RECENZE: Dying Light

Autor: Josef Brožek Publikováno: 2.2.2015, 12:11

Publikováno: 2.2.2015, 12:11

Sociální sítě

O autorovi

Josef Brožek

Josef Brožek

Je autorem 748 článků

Popravdě jsme už poslední dobou ze zombie her unavení. Ne že by byli špatné, to ne, nakonec je to jedna z našich oblíbených tematik, ale už docela dlouho bychom si chtěli zahrát hru se zombíky, kde se bude vyskytovat špetka napětí, atmosféry nebo třeba strachu o holý život. Jasně, máme tu survival hry typu Day Z a jeho věrné napodobeniny, ale v takovýchto hrách je většinou největším nepřítelem fyzický hráč, co se vás snaží sundat v sobeckém úmyslu získání lepší kořisti. Jenže nám už na trhu dlouho chybí hra, kde největší hrozbou nebudou ostatní hráči, nýbrž zombíci. Nemusí být ani multiplayerová, nám by stačila prohnilá a silná atmosféra.

„Atmosféra, co by se dala krájet,“ řekli si před lety v Techlandu a místo Dead Island 2 se vrhli do vývoje něčeho většího a trošku jiného, co se jejich Mrtvým Ostrovem má společné snad jen několik herních mechanismů. Dying Light, který z nápadu vznikl, se od svého předka mnoho naučil. Co se však naučil jinde, je pohyb po zdejším městě Harran, a to od matičky herního parkuru – Mirrors Edge. Herní prvek, který hru samovolně nechal zapsat se do podvědomí nejen fanoušků Dead Island, pomohl při vývoji zdokonalit dokonce sám David Bell, jakožto zakladatel parkuru. Na hře je víceméně znát ruka mistra, ale troufneme si i jako neznalci říct, že by vývoj snesl i více takovýchto sportovců, leč Davidovi z naší strany náleží všechna čest.

Nejde tak ani o samotné pohyby, jako rozložení budov, překážek a všude šikovně nastražených odrazových mostů od komunity Runnerů k překonávání prostoru. Můžete sice namítnout, že je to naší neschopností, ale vzhledem k tomu, že se nám ani jednou nepovedlo svižně běžet, aniž bychom se někde zasekli nebo zdrželi, usoudili jsme, že Mirrors Edge, i když byl koncept jen o běhu, byl zkrátka lépe nadesignovaný a tolik neztrácel tempo a akci. K tomu si ještě přičtěte omezenou výdrž vašeho hrdiny a náhle máte na stole nedotažený nápad, co nedopadl tak slavně, jak nám ho vývojáři na loňské E3 prezentovali. Nicméně musíme uznat, že se nám vertikální i horizontální pohyb se nám i přes zklamání tuze líbil a dost okořenil starou zábavnou hratelnost původních zombíků od Techlandu.

image

Když říkáme „hratelnost původních zombíků od Techlandu“, máme tím na mysli jejich RPG systém. Jsou celkem tři talentové stromy a každý má svůj vlastní levelovací systém – pohybový strom levelujete pohybem; šikovnost na zbraň, zase vypořádávání se s nepřítelem; a strom Survival pomocí hlavních a vedlejších úkolů. Zkušenosti pro nové schopnosti a vylepšení postavy můžete ale získávat i za plnění pestré škály náhodných eventů (většinou zase typu zachraň, zabij, ukradni, nebo tu a tam dostanete za úkoldonést zásoby právě shozené z prolétajícího letadla vnějšího světa). Označili jsme velmi zajímavé, jakým způsobem se autoři úspěšně pokusili nastavit obtížnost, než obligátním způsobem doplňování zdraví lékárničkou. Po každé smrti se vám ze Survival stromu odečte určitý počet zkušeností. To autoři vykompenzovali posmrtným respawnem, když se objevíte v nedalekém útočišti se stejným postupem jako před smrtí, čili checkpointy tu vlastně nejsou.

V útočištích se na zemi povaluje postel a ruksak na věci, a tak doporučujeme čistit od zombie nová a nová, abyste nemuseli přes celou mapu deset minut běžet za označeným úkolem. Délka běhu záleží v jaké jste lokaci, jestli základní – Slums, kde najdete i kanály, nebo v druhé – ve zmíněném městě Harran, které je sice menší, avšak naprosto odlišné. Důvod postele v každém útočišti je prostý. Hra disponuje dynamickým střídáním dne a noci, kdy se nejvíce vyplatí vzít nohy na ramena, protože jsou zombie mnohem agresivnější, mnohem silnější a mnohem nebezpečnější, jelikož jsou za vám schopni běžet pomalu (vlastně rychle) až do postele. K tomu je dobré během noci při průzkumu města nastražovat pasti, kterými pomocí vysílačky pak své pronásledovatele lehce zmátete a odlákáte. A právě zde se v plné kráse, ale bez světel reflektorů, ukazuje ona atmosféra, které nejvíce nasajete v nočních misích, kde nejmoudřejší volbou bude stealth postup.

image

Jelikož se autoři trochu chytili (a netají se tím) survival trendu, sami prohlašují Dying Light za survival akci inspirovanou velikány žánru v čele s Day Z. Vaším úkolem bude přežívat, k čemuž napomáhá řada již zmíněných prvků, ale také nutnost sbírání léčiv, rostlin, jídla, plánků na výrobu nástrojů a pomůcek (molotov. koktejl, petardy, světlice, chemikálie apod.) či vylepšení zbraní (můžete si tak vyrobit z prosté sekerky zároveň plamenomet), na což je třeba nejrůznější sorta materiálu. Vyskytuje se zde i součástky, jimiž můžete opravit opotřebenou plejádu zbraní. To je ale nyní omezeno pro každý kus jinak. V původní zombíkové sérii od Techlandu jste mohli opravovat zbraně do nekonečna, kdežto v Dying Light má každý kus vlastní omezení, kolikrát ho můžete opravit. No, a když už opravit nejde, tak ho třeba rozeberte znovu na matičky (to jako fakt nůž na matičky?). Jo a taky si budete muset jednou za čas z toho všeho odpočinout… No prostě survival jak se patří.

 

Největší změnou oproti Dead Island je, že lze zahrát jen za jednu postavu – Kyle Crane, kterého tajná organizace poslala na zamořený ostrov najít politika jménem Kadir Suleiman, jež má s epidemií nemálo společného, tam se po skoku z letadla po drobné nehodě chopí skupinka přezdívající se Runneři, jež našeho milého pana Crane naučí základní pohyby a pravidlo pro přežití. Příběh je plný klišovitých zvratů a úkolů, jako třeba „potřebujeme zásoby“, „nejde komunikace, tak vylez na vysílač a oprav to“, načež by bylo překvapující, kdyby se to povedlo na poprvé. Má však své světlé stránky. Místy jsme v něm viděli odraz herních sérií jako Far Cry nebo Call of Duty (nevybral si zlé učitele), a tak po utahaném rozjezdu, plného charakterních postav s východním přízvukem, razantním způsobem nabral spád a některé dějové zvraty nás dokonce připoutali na hodiny k obrazovce. Autoři se už dříve dušovali tím, že příběh bude povedený, proto zapracovali na cutscénách dodávající sice šťávu, na co už ale nejspíš rozpočet nezbyl, je mimika obličejů, konkrétně úst. Ta se zkrátka nepovedla a vcelku nás rozhodila. Postavy hýbou nahodile pusou bez ohledu na výslovnost jednotlivých slovních přípon, a to bylo vlastně jediné, co nám kazilo celkově skvělý dojem.

Přestože jsme po první hodině hraní měli pocit, že bude hra trpět opět porodními bolestmi (možná ovlivněnými chaotickým vydáním digitální a fyzické kopie v Evropě), náhle nás ve chvíli úžasu přešel a nám se naskytl přímý pohled na to, jak moc si dali vývojáři záležet na vizuální stránce hry. Jde snad o studia nejhezčí kousek. A to jsme se ještě nezmínili o v žádném případě neoželené audio stopě. Někteří zombie pravda sice zní, jak když tvůrci nahrávali svůj ranní pobyt na záchodě, ale nemyslíme si, že se najdou takový štouralové, co by o tom zvládli vést hodinovou internetovou diskuzi s dalšími takovými. Má to svoje opodstatnění. Koukneme-li totiž na dabing postav a samotný hudební podklad, jsme nadmíru spokojeni.

Není to tak dávno, co se autoři dušovali tím, že se toho z vývoje Dead Island hodně naučili a chtějí některé prvky nastrčit i do jejich nové hry. Takže vás asi nepřekvapí, když vám oznámíme, že je možné pozvat si do hry další tři kamarády anebo úplně cizí hráče. Sic se svým způsobem ztrácí atmosféra a přijde nám tato funkce pro některé hráče až zbytečná, určitě je zajímavá v ohledu módu Be The Zombie, jež autoři rozdávají zdarma, kde je možnost se jako pátý hráč (podle toho kolik vás je, můžete být i proti jednomu) převtělit do nemrtváka a narušovat hraní přeživším po vzoru hackování ve Watch Dogs. Nebudete za obyčejného shniláka, nýbrž tu ani sami nepotkáte jen jeden typ napůl mrtvých lidí, ale několik druhů, jako třeba velkého hromotluka s velkým silným drátem zakončeného pětikilovým kusem betonu. Nekteří na vás nabíhají, někteří plivou kyselinu, zbytek se sápe, vyjímky se na vás ani po bacení neotočí ad. Jediné co od nic nesmíte očekávat, je vyšší inteligence.

image

Řekli jsme to asi třikrát a řekneme to klidně po čtvrté. Z Dying Light je zkrátka Dead Island cítit, byť se snaží být vážnější, atmosféričtější a odlišnější. Sic jsme si parkurový pohyb představovali opravdu jak z Mirrors Edge, jsme z toho nepříliš dynamického, jak nám ho nakonec naservírovali, vcelku spokojeni. Tedy mluvíme tu minimálne o první polovině hry, postupně se učíte nové dovednosti a zlepšujete svuj pohyb. Hraní v noci je asi fakt jen pro fajnšměkry, takže když jsme ji venku nemuseli trávit kvůli úkolu, radši jsme skočili šipku do postele a deset hodin počkali. Chtěli jsme to sice trumfnout s parťáky, ale za celou dobu se nám tam moc nikdo nechtěl připojit. Crane jsme si oblíbili a Kadira znepřátelili, jak by tomu mělo správně být. Na hru sice pořád koukáme jako na naší oblíbenou zombie sérií od sousedů Poláků, ale ve své podstatě je v mnoha ohledech jiná a téměř ve všem dokonalejší. Patříte-li taky mezi fanoušky, nemůžeme vám nic než doporučit vytasit kreditku nebo počkat ještě měsíc na diskovou kopii. Vás ostatní nabádat nebudeme. Nicméně, hledáte-li nejlepší zombie hru s prvky RPG a rozšířenou možností pohybu po světě, Dying Light už nejspíš dávno hrajete.

8
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivostMultiplayer

Verdikt

(Ne)pokračování hratelenosti a nápadů z hlav polských autorů série Dead Island, z kterého si bere jen to dobré, zdokonaluje to a ještě přidává svoje vlastní neobvyklé prvky, jako všestranný porkurový pohyb po prohnilém městě. Celkovou atmosféru a nadprůměrný příběh s nadprůměrnými postavami dokonale zahusťuje dynamické střídání dne a noci, kdy se noční můrou stává boj o přežití. Naštěstí ji ale může každý měkota (jako my) téměř vždy bez úhony zaspat.
15. 04. 2024 • HusekD0

RECENZE: Dragon’s Dogma II

Ani se mi tomu nechce při psaní recenze věřit. První díl Dragon’s Dogma dorazil do našich obchodů před dlouhými dvanácti lety. Tehdy si okamžitě dokázal získat srdce spousty hráčů a ke dnešnímu dni se prodalo téměř osm miliónů kopií. Jednalo se o velmi specifické RPG, za kterým stálo asijské studio Capcom. Svým zpracováním a jedinečným přístupem si získal i západní publikum, čímž se odlišoval od své konkurence. Rok od svého...

»
13. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Outcast: A New Beginning

„Bože, ty devadesátky.“ Neříkají si jen milovníci starých časů, ale také herní tvůrci, kteří se stále častěji vrací do dob, kdy byly hry ambicióznější, hrdinové hrdinštější a komunita uzavřenější. Je pravdou, že oblast primitivní akční zábavy vykazovala tehdy kulminaci. Náš svět zachraňoval kde kdo, a tak se často cestovalo daleko za oběžnou dráhu, kde čekala vyspělejší mimozemská civilizace na Jardu od bagru, aby ji zachránil s důvtipem barbara a odhodláním tažné...

»
02. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Valiant Hearts: Coming Home

Nechce se tomu věřit, ale už je to deset let, co jsme se vydali do první světové války, abychom z pohledu čtyř různých osob poznali příběhy, o nichž se v historických zápiskách nemluví. Adventura, sázející na silný příběh a hratelnost větvenou různými styly dle hrdiny, zaznamenala úspěch a přebal vojáka se záchranářským psem se objevil na všech dostupných platformách tehdejší generace. A vlastně bylo otázkou času, kdy se k titulu někdo vrátí. A...

»
25. 03. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: The Outlast Trials

Když si uděláte jména na dusných hororech pro jednoho, kde si hráče vodíte jak psa po výstavním molu, třebaže on sám má mizivý pocit volného pohybu, je vykročení do multiplayeru poněkud ošidné. Zejména do žánru, kde si Dead by Daylight udělala těžké opevnění, které pravidelně zpevňuje rozšířeními se slavnými hororovými maniaky. A že napodobit podobný úspěch, třebaže máte v řiti zaražená lejstra od známé licence, není zrovna lehké, připomínají Resident Evil:...

»
25. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Tram Simulator: Urban Transit

Se simulátory se nám roztrhl pytel a přistála nám tu k zhodnocení další z nich, tentokrát jsme se podívali do víru velkoměsta na železnici. Vývojářské studio Stillalive Studios je známé především simulátorem Bus Simulator, se tentokrát vydalo na podobnou cestu. Prostě jsme jen autobus vystřídali za tramvaj. Očekávání tedy byla vcelku vysoká, studio už má s produkcí v tomto žánru poměrně značné zkušenosti a tak jsem se s chutí do testování...

»
24. 03. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: New Star GP

Ač se to nemusí zdát, i svět mobilních her ukrývá celou řadu kvalitních titulů, jejichž prostřednictvím se můžeme bavit déle, jak jedno záchodové sezení. Vybírat můžeme z celé řady herních žánrů, a to včetně sportovních simulátorů. Třeba takový New Star Soccer dokonce dostal několik ocenění a jeho vývojáři z New Star Games po získání zkušeností vyrazili sbírat finanční prostředky také na velké konzole. Nepřináší nám však nějaký free to play titul, ale...

»
15. 03. 2024 • DandyCZE0

Recenze: Classified: France ’44

Právě jsem byl vysazen do Francie a mám pomoci domácímu odboji. Úkolů budu mít hned několik, škodit němcům, zajištovat zásoby, shánět nové členy odboje, a hlavně připravit vše na den vylodění. Tak nějak začíná tato tahová strategie od studia Absolutely Games.

»
14. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Food Truck Simulator

Máme u nás v redakci takové oblíbené rčení. A to, že simulátorů není nikdy dost! Food Truck Simulator jsme tedy s chutí otestovali. Nakonec, vývojáři z Drago Entertainment mají velmi široké portfolio simulátorů které už objevily svět, mimo jiné třeba Gas Station Simulator, který se vskutku povedl. Povedlo se tento úspěch zopakovat i v simulaci fast foodu na kolech?

»