Recenze: Feudal Alloy

Autor: chaosteorycz Publikováno: 11.5.2019, 9:59

Publikováno: 11.5.2019, 9:59

Sociální sítě

O autorovi

chaosteorycz

chaosteorycz

Je autorem 2101 článků

Přemýšleli jste někdy nad tím, nad čím pak asi dumá ta němá tvář, kterou si chováte v akvárku? Myslíte, že ji zajímá nová laciná truhla umístěná v rohu? Přemýšlí snad nad tím, že opět meškáte s vyčištěním? Nebo snad s ní o velkolepém dobrodružství v alternativním středověku? Jestli nežije v hlavě pracovitého robota, nejspíš ji zajímá jen včasné krmení.

Attu toho k životu také příliš nepotřebuje. Když zrovna neobdělává pole, z jehož plodin získává olej, stará se o plechový domov důchodců. V něm medailemi ověnčeným rytířům promazává sešlé součástky, za což se mu dostává vyprávění z hrdinských eposů. Ačkoliv farmář a sociální pracovník v jednom touží okusit široký svět na vlastní matice, drží se svého. Až do chvíle, než banda holomků ukradne veškeré zásoby mazadla. Vědom si důležitosti oleje, mění motyčku za meč a razí do vysněného světa.

Ten je stejně nevšední, jako hlavní hrdina. Snoubí se v něm středověk, éra páry a odkazy na technologie, které bychom datovaly do naší doby. Nečekejte ovšem výlety do podhradí či do hojných lesů. Rabiáti vzali roha do rozsáhlého jeskynního komplexu, kde se to jen hemží agresivními plechovkami. Od statických min ježkovitého vzhledu a létajících potvor, až k mohutným hromotlukům a náročným bossům. Attu má před sebou nelehkou výzvu, během které se stanou jeho nejlepšími přáteli ti největší padouši.

Jakkoliv to zní divně, je tomu tak. Dvoučlenné znojemské studio postavilo Feudal Alloy na subžánru metroidvania. To znamená, že v případě plošinovky putujete po obsáhlé mapě, jejíž objevování je přesně řízeno vlastnictvím určitých dovedností, případně je podmíněno nabráním většího levelu v oblasti boje a obrany. Pak se roboti s opačným pohledem na věc skutečně stávají pravou rukou postupu, který je třeba získat. Naštěstí vás tuzemští vývojáři nechtějí trápit až tak moc, abyste Attua nechali někde objímat krápník.

Návraty mapou jsou tak většinou řešeny jinou, mnohem kratší cestou. Vyjma případů, kdy se poměřování šroubků dvakrát nezdařilo a vy pelášíte od poslední uložené pozice nebo došlo k zabloudění. Největší výzvou je tak samotný soubojový systém. Při něm dochází ke ztrátě oleje, co by prvku zdraví, a pak k přehřívání v důsledku přílišného máchání mečem. Ručička tlakoměru putuje k červené zóně také při používání speciálních schopností. Že by po cestě nebylo dost oleje a chladící kapaliny se říct nedá, leč dožadujte se u protivníků práva na jejich doplnění. Tady vám neziskové organizace nepomohou.

Standardně cestu komplikují maximálně dva až tři plecháči, které s trochou umu během pár vteřin proměníte ve šrot. Před důležitým milníkem ale zpravidla bývají speciální místnosti, kde padá kosa na kámen. Tedy ostří na blíže nespecifikované součástky. Říkám tomu nervový hřbitov. Z prostoru vede jediná cesta, a to přes rozvášněné strážce podzemí. To by nebylo tak hrozné, kdyby checkpoint nestál dál, než byste chtěli. Umělá inteligence je jak žralok po lobotomii a dokud Attu stojí na muších nožkách, nezastaví se. Že opakované selhání dokáže zvednout tlak i vám, je zbytečné říkat.

Depresivní části vedoucí k opakování by byly mnohem snesitelnější, kdyby se rivalové nechovali jako řízené rakety. Jasně, možná nemám nejbystřejší reakce a teď hledám výmluvy. Ale když máte za sebou dva sršně, před sebou vzteklou cirkulárku a nad hlavou dělo hlídané vrtulníčkem, špatně se vymýšlí bojová strategie. Kapaliny, ani brzy získané bomby, se při respawnu nevrátí do původního stavu. Stačí tedy pár špatně uhraných partií a vaše zásoby jsou tenčí než pas anorektické modelky. Když je nejhůř, opakujete úsek tak dlouho, dokud nezískáte bod vylepšení.

Se ziskem chipů, které umožnují robotickému hrdinovi dělat skutečně hrdinské činy, roste bojeschopnost. Náročnost „hřbitovů“ sice roste také, ale díky širším možnostem máte mnohem větší šance na úspěch. Krom toho, postavu neustále vylepšujete novými díly, které buď najdete v krabicích nebo zakoupíte u obchodníka za získané mince. Než se tak dostanete k prvnímu ze dvou bossů, je zbroj už značně modifikována. A to navzdory nepříliš dobrému inventáři. Předměty sice mají popsány atributy, nicméně chybí srovnání s používanými částmi. Lehce si tak rozházíte zbroj horším mečem nebo méně odolnou hlavou. Celkově sebrané věci působí dosti chaoticky a neuškodilo by jim lepší využití.

I když jsem se u několika momentů skutečně zapotil a bossové byli ve výsledku možná až příliš jednodušší, měl jsem ze hry příjemný pocit. Možná za to může skromný původ, možná obtížnost těsně před hranicí únosnosti a možná sympatický nebojsa postrádající mimiku. Grafické zpracování využívající ruční malůvky ale určitě ne. Je hezké a velkou měrou se podílí na jedinečné atmosféře. Zároveň je značně jednotvárné zvolenou paletou barev, a i když se dějiště příběhu několikrát obmění, prostředí působí stále stejně. Na někoho pak až příliš chladně, což ale v tomto případě k alternativnímu středověku patří. Osobně mám ponuré stylizace rád, ale nesmí se slévat do monotónnosti.

8
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivost

Verdikt

Neberte stařečkům medicínu nebo namíchnete jejich zahradníka. Ač je hlavní hrdina jen mobilní akvárko, dokáže si získat srdce nebojácným odhodláním a nerovným soubojem s plechovým podsvětím. Skromné zázemí české plošinovky je ve výsledku ohromnou předností, protože titul drží jasný koncept od začátku až do konce. Když by se zapracovalo na inventáři a nepřátelích, kteří dokáží pěkně naštvat, rád bych viděl v budoucnu pokračování. Zejména při zaměření na netradiční rybí svět plný oleje, jehož obrysy jsou jen lehce načrtnuty. České titulky jsou samozřejmostí.
26. 05. 2019 • CryLineT1

Recenze: Team Sonic Racing

„Nové závody s ježíkem? Sem s nimi!“ Podobnou reakci provázelo zjištění, že král dlouhých sprintů opět usedl za volant. Přemýšleli jste vůbec nad tím, proč Sonic potřebuje auto, když by v teoretické rovině byl první po svých? Já také ne, protože jsem vděčná za další infantilní postavičky, které se v neméně infantilních autíčkách snaží získat zlatavý pohár. Zřídka kdy totiž narazíte na lepší rodinou hru, než jsou arkádové závody s dětskou grafikou a otevřenou přístupností.

»
24. 05. 2019 • chaosteorycz3

Recenze: Layers of Fear 2

Je každý umělec blázen? Je každý blázen umělec? A je snad umění forma šílenství? Před třemi léty si podobné otázky položil polský kreativní celek, načež vznikla skromná analýza pomateného, nebo neskutečně nadaného, malíře jménem Layers of Fear. Zjištění, že tahy štětce občas vede lidská tragédie, nechalo pootevřené dveře do světa, kde jedinci hodni obdivu představují oběti vlastní výjimečnosti. Hvězda stříbrného plátna míří na scénu, ale dočká se bouřlivých ovací?

»
23. 05. 2019 • lindros88cze0

RECENZE: Sniper Elite V2 Remastered

Říkáte si zase další remaster? Už tomu tak je a možná nám jen pánové ze studia Rebellion chtějí zkrátit čekání na pátý Sniper Elite. Každopádně tento měsíc už je tomu sedm let, co do obchodů dorazil Sniper Elite V2 a my se teď mrkneme na zoubek jeho remasteru pro Xbox One.

»
18. 05. 2019 • chaosteorycz1

Recenze: Rage 2

Dlouhé desítky let si autoři filmů, her a knih dávali práci, aby svět po globální katastrofě působil tak depresivně, že si z něho i fanoušek doom metalu má chuť podřezat žíly. Pak ale někdo přišel se studií, jak se asi bude chovat tlupa orangutanů ve skladu barev a laků. Samozřejmě udělá barevný nepořádek, který by šikovný hokynář prodal jako umělecké dílo nadčasového umělce. Nač ale dělat z neorganizovaného bince něco víc než...

»
15. 05. 2019 • lindros88cze6

Recenze: World of Warships: Legends (Game Preview)

Po úspěšném uvedení hry World of Tanks na konzole se Wargaming snaží přenést i svůj další titul: World of Warships (WOWs). Jak už název i obrázek napovídají, tak se budeme plavit v bojových lodích z období kolem 2. světové války. Hra vyšla na PC v roce 2015 a někteří si možná myslí, že jde o pouhý port hry. Dle WG a i mých dojmů se jedná o upravenou hru, která je ovšem...

»
14. 05. 2019 • tonyskate10

RECENZE: A Plague Tale: Innocence

Když byl v lednu 2017 oznámen nový projekt The Plague studia Asobo, který zaštítil francouzský vydavatel Focus Home, asi nikdo nečekal, že se z něj vyklube natolik slibná záležitost, jakou se A Plague Tale: Innocence nakonec stala. Hráči se těšili na poutavý příběh zasazený do zajímavého období, a když byla navíc potvrzena čeština, očekávání ještě více vzrostla. Budou však naplněna? Ačkoliv embargo na recenze padlo až s vydáním hry, což kolikrát nebývá dobré...

»
08. 05. 2019 • p.a.c.o1

RECENZE: Old Man’s Journey

Společně s rozmachem nezávislých herních studií nebo i samotných vývojářů, jsme se konečně dočkali toho, nač celá léta předtím spousta hráčů nadávala. Velká studia hrála na jistotu, sypala na nás jedno pokračování za druhým, a tak nějak se vytratili hry s větší uměleckou hodnotou nebo zajímavými nápady. A právě tohle je oblast, v níž se nezávislá scéna velice vyžívá a vznikají zde někdy až divné hry (tak moc umělecké, že to nikdo nechápe,...

»
07. 05. 2019 • chaosteorycz0

Recenze: God’s Trigger

Top-down titulů, tedy her, které sledujeme z horního pohledu, bylo hodně už před třiceti lety. S ohledem na výkon herních strojů šlo kdysi o univerzální perspektivu, která skvěle posloužila strategiím, střílečkám, městským akcím, budovatelským ságám či hrám na hrdiny. A ačkoliv bychom dnes měli oslavovat virtuální realitu, rozlišení ostřejší než skutečnost a efekty zahanbující přírodní zákony, mezi levnými střílečkami se zpracování stále těší velké oblibě. A když se na něj naroubuje brutální...

»