RECENZE: Arise: A simple story

Autor: p.a.c.o Publikováno: 4.12.2019, 17:44

Publikováno: 4.12.2019, 17:44

Sociální sítě

O autorovi

p.a.c.o

p.a.c.o

Je autorem 3255 článků

U hraní se dá krásně relaxovat, což se snažím aplikovat nejen na sebe, ale i své okolí...

Příběh je to, co nás většinou her provází. Ano, některé z nich si vystačí i bez něj, ale jinak ho ve hře najdeme ve zpracováních od „nic není v té hře hlavnější než příběh“ až po „něco tam dejte, ať ty mise drží pohromadě“. I my, hráči, k příběhům přistupujeme různě. Záleží na náladě, zajímavosti příběhu a také samotné hře, jakou jsme se rozhodli hrát. Největší umělecké ambice co do zpracování příběhu mívají nezávislí vývojáři, kteří k tomu mají i prostor.

Umění celkově je taková zvláštní věc, protože ho každý člověk vnímá trochu jinak a je jedno, jestli mluvíme o malbách, sochách nebo nějakém pouličním umění ve městě, kdy pár zohýbaných trubek natřených křiklavou barvou (již tak zamýšleno, nikoli zásahem sprejerů) také bývá často považováno za umění. Z výše uvedeného pak plyne, že Arise: A Simple Story bude uměleckou hrou zaměřenou na vyprávění příběhu, kterou má na svědomí malé nezávislé studio, v tomto případě Piccolo Studios.

V rámci příběhu nečekejte nic převratného nebo objevného. Na začátku umírá starý vousatý muž, kterého pozůstalí vyprovází na jeho cestu, která začíná zvykem spálení jeho mrtvoly na hranici. On se však nevrací jako zombií, ale hra nás nechá prožít jeho život ve snovém světě od malého chlapce až po cestu za světlem na věčnost. Jak to v životě bývá, čekají nás nejen veselé a příjemné prožitky, ale také smutné a negativní události. Výhodou vyprávění je nenáročnost na jazykovou vybavenost, jelikož celý příběh si vystačí beze slov.

Zmíněné umělecké zpracování je vidět na každém kroku. Každá etapa života našeho hrdiny má jinak zpracované prostředí, používá jiné motivy a hned na první pohled je jasné, jestli se jedná o pozitivní či negativní emoci. Mládí je radostné a hravé, láska a zamilovanost je plná květin a potůčků. Honit nás však budou duchové minulosti, budeme za sebou a kolem sebe všechno spalovat nenávistí a zima, jakožto konec našeho života je opravdu tuhá. Největším kladem na celé hře je právě toto nádherné zpracování jednotlivých emocí a prožitků, které výborně doplňuje hudební podkres. Příjemnou klavírovou pasáž tak střídají dramatické smyčce a všechno do sebe pěkně zapadá a ladí.

Pozlátko je sice pěkné, ale všechno by mělo být podpořeno zajímavou hratelností, protože bez ní těch nějakých pět hodin hratelnosti napříč deseti prostředími může jenom těžko fungovat. Hlavní nosnou myšlenkou je možnost ovládat čas, čímž se mění události nebo třeba počasí v prostředí. Bál jsem se, že po chvilce mě hraní nebude bavit, ale díky změně prostředí se mění i dynamika celé hry a tak i to, co při hraní posouváme. Bohužel jak dojde na skákací pasáže, kterých je ve hře nejvíce, posouváte prostředím tak, abyste vyskočili, vylezli nebo se mohli posunout dál, což je sice v jiných prostředích, ale nakonec je to na jedno brdo. Tyhle skákací a hopsací části jednou za čas přeruší nějaká jiná hrátka, jako třeba hra s ohněm, kdy posouváme prostředím postupující oheň, běžíme za světlem, vyhýbáme se stínům nebo ovládáme přívaly sněhu.

Bohužel jsem se u hraní vztekal podstatně víc, než bych u takovéto hry očekával. Někdy to bylo tím, že daná pasáž byla na poměry takové hry relativně těžká, ale dost často to bylo tím, že kolem všeho toho umění někdo zapomněl, že hra se musí především dobře ovládat a kamera poskytovat dostatečný přehled o dění v dané úrovni. Ani jedno ale nefunguje tak, jak by bylo potřeba. Menším problémem se nakonec ukázalo ovládání. Postavička na naše příkazy reaguje místy docela nepředvídatelně. Někdy skočí daleko, jindy za podobných podmínek málo a pak z toho vznikají situace, že člověk potřebuje někam skočit a buď nedoskočí nebo přeskočí. Díky tomu je v některých částech smrt a časté opakování na denním pořádku a bylo mi tak jasné, proč za některé průchody přes úrovně bez úmrtí, je achievement.

Tím hlavním, co mi nedovolilo dát vyšší známku, je kamera. Není možné s ní hýbat dle libosti, jenom ji trochu naklápět. Zbytek měli obstarat vývojáři, což se bohužel nestalo. Nejvíce nás kamera potrápí při skákání z místa na místo a při překonávání výškových překážek. Díky kameře totiž vůbec není poznat, jestli je daná plošina výš nebo níž, takže první skok je pokus o to zjistit, kde se daná věc nachází. Spoustu nastavení si ještě ke všemu děláme sami v rámci hrátek s časem, takže musíme štelovat nastavení plošinek. Boj s úrovněmi bych přežil s tím, že jsem třeba lempl, ale když mi to nejde proto, že nepoznám, kam skočit nebo běžím za kamen, kam kamera nevidí a čekám, co se stane, to jsou věci, co prostě nelze akceptovat.

Grafická stránky hry se povedla na výbornou, protože na hru je opravdu radost pohledět. Technická stránka však tak trochu pokulhává. Sem tam nejde nějaká překážka projít na jednom místě, aby o jeden krok vedle už všechno šlo a design některých úrovní je takový paskvil, že budete rádi, že už ho máte za sebou. K tomu všemu dala hra mému Xbox One X místy velice zabrat, kdy větráky běžely, jako bych hrál Red Dead Redempion 2. O to smutnější jsou pády FPS, které na nás čekají a i díky nim je ovládání hry ještě o něco větší výzva, než by bylo záhodno.

8
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivostMultiplayer

Verdikt

Arise: A Simple Story nabídne pěkné grafické zpracování s výborným hudebním podkresem. Toto umělecké zpracování životních etap obyčejného člověka by bylo fajn, nebýt nepřesnějšího ovládání a dost často nepřehledné a nezvládnuté práce s kamerou. Škoda nedodělků, protože jinak bychom před sebou měli zážitek, který bych vám bez výhrad doporučil. Takhle bude třeba přimhouřit oko a hře něco odpustit nebo počkat na nějakou slevu. S ní v zádech by se mohlo jednat o zajímavou koupi.
15. 04. 2024 • HusekD0

RECENZE: Dragon’s Dogma II

Ani se mi tomu nechce při psaní recenze věřit. První díl Dragon’s Dogma dorazil do našich obchodů před dlouhými dvanácti lety. Tehdy si okamžitě dokázal získat srdce spousty hráčů a ke dnešnímu dni se prodalo téměř osm miliónů kopií. Jednalo se o velmi specifické RPG, za kterým stálo asijské studio Capcom. Svým zpracováním a jedinečným přístupem si získal i západní publikum, čímž se odlišoval od své konkurence. Rok od svého...

»
13. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Outcast: A New Beginning

„Bože, ty devadesátky.“ Neříkají si jen milovníci starých časů, ale také herní tvůrci, kteří se stále častěji vrací do dob, kdy byly hry ambicióznější, hrdinové hrdinštější a komunita uzavřenější. Je pravdou, že oblast primitivní akční zábavy vykazovala tehdy kulminaci. Náš svět zachraňoval kde kdo, a tak se často cestovalo daleko za oběžnou dráhu, kde čekala vyspělejší mimozemská civilizace na Jardu od bagru, aby ji zachránil s důvtipem barbara a odhodláním tažné...

»
02. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Valiant Hearts: Coming Home

Nechce se tomu věřit, ale už je to deset let, co jsme se vydali do první světové války, abychom z pohledu čtyř různých osob poznali příběhy, o nichž se v historických zápiskách nemluví. Adventura, sázející na silný příběh a hratelnost větvenou různými styly dle hrdiny, zaznamenala úspěch a přebal vojáka se záchranářským psem se objevil na všech dostupných platformách tehdejší generace. A vlastně bylo otázkou času, kdy se k titulu někdo vrátí. A...

»
25. 03. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: The Outlast Trials

Když si uděláte jména na dusných hororech pro jednoho, kde si hráče vodíte jak psa po výstavním molu, třebaže on sám má mizivý pocit volného pohybu, je vykročení do multiplayeru poněkud ošidné. Zejména do žánru, kde si Dead by Daylight udělala těžké opevnění, které pravidelně zpevňuje rozšířeními se slavnými hororovými maniaky. A že napodobit podobný úspěch, třebaže máte v řiti zaražená lejstra od známé licence, není zrovna lehké, připomínají Resident Evil:...

»
25. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Tram Simulator: Urban Transit

Se simulátory se nám roztrhl pytel a přistála nám tu k zhodnocení další z nich, tentokrát jsme se podívali do víru velkoměsta na železnici. Vývojářské studio Stillalive Studios je známé především simulátorem Bus Simulator, se tentokrát vydalo na podobnou cestu. Prostě jsme jen autobus vystřídali za tramvaj. Očekávání tedy byla vcelku vysoká, studio už má s produkcí v tomto žánru poměrně značné zkušenosti a tak jsem se s chutí do testování...

»
24. 03. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: New Star GP

Ač se to nemusí zdát, i svět mobilních her ukrývá celou řadu kvalitních titulů, jejichž prostřednictvím se můžeme bavit déle, jak jedno záchodové sezení. Vybírat můžeme z celé řady herních žánrů, a to včetně sportovních simulátorů. Třeba takový New Star Soccer dokonce dostal několik ocenění a jeho vývojáři z New Star Games po získání zkušeností vyrazili sbírat finanční prostředky také na velké konzole. Nepřináší nám však nějaký free to play titul, ale...

»
15. 03. 2024 • DandyCZE0

Recenze: Classified: France ’44

Právě jsem byl vysazen do Francie a mám pomoci domácímu odboji. Úkolů budu mít hned několik, škodit němcům, zajištovat zásoby, shánět nové členy odboje, a hlavně připravit vše na den vylodění. Tak nějak začíná tato tahová strategie od studia Absolutely Games.

»
14. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Food Truck Simulator

Máme u nás v redakci takové oblíbené rčení. A to, že simulátorů není nikdy dost! Food Truck Simulator jsme tedy s chutí otestovali. Nakonec, vývojáři z Drago Entertainment mají velmi široké portfolio simulátorů které už objevily svět, mimo jiné třeba Gas Station Simulator, který se vskutku povedl. Povedlo se tento úspěch zopakovat i v simulaci fast foodu na kolech?

»