RECENZE: ELEX

Autor: lindros88cze Publikováno: 18.10.2017, 18:55

Publikováno: 18.10.2017, 18:55

Je autorem 107 článků

Němečtí vývojáři Piranha Bytes nám za svou existenci přinesli řadu skvělých RPG zážitků, ať už o sérii Gothic či Risen. S jejich novým dílem ELEX se vydali trošku jinou cestou. Stále se jedná o akční RPG, ovšem do oblíbeného středověkého fantasy přimíchali slušnou dávku sci-fi. A jak tento science fantasy počin dopadl, se dozvíte v naší recenzi.

ELEX vás zavede na planetu Magalan, kterou zasáhne meteorit. Svět je zničen a přeživší se rozdělí do několika frakcí, ale nebojte, že by vás čekala jen pochmurná prostředí. Svět je velmi pestrý, ale k tomu se ještě dostaneme. Meteorit ovšem na planetu Magalan nesnesl jen ničení, ale také látku zvanou Elex, kterou se místní snaží co nejlépe využít, ovšem dle svého.

Například Berserkeři věří spíše v tradiční magii, než v technologii, zatímco Clerikové s pomocí Elexu vytváří pokročilé a technologicky vyspělé zbraně. Všechny tři frakce, kdy tou poslední jsou Outlaws, sídlí na rozličných místech, ať to jsou pouště, robotické město či tradiční zalesněná oblast se středověkými domy. Je zde ovšem jedna frakce, a to klan zvaný Albs. K této záhadné skupině se ale nepřidáte, protože jednak s nimi máte minulost a především jsou to nepřátelé všech. Pokusíte se tak sjednotit všechny frakce a postavit se jim, ovšem ještě předtím vás čeká propracovaná zápletka, jež zahrnuje zajímavá témata, jako závislost na Elexu, který může ovlivnit lidskost a city, což je právě problémem nepřátelského klanu.

Svět Magalanu je nádherný a především rozličný. Na krásné světy jsme u těchto tvůrců zvyklí, ovšem takovou rozličnost naposledy nabídli v Gothic 3, a to je svět hry ELEX ještě o polovinu větší. Prostředí a lokace jsou obrovské a liší se od hustých lesů, přes zamrzlé horské oblasti po neobydlené pustiny. Neschází ani nádherná města či například ruiny dávné doby skrývající různá tajemství. Zemi i hory pokrývá barvitá vegetace a květiny, takže vás čeká opravdu krásný svět, kterým vypadá opravdu skvěle a ve vylepšené verzi pro Xbox One X to bude ještě lepší.

Jak jsme zmínili v úvodu, svět hry je směsí fantasy a science fiction, takže narazíte na pestré příšery, ale také na roboty. To se samozřejmě týká i zbraní, kdy můžete zvolit mezi meči, luky, ale samozřejmě také laserovými puškami apod. Totiž platí i o zbrojích. Potěšila nás přítomnost jetpacku, díky kterému můžete překvapit nepřátele, ale především se dostat na tajná místa a zkoumání světa tak dostává nový rozměr. Oceníte jej také pří útěku z boje či při pádu z větší výšky, což by mohlo znamenat velkou ztrátu životů či dokonce smrt. Na to třeba dávat pozor zvláště ze začátku, abyste zbytečně neumírali při pádech, protože nemáte řádné vybavení.

Pokud jste už nějaké RPG od Piranha Bytes hráli, víte, že hned od začátku se můžete vydat kamkoliv. Svět je tak skutečně otevřený, ale jsou zde jakési přirozené hranice, které tvoří nebezpeční nepřátelé, kteří vás, pokud nejste připraveni, mohou velmi snadno zabít. Proti silnějším nepřátelům tedy zezačátku nemáte šanci. Souboje se oproti předchozím hrám studia liší tím, že se více soustředí na výdrž a uhýbání. Bohužel nám ale soubojový systém přišel ztuhlý a nemotorný. Tvůrci se očividně inspirovali u Dark Souls a kdyby byly boje svižnější, asi by to dopadlo dobře, ale takhle si budete muset zvyknout a ani pak to žádná hitparáda není.

Stejně jako ostatní RPG, sni ELEX není výjimkou při získávání zkušeností pro úrovně, abyste tak dostali dovednostní body, jež můžete investovat do vaší postavy. Nemusíte se ale moc omezovat a soustředit se jen na jednu vlastnost. Pokud se chcete soustředit jen na boj s meči či luky, není problém. Můžete se samozřejmě zaměřit i současně na oboje a neschází ani střelné zbraně či různé formy magie. Samozřejmě můžete vylepšovat i svou mazanost, kterou oceníte při přesvědčování lidí. Neschází ani tradiční páčení zámků, vylepšené smysly, vyšší výdrž, výhody pro přežití či dovednosti specifické pro určité frakce. Asi to není třeba zmiňovat, ale přidat se smíte jen k jedné frakci, což výrazně ovlivní váš pokrok hrou a narazíte na unikátní úkoly, což samozřejmě zvyšuje znovu hratelnost.

ELEX zkrátka můžete hrát tak, jak je vám libo. I zde vaše rozhodnutí a činy mají následky a mají vliv na určité události a vývoj příběhu. Pokud tedy například zabijete konkrétní postavu, lidé si to budou pamatovat a případně se můžete se octnout i v žaláři. Pokud tedy nebudete zrovna příjemní, tak se vám to vymstí, ačkoliv samozřejmě ne natolik, abyste hru nemohli dohrát. Hra má navíc jakýsi systém karmy a jste průběžně informování o některých vašich činech. Snažte se tedy zabíjet co nejméně stráží či jiných hodných NPC, protože je fajn být milý :-).

Asi víte, že Piranha Bytes nepatří zrovna mezi velká studia, ale přesto stále vytváří zajímavá akční RPG, která ohromují herním světem, úkoly či rozvojem postavy. Vždy ovšem pokulhávají po technické stránce a v případě ELEX tomu není jinak. Tvůrci nejspíše neměli na motion capture, protože animace jsou dosti tuhé, což se projevuje zvláště u soubojů. Dabing také z důvodu nepoužití populární technologie kolikrát nesedí s ústy postav a hlavnímu hrdinovi by neuškodilo mnohem více emocí. Své dobrodružství totiž moc neprožívá a možná by prospělo, kdyby spíše mlčel. Naštěstí ale narazíte i na zajímavé či vtipné postavy, takže určitě doporučujeme tento nádherný svět prozkoumat. Technických nedostatků je bohužel více, jako nepříliš chytrý doprovod či pokles fps, což se může projevit zvláště při střetu s více nepřáteli.

7

Někdy bychom rádi viděli, co by Piranha Bytes dokázali stvořit, kdyby za sebou měli opravdu velkého vydavatele, který má hluboko do kapsy. ELEX je tak jen dalším pěkným pokusem, které určitě zaujme fanoušky předešlých her. Krásný a detailní rozlehlý svět spolu se solidním příběhem a úkoly ale opět sráží technické nedodělky a ani ELEX nevystupuje z lepšího průměru. Přesto si ELEX zaslouží šanci, jen asi ne hned teď, protože pokud vás chytne, můžete se těšit na 50 až 80 hodin zábavy.
  • StriderCZ

Štve mně, že ne Xbox nebude ( na rozdíl od PC) čeština…

• Milan Bokůvka

Jo to i me smejdi. Mam nahrano zatim 10 hodin a skvele se bavim vyborna hra.

• Češtiny mi dost chybí. Musíme se učit no. 🙁

• Milan Bokůvka

Me taky jako dost toho je jednoduche na prelozeni atd, ale textu je tam hromada. Tak treba bude nejaky mod nekdy jako tomu je u Skyrimu nebo Falloutu 🙂

• StriderCZ

Elex jsem zařadil do seznamu. problém je v tom, že před ní je poměrně dlouhá řádka dalších her. Budu si (po X letech) kupovat nový herní stroj a to Xbox one X.
    Plánuji Zaklínače, rád se nostalgicky vrátím k Skyrimu, moc a moc se těším na Minecraft v super duper grafice. Ve slevě mám zakoupený Dragon Age.
    A to nemluvím o EX access (Mass effect), Game pass …
    U Elexu mi vadí nepřítomnost češtiny na konzoli a odfláknutý inventář (je popisky přemětů) a grafika.
    Ale pokud dohraji nějaké velké RPG, tak vnitřní herní mechanismy a příběh je schopen vyvážit některá negatíva.
    Grafika je nevyrazná- zejména mi vadí šedá, ponurá barevná paleta a ladění hry, vše jakoby v mlze. To je přesně to, co mi vadí na 3D hrách, které nahradily RPG staré školy (používající jednoduché 3D + sprity (třeba Might Miagic VII,VII)
    Prostě čekám trávu zelenou, oblohu modrou, sníh bílý….
    ¨
    Ze hry je prostě cítit německý přístup k detailně propracovaným pravidlům RPG (patrné již v dřevních herních dobách, kdy Realms of Arkania taky vycházel z knižní předlohy Das Swartze Auge a tak podobně).

22. 02. 2018 • chaosteorycz0

Recenze: The Station

Zdánlivě opuštěná vesmírná stanice a ústřední postava coby pojítko mezi tím, co se událo, a co se teprve stane. U bláznivého Isaaca, kde jsem jen tohle předtím viděl? A už vím, asi ve dvaceti předešlých zpracováních. A přece se chci opět nechat tahat po temných chodbách za doprovodu blikajícího osvětlení. Doslova dychtím po informacích ukrytých v emailové komunikaci, odložených poznámkách a zanechaných vzkazech. Stresové situace a problémy volající po rukách zkušeného...

»
19. 02. 2018 • p.a.c.o19

RECENZE: Kingdom Come: Deliverance

Česká herní scéna o sobě dává průběžně vědět celému hernímu světu a často velice úspěšně. Máme tu hry jako Factorio, Mashinky nebo Space Engineers, ukazující, že u nás dělat hry umíme a také, že máme zajímavé nápady na témata. To ostatně moc velká novinka není, protože i v minulosti byla řada her, které si dokázaly získat celosvětový respekt. Mafie se zapsala do srdcí několika generací hráčů, a i v dnešní době je...

»
18. 02. 2018 • chaosteorycz7

Recenze: Monster Energy Supercross – The Official Videogame

Itálie nám dala mnohé. Kvalitní fotbal, slunné pláže, okouzlující architekturu, diskotékovou hudbu, rychlá auta, sicilskou mafii, dobrou kuchyni a studio Milestone. Legendy z Milana, tak bych mohl autory nazvat s klidným svědomím, protože za více než 20 let vytvořili skoro padesátku her. Pamatují systém SNES stejně, jako první Xbox a jejich rukami prošli licence na podniky WRC, MotoGP, V8 Supercars nebo MXGP. Přes to všechno je Milestone synonymem průměrnosti, který sype hry...

»
05. 02. 2018 • DandyCZE2

Recenze Railway Empire

Začátky mého hraní dorazily na Xbox! Ano, strategie a budovatelské hry mě provázely od počátků mého hraní. Oblíbil jsem si všemožné tycoony, v nichž jsem stavěl, co šlo. Aktuálně hraji primárně na Xboxu a tam těchto her není opravdu moc. Najdou se zástupci globálnějších her jako třeba Tropico nebo Civilization, ale klasické vláčky? Ty rozhodně ne.

»
04. 02. 2018 • chaosteorycz18

Recenze: Monster Hunter World

V moderním světě většina civilizace neloví pro potravu, což je dobře. Jako první bych skončil s pusou od hlíny a hrstí cvrčků, místo šťavnatého kusu zadní flákoty. A to v tom lepším případě. Mimo cílených odstřelů a mysliveckých honů, se tak z lovů staly záležitosti zbohatlíků, kteří si v poklidné vzdálenosti a bezpečí odstřelují to, co momentálně touží pověsit nad krb. Co jim ale to drahé vybavení sebrat, dát jim do ruky sekeru, luk a...

»
22. 01. 2018 • chaosteorycz0

Recenze: The Vanishing of Ethan Carter

Tvrdí se, že ty nejúžasnější příběhy píše sám život. Pokud to vezmu za bernou minci, pak je mladý Ethan Carter hotovou živoucí novelou na pokračování. Se svou početnou rodinou žije v malé vesničce v Red Creek Valley. Kouzlu překrásné krajiny se vyrovnají snad jen tajemství, kterých má lokalita více než matka představená za dveřmi své cely. To je také důvod, proč Ethan kontaktuje muže, jehož jméno je nevyřčeno po téměř celý čas....

»
19. 01. 2018 • kristine4chaos0

Recenze: InnerSpace

Jsou hry, hry a pak hry. Že nechápete? Nevadí, ráda vysvětlím. U valné většiny produkce jednoduše vypnete, protože hra po vás chce jen základní operace. A k těm vás ještě povodí za ručičku. Pak jsou tu hry logické, tvořené hádankami, vyžadující zapnout mozek na vyšší obrátky. Ty jsou občas spojené s až uměleckým grafickým zpracováním, čímž se volně dostávám k hrám relaxačním. Bývají budovatelské, explorativní, dávají vám větší volnost v...

»
16. 01. 2018 • p.a.c.o6

RECENZE: Flying Tigers: Shadows over China

Létání fascinuje lidi od nepaměti a do oblak by chtěla létat celá řada z nich. V dnešní době jsou letadla stejně běžnou součástí našich životů, jako dříve auto nebo koňský povoz. Bohužel virtuální piloti mají podmínky ztížené, protože na konzole her s letadlovou tématikou zrovna moc nenajdete. O to více mi udělali radost Flying Tigers: Shadows over China, kteří nám takové klasické arkádové létání nabízejí.

»