dávných památek. Nežije v nich zlý obr, ba ani zakletá princezna. Jsou pomyslnou hranicí příbytku bílého tvora, jehož dobré srdce čeká chrabrá budoucnost. Lesnaté království je totiž posledním útočištěm, kde ještě nepáchá ničivé škody zlá síla. Už tušíte? Ale žádný Falko, tohle přeci není Nekonečný příběh. Také ne, Křemílek s Vochomůrkou mají jinou směrovačku. Že by tedy Ori? Řekněme, že to už...

»
22. 09. 2018 • p.a.c.o0

RECENZE: NBA 2K19

Sportovní nadšenci mají po herní stránce rozhodně z čeho vybírat a záleží jenom na preferencích každého hráče, jaký sport nebo sporty má rád. Výhodou virtuálního sportování je fakt, že člověk může i nadále pěstovat pivní břich a nemusí se bát, že by dělal nějaké pohyby či akce, díky nimž by o něj přišel. Navíc se za sportem může vydat za jakéhokoli venkovního počasí a samotné pořízení her vyjde ve výsledku levněji,...

»
20. 09. 2018 • tonyskate1

RECENZE: My Brother Rabbit

Adventur není nikdy dost. Tohoto hesla se držíme už řadu let. Přesto se ale stále méně vyskytují tradiční point-and-click adventury a nahrazují je jejich akčnější či logičtější variance. My Brother Rabbit z obrázků působí jako point-and-click záležitost, ovšem jedná se jen o chytrý kabátek, pod kterým se skrývá klasická hledačka.

»
19. 09. 2018 • chaosteorycz10

Recenze: Super Street: The Game

Občas se na hru těšíte, třebaže v nitru tušíte, že vás při vydání čeká čelní náraz do betonového pilíře. Ale naděje umírá poslední. I tým s malým počtem členů, malým rozpočtem a malými tvůrčími možnostmi může vytvořit dílo, které hrdě zvedne vhozenou rukavici, kolem níž všichni kráčí s odstupem. Rukavice ovšem nesmí být boxerská a vylitá olovem.

»
16. 09. 2018 • tonyskate7

RECENZE: Shadow of the Tomb Raider

Očekávané ukončení trilogie novodobé Lary se konečně dostalo do našich rukou. Je ovšem tak velkolepé jak se nám tvůrci a vydavatel během výrazné kampaně snažili namluvit? O tom se více dočtete v naší recenzi, ale rozhodně jsme se opět dočkali parádního dobrodružství.

»
15. 09. 2018 • chaosteorycz1

Recenze: Immortal: Unchained

Do rezavé mačety už taky. Už to tam skoro bylo. Chybělo méně, než by se do hlavně pistole vešlo a ta třímetrová reklama na steroidy by padla jak nepoužívaný komín. Hodina usilovné práce se právě stala smutnou vzpomínkou a já nemám nic. Jak si teď vylepším vybavení, když jsem všechno nechal na místě smrti? Saprlot, tohle by se slušným lidem dělat nemělo. No nic, když to zkusím ještě jednou, nic...

»
15. 09. 2018 • p.a.c.o1

RECENZE: The Golf Club 2019 featuring PGA TOUR

Letošní sucho v průběhu léta jistě zaznamenal každý a celá řada lidí z něj neměla radost. Mezi tyto jedince bych zařadil i správce golfových hřišť, kteří se museli, mimo útoků syslů na hřiště, vypořádat i se suchem. Udržet bezchybný green nebo farway nebylo jistě snadné, ještě že plevelu kolem hřiště, nebo písku v písečných pastích je to úplně jedno. Ono sucho by se dalo krásně vztáhnout i na hry s golfovou tématikou, kterých poslední...

»
14. 09. 2018 • DandyCZE4

RECENZE NHL 19

Venku je dneska zataženo a prší, snad nám ten led neroztaje. Starosti v letošním díle NHL 19 můžete mít různé, ale všichni jsme zvědaví, jak se to hraje. A od toho je tady moje recenze, jež vám prozradí, jak si tento ročník stojí v očích hokejového maniaka, který nevynechal žádný díl od jeho prvního vydání v době mamutů. Série NHL v posledních letech čelila oprávněné kritice, že herní engine je stále stejný a že...

»