
Recenze: Valorant
Přátelé, před 3 měsíci na Summer Gamefestu 2024 jsme se dočkali traileru na hru Valorant pro konzole a s ním i možnost registrace do limitované bety. Neváhal jsem a hned jsem se registroval, jelikož trailer ve mě vyvolal velký úžas, protože po mapách Valoratu jsem se už proháněl 2 roky na PC. Jelikož jsem člověk, který preferuje ovladač, byl jsem hodně zvědavý, jak budou probíhat moje první kroky s ovladačem v ruce ve světě Valorantu. Co si budeme, her podobného žánru jako Counter-Strike (týmová taktická střílečka z pohledu první osoby) na konzolích moc nevidíme. První kroky mě překvapily. Menu je hezky přehledné, na výběr je několik herních modů.

Unrated : Klasický 5v5 mod na 13 vítězných kol, po 12 odehraných kolech se mění strany . V tomto modu si dobře natrénujete mechaniky hry a celkovou ekonomiku hry, na kterou hra klade velký důraz. Za každé kolo dostanete obnos peněz podle toho, jestli jste kolo vyhráli nebo ne, musíte tak přemýšlet jestli si dané kolo koupíte plné vybavení např. štít, schopnosti (ano i za ty se platí) a hlavní zbraň nebo v daném kole pojedete spíše menší zbraň bez štítu, aby jste měli víc peněz na další kolo. Volba je na vás .
Competetiv : Je to mod, který je zpřístupněný od levelu 10 a hraje se stejně jako unrated s tím rozdílem, že po výhře nebo prohře celé hry jste odměněni body, se kterými se posouváte v jednotlivých divizích, kterých je ve hře celkem 9, od Ironu až po Radiant, kde jsou ti nejlepší z nejlepších.
Deadmatch : Mod, který je standardní free-for-all (všichni proti všem) zde se nepoužívají schopnosti daných agentu, ale pouze se spoléháte na svoji mušku a dovednosti střelby. Vyhrává ten kdo první nastřílí 40 killů.
Team Deadmatch : Mod, který je starý jako gaming samotný. Zde se utkáte 5v5 na menších mapách, kde můžete nalézt orby, které vám doplní životy, či zrychlí nabíjení vaší ultimátní schopnosti. Zde vyhrává team který jako první dosáhne 100 poražených nepřátel.
Practice : Zde můžete trénovat vaší mušku na figurínách, které se dají nastavit podle vašich představ, rychlost, jak se budou pohybovat, počet figurín atd… Na practice se můžete rozehřát před tvrdým kompetetivem. Hodně profesionálních hráčů tuto možnost doporučuje.
Hra nabízí 9 unikátních map. Některé mapy jsou spíše výhodné pro útočníky, další pro obránce, jiné mají specifické vychytávky např. na mapě Bind se můžete setkat s teleporty z jedné strana mapy na druhou, mapa Lotus obsahuje několik otočných dveří které vám pomůžou k dobití nebo zrychlí přesun z oblastí.
Arzenál zbraní obsahuje celkem 18 střelných zbraní (od příručních zbraní, samopalů, kulometů až po odstřelovačky. Zbraně mají i své tabulky na jakou vzdálenost jsou efektivní, na jakou vzdálenost už přestávájí dávat svůj 100% potenciál. Nejčastěji se setkáte ve hře se samopaly Phantom, který je rychlý, přesnější, ale má menší DMG oproti svému kolegovi Vandalovi, který je kapku pomalejší, ale po dobře mířené střele mezi oči protivník pozná, s kým má tu čest.
Valorant nabízí 25 agentů, za které můžete hrát. Dělí se do 4 skupin- controllerer, duelist, initiator, sentinel. Tyto skupiny vás tak trošku nasměrujou, co budete ve hře dělat. Controllereři se zaměřují na nepřátelský team, aby měli zhoršenou viditelnost a nemohli snadno obsadit oblast, kde bude bomba položena. Duelisti jsou spíše na eliminaci nepřátel a „otevírání“ oblastí a zajišťují plynulejší průchod na side (oblast). Initiatoři jsou specialisti na odhalování nepřátel přes zdi, smoky a další nežádoucí předměty. Sentinelové jsou experti na obranu jednotlivých oblastí, někteří staví ledové zdi, přes které se hůře dostává, někteří zase pasti nebo automatické Turrety. Možností je hromada, a to je to co na Valorantu mám nejvíc rád, přemýšlet nad kombinací různých agentu, jaké situace vzniknou při kombinování jejich schopností,.. Proto každá hra není úplně stejná a do určité míry jedinečná.

Pro úspěšnou výhru ve Valorantu je potřeba komunikace, ne nadarmo jedna z postav Brim Stone prohlašuje „Remember to talk to each other out there. If we communicate, we win.“ („Nezapomeňte si tam venku spolu promluvit. Když budeme komunikovat, vyhrajeme.“) tady hra velice trpí, jelikož na konzolích nemáme push to talk tlačítko, tak se často stává že lidé (pokud teda mají mikrofon) ho mají zapnutý pernamentně a ve hře, kde musíte poslouchat kroky (když vám ve sluchátkách řve jiný člověk nebo mu tam mamka vysává pokoj), hrát a předvádět dobrý výkon je hodně obtížné. Jelikož je hra 5v5 s možností komunikace přes mikrofon, tak se stává, že narazíte na toxické hráče a není jich málo,.. Na konzolích je to výrazně lepší, ale bohužel se jedinci najdou, v tom vám pomůže tlačítko mute v tabulce a je po problémech.
Valorant, jako každá Free to play hra, spoléhá na mikrotransakce, ale nebojte, žádný pay to win model tady nehledejte, jedná se pouze o kosmetické úpravy zbraní. Máme k dispozici také battlepass, takže pokud nechcete utrácet moc peněz ale přijít si na pěkné skiny a další odměny, tak battlepass je dobrá volba.

Pokud vás Valorant láká a nemáte spoluhráče, nebojte. Náš discord je vám plně k dispozici v sekci pojď hrát nebo akce-střílečky, se určitě někdo najde, třeba já IceFoxCZ 🙂 .
Verdikt
Riot nám ukázal, že ví co dělá a dokáže implementovat nové věci do tak zarytého žánru. Valorant je hodně povedený multiplayerový žánr, který nám ukazuje, že chce být kvalitním kompetetivním titulem, po boku Conter-Striku. Určitě hra stojí za to, aby jste si ji vyzkoušely a rozdali pár hlav . Obchod se skiny by mohl být trošku levnější a komunita lidí více otevřenější. Jinak jde o hodně povedený titul.Kvalitní kompetitivní mechaniky | Komunita |
Free to play | vyžaduje Xbox gamepass |
vývojáři naslouchají komunitě | drahý obchod |

RECENZE: F1 25
V loňské recenzi jsem úvod začínal přáním toho, aby formulový šampionát vyhrál konečně někdo jiný, než Max, protože to vypadlo, že McLaren by se mohl o sesazení pokusit. Tohle přání se nakonec nepovedlo, Max vyhrál, ale někdo jiný bral aspoň pohár konstruktérů. Letos vypadá situace ještě víc zamotaně, jak strategie Ferrari, které se zatím stále trápí a ani příchod velkého Lewise Hamiltona to moc nezměnil. Dojde na obligátní „příští sezóna je...

RECENZE: RoadCraft
Katastrofy všeho druhy jsou věcí, kterou nikdo z nás nechce zažít na vlastní kůži. Je přitom jedno, jestli je to tornádo, velké kroupy, zemětřesení nebo rozvod. Ovšem až na tu poslední věc jsou tyto akce velice vhodné v rámci herního zpracování. Můžeme totiž katastrofy buď sami působit nebo se postarat o jejich likvidaci. Pro opravy je třeba spousta materiálu a ve většině případů také strojů, a právě to skvěle kombinují série MudRunner...

RECENZE: The Precinct
Policejní práce ve skutečnosti nebude taková zábava, jak to vypadá z filmů a seriálů. Po silnicích se nemůžeme řítit jako v Kobře 11 a kriminalisté vyšetřující vraždy určitě nepoužívají tolik barevných světel a výsledky také nejsou hotové do deseti minut, i když by to jistě bylo praktické. Nene, pro zábavnou policejní práci je třeba jí něco přidat, a to i v případě herního zpracování. Jasně, máme tady i simulátory, ale i ty mají...

RECENZE: MotoGP 25
Velkou událostí pro české fanoušky série MotoGP je návrat brněnského okruhu zpět do kalendáře světového šampionátu. Stalo se tak po pěti letech, takže se čeká velký zájem a velké příběhy na závodním okruhu s novým povrchem. A shodou okolností je to i můj návrat k této herní sérii, protože jako poslední jsem měl v rukou MotoGP 20. Sám jsem byl tedy zvědav, co všechno se od mé poslední jízdy změnilo.

Recenze: Clair Obscur Expedition 33
Krásné fantasy ve smutném světě. Tvůrci z francouzského studia Sandfall Interactive představují svou vizi temného RPG s dospělým příběhem. Jak si obstáli v recenzi?

Recenze: Deadside
Hry o přežití nabývají na popularitě, avšak pro konzolové hráče příliš na výběr nebylo. Na konci února ale do obchodů Xboxu dorazil Deadside, survival který už pár let bojuje s konkurencí na počítačích se vydal na cestu konzolí. Jaké je srovnání verze na PC a konzole? Dostává DayZ na Xboxu konečně konkurenci?

Recenze: South of Midnight
Legendy, bubáci, mýtická stvoření a příběh o bolesti a odpuštění. Jak to vše může fungovat v herním provedení od Compulsion Games zjistíme v této recenzi.

RECENZE: Lost Records: Bloom and Rage
Když přijde francouzské studio Don’t Nod s novým titulem, fanoušci příběhových adventur notně zbystří. I když se Francouzi v posledních letech věnovali i jiným žánrům, jejich pověst vybudovaná především okolo série Life is Strange se jim patrně jen tak překonat nepodaří. Ostatně do tohoto žánru spadá také novinka v podobě titulu Lost Records: Bloom & Rage. Hned na úvod je potřeba říci, že titul je rozdělen na dvě části –...