RECENZE: Bus Simulator 21

Autor: p.a.c.o Publikováno: 20.10.2021, 6:28

Publikováno: 20.10.2021, 6:28

Sociální sítě

O autorovi

p.a.c.o

p.a.c.o

Je autorem 3256 článků

U hraní se dá krásně relaxovat, což se snažím aplikovat nejen na sebe, ale i své okolí...

I ty se můžeš stát řidičem autobusu. Tak nějak by se dala charakterizovat situace v mnoha městech, protože lidí ochotných vykonávat tuto profesi se stále nedostává. Polemizovat o tom, proč tomu tak je, rozhodně nebude náplní následujících řádků. I když se řízením autobusů to souviset bude. Jsou to už dva roky od doby, co na konzolích vyšel Bus Simulator. Přijde mi to jako včera, kdy jsem se na hru opravdu těšil, jelikož jsem ani netušil, do čeho se to vlastně chystám.

Dostal jsem tenkrát pořádnou lekci o tom, jak zajímavá hra může být technickou stránkou shozena do průměru. Takže jsem od nového dílu vůbec nic nečekal a všechny ukázky téměř ignoroval. Od vydání nového dílu navíc uplynul již nějaký ten čas, protože distributor se z nějakého důvodu neměl k tomu, aby nám kopii pro recenzi poskytl. Nakonec se však věc podařila a my vám tak opožděně přinášíme pohled na tento pro mnohé zajímavý simulátor.

A začneme ho ne úplně pozitivně. Předešlý díl měl velkou výhodu v tom, že nabízel českou lokalizaci. Navíc byla lokalizace pěkně zpracovaná a na malou hru byla prostě fajn. O tom víc mě zamrzelo, že u pokračování čeština není v nabídce. Vzhledem k tomu, že se herní možnosti rozrostly o několik novinek, může se stát, že někteří hráči budou během hraní lehce tápat. Přitom právě lokalizace byla posledně jednou z věcí, která výsledné hodnocení trochu zachraňovala, takže pojďme dál, abychom zjistili, jestli jí to v konečném součtu uškodí.

V rámci rozšíření obsahu se naše cesta coby nového dopravce bude soustředit ne na jednoho, ale hned na dvě města. Začneme v tom, které je inspirované Amerikou, takže nabízí nejrůznější čtvrtě od mrakodrapů, přes tu čínskou až po domečky za městem. Tam všude jsou zákazníci ochotni počkat na naše autobusy a nechat se jimi dovést. Zvětšení měst je super, protože nabízí více plochy a trochu odvážně si troufnu tvrdit, že i zábavy. Ovšem úvod je hrozně pomalý a než jsem se dostal někam dál, znal jsem již dost částí města skoro nazpaměť.

Je to dáno tím, že příběh je sice na první pohled více koordinovaný, ale rozhodně bych ho neoznačil za dobrý tutorial. Párkrát mě hra dostala do situace, kdy po mě něco chtěla, ale tak nějak se zapomněla zmínit, jak že se to vlastně dělá. V jednom případě jsem dokonce musel sáhnout po YouTube, kde jsem kupodivu našel přesně to, co jsem hledal. Přiznám se, že občas ve hře něco přehlédnu, ale tak zásadní věc, jako je přiřazení autobusu k lince bych snad neminul ani já. Na druhou stranu je úprava misí fajn, protože jsou o něco krátkodobější a člověk má pocit, že se častěji něco děje a postupuje dál.

Dál dozajista postoupily možnosti tvorby tras a možnosti zastávek obecně. Celý systém je o poznání propracovanější a je třeba dělat vyvážené linky (každá zastávka má nějakou váhu a dá se vylepšit), a když chceme jako společnost vydělat, což ostatně chceme vždycky, je k dispozici přehled vytížení dané zastávky vzhledem k denní době. Někde jezdí lidi víc přes den, jinde v noci a i to je třeba zahrnout do plánu. Ve hře se plynule střídá den a noc s nejrůznějším počasím, takže jde o příjemné zpestření. Kdo například jezdí rád hlavně v noci, kdy všechno svítí, může si čas popohant, kam je libo.

Zdejší vozový park nabízí (nečekaně) celou řadu autobusů různých značek a velikostí. Potěšilo mě, že k těm kloubovým variantám jsem se dostal o dost dříve než v posledním díle. Co se týče jejich funkčního ovládání, žádné velké změny se nekonají a kdo jezdil posledně, letos tápat rozhodně nebude. Světla, dveře, plošina, směrovky, stěrače, všechno je na svém místě. Snad jedinou výtku bych měl k interfacu prodeje lístků, který mi přijde pomalejší, než si pamatuju. Právě v těchto chvílích jsem pochopil, proč vám řidiči nechtějí vracet na dvoustovku. Já bych ty lidi taky zabil.

Ještě, než se vydáme do ulic, koukneme do prostoru pro cestující. Jejich různorodost je na solidní úrovni, byť hra nemá problém vám do autobusu lifrovat dva identické cestující za sebou. Nenechávají však po sobě nepořádek, jako posledně, ale zase můžou usnout. Je tedy dobré na konečné autobus projít a takové cestující probudit. Bohužel zase je tady jedno ale. Interakce s lidmi je trochu horší, obzvlášť, když sedí vedle sebe. Často se mi stalo, že jsem několikrát mluvil na toho samého, protože aktivní oblast se ne a ne změnit na vedle sedícího pasažéra. Zachována zůstala možnost kontrolovat lístky – moje nejoblíbenější činnost.

Model řízení mi od posledně přišel více jako simulátor a zároveň jsem se řízením trochu více bojoval. Až několik zásahů v nastavení (díky Zdendovi za rady) pomohlo hru trochu poladit. Pak už jsem mohl s trochou větší jistotou brázdit město. Při jeho designování se tvůrci opravdu vyřádili. Je zde totiž hromada zatáček, kam by bylo ideální, kdyby se autobus prostě zlomil. A do takového místa zajet s kloubovou verzí a nepotkat při tom značku nebo obrubník je opravdu heroický výkon. Další fintou v novém díly jsou zastávky hned nebo přímo v zatáčce, kam se prostě normální jízdou pořádně nedostanete, takže na lepší hodnocení při parkování do zastávky můžeme rovnou zapomenout. Pokud tedy člověk nejede jak šnek a neparkuje půl hodiny s chirurgickou přesností. Jedinou pomocí je manulání plánování linek, aby všechny zastávky byl po směru jízdy a nemuselo se k nim zatáčet, ale je otázka, jak se moc se hráčům s tímto bude chtít crcat.

Mimo toho, že je ve městě moc zákeřných zatáček, máme tu také líné řidiče autobusů. Jedno otočení volantem trvá půl století a než ho vrátí zpátky je to druhá polovina. Tohle je třeba brát v potaz, protože jinak skončíte jako já na začátku – věčně nacpaný v protisměru nebo zapíchnutý v chodníku. V tom lepším případě bylo v křižovatce místo, ale na dost místech je prostě větší provoz nebo jsou opravdu úzká. Pak už mi nezbývalo, než použít zpátečku. Na jednu stranu nás žene jízdní řád, ale na druhou si řidiči dávají na čas. Uměním tak je obě věci co nejlépe skloubit dohromady. Naneštěstí postihy za pozdní příjezd jsou téměř minimální.

 

Větším problémem, za který jsem také dostal nespočet pokut a finančních postihů, je doprava. Aut jezdí po městě docela dost, aby nevypadalo pustě a stejně intenzivní je provoz chodců. Málo platné, umělá inteligence je v obou případech žalostná. Chodci mají tendence se neustále motat po přechodech a dost často prostě skočí pod kola. Je jasné, že několika tunový autobus nezastaví na místě a střet s chodcem tak hodně bolí – hlavně finančně. Oproti tomu auta jezdí nesmyslně opatrně a pomalu. Na křižovatkách se světelnou signalizací ještě tak nějak jedou, i když dávat přednost autům odbočujícím vlevo je neskutečně zvrhlé.

Za to křižovatky se značkami jsou čisté utrpení. Díky tomu, že auta jezdí pomalu, jede po hlavní nekonečný proud aut, do kterého ti chudáci z vedlejší prostě nemají čas zapadnout. Za normálních okolností by člověk čekal frontu, ovšem autobus působí na okolní řidiče jako kdyby jela sanitka nebo hasiči (ti se ostatně ve hře ani nenacházejí, idylická to společnost). Prostě se nikdo nikam nehrne, občas vám uhnou a je jim jedno, že jedete z vedlejší. Dají vám v 90% přednost, ať je to jak chce nesmyslné. Stačí se tak nacpat do protisměru a kolonu prostě předjet. Přišlo mi to jako míň rizikové chování, než někde čekat a trpět.

Nakonec jsem trpěl stejně a to u grafické stránky. Na statických obrázcích hra vypadá vskutku pěkně, ale v pohybu to žádná sláva není. Tedy abych byl přesný, modely autobusů a jejich interiéry jsou pěkně detailní, k tomu nemám žádné výhrady. Ale textury města v jednom kuse doskakují nebo problikávají, chybí jim větší detail a počet FPS se mi při jeho průjezdu také nezdál dostatečný. Vezmu-li v potaz, že jsem hrál na Xbox Series X, kde hry vypadají skvěle a stejně dobře se hýbají, je zdejší optimalizace opravdu smutná. A mrzí tím víc, že podobné věci jsem psal u předchozího dílu před dvěma roky, který jsem hrál na Xbox One X.

Nový Bus Simulator přiváží více obsahu, lepší kampaň, střídání dne a noci nebo lepší editaci tras a jejich nastavení. To by samo o sobě na dobrou hru stačilo, protože zajímavý je i jízdní model, u něhož člověk tak nějak cítí, že jede autobusem a je potřeba se k řízení tak i chovat. Za technickou stránku by si ale vývojáři zasloužili pár facek, další za optimalizaci a minimálně poklepání na čelo za tupou umělou inteligenci chodců a řidičů v ulicích. Ale to nejsou vlastně novinky, to jsou chyby zopakované od posledně. Nicméně musím uznat, že nový Bus Simulator je lepší hrou, než jeho předchůdci a to i navzdory chybějící češtině.

7
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivostMultiplayer

Verdikt

Simulátor autobusu udělal několik věcí lépe, aby se hráči déle bavili a vydrželi u hry. To ovšem nestačí na to, aby se automaticky stal lepší hrou. Zejména technická stránka je jeho bolavou patou, na kterou by se konečně hodila nějaká pořádná rehabilitace. Že bychom se jí časem dočkali není úplně pravděpodobné, nicméně za nějakou fajn cenu ve slevě by se mohlo jednat o zajímavou koupi.
15. 04. 2024 • HusekD0

RECENZE: Dragon’s Dogma II

Ani se mi tomu nechce při psaní recenze věřit. První díl Dragon’s Dogma dorazil do našich obchodů před dlouhými dvanácti lety. Tehdy si okamžitě dokázal získat srdce spousty hráčů a ke dnešnímu dni se prodalo téměř osm miliónů kopií. Jednalo se o velmi specifické RPG, za kterým stálo asijské studio Capcom. Svým zpracováním a jedinečným přístupem si získal i západní publikum, čímž se odlišoval od své konkurence. Rok od svého...

»
13. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Outcast: A New Beginning

„Bože, ty devadesátky.“ Neříkají si jen milovníci starých časů, ale také herní tvůrci, kteří se stále častěji vrací do dob, kdy byly hry ambicióznější, hrdinové hrdinštější a komunita uzavřenější. Je pravdou, že oblast primitivní akční zábavy vykazovala tehdy kulminaci. Náš svět zachraňoval kde kdo, a tak se často cestovalo daleko za oběžnou dráhu, kde čekala vyspělejší mimozemská civilizace na Jardu od bagru, aby ji zachránil s důvtipem barbara a odhodláním tažné...

»
02. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Valiant Hearts: Coming Home

Nechce se tomu věřit, ale už je to deset let, co jsme se vydali do první světové války, abychom z pohledu čtyř různých osob poznali příběhy, o nichž se v historických zápiskách nemluví. Adventura, sázející na silný příběh a hratelnost větvenou různými styly dle hrdiny, zaznamenala úspěch a přebal vojáka se záchranářským psem se objevil na všech dostupných platformách tehdejší generace. A vlastně bylo otázkou času, kdy se k titulu někdo vrátí. A...

»
25. 03. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: The Outlast Trials

Když si uděláte jména na dusných hororech pro jednoho, kde si hráče vodíte jak psa po výstavním molu, třebaže on sám má mizivý pocit volného pohybu, je vykročení do multiplayeru poněkud ošidné. Zejména do žánru, kde si Dead by Daylight udělala těžké opevnění, které pravidelně zpevňuje rozšířeními se slavnými hororovými maniaky. A že napodobit podobný úspěch, třebaže máte v řiti zaražená lejstra od známé licence, není zrovna lehké, připomínají Resident Evil:...

»
25. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Tram Simulator: Urban Transit

Se simulátory se nám roztrhl pytel a přistála nám tu k zhodnocení další z nich, tentokrát jsme se podívali do víru velkoměsta na železnici. Vývojářské studio Stillalive Studios je známé především simulátorem Bus Simulator, se tentokrát vydalo na podobnou cestu. Prostě jsme jen autobus vystřídali za tramvaj. Očekávání tedy byla vcelku vysoká, studio už má s produkcí v tomto žánru poměrně značné zkušenosti a tak jsem se s chutí do testování...

»
24. 03. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: New Star GP

Ač se to nemusí zdát, i svět mobilních her ukrývá celou řadu kvalitních titulů, jejichž prostřednictvím se můžeme bavit déle, jak jedno záchodové sezení. Vybírat můžeme z celé řady herních žánrů, a to včetně sportovních simulátorů. Třeba takový New Star Soccer dokonce dostal několik ocenění a jeho vývojáři z New Star Games po získání zkušeností vyrazili sbírat finanční prostředky také na velké konzole. Nepřináší nám však nějaký free to play titul, ale...

»
15. 03. 2024 • DandyCZE0

Recenze: Classified: France ’44

Právě jsem byl vysazen do Francie a mám pomoci domácímu odboji. Úkolů budu mít hned několik, škodit němcům, zajištovat zásoby, shánět nové členy odboje, a hlavně připravit vše na den vylodění. Tak nějak začíná tato tahová strategie od studia Absolutely Games.

»
14. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Food Truck Simulator

Máme u nás v redakci takové oblíbené rčení. A to, že simulátorů není nikdy dost! Food Truck Simulator jsme tedy s chutí otestovali. Nakonec, vývojáři z Drago Entertainment mají velmi široké portfolio simulátorů které už objevily svět, mimo jiné třeba Gas Station Simulator, který se vskutku povedl. Povedlo se tento úspěch zopakovat i v simulaci fast foodu na kolech?

»