Recenze: The Medium

Autor: Lukáš Urban Publikováno: 27.1.2021, 16:19

Publikováno: 27.1.2021, 16:19

Sociální sítě

O autorovi

Lukáš Urban

Lukáš Urban

Je autorem 3180 článků

Děsit lze mnoha způsoby. Dobře budovanou atmosférou jak za starých časů, lekačkami dle moderního mustru a dějem, pakliže je scénárista dostatečně vynalézavý a nespadne do léty omletých klišé. Nahánět hrůzu je možné i technickým stavem hry, ale zrovna v této disciplíně Bloober Team výrazně nevyniká. Přestože je z Polska. Spíše se zaměřuje na lidskou mysl, z níž tahá ty nejtemnější obavy. Protože největším nepřítelem není stín nalomené větve v šeru noci, ani meluzína úřadující v podchodu. To představivost a strach jsou ti neviditelní manipulátoři. A že jste médium ještě neznamená, že si s vámi nepohrají.

Tentokrát není na scéně psychicky labilní jedinec, jehož minulost čeká na příležitost, aby s ním vymetla chodník. Marianne, třebaže nezačala život v náručí milující rodiny, je zvyklá na ledacos. Už od mala ji stíhá dar komunikace se světem mrtvých. Postupem let udělala z prokletí dar, a z onoho světa, který klidně nazývejte předsálím pekla, vodí ztracené duše za světlem. Jak sama říká, není soudce, ale převozník. Takže takový Charón, jen bez nároku na honorář. Možná i proto zvolila kariéru v pohřebním ústavu otce, kde je ztraceným duším nejblíže. Když jednou vyprovodí na věčnost i jedinou milující osobu v životě, změní jí osud hovor od neznámého muže. Prosí o pomoc, přičemž je jasné, že houževnatou dívku velice dobře zná. Ta, místo aby sluchátko položila a šla provést inventuru baru, vydává se do opuštěného hotelu Niwa.

Teprve tam pořádně začíná jak příběh, tak princip duální reality. Bývalý resort je cosi, jako vstupní brána do země ztracených. V běžném životě nemůže Marianne opustit své fyzické já, a tak se pohybuje v obou realitách. Jenže rozpadající se stěny sílu nadpřirozena stupňují. Její duch může na krátko bloudit nezávisle na těle. Stále častěji se neočekávaně střídají a prolínají prostředí, aby nakonec neviditelnou branou vstoupilo zlo mezi nás. Navíc je neprodejná nemovitost doslova prošpikována ztrouchnivělými dušemi zemřelých. Pomoct jim, znamená pomoct sobě. Výlet za neznámým hlasem se tak začíná měnit v boj o život. A to je pouze začátek.

U polských autorů je příběh vždy důležitý. Ať už honí malíře po domě, herce po výletní lodi nebo poldu po paneláku. A vydechnout nedávají ani něžnému pohlaví. Nebudu urputně tvrdit, že The Medium je scénáristicky nejsilnějším projektem Bloober Teamu. Hodně záleží, co už máte za sebou a jak si jednotlivé linky rozdělíte do fochů „inspirace“ a „klišé“. Motiv dívky pomáhající ústřední postavě je originální jak klika u dveří. Můry nesoucí zlo létají v hororových kruzích častěji než výkřiky obětí. Zrcadla, coby portál jinam, mají už i v reklamách na prezervativy a kombinace Constantinova pekla s vizemi H. P. Lovecrafta nemusí docenit každý. Takřka v každé scéně můžu najít něco, co už použili jiní. Jenže tvůrci si dokáží vše nejenom vizuálně omluvit, ale také dějově zasadit.

Přes tradiční listy, zprávy, pohledy, a nově i echa, pomáhá hrdinka vyprávět smutný osud obyčejných lidí. Pokaždé však dojde do momentu, kdy je audiovizuální stránka pouhým pomocníkem vyprávění. To je od Layers of Fear velký posun, protože ještě Observer hodně sázel na výtvarnou stránku v momentech, kdy ději nestačil dech. Novinka má tak blíže k Blair Witch, což ale neznamená, že slabší jedinci nenajdou v krku knedlík. Druhá strana reality vzala za svou inspiraci v surrealismu, za kterým stojí Zdzislaw Beksinski a jeho nesmrtelný odkaz deprese a beznaděje. Polský autor nebyl tak „šokující“ jako například H. R. Giger. Místo cílených hrátek se sexuálními symboly zobrazoval osoby a prostředí coby erodující součásti celku. Tedy pomíjivost existence a její splynutí se světem. Prostředí se díky tomu takřka ztrácí před očima a některé pasáže mrazí víc než gotický hřbitov o Halloweenu.

Vyloženě děsivé to v žádném případě není. Ani tváří tvář nohatému monstru, u něhož nevíte momentu a minuty. Atmosféra je spíše nepříjemná, trochu přirovnatelná k tvorbě del Tora. V ději chybí strach. O kohokoliv. Klidně i o rybičky v akváriu. S ohledem na styl vyprávění hned v úvodu škrtáte Marianne. A posléze i ztracené duše. Autoři chtějí, abyste si charaktery zaškatulkovali sami. Proto ta pozice převozníka, nikoli soudce. I na tu největší mrchu lze nahlížet jako na oběť. Ať svého dětství, nemoci nebo okolí. Zvolený přístup se mi líbil a stejně jako představitelka jsem měl občas problém s tím, kudy činy směřovaly. Ale tak to má být a nic na tom nezmění ani nárůst testosteronu v pozdější části hry. S ním se jen trochu zrychlí tempo při dodání pár akčnějších pasáží.

Vás už nejspíš zajímá, jak se autoři vypořádali s tolik proklamovanou duální realitou. V rámci svých pravidel dobře, ale herní revoluce se rozhodně nekoná. Pohyb v obou světech je zajímavý jak koncepčně, tak graficky. Přímé porovnání toho skutečného s druhou stranou pomáhá živit pocit odcizení a blízké smrti. Nejlépe mechanika funguje v moment, kdy za pomoci akce v jednom prostředí měníte rozložení toho druhého. Vše probíhá v obou realitách současně, přičemž využít lze dva na sobě nezávislé inventáře. Ty rozhodně nepraskají v pantech. Vyjma pár dlouhodobých předmětů poskytují místo jen pro to, co se vztahuje k horizontu příštích několika minutách.

V konečném součtu není rozdělená obrazovka tak častá, jak byste možná čekali. Jak se komplikuje děj, komplikuje se i postup a řešení překážek. Marianne je nucena opouštět své fyzické já stále častěji. Vždy jen na omezený čas, ovšem při stagnaci skutečného světa. Nalajnové skákání mezi dimenzemi pak vývojáři používají, jak potřebují oni a především tempo. Občas nedává smysl, proč náhle hrajete jen v předsálí smrti, ale to neřešte. Jde o daň za potlačení stereotypu, k němuž skutečně dochází málokdy. Designéři si dali hodně záležet jak s úrovněmi, tak s množstvím a skladbou hádanek. Příběh vyžaduje kombinaci věcí, řešení složitějších úkolů a pochopení indicií. Škoda, že se tu a tam trochu opakují jako vyvolávání fotek nebo manipulace s energií. Ta je využita především na obranu a boření překážek.

Chválím odpoutání od hororového chození po hezky zpracované mapě a snahu aplikovat co nejvíc herních možností. Jen se s nimi musí naučit chlapci a děvčata trochu pracovat. Stealth pasáže berte jako alternativu, neboť teoreticky nedávají smysl a lze je proběhnout. Postava se kryje i za věci menší než ona a stále ji bliká baterka jak lampa na potápějící se lodi. Odhalil by ji opilý vrátný uprostřed směny, natož vysoké monstrum. Pak tu máme únikové pasáže. Pěkný prvek, který kazí hlavně kamera a až těžkotonážní běh postavy. Mít já půl metráku, neběhám jak bouchnutý čuník a nepotřebuji kruhový objezd na zatočení. Což se týká pohybu všeobecně. Podobně jako v The Dark Pictures Anthology není statická kamera pokaždé schopna poskytnou uspokojující pohled na scénu. V kombinaci s velice omezenými možnostmi průzkumu dochází k momentům, kdy se snažíte dostat někam, kam vlastně nemáte přístup a kam ani cesta nevede.

Z hry mám trochu jiný pocit než z předešlé studiové produkce. Už to není nadšený indie projekt začátečníků, kterým plynulost drhnula i v temné chodbě domu. Je to výsledek mnohých zkušeností, mnoha inspirací a snahy posunout se o stupeň, nebo dva, výš. The Medium je promyšlenější, herně lépe designované a úspěšně se vyvaruje chybám z minula. Bohužel se lehce topí ve vodách nových, které ještě nemá dostatečně proplavané. Například skladatel Akira Yamaoka se mi zdá málo využitý. Titul má skvělé ozvučení, ale soundtrack nemá noty, aby vás polil studeným potem. Dále pohyb v duálních realitách. Mohl být řešen diametrálně pro každou páčku zvlášť, když už každý svět používá vlastní tlačítka gamepadu a vykreslování v reálném čase. Na druhou stranu, vibrace gamepadu reagují dynamicky na dění, čímž pomáhají simulovat srdeční tep nebo dech. Není to dokonalé, ale potěší to.

Možná bude i trochu záležet, na čem vlastně hrajete. Hororový thriller nevyšel pro old-gen a nedivím se. I na PC občas dochází k problémům s ostřením v duálních realitách a ke kolísání snímků za sekundu. A to kupodivu v místech, kde je relativní klid na scéně bez výrazných efektů. V rámci konzolí jsem měl možnost zkusit variantu pro Xbox Series S. Tedy pro ten Xbox bez podpory 4K a s drobnou zádušností oproti vrcholnému modelu X. Vyjma onoho ostření kamery, které bude třeba řešit updatem, hra běží a vypadá poměrně dobře. A to i v momentech vykreslování dvou světů najednou. Ano, možná se někde trochu šetřilo stíny nebo je o deset jisker méně při používání světla, ale na výsledný dojem z hraní či herní atmosféry by to nemělo mít vliv.

8
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivost

Verdikt

Zbývají mi poslední řádky a stále nevím, jestli se mi hra líbila hodně nebo málo. Rozhodně víc než Blair Witch, oproti které je herně pestřejší, tvůrčím vedením vyzrálejší a technicky zdařilejší. Nemíchá tolik různé vypravěčské styly a drží se pevně jedné linie. Ale v porovnání s Layers of Fear a Observerem je vizuálně méně dravá. Možná dokonce až konzervativně umírněná. A třebaže herních prvků je tentokrát mnohem víc, stále platí že autoři nedokážou zaplnit víc, než jen přímý koridor. Prozkoumávat je co, ale není k tomu žádný důvod a vlastně ani cesta.
27. 06. 2022 • HusekD0

RECENZE: MX vs ATV Legends

Závodních sérií máme na Xboxu jako hub po dešti, ale jen malá hrstka z nich se z nepochopitelného důvodu věnuje terénním motorkám. V současné době máme na výběr z MXGP, Monster Energy Supercross od společnosti Milestone, nebo můžeme sáhnout po odlehčenější variantě v podobě MX vs ATV od Rainbow Studios. Právě ti začali s touto sérií již v roce 2005, kdy nám představili titul MX vs ATV Unleashed. Hra získávala...

»
27. 06. 2022 • Lukáš Urban0

Recenze: Zorro The Chronicles

Slunce lehce objímá hory a pomalu se sune do jejich stínu, aby místo na obloze předalo hvězdám. Byla by to romantická chvíle podtrhnutá chumlem slámy valícím se prérií, kdyby se okolím nerozléhalo sténání nebohých vesničanů, kteří jsou opětovně utlačováni vojsky kapitána Montera. Nebo tentokrát spíše lidmi Monasteria. Na kžadý pád, oblažen vlastní dokonalostí je první a poslední instancí Kalifornie v době, kdy tím nejrychlejším poštovním spojením byl dostavník. Jenže tentokrát to...

»
24. 06. 2022 • HusekD0

RECENZE: Teenage Mutant Ninja Turtles: Shredder´s Revenge

Pokud jste vyrůstali v devadesátkách, tak vám tito hrdinové jistě nebudou cizí. Želvy Ninja se jako většina tehdejších hrdinů zrodila v komiksové podobě. Měla je na svědomí americká společnost Mirage Studios, která s nimi vydala v roce 1984 první časopis v pouhém několikatisícovém vydání. I přes to si okamžitě získali srdce mladých čtenářů a bylo jasné, že zmutovaní ninjové mají obrovský potenciál. My si je ovšem pamatujeme především díky kreslené...

»
28. 05. 2022 • p.a.c.o0

RECENZE: Tourist Bus Simulator

Kvituji s povděkem, že i na konzole se začíná objevovat stále více simulátorů, které si dokonce konkurují i v rámci kategorií. Není jich sice stále tolik, jako na jejich hlavní PC platformě a stále čekáme, až se čeští SCS Software rozhoupají a nabídnout Euro Truck Simulator i hráčům na konzolích. Proč všichni toužíme a přivoláváme právě tuhle hru? No, protože veškerá produkce, která se doposavad objevila, neoplývala nějakou extra kvalitou. Bylo přitom...

»
27. 05. 2022 • HusekD0

RECENZE: Kao the Kangaroo

Okolo nového milénia se v herním průmyslu začal objevovat nový trend v podobě 3D plošinovek, ve kterých byl hlavní hrdina se zvířecí podobou. Mezi nejznámější tituly patří jednoznačně Sonic, Crash Bandicoot, nebo fialový dráček Spyro. Téměř okamžitě si u hráčů získali velkou popularitu a každý vývojář si přál mít ve svém portfoliu hru s chlupatým hrdinou. S touto vizí si pohrávali i vývojáři ze studia Titus Interactive a už v...

»
27. 05. 2022 • DandyCZE0

RECENZE: Thrustmaster TCA Yoke Pack Boeing Edition

Jako velký fanoušek letadel si nikdy nenechám ujít možnost vyzkoušet nové perifériím které mají umocňovat požitek z hraní her. Dneska se nám do rukou dostala novinka od společnosti Thrustmaster, tak jí jdeme vyzkoušet.

»
21. 05. 2022 • Michael Chrobok0

RECENZE: Vampire: The Masquerade Swansong

Jméno světa World of Darkness, ze kterého vychází celá řada papírových RPG a jiných děl, jistě mnohým hráčům na první dobrou nic neřekne. Jakmile ale zmíním hry jako Vampire: The Masquerade Redemtion či Bloodlines, jistě se srdce nejednoho hráče zatetelí blahem. Ostatně právě Bloodlines si získalo prakticky kultovní status, o který se komunita starala dlouho poté, co se studio Troika Games rozpadlo na prach. Bouřlivé reakce také vyvolalo oznámení pokračování...

»
19. 05. 2022 • Lukáš Urban0

Recenze: Dolmen

Už jste přemýšleli nad tím, že vyhlížená budoucnost nejspíš nebude tak růžová, jak si optimisté z řad vesmírných kolonizátorů a objevitelů představují? Případů, kdy lidstvo našlo kdesi v kosmu nový eden, je méně než úspěšných útěků z Alcatrazu. Přitom nutnost vytvořit životadárné prostředí je tou nejmenší překážkou. Většinou narazí už výprava průkopníků, která najde tajemný artefakt, mimozemská vejce nebo slabinu palubního počítače, jehož obvody se rozhodnou posádku vyřadit. No a kde je mimozemská...

»