RECENZE: Blood Bowl III

Autor: HusekD Publikováno: 8.3.2023, 14:44

Publikováno: 8.3.2023, 14:44

HusekD

Je autorem 270 článků

Trvalo to dlouhých osm let, ale dočkali jsme se. Herní série Blood Bowl obdržela své třetí videoherní pokračování a můžeme se tak opět vrhnout do brutálních zápasů plných krve, taktizování a všudypřítomné náhody. Hru vytvořili vývojáři z Cyanide Studios a vydala společnost Nacon. Základy samotného Blood Bowl sahají až do roku 1986, kdy vytvořil Jervis Johnson první deskovou verzi pro společnost Games Workshop.

Název firmy by vám už mohl napovědět, že se hra odehrává v univerzu Warhammer. Díky tomu se proti sobě na hřišti postaví kromě lidí i orci, elfové, nebo trpaslíci. Nepatřím mezi hráče sportovních her, ale v případě Blood Bowl udělám pokaždé výjimku. Ačkoliv se hra inspiruje u amerického fotbalu, tak jde díky své předloze o taktickou, tahovou strategii. V roce 2020 došlo k oficiálnímu přepracování herních pravidel, které jsou implementovány i do hry Blood Bowl 3. Teď už se ale pojďme podívat na to, jak se nový titul vydařil a zdali to dlouhé čekání stálo za to.

Hned v úvodu si vyzkoušíte ovládání a základní mechaniky v krátkém tutoriálu. Ten poslouží všem nováčkům k pochopení nejdůležitějších pravidel, ale je škoda, že vývojáři neudělali i propracovanější tutoriál, který by hráčům vysvětlil pokročilé funkce hry. První zápasy pro vás tedy budou ve formě pokus-omyl. Nenechte se ovšem otrávit z těžších začátků. Po úspěšném dokončení tutoriálu se vrhnete na to nejdůležitější a tím je sestavení vlastního týmu. Blood Bowl 3 začíná s dvanácti rozdílnými rasami. Nejedná se přitom o pouhé reskiny stejného týmu, ale každá rasa má své unikátní vlastnosti, schopnosti a rozvržení. Díky tomu se s každou rasou hraje odlišným způsobem, což dodává hře na znovu hratelnosti a velké porci experimentování. Náročnost jednotlivých ras se označuje počtem hvězdiček. Snadno si tedy do začátku vyberete vhodnou variantu. Pokud zde nenajdete své favority, tak nezoufejte. Nové přírůstky jsou už od vývojářů přislíbeny a mají dorazit v prvním Season Passu. Tuto formu monetizace jsme byli zvyklí vídat převážně u F2P titulů, ale čím dál častěji se dostává i do prémiových her. V takovém případě by se ale hra měla držet pár pravidel, které Blood Bowl 3 z velké části ignoruje.

Vývojáři kladou v novém pokračovaní velký důraz na detailní úpravu všech postav, doplňků i hráčského stadionu. Tenhle přístup se mi opravdu líbí, protože přibližuje hru blíže k deskové verzi, kde si hráči upravují a vybarvují vlastní figurky. Vývojáři z Cyanide Studios se ovšem rozhodli uzamknout veškerou úpravu za reálné peníze. Tedy pardon, vlastně za speciální měnu zvanou Warpston. A to bohužel není vše. Zakoupené předměty se nedají duplikovat mezi několika hráči. V případě, že si například zakoupíte novou helmu, tak jí smíte použít pouze na jednu postavu. Pro kompletní úpravu vašeho týmu je tedy zapotřebí zakoupit každé vybavení alespoň jedenáctkrát v celkem šesti kategoriích. Jedna položka přitom vychází v přepočtu na 20kč. Ve finále vás jeden celý tým bude stát okolo 1320kč a to v případě, že si nevyberete legendární předmět v hodnotě 200kč. Někdo by mohl namítnout, že se jedná pouze o kosmetické předměty, ale tenhle argument bych byl ochotný přijmout pouze v případě, že by byla hra s F2P modelem. Slibovaný Season Pass dorazí se spoustou předmětů až za pár měsíců a do té doby nemáme jinou možnost, než investovat do hry další a další peníze. Pokud by vývojáři dali za Warpstony pouze legendární předměty a zbytek za běžnou herní měnu, tak by udělali určitě lépe.

Před každým zápasem vás čeká důležitá manažerská práce. Budete si moct zakoupit bonusové hody kostkou, zaplatit si hvězdného hráče, nebo dokonce podplatit rozhodčí, aby přehlíželi váš tvrdší přístup během hry. Zápasy v Blood Bowl nejsou pro měkké a zbabělé hráče. Každý zakoupený bonus vás posune o kousek blíž vítězství a není rozumné je přehlížet. Poté co si uspořádáte svůj tým na hracím poli, tak přijde na řadu hod mincí. Ten určí, která strana bude začínat jako obránce a kdo bude v roli útočníka. Od této chvíle už je vše jen na vašich schopnostech, kvalitě vašeho týmu a všudypřítomného štěstí při hodu kostkou. Každé vaše rozhodnutí je na kostkách závislé, což neustále vytváří pocity frustrace, napětí i obrovské radosti. Situace, kdy vám soupeř sebere míč, utíká neohroženě přes celé hřiště a před dosažením touchdownu na posledním políčku zakopne a umře vám prostě vykouzlí úsměv na tváři. A takových situací zažijete v Blood Bowlu nespočet. Nejde zde jako v klasickém americkém fotbalu o pouhé skórování před soupeřem. V ideálním případě chcete vašeho protivníka poslat na ošetřovnu a v ještě lepším případě rovnou do márnice. Nejlepší způsob, jak si hru užít je v kooperaci se svým kamarádem na jedné obrazovce.

Co se týče grafického zpracování, tak zde nemám hře co vytknout. Vývojáři si dali záležet na každém detailu a to oceníte jak při běžném hraním, tak i v krátkých cutscénách, nebo animacích. Na každého hráče je radost pohledět a stejné péče se dočkaly i nové stadiony. Ty jsou napěchovány skandujícími fanoušky a hezky dotvářejí atmosféru brutálního zápasu. Zajisté vás potěší i blízké okolí hřiště, kde se pořád něco děje. Stejné kvality se dočkaly všechny zvuky a dialogy. Komentátoři pravidelně hlásí veškerou aktivitu na hřišti a nechybí zde i velká porce humoru. Hra se ani v nejmenším nebere vážně a díky tomu se pousmějete i v situacích, kdy k vám zrovna nebude RNG systém nakloněný.

Blood Bowl 3 ale v žádném případě není bez chyby. Hru v současné době trápí hned několik technických nedostatků, které vám dokážou zkazit herní zážitek. Hned z kraje upozorním na časté odpojování ze serverů. Občas bylo problematické už samotné připojení do hry a několikrát se mi stalo, že jsem byl vyhozen z probíhajícího online zápasu. V kampani jsem se neustále potýkal se špatnou umělou inteligencí soupeře, který si při svém tahu dával opravdu načas. Zatímco jsem měl své kolo odehrané během několika vteřin, tak soupeři trval stejnou dobu jen první tah. Nedokážu určit, jestli se jedná o chybu, nebo vývojáři chtěli uměle navodit pocit, že hrajeme proti skutečnému hráči, ale je to otravné a kazí to plynulost zápasu. Největším strašákem je ale zamrzání celé hry. Představ se si, že už pomalu dohráváte náročný turnaj a najednou nejste schopni cokoliv ovládat. Čas se odpočítává, váš soupeř hraje svá kola, a vy nemáte jinou možnost, než odejít ze zápasu a začít hrát od začátku. Během recenzování se mi to stalo celkem třikrát a u každého dalšího zápasu jsem se obával toho, že bude mé snažení opět sabotováno špatným technickým stavem hry.

Titul Blood Bowl 3 vyšel pro Xbox Series X/S a Xbox One 23.2.2023 za cenu 1149kč ve Standardní edici.

6

Blood Bowl III má velký potenciál být nejlepším dílem z této série. Bohužel je ale v této době prolezlý velkým množstvím technických nedostatků a chybí mu spousta obsahu. Také se nedá přehlížet špatně zvolený systém úpravy hráčů, který je závislý na nekompromisních mikrotransakcích, za které by se mohl stydět i kdejaký asijský F2P titul.
náročnost zápasůpropady fps
úprava týmůmikrotransakce
lokální multiplayervýpadky serverů
dabing/zvukybugy
10. 07. 2024 • Michael Chrobok0

RECENZE: SpellForce: Conquest of Eo

Titulů inspirovaných legendární sérií Heroes of Might and Magic je celá řada, přičemž některé z nich jsou velmi povedené. SpellForce: Conquest of Eo slibuje pořádnou jízdu ve stylu klasik tohoto žánru, ovšem ne vždy je všechno zlato, co se třpytí. Poslední SpellForce sice nabízí několik zajímavých vychytávek, ovšem má také několik zásadních ale.

»
09. 07. 2024 • Michael Chrobok0

RECENZE: MLB The Show 24

Další rok, další baseballová sezóna. Pokud jste stejně jako já propadli tomuto nádhernému sportu, jistě jste další ročník MLB The Show s pořadovým číslem 24 a s Vladimírem Guerrerem Jr. na přebalu napjatě vyhlíželi. Převratné změny kalifornské studio Sony San Diego sice neslibovalo, avšak přesto je jich v letošním ročníku poměrně hodně. Stojí za to si nový díl koupit, nebo si jej alespoň zahrát v rámci Game Passu?

»
08. 07. 2024 • Michael Chrobok0

RECENZE: Alan Wake 2

Zpracovat hororový žánr v rámci videoher není žádný med. Až příliš často se tituly snaží nabudit strach obyčejnými lekačkami, přičemž o vybudování opravdu strašidelné atmosféry se snaží jen zlomek titulů. Jedním z nich je také pokračování xboxové ikony Alana Wake, který ve druhém díle slibuje dát hráčům odpovědi, které je trápí už od roku 2010. Odejdou od pokračování hráči spokojení?

»
28. 06. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: Police Simulator: Patrol Officers

Simulátory jsou skvělé, protože si díky nim můžeme vyzkoušet povolání, která jsme chtěli dělat jako malý, ale nakonec jsme se k nim z nějakého důvodu nedostali. Navíc v Německu, které je svým způsobem Mekkou simulátorů, to vypadá, že jim stále nedochází nápady, co ještě „zesimulátorovat“. Bohužel těmto hrám poměrně často chybí kvalita a jsou to spíše takové blbůstky na chvíli. To platilo také pro policejní simulátory, které prezentovali honičky po...

»
24. 06. 2024 • HusekD0

RECENZE: ARK: Survival Ascended

Žánr survival her se v posledních letech těší velké popularitě. A není se čemu divit. Hráčům nabízí průzkum neznámého světa, výstavbu vlastní základny, střet s nepřáteli, sbírání surovin a to všechno v doprovodu kooperace s ostatními hráči. S tituly na tomto konceptu se sice roztrhl pomyslný pytel, ale jejich prvotní pokusy jsou tu s námi už jednu dekádu. Jednou z nich byl ARK: Survival Evolved, který nás vtáhl do fantasy...

»
18. 06. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Crown Wars: The Black Prince

„Jste na tahu!“ Kolikrát už jste slyšeli nebo četli pobídku k dalšímu úkonu, jehož následky mohou skončit slavnostním poplácáním po ramenou nebo nechtěným funusem bez poct a posledního pomazání? Tahové strategie zastupují minoritní větev v jinak poměrně bohatém žánru a pakliže se skalních fanoušků optáte, koho mají na piedestalu kvality, zábavy a komplexnosti, nejspíš odpoví kultovní XCOM. Je pravdou, že na něj přímo nebo oklikou odkazuje kde kdo, včetně nedávných Crown Wars.

»
07. 06. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: F1 24

Nevím, jak to přijde ostatním, ale já jsem s letošní sezónou F1 zatím velice spokojen. Vyhrál Lando, konečně taky Charles, do toho Max ukazuje, že když jim jede auto (nebo i když úplně ne), dokáže z toho dostat o parník lepší výkon, než ostatní a zkrátka se pořád něco děje. Uvidíme, jak to bude pokračovat a jestli letos skončí nadvláda RedBullu a na prvním místě, ať už v jezdcích nebo konstruktérech, se ukáže...

»
30. 05. 2024 • HusekD0

RECENZE: HYPERCHARGE Unboxed

Dětský pokoj a jeho veškerý obsah jsou ve své podstatě velmi kouzelným místem. Očima dítěte se tam mohou odehrávat velkolepé události, kterým už jako dospělí nerozumíme, nebo je jen kvůli své zaneprázdněnosti nevědomky přehlížíme. Kdo ale ví, co se odehrává za zavřenými dveřmi? Dodnes si pamatuji své první pocity po shlédnutí prvního dílu Toy Story. Bedlivě jsem sledoval veškeré dění v pokoji, což bylo o to víc umocněno, když jsem...

»