Recenze: Tram Simulator: Urban Transit

Publikováno: 25.3.2024, 9:22

Sociální sítě

O autorovi

SeedarCZ

SeedarCZ

Je autorem 24 článků

Se simulátory se nám roztrhl pytel a přistála nám tu k zhodnocení další z nich, tentokrát jsme se podívali do víru velkoměsta na železnici. Vývojářské studio Stillalive Studios je známé především simulátorem Bus Simulator, se tentokrát vydalo na podobnou cestu. Prostě jsme jen autobus vystřídali za tramvaj. Očekávání tedy byla vcelku vysoká, studio už má s produkcí v tomto žánru poměrně značné zkušenosti a tak jsem se s chutí do testování pustil. Jak se tedy hraje?

Ze začátku máme na výběr ze tří možností hraní. Můžeme si zahrát připravený příběhový režim, který nás provede zavedením tramvajové dopravy ve velkoměstě. Kariérního režimu, kde máme ve všem volnou roku a otevřený režim, kde se obejdeme bez překážek (neboli, neomezené finance). Pro recenzování jsem si samozřejmě zvolil příběhový mód a trochu vám jej níže nastíním.

Do města Angel Shores přicházíte jako zakladatel zdejší tramvajové společnosti. Ve městě není nic, krom železnic napříč městem a vystavěných zastávek pro cestující. Je tedy na vás, navrhnout první trasy a začít přepravovat cestující. V příběhovém režimu vás vede průvodce a sponzor v jedné osobě, který vám řekne odkud kam máte vézt linky. V rámci těchto příběhových misí postupně celým městem rozvrhnete tramvajovou dopravu pro všechny. Ovšem, navrhnout funkční trasu linky není jen tak. Ačkoli se to nemusí zdát nijak zvlášť obtížné. I u tohoto zdánlivě jednoduchého úkolu můžete ztratit hromady času.

Navhrnuli jsme první tramvajovou linku a je čas usednout do kabiny. Zpočátku máte k dispozici jen jediný typ tramvaje, není z čeho vybírat. Hurá do depa, koupit tramvaj a spěchat za cestujícími.

Jak se stroj ovládá?

Otázka, která je asi klíčová pro každý tento typ simulace. Jízdní model? Nemám si nač stěžovat. Po osahání ovládání postupem času vše dává smysl a je vcelku intuitivní, velké mínus ale dávám zmatečné navigaci. Hlavně zpočátku se připravte na spousty špatných odbočení a objízdných tras, které jsou někdy opravdu velmi dlouhé. Mini mapa s navigací je poměrně malá, navíc pokud obsluhujete mašinu s vlastní navigací na palubní desce, krásně se překrývají a nejde z toho vyčíst zhola nic. Bez přeháňky, nejednou jsem musel téměř zastavit abych se vůbec zorientoval, kudy mám jet. Ano, ve hře je možnost mini mapu vypnout, ale to ji mám pokaždé chodit do nastavení zapínat, pokud jedu ve stroji bez navigace? Navíc, navigace na palubní desce není o nic přehlednější než na mini mapě. Rozhodně by se slušelo v dalších aktualizacích na to zaměřit. Mini mapu zvětšit a zpřehlednit (jako inspiraci doporučuji ETS 2).
Klíčová je ovšem rychlost a umět předvídat. Při řízení se neobejdete naprosté pozornosti pro hru, chvilka rozptýlení může vyústit v ledacos. Bouračka s kamionem, přejetý chodec nebo nedej bože něco horšího. Ano, ve výsledku pokud vám jde jen o průchod hrou jsou nehody vcelku nepodstatné. Žádné velké postihy za ně nedostanete. Ve výsledku je pak mnohem horší špatné odbočení nebo projetá zastávka. Ale nakonec, ani to vás nemusí příliš trápit. Hra hodně odpouští při jakémkoli nastavení obtížnosti. Proto doporučuji hrát simulaci a mód relax, nechat v klidu relaxovat.

Na svůj styl řízení si přijde každý sám. Osobně dávám přednost reálné simulaci a snažím se jezdit tak jak by se mělo. Ovšem i zde se mi nedaří. Při vší té rychlosti a počtu věcí co je třeba za pochodu sledovat se hlavně ze začátku stávalo vcelku pravidelně, že jsem projel na červenou, jel příliš rychle do zatáček (naštěstí, s cestujícími to ani nehne, tak ne třeba se tím příliš netrápit) nebo obecně překračoval povolenou rychlost. Přiznám se, po pár špatných odbočeních a následné bouračce už jsem povolenou rychlost příliš neřešil a prostě si to frčel co nejrychleji zpátky na trasu linky. Bez ohledu na následky, protože ty následky nestojí ani za zmínku.

Ovšem je dobré alespoň jednou trať projet tak jak se má. Podle vašich nejlepších výsledků ji totiž poté řídí vaši NPC zaměstnanci v kabinách. Můj nejlepší výsledek byl 99.95%, a netuším kde jsem ztratil těch pár setin.

Každý ze strojů se na trati chová jinak a nějakou chvíli trvá než se člověk naučí. Tohle zvládli vývojáři dobře a celkově se ovládání samotnému nedá moc co vytknout, až na tu navigaci, kterou do konce recenze ještě párkrát určitě zmíním, protože mi hodně pije krev!

Za zmínku stojí i události cestujících, které tomu dodávají jakýsi šmrnc celistvosti. Něco zapomenou ve vlaku, stojí blbě ve dveřích (avšak zde je nutno zmínit, že ve hře blokují ty dveře stylem, který jsem tedy ve světe ještě neviděl, ale nevadí, pointa by byla) nebo třeba při cestě usnou a je třeba je vzbudit. Plnění těchto úkolů vám přidává hodnocení do úrovně (tedy urychluje cestu k získání peněz).
Máte i možnost kontrolovat cestující jestli mají platné jízdenky. Ovšem s klidem vám mohu doporučit tímto se nezdržovat, pokud nemáte vyloženě dost zbytečného času. Z plné tramvaje se vám může klidně stát, a nejspíše i stane (nejsme v Ostravě), že z 50ti cestujících nemá jízdenku jediný a zkásnete ho o celých 120eur. Při výplatách v řádu milionů to jaksi postrádá význam.

Ekonomika, k čemu?

Když hru pojmenujete simulátor, čekal bych že se ke každému aspektu dané simulace nějak postavíte. Ovšem zde si tvůrci řekli, zakládáme společnost, na co řešit peníze? Ptám se, proč?
Je naprosto v pořádku dát hráčům více možností, jak nakládat s ekonomickou stránkou věci. Ne každého tohle osloví a třeba chce jen prostě řídit tramvaj. Ale úplně se na téma peněz vykašlat? Ano, ve hře se objevují peníze. Dostáváte je pravidelně třeba i dvakrát za jednu jízdu (pokud si naplánujete delší trasu, klidně i víckrát). Řešení je zde sice zajímavé, ale naprosto nefunkční pokud se máme bavit o simulaci. Ne, během 20ti minut žádná dopravní společnost v jednom městě nevydělá 12 miliónů eur, to mi nikdo nenamluví. Takzvanou výplatu dostanete po dosažení každé úrovně. Ukazatel zkušenosti se naplňuje za správné úkony při řízení, mezi dvěma zastávkami se dá udělat klidně třetina úrovně během minuty a půl. Správné použití blinkrů, parkování u zastávek a plnění událostí od cestujících. Je to jednoduché, je toho mnoho a takto snadné pořizování peněz si k simulátorům úplně nepředstavuju.

Po ne příliš povedené navigaci je tedy ekonomická stránka hry další velké mínus hry.

Shrnutí příběhového režimu

Suma sumárum, i přes jisté nedostatky můžu s klidem říct, že hra baví a nějakou dobu bavit ještě bude. Původně bylo v plánu recenzi psát až po dokončení příběhového režimu a nabídnout vám komplexnější náhled. Bohužel jsem se už nějaký ten den nebyl schopen dostat přes jednu z misí a celkem mě to vytáčí. A ano, tuhle stránku simulátorů mám nejradši 😀 úkoly samotné dávají smysl, vesměs se jedná o propojení všech částí města tramvajovou dopravou. Ve hře se i řeší dopravní špička jednotlivých zastávek, kdy se u nich čeká největší nával cestujících a pro tuto dobu můžete linky posílit o další stroje. Jedna tramvaj, ale může mít pouze jedno přiřazení, nemůžete ji tedy používat na vykrytí špičky na více linkách, což je škoda. Po tomto zjištění jsem tuto roli pro tramvaje úplně přestal používat, nedává mi totiž žádný smysl. Ale jestli mi to někdo v komentářích osvětlí, budu velmi rád.
Další pro mě nejasnou věcí je význam zastávky označení pro nástup a výstup. K příkladu použiji nemocnici, která je označená jako výstupní se špičkou v noci, což pro pohotovost dává krásně smysl. Ale jak se potom ráno lidé z nemocnice dostanou, když mi hra doporučuje tam nejezdit? Jistě, můžu doporučení hry ignorovat a zkrátka si plánovat trasy po svém. Jen mi budou tramvaje jezdit poloprázdné, protože hra řekla. Já chci linky plné, takže se tímto pravidlem hry řídím, i když mi nedává naprosto žádný smysl.

Je také škodou, že ve hře nemáte možnosti spravovat svou společnost. Najmutí řidičů je automatické a liší se jen vzhledem či pohlavím, nic z toho ale nemáte možnost ovlivnit. Jako řidič ani nezískávate žádné perky, vlastnosti, zkušenostní body, zkrátka nic a to je škoda. S tímto by se dalo vyhrát trochu víc a i pro multiplayer by to poté mohla být větší zábava. Jediné co můžete, je navrhnout firemní uniformy řidičů, ale i zde je možnost úprav dost chudá.

Grafika mile překvapila

Po grafické stránce nemám příliš co vytknout. Zpracování města se povedlo, což oceňuji o to víc, že máte možnost se vydat městem na procházku a projít každý kout. Ano, do budov se nedá vstoupit, to už by jsme chtěli asi moc. Stejně tak i ztvárnění života ve městě je vcelku pěkné a nepůsobí nijak odfláknutě, žádná hitparáda to sice není, ale nějaké snahy zde ze strany vývojářů byly, a to se musí ocenit. Co musím ale opravdu vyzdvihnout, je to nejdůležitější. Vzhled tramvají samotných. Ty zvenku i zevnitř vypadají skvěle a navíc si je můžete i všelijak upravit. Možností není mnoho, ale už jen možnost tvorby vlastních grafik svědčí o tom, že máte možnosti si vyhrát s vlastním designem pro své vozy.

Multiplayer? Ano!!

Je skvělé, že se do hry dostalo prostoru i pro hru více hráčů. Jen se obávám použitelnosti a hráčská komunita se mnou zdá se souhlasí. Příliš her jsem v multiplayeru neviděl. Možná i proto, že jakmile svou hru zapnete jako online, nejde ji už hrát sólo. Pokud jste ale parta nadšenců, směle do toho. Máte možnost, a to je to hlavní. A ode mě značné plus k hodnocení hry.

Bugy, bez nich by to nešlo

Bohužel, závěrem recenze se budu věnovat tomuto nechvalně proslulému kaziči nálad při snad každém vydání. U simulátorů to není jinak a i v tomto případě se hra předvádí v celkem slušném stylu!

Asi nejvtipnější obrázek který se mi během hry přihodil. Tato žena byla v tramvaji, během zastávky se nějak dostala napůl z ní ven a řidič si toho nevšiml. Toto je výsledek. Kdoví co by se stalo kdyby takto tramvaj odjela. No, každopádně pomohlo vysunutí rampy, po němž se žena teleportovala na zastávku a po rampě vjela zpět dovnitř. Amputované ruce řešit nebudeme 😀

Podobných nesmyslů se ve hře najde dost, ovšem vzhledem k pojetí veřejného života ve městě, které vypadá opravdu pěkně pokud se něco nepokazí se tyto drobnosti dají odpustit. Co už se odpouští trochu hůř je chyba níže, kdy cestující blokoval dveře (běžná událost s cestujícími při hraní, musíte za ním zajít a říct mu, aby neblokoval dveře), ale co dělat když se cestující nedá označit aby jste ho mohl vybídnout k postupu? Ono, nakonec jsem to prokleté místo, odkud jej označit našel, ale zabralo mi to asi dvě minuty, no ještě že jsem nebyl na streamu, srandy kopec jak jsem tam kolem něj tancoval.

Nevyhneme se ani dopravním konfliktům po nesmyslných akcích řidičů/chodců umělé inteligence. Ale když tak někdy jedu městem, říkám si, že i to k té simulaci nejspíš patří.

7
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivostMultiplayer

Verdikt

Tram Simulator určitě stojí za vyzkoušení, Fernbus Coach sice stále kraluje tomuto žánru, ale tato hra mu bude dělat slušnou společnost na špici simulací pro Xbox. Mouchy hra má a doufám, že se je podaří brzy odstranit. Bohužel některé z nich jsou až příliš velké a nejde je opomenout při závěrečném hodnocení hry. Ke hře se budu rád vracet.
cenanepřehledná navigace
jízdní model chudý výběr vozů
grafika tutoriál toho moc nepoví
absence správy společnosti (
03. 02. 2025 • Lukáš Michal0

RECENZE: Kingdom Come: Deliverance II

Po letech čekání jsme se konečně dočkali další velké české hry. A tentokrát je o dost větší, než tomu bylo v případě prvního dílu, který musel až prostřednictvím veleúspěšné kampaně na Kickstarteru ukázat, že o hru tohoto zaměření je skutečně zájem. Výsledná prodejní čísla z konce loňského roku jsou více než skvělá – Kingdom Come: Deliverance nakonec dokázalo prodat hodně pěkných 8 miliónů kopií, a i toho českého dabingu jsme se nakonec...

»
16. 01. 2025 • ZabijackyKafe0

Recenze: Albatroz

Mysteriózní turistická výprava za hledáním rodinného příslušníka a něčím víc, než jen sama sebe.

»
15. 01. 2025 • Lukáš Urban0

Recenze: Flint: Treasure of Oblivion

Jak asi vypadají vaše denní zvyklosti? Zničení otravného budíku, podpora vodárenské služby ranní hygienou, odlehčení několika dekagramů z útrob lednice, provětrání syntetické vlákniny ze šatníku a hurá vstříc dalším bytostem s podobně laděným počátkem dne. To piráti jsou na tom daleko lépe. Po probuzení ostrou mluvou lodního papouška přivítají ráno douškem rumu. Jakmile se nasoukají do moly prolezlého mundůru, zbičují podřízenou posádku, pověsí pár zajatců a nakrmí žraloky ploužící se za korábem....

»
06. 12. 2024 • Michael Chrobok0

RECENZE: Indiana Jones and the Great Circle

Na světě není slavnějšího archeologa, než je Indiana Jones. Kromě pěti filmů, několika knih a komiksů se dočkal ztvárnění také na poli videoher, byť s kolísavou kvalitou. Studio MachineGames, které spadá pod Bethesdu, se rozhodlo vytvořit tu nejlepší akční adventuru s Indiana Jonesem v hlavní roli, jaká tady doposud byla. Jak se jim tento nelehký úkol podařil?

»
03. 12. 2024 • Lukáš Michal0

RECENZE: Microsoft Flight Simulator 2024

Série Microsoft Flight Simulator (dále MFS) se řadí mezi stálice herního průmyslu a zároveň patří po bok těch nejstarších sérii, jaké stále vycházejí. Však považte, vždyť první díl vyšel v roce 1982, což je již 42 let. Tolik leckdy není mnohým hráčům, kteří usedají k obrazovkám, aby se za kniply těch nejznámějších i méně známých letadel vznesli do oblak a prozkoumávali naši krásnou zemi. Ovšem následující řádky nebudou patřit ohlédnutí za sérií,...

»
30. 11. 2024 • ZabijackyKafe0

Recenze: Death Stranding: Director’s Cut

Monument herní inovace herního génia Hidea Kojimy je konečně dostupný pro Xbox, jak si vede v recenzi?

»
28. 11. 2024 • Michael Chrobok0

RECENZE: Dragon Age: The Veilguard

Na návrat slavné značky studia Bioware čekali fanoušci téměř 10 let. Za tu dobu se toho změnilo poměrně hodně, ať už v herním průmyslu jako takovém, ve věkovém složení hráčů nebo i v personálním obsazení samotného kanadského studia. Není se proto co divit, že nejnovější přírůstek do série s podtitulem The Veilguard vzbuzoval nejen velká očekávání, ale také obavy, jak návrat na kontinent Thedas dopadne.

»
21. 11. 2024 • Lukáš Michal0

RECENZE: Farming Simulator 25

Zemědělství není vůbec žádná legrace. Není to jenom o tom, že člověk něco zaseje na poli a pak jenom čeká, až to vyroste. Je třeba všechno náležitě pohnojit, bojovat se škůdci a také s nepřízní počasí. Ani chov zvířat není sázkou na jistotu, jak by se mohlo zdát, protože v případě špatné úrody krmení ho budeme mít málo, takže buď musíme zredukovat počty chovů nebo krmení nakoupit, čímž však klesá náš zisk....

»