Recenze: Dead Rising 4

Autor: Josef Brožek Publikováno: 5.12.2016, 12:32

Publikováno: 5.12.2016, 12:32

Přiřazené štítky

Sociální sítě

O autorovi

Josef Brožek

Josef Brožek

Je autorem 748 článků

Vánoce, Vánoce přicházejí, nevrčme přátelé
Vánoce, Vánoce přicházejí, zábavné a zkažené.

Proč si Frank říci nedá,
hraje koop po síti
a pak běda, marně hledá
spoluhráče v předsíni.

Naše skvadra peče nyní na Vánoce zombíky,
pokud žijí a nehnijí máme ještě kolíky.

Vánoce, Vánoce přicházejí, nevrčme přátelé, letos v roce
Vánoce, Vánoce přicházejí, zábavné a zkažené,

Bez prskavek tvrdil Slávek
na Štědrý den nelze být
potom kuš plus pár prskavek
a tak to má být.

Tyhle zombie tu zakotví a je jich tu opravdu dost,
říká Frank vždy, když stát zahlásí na pohotovost.

Vánoce, Vánoce přicházejí, nevrčme přátelé.
Vánoce, Vánoce přicházejí, zábavné a zkažené.

Přiznáváme, že už nás celkem chytla vánoční nálada. Stejně jako ve „vhodnou“ dobu přišla do města v Dead Rising 4 zombie nákaza, a to už po čtvrté, stejně tak vhodně přichází i Dead Rising 4 do prodeje. Musíme zatleskat vývojářům z Capcomu za skvěle zvládnutý vývoj a jeho konečnou fázi, tedy dokončení a distribuci. Je opravdu úctyhodné, že se Capcomu povedlo hru naplánovat několik let dopředu s vánoční tematikou určenou opravdu přímo na svátky a několik let předem nejen naplánovat vydání před Vánocemi, ale opravdu datum vydání splnit. Pokud by se totiž vydání hry opozdilo snad jen o měsíc, je to prostě obrovský průšvih. Teda alespoň pro vývojáře a vydavatele. A vánoční hru vydávat koncem zimy, na jaře nebo snad dokonce v létě je holý nesmysl. Vydavatel tedy na vývojáře tlačil co to jen šlo, aby vydání hry vyšlo v plánovaný termín. Je to ale na hře vidět?

Není běžné, že bychom začínali recenzi chybami, ovšem tady tady se to dalo přímo očekávat. Přeci jen už se v herní branži nějakých pár let pohybujeme, tak víme jak trh s hrami a marketing i vývoj funguje. Ačkoliv jsme ale začali s obavami a některé naše obavy se nám potvrdili, tak to není tak hrozné, jak jsme očekávali. Samozřejmě tu a tam na nějaký ten glitch se zombíkem a objekty narazíte, ale nijak víc nás hra nezaskočila. Tyto problémy však doprovázejí snad každou velkou hru s otevřeným světem, kde se nachází desetitisíce NPC. Musíme ale dodat, že právě vánoční tématika v době před svátky nás nadchla natolik, že bychom ji byli schopni odpustit i výjimečný pád hry.

Zima, vánoční nálada a Black Friday přichází tentokrát do Willamette v Coloradu, kde stojí nové nákupní centrum a ano vracíme se nejen do nákupního centra, kde třetí díl oproti předchozím dvěma nezačínal, ale vracíme se dokonce do města, kde začala celá série a nejen tam. Nacházíme se opět v kůži Franka Westa, hlavního protagonistu prvního dílu, obávaného fotografa a bojovníka s hordami zombie. Ten stejně jako v prvním díle má za cíl nafotit, co se fotit nemá a nakonec se obklopen nemrtvými objevuje uprostřed obchoďáku, odkud musí utéct pryč. Jestli si však myslíte, že je to celá zápletka hry, tak se pletete. Oproti předchozím dílům se autoři na příběh zaměřili více a byť některé zápletky a zvraty jsou pořád laciné, tak se mnohem lépe sleduje a vstřebává. Postavy jsou osobitější, atmosféra je hutnější, leč stále sic méně bláznivá, místy až absurdní a příběh celý začíná na sérii dosti neobvykle a pokračuje ještě víc, čímž vás mile překvapí, že vývojáři začali značku konečně brát více vážně. Necháme vás ale překvapit a průběh děje vám prozrazovat nebudeme.

Graficky se posunula mnohem dále, než trojka, a to bez snížení počty zombie v dohledné vzdálenosti. Do prostředí se tak zapsalo mnohem více použitelných objektů, které ovšem nyní fungují úplně jinak, než dříve. Tvůrci zjistili,že házení předmětů je od prvního dílu ve hře takřka zbytečné a hráči využívají pouze útočné, střelné a vrhací zbraně. A tak se rozhodli inventář rozdělit přesně do těchto kategorií k čemuž ještě přidělali zvlášť inventář na předměty pro obnovu zdraví (jídlo, pití, léky apod.) a navýšili celkový výskyt zbraní. Žádnou ze zbraní krom vrhacích, však nemůžete po nepřátelích házet, jako tomu bylo doposud. Nemůžete po nepříteli hodit pistoli, když dojdou náboje, nemůžete po nich mrsknout židli nebo koš. Proto tedy mnoho použitelných objektů ze hry zmizelo a rozhodně se nám po nich nestýská,protože naopak přibylo mnohem více užitečných předmětů a zbraní. Střelné zbraně se vyskytují více, vrhací také stejně jako bojových zbraní na blízko, a to včetně těch nesmyslných. Díky rozdělenému inventáři nemusíte mezi zbraněmi přepínat. Na každý tip zbraně máto vlastní tlačítko na gamepadu, která na požadovaný typ zbraně přepne automaticky nehledě na to, jakou zbraň držíte v ruce.

image-1

Několik kombinací zbraní se opakují z předchozích dílů, ovšem díky vánoční tématice se dočkáte nejen nových, tematických převleků, ale i kombinací zbraní a opět i vozidel. Převlékání je stejné jako u třetího dílu, tedy převlékáte se buď v terénu, nebo u zrcadla, kde najdete všechny vaše nasbírané převleky nebo sety obleků. Největší novinkou je však exo-suit. Ten když najdete, stáváte se na omezenou dobu takřka neporazitelní. Omezenou dobu proto, že stejně jako nově vozidla, má i exo-suit energii, přičemž jakmile dojde, přestane zařízení fungovat. S exo-suitem je ovšem největší zábava. Pomocí exo-suitu zvednete speciální předměty, které díky své hmotnosti normálně nezvednete, čímž z na první pohled obyčejných předmětů vytvoříte ultimátní zbraně.

Novinkou je také možnost plížení a tichého postupu a především mechanika fotografování, která se vrátila z DLC pro druhý díl „Off The Records“. Přibylo však několik nových mechanik. Fotografováním získáváte body a plníte jím výzvy, které vám generují zkušenosti a peníze pro nákup. Výzvy ale plníte i jinými aktivitami jako zabíjením specifickými zbraněmi, v kvantu atd.. Pomocí kamery lze vyšetřovat i některé záhady, díky jejím speciálnímu filtru, vidět v noci a pro nimraly – kamera umí dělat i selfiečka, při nichž můžete dělat i libovolné ksichty. rapidně se změnil i talentový strom, kam připisujete body levelováním. Nově je rozdělen do čtyř částí, která je zaměřená na střelné zbraně, boj z blízka, regeneraci vaší postavy a na přežití. V multiplayeru je pak ještě o jeden strom navíc.

image

Multiplayer je ve čtvrtém dílu pobrán jako samostatný herní mód a hraje se samostatně. Nelze tedy přibrat do vaší singleplayer kampaně přibrat kámoše, nýbrž je třeba rozjet novou multiplayerovou kampaň, která je specificky přizpůsobená, což chválíme. Připojit se nyní můžou další tři hráči namísto jednoho a v multiplayeru narazíte i na speciální multiplayerové mise. Lze vytvářet zbraně, které namísto zabíjení pomáhají vašim kamarádům a v talentovém stromu si můžete postavu i zaměřit na spolupráci s více hráči. Ve hře pro více hráčů si zajišťujete co nejvíce bodů, jež získáváte všemi možnými aktivitami. Pro kompletní změnu v multiplayeru byli autoři nuceni odebrat časový limit na hru, na nějž jsme byli zvyklí celou sérii, což napomohlo i volnějšímu průchodu hrou, čímž byl nastaven větší prostor pro prozkoumání celé hry a nalovení všech achievementů.

Ačkoliv se může zdát, že ovládání je osekané a jakože opravdu je, je to jen dobře, hra se hraje mnohem plynuleji, ovládání je intuitivní a jednoduché. Kinectu se autoři vzdali, protože ve třetím díle stejně moc nefungoval a v celou hrou se vlastně vrátili k úplně původnímu konceptu, a to bez zaškobrtnutí v podobě staromódního ovládání. Capcomu se povedlo přenést původní hratelnost a zábavnost série do moderního konceptu. Město je velké, otevřené a díky nové generaci může hra těžit z absence nahrávacích obrazovek, a to nejen v uzavřených prostorech jako je obchoďák jako v prvním dílu, kde jste načítali hru při průchodu každé části obchodního centra. Zombie je víc, mapa města je obrovská, možná o něco málo menší než mapa v trojce, ovšem mnohem rozmanitější, strukturovanější, plnější a především zábavnější. V Dead Rising 4 vás opět čeká nespočet vedlejších úkolů, sběratelských předmětů a mnoho nových aktivit, které vám díky vánoční tematice nejen navodí správnou náladu, ale tu náladu udrží i podobu celého prosince, protože Dead Rising 4 je opravdu velká hra a možná i větší, než předchozí díl. Jsme překvapeni a potěšeni. Pod velkým tlakem vytvořit přesně takové pokračování, jaké jsme si představovali už u trojky je vážně obdivuhodné. Na desítku to není. Neptejte se proč, ale ten jeden bod si prostě necháme do rezervy. Desítku si necháváme pro hry, co nás posadí na zadek. Dead Rising 4 jsme ale hráli vleže.

9
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivostMultiplayer

Verdikt

Jde o tu nejlepší zábavu na svátky, a to ještě tematickou, co můžete nyní pořídit, a to ať jste fanoušci série, či nikoliv. Pokud jste nad značkou Dead Rising kdysi zlomili hůl, je na čase dát ji druhou šanci, tenhle díl se hraje úplně jinak a mnohem lépe. Vánoční ultimátní a zábavná sekaná je na stole!
15. 04. 2024 • HusekD0

RECENZE: Dragon’s Dogma II

Ani se mi tomu nechce při psaní recenze věřit. První díl Dragon’s Dogma dorazil do našich obchodů před dlouhými dvanácti lety. Tehdy si okamžitě dokázal získat srdce spousty hráčů a ke dnešnímu dni se prodalo téměř osm miliónů kopií. Jednalo se o velmi specifické RPG, za kterým stálo asijské studio Capcom. Svým zpracováním a jedinečným přístupem si získal i západní publikum, čímž se odlišoval od své konkurence. Rok od svého...

»
13. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Outcast: A New Beginning

„Bože, ty devadesátky.“ Neříkají si jen milovníci starých časů, ale také herní tvůrci, kteří se stále častěji vrací do dob, kdy byly hry ambicióznější, hrdinové hrdinštější a komunita uzavřenější. Je pravdou, že oblast primitivní akční zábavy vykazovala tehdy kulminaci. Náš svět zachraňoval kde kdo, a tak se často cestovalo daleko za oběžnou dráhu, kde čekala vyspělejší mimozemská civilizace na Jardu od bagru, aby ji zachránil s důvtipem barbara a odhodláním tažné...

»
02. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Valiant Hearts: Coming Home

Nechce se tomu věřit, ale už je to deset let, co jsme se vydali do první světové války, abychom z pohledu čtyř různých osob poznali příběhy, o nichž se v historických zápiskách nemluví. Adventura, sázející na silný příběh a hratelnost větvenou různými styly dle hrdiny, zaznamenala úspěch a přebal vojáka se záchranářským psem se objevil na všech dostupných platformách tehdejší generace. A vlastně bylo otázkou času, kdy se k titulu někdo vrátí. A...

»
25. 03. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: The Outlast Trials

Když si uděláte jména na dusných hororech pro jednoho, kde si hráče vodíte jak psa po výstavním molu, třebaže on sám má mizivý pocit volného pohybu, je vykročení do multiplayeru poněkud ošidné. Zejména do žánru, kde si Dead by Daylight udělala těžké opevnění, které pravidelně zpevňuje rozšířeními se slavnými hororovými maniaky. A že napodobit podobný úspěch, třebaže máte v řiti zaražená lejstra od známé licence, není zrovna lehké, připomínají Resident Evil:...

»
25. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Tram Simulator: Urban Transit

Se simulátory se nám roztrhl pytel a přistála nám tu k zhodnocení další z nich, tentokrát jsme se podívali do víru velkoměsta na železnici. Vývojářské studio Stillalive Studios je známé především simulátorem Bus Simulator, se tentokrát vydalo na podobnou cestu. Prostě jsme jen autobus vystřídali za tramvaj. Očekávání tedy byla vcelku vysoká, studio už má s produkcí v tomto žánru poměrně značné zkušenosti a tak jsem se s chutí do testování...

»
24. 03. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: New Star GP

Ač se to nemusí zdát, i svět mobilních her ukrývá celou řadu kvalitních titulů, jejichž prostřednictvím se můžeme bavit déle, jak jedno záchodové sezení. Vybírat můžeme z celé řady herních žánrů, a to včetně sportovních simulátorů. Třeba takový New Star Soccer dokonce dostal několik ocenění a jeho vývojáři z New Star Games po získání zkušeností vyrazili sbírat finanční prostředky také na velké konzole. Nepřináší nám však nějaký free to play titul, ale...

»
15. 03. 2024 • DandyCZE0

Recenze: Classified: France ’44

Právě jsem byl vysazen do Francie a mám pomoci domácímu odboji. Úkolů budu mít hned několik, škodit němcům, zajištovat zásoby, shánět nové členy odboje, a hlavně připravit vše na den vylodění. Tak nějak začíná tato tahová strategie od studia Absolutely Games.

»
14. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Food Truck Simulator

Máme u nás v redakci takové oblíbené rčení. A to, že simulátorů není nikdy dost! Food Truck Simulator jsme tedy s chutí otestovali. Nakonec, vývojáři z Drago Entertainment mají velmi široké portfolio simulátorů které už objevily svět, mimo jiné třeba Gas Station Simulator, který se vskutku povedl. Povedlo se tento úspěch zopakovat i v simulaci fast foodu na kolech?

»