A zase těch 60 FPS…

Publikováno: 16.4.2024, 7:37

Sociální sítě

O autorovi

p.a.c.o

p.a.c.o

Je autorem 3262 článků

U hraní se dá krásně relaxovat, což se snažím aplikovat nejen na sebe, ale i své okolí...

Blíží se další velká exkluzivita pro Xbox, na kterou se těší zástupy hráčů lačnících po brouzdání psychedelickou pamětí a nejrůznějším problémy – Hellblade 2. Já se přiznám, že pro mě to zas tak velká událost není, protože jsem se nedostal ještě ani k prvnímu dílu, takže se do pokračování hrnout nebudu. Nicméně objevují se první preview a informace o hře, které jsou vesměs velice pozitivní. Tedy až na jednu věc týkající se oblíbeného tématu této generace, kterým je počet snímků.

Z nějakého důvodu se tyto diskuze objevují od vydání konzole Xbox Series na trh, což už jsou, věřte tomu nebo ne, tři roky. S každou novou exkluzivitou se tato diskuze vrací a hráči jsou pokaždé zklamání, že jejich očekávaná hra nedosáhla na vytoužený milník 4K rozlišení v kombinaci se 60 FPS.

Najdou se samozřejmě hry, který na nejnovější konzoli nabídnou klidně i 120 FPS, ale buď se jde o starší tituly nebo hry, které neběží ve 4K rozlišení. Souboje zastánců 30 FPS s těmi vyžadujícími 60 FPS jsou stejně legendární, jako velké bitvy mezi Sony a Microsoftem, argumenty létají z obou stran, ale zatímco jedni jsou a jak to vypadá, stále i budou spokojeni, druhý tábor spokojený rozhodně nebude.

Je třeba, aby se hráči probudili ze snu / noční můry a přiznali si tuto pro někoho krutou pravdu. Ač se vývojáři snaží, jak chtějí, nevypadá to, že bychom se v této generaci konzolí pomyslného zlatého herního grálu dočkali. Při pohledu do historie, jak se po generacích všechno vylepšuje mi to přijde i logické. Xbox 360 uměl sice 1080p, ale většina her nativně běžela v 720p. Pak přišel Xbox One, který dokázal plynule nabídnout 1080p a vylepšená verze Xbox One X udělal 1080p plynulejší a začínala v některých případech ke konci životnosti koketovat se 4K. Pak přišel Xbox Series X, který začal pravidelně nabízet nativní 4K rozlišení se 30 FPS. Občas se někde vyloupne titul nabízející 60 FPS, ovšem s nějakým tím ale.

Za sebe tak mohu říct, že jsem vlastně od této generace víc než 4K a 30 FPS ani neočekával, takže za mě úkol splněn. Posun na bájných 60 snímků tedy podle mě v pohodě přinese další generace nebo možná i půl generace, pokud se tedy nějaká objeví. Co bych ale Microsoftu doporučil (jako kdyby je můj názor zajímal :D) je odstranění slabší konzole. Už teď se vývojářům špatně pracuje při optimalizaci pro Xbox Series S, což by ale nemělo platit pro exkluzivní tituly, ale spíš pro ty od třetích stran.

Dost často se také řeší, jestli není chyba v optimalizaci, respektive v potenciální lenosti vývojářů. Řekl bych, že by to byl faktor v případě, kdy by bylo víc her s vyšším počtem snímků než těch s nižším, ale taková situace zatím nenastalo a je to spíše obráceně. Z mého pohledu jsou tedy dvě možnosti – buď jsou líní všichni vývojáři stejně nebo to zatím technicky zkrátka není možné.

Ještě mě napadla varianta, že prostě vývojáři chtějí dělat hry ve 30 FPS, protože jim to dává smysl. Chápu milovníky rychlých akcí, že chtějí plynulý pohyb, ale kolik takových exkluzivních her zatím vyšlo? Redfall byl průser po všech stranách, ten bych zatím nepočítal. Starfield je spíš pomalejší RPG s průzkumem vesmíru a akčnějšími pasážemi no a teď vychází Hellblade 2, což je zase spíše příběhová záležitost také pomalejší hratelnosti. Stejně tak si s nižší počtem snímků vystačilo třeba pokračování A Plague Tale a další hry. A jestli máte v plánu mi do komentářů napsat druhého Spidermana do Sony,  tak ten sice má 60 FPS, ale taky ta hra vypadá hodně podobně jako předchozí díl z PS4, což bych neřekl, že je nějaké měřítko kvality.

Celý tenhle boj o 60 FPS přitom spustilo prohlášení před vydáním konzolí, že hry budou podporovat 120 FPS, čehož se následně hráči chytili a z nějakého důvodu to vyžadují. Ještě, že nikdo moc nekouká na další parametry, protože na krabici od Xbox Series je také napsáno, že podporuje 8K rozlišení. Tím pádem a podle stejné logiky se tedy já, jakožto zástupce co nejvyššího rozlišení mám ptát, kde je moje 8K rozlišení? Řekl bych, že asi ne.

Co z toho celého tedy plyne? Podle mě je aktuálně 60 FPS vlhkým snem hráčů, který v aktuální generaci zkrátka neměl reálnou šanci hned z několika důvodů. Tím prvním je fakt, že máme doma relativně levné herní zařízení, od kterého chceme velké věci jako jsou PC za násobně vyšší cenu. V tomto okamžiku se vytahuje argument optimalizace, ale ta také není nekonečná, navíc jak se ukazuje, moderní enginy nabízejí velice zajímavé funkce zlepšující vizuální dojem, ovšem není to zadarmo a prostě to stojí víc výkonu, který už asi aktuálně není moc kde vzít. Leda by šli vývojáři s kvalitou detailů dolů, ale to zase přijdou na chyby poukazovat ti, co tvrdí, že hry vypadají hůř, jak dřív. Na druhou stranu za sebe říkám, klidně se zbavme Ray Tracingu, který je sice super, ale zatím nás stojí hrozně moc výkonu a málo kdo si všimne, že se postavy ve vodě lépe odrážejí nebo že se světlo lépe láme.

Byl bych ale rád, kdybych se nakonec mýlil a vývojáři nám ještě v současné generaci ukázali, co s Xbox Series X dovedou. Před námi je celá řada her, které slibují velké věci a třeba Indy by si 60 FPS zasloužil, i když to asi nebude úplně akční hra. Kde bych 60 FPS chtěl určitě vidět jsou Gears 6, ale kdo ví, kdy tahle hra vyjde a jestli vůbec stihne aktuální generaci. A pak je tady chystané GTA VI, kdy Rockstars vždycky dokázal z hardwaru vytáhnout maximum a na jeho hrách je to vidět, ale už teď se spekuluje, že současná generace by mohla mít se spuštěním problém. Výkon navíc se tedy bude hodit víc než kdy dřív, protože už jsou pryč doby, kdy konzole při svém uvedení byly tím nejlepším, co daná doba po hardwarové stránce přinesla. Je to nejspíš daň za to, že se konzolí stávají „jenom“ modifikovaná PC.