RECENZE: F1 22

Autor: p.a.c.o Publikováno: 7.7.2022, 6:10

Publikováno: 7.7.2022, 6:10

Sociální sítě

O autorovi

p.a.c.o

p.a.c.o

Je autorem 2803 článků

U hraní se dá krásně relaxovat, což se snažím aplikovat nejen na sebe, ale i své okolí...

Letošní sezóna je zatím velice zajímavá, a ještě zajímavější je aféra s poskakováním. Tedy ne přímo sezóny jako takové, ale nových formulí, které zformovaly opravdu velké změny v pravidlech. Někteří jezdci s tím mají problém, stěžují si na bolesti zad a další věcí, které je třeba řešit. Přeci jenom jde o zdraví, a to máme všichni jenom jedno. Na druhou stranu nová pravidla přinesla přepracovaný design vozů, který se opravdu povedl a po delší době je na nové formule opravdu radost pohledět. Ani na výsledky a střídání vítězů si jistě nikdo nestěžuje.

Fyzicky náročné to pro nás nebude v rámci virtuálního zpracování, které ani letos nesmí chybět a do kterého se Codemasters pokusili zohlednit nejen technické novinky, ale také nějaké ty hratelnostní věci, aby to nebyla jenom aktualizace soupisek a tratí. Už teď vám můžu říct, že poskakování do hry zakomponováno nebylo, ale zbytek vylepšen byl. Jestli k lepšímu nebo horšímu je letos opravdu těžké zhodnotit, nicméně následující řádky se o to se vší vervou pokusí.

Po loňském podařeném příběhovém režimu si od něho letos odpočineme, protože Aiden Jackson, Casper Akkerman a Devon Butler si minimálně pro letošek dávají pauzu. Jak se však Codemasters nechali slyšet, příběhový režim úplně nezavrhli, takže je možné, že se někdy v budoucnu pokračování dočkáme. Letošní nabídka herních módů je tak o něco skromnější, protože návrat nehlásí ani mnou oblíbené historické formule a závody s nimi.

Stačit nám bude muset klasická kariéra pro jednoho hráče nebo s možností kooperace za některou z existujících stájí. Druhou možností je vytvořit si vlastní stáj a ze dna vystoupat až na pomyslný vrchol. Je přitom důležité zohlednit všechny nástrahy, včetně nových ekonomických pohledů, jako je třeba maximální rozpočet pro sezónu. Ani na sérii F2 se nezapomnělo, i když aktuálně si zahrajeme jenom loňský ročník, protože aktualizace zase dorazí až kdo ví kdy. Můj výsledný dojem je tedy takový, že minimálně v tomto bodě jsem za víc peněž, které pro letošek vývojáři chtějí, dostal méně obsahu.

Nebo alespoň méně obsahu, který k něčemu je. Ať se na mě fanoušci nezlobí, ale F1 Life je rozhodně něco, o co jsem vůbec nestál a ani jsem netušil, že by někoho takováhle zbytečnost mohla napadnout. Místo jakéhosi vhledu do života pilotů F1 jsem dostal parodii na The Sims, kde si vylepšujeme svůj byt, oblečení a kupujeme auta. Přidaná hodnota celého F1 Life je nulová a kromě naší peněženky nemá vliv na nic dalšího. Tohle byla asi ta stopa, kterou v projektu Codemasters zanechal jejich současný chlebodárce EA, respektive někdo z jejich manažerů. Za herní měnu si toho moc nekoupíme a kdo chce lepší (rozuměj značkové) oblečení, gauč nebo lampu, musí sáhnout do své šrajtofle. Nevím, proč bych něco takového chtěl dělat, ale jistě se najdou hráči, kteří si nemohou pomoct a nějakou blbost si koupí. Snad jich nebude moc, aby EA nenabili dojmu, že tohle je něco, po čem srdce hráčů touží.

Stejně bych zhodnotil přítomnost super sportů. Je jich málo, a i když jsou pěkné, pořídil jsem si hru s formulovou tématikou proto, abych hrál formule. Až budu chtít závodit se supersporty, dám si třeba Grid, který vlastně za moc nestál, takže raději Forzu. Prostě možností je tady spousta, takže ani tento krok mi není tak úplně jasný. Navíc jízdní model supersportů je také velikou podivností. Při jednotlivých jízdách, kterým se dá naštěstí vyhnout, jsem měl pocit, jako bych řídil spíš pytel brambor než nějaký super mega závodní vůz. Tohle si prosím pro příště také odpusťte.

Takže to nejhorší už máme skoro za sebou a jdeme se věnovat příjemnějším věcem. Samotné závodění je totiž stále tak skvělé, jak si jenom umíte představit. Díky upravenému jízdnímu modelu kvůli zmíněným novým pravidlům, si ho všimlo i závodní poleno jakým jsem já. Nová aerodynamika a větší pneumatiky způsobily, že jsem na stejnou obtížnost podstatně více bojoval na městských tratích, který mají nejrůznější navazující zatáčky a oproti klasickým tratím další záludnosti. Důležitá je také práce s plynem, protože nová auta jsou o něco neposednější a kdo je při výjezdu ze zatáčky netrpělivý, může velice snadno skončit čumákem obráceně, než původně plánoval.

V kombinaci s vylepšenou Al jsem měl z každého dobře odjetého závodu opravdu dobrý pocit, a to i když jsem nevyhrál. Tak nějak jsem vnitřně věděl, že tohle byl můj nejlepší výkon a ani v případě restartu závodu bych z toho víc nevymáčknul. Hodně často jsem si připadal jak na opravdovém závodním okruhu, protože mi soupeři nic neodpustili a navíc jsme na sebe navzájem zkoušeli nejrůznější finty, jak se před toho druhého dostat. Prostě v oblasti hratelnosti jsou i letošní F1 opravdu hodně daleko a je přitom jedno, zda chce zažít tu opravdovou simulaci na volantu nebo si užít příjemné ježdění, které je však stále výzvou, na ovladači.

Moc jsem se těšil na vylepšené zastávky v boxech, protože kdo by i v tomto směru nestál o větší vtažení do hry. Bohužel, tady myšlenka dle mého zůstala tak na půl cesty. Do samotné zastávky jsme tedy byli zataženi o něco víc, ale jedná se o pouhý QTE event, kdy ve správnou chvíli musíme zmáčknout to správné tlačítko / pohnout páčku.

Další částí, která by si konečně zasloužila větší péči, jsou tratě jako takové. Pro letošek sice prošla šestice z nich úpravou, aby víc odpovídaly reálným předlohám a musím říct, že upravená zatáčka v mé milované Austrálii mě při prvním průjezdu opravdu hodně překvapila, nicméně to stále není to, co by fanoušci od hry s oficiální licencí chtěli. Kde jsou reálné barvy obrubníků nebo jejich tvary? Ano, není to sice nic zásadního, ale pokud má hra už roky odladěný jízdní model, což má, není právě tohle ta chvíle, kdy by se měli vývojáři věnovat těmto detailům?

To samé platí pro technické zpracování tratí. Zejména okolí má to nejlepší již dávno za sebou, což jsem shodou okolností kritizoval už loni. Tratě jsou pusté a prázdné, kromě trati se nikde nic jiného neděje, safety car má z blízka opravdu hodně mizerné rozlišení a o stromech se zmiňovat raději ani nebudu. Na první pohled si můžete říct, že v 300 km/h není čas na kochání, ale to by hra nesměla disponovat fotografickým režimem, kde právě všechny tyhle nedostatky lezou napovrch. Stejně špatně jako tratě jsou na tom například pořád dokola se opakující animace vítězů a prostřihy do paddocku, kde to vypadá jako sjezd siamských xterčat v každé stáji.

Ani multiplayer není tak úplně dokonalý, jak by si člověk v dnešní době představoval. Nemusíte se děsit, jakmile odstartuje závod, všechno funguje pěkně plynule a je jedno, jaký herní režim jste si pro zkoušku svých nervů vybrali. Jde o to, že pokud potkáte někoho s pomalejším připojením, může se stát, že v herní lobby strávíte více času a na to už v dnešní SSD době nejsme tak úplně zvyklí. Co určitě potěší, je možnost zahrát si ve splitscrenu na jedné konzoli. Jde to sice pouze pro dva hráče, ale vzhledem k tomu, že se poslední dobou na tuto možnost u závodních her zapomíná, je to lepší jak pomyslné dloubnutí rezavým drátem do oka.

V konečném součtu tak letos budu o něco přísnější jak v posledních letech. Nový ročník doručil věci, o které jsem nestál a nepotřeboval je. Na druhou stranu je tu super jízdní model a zpracování novinek. Technická stránka je už taková klasika a jsem moc zvědav, zda nebo jestli vůbec se někdy dočkáme nějaké výraznější změny i v tomto směru. Moc mi však chybí příběhový režim a stejně tak závody historických formulí. To by za mě měla být ta cestou, kterou by se měl vydat příští ročník, abych byl zase spokojen. V žádném případě však není F1 22 průšvih, a i každoroční hráči se budou dozajista opět dlouhé hodiny bavit.

8
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivostMultiplayer

Verdikt

Nový ročník přinesl F1 Life, který je divný a supersporty, které jsou zbytečné a nudné. Naštěstí zapracoval na fyzice a jízdním modelu reflektujícím nová pravidla a nové formule vypadají také skvěle. Sice osekaný, ale stále kvalitní ročník. Tak nějak bych nakonec popsal letošní F1 22.
23. 11. 2022 • p.a.c.o0

RECENZE: Goat Simulator 3

Poslání her je jasnější než výbuch atomovky. Mají přinášet výborné technické zpracování, vážné příběhy, kdy místy jedno nebo obě oči nezůstanou suché a propracovanou hratelnost, která je výzvou nejen pro naše ruce, ale také hlavu. Anebo taky ne. Pokud vývojáři popustí uzdu fantazii, vymyslí něco bláznivého, bizardního či ujetého, a ještě pro jistotu k tomu přilepí přídavek simulátor.

»
22. 11. 2022 • Michael Chrobok0

RECENZE: Gungrave G.O.R.E

Jakmile se objevila příležitost k recenzi hry Gungrave G.O.R.E, nemohl jsem si ji nechat ujít. Ostatně první hra tohoto jména mi před lety dala přezdívku, přičemž od té doby se dočkala pouze jednoho pokračování, taktéž na PS2 (VR verzi, která dopadla velmi špatně jak u hráčů, tak u kritiků, raději ani zmiňovat nebudu). Co vedlo autory nyní, v roce 2022, probudit hlavního hrdinu Gravea z mrtvých a má jeho cesta...

»
21. 11. 2022 • Michael Chrobok0

RECENZE: Evil West

Když jsem poprvé slyšel o další hře z produkce Focus Entertainment, příliš nadšení to ve mně nevyvolalo. Francouzský distributor je znám celou řadou titulů, které velmi snadno zapadnou do šedého průměru a poté po nich neštěkne ani pes. Poté jsem si ale vzpomněl na skvělou dvojici her A Plague Tale, což ve mně opět vzbudilo naději. Odsoudit hru na základě předsudků by ostatně byla veliká chyba a v případě Evil...

»
21. 11. 2022 • Lukáš Urban0

Recenze: Soulstice

Různorodost. To je ten pravý výraz, který nám pomůže pojmenovat to, co na hrách máme tak strašně rádi. Vezměte si například téma sourozenců stojících proti nebezpečí. Může z toho vzniknout báječná adventura pro dva, kde bratři putují společně lesem a řeší logické překážky. Dále lze vytvořit středověký příběh opřený o éru morové epidemie, kde se ke slovu dostává dávné prokletí. A v neposlední řadě je možné vystavět fantaskní příběh o zániku světa,...

»
18. 11. 2022 • p.a.c.o0

RECENZE: WRC Generations

Hry s oficiální licencí nám nabízejí přesně to, co od nich čekáme. Známé značky, sponzory, stáje, tratě, jezdce nebo hráče a stadiony. Na druhou stranu není snadné takovou hru připravovat v pokud možno nějakém intervalu ideálním jak pro vývojáře, tak pro hráče. A další věcí je fakt, že každá licence jednou končí, a i když se vývojářům při nakládání s ní daří, může dojít k ukončení spolupráce. Letos tímto způsobem rozloučíme hned se dvěma...

»
15. 11. 2022 • Lukáš Urban0

Recenze: The Chant

Ve školním skládání herbářů nejspíš našli zalíbení jen dva typy lidí. Budoucí pěstitelé omamných látek a fanatičtí zahradníci, kterým při popěvku „rozvíjej se poupátko“ vstávalo víc než jen úsměv na rtech. Jenže nikdo nemohl tušit, že se jednou najde ostrov plný dnešních hipíků, jejichž denním plánem je opěvování přírody a dolování barevných kamínků. A do takového prostředí se dostává psychicky nevyrovnaná slečna trpící tragickou ztrátou sestry. Pomůže sekta nevyrovnané duši?...

»
14. 11. 2022 • Michael Chrobok0

RECENZE: Pentiment

Dobrých adventur je jako šafránu. Zatímco distributoři a herní studia hledají stále nové způsoby, jak monetizovat své tituly i po vydání a jak přesvědčit hráče, že potřebují nový skin na svou zbraň, tradiční herní žánry bohužel trpí. To ovšem neznamená, že by upadly v zapomnění. Skvělým příkladem je nejnovější počin studia Obsidian Entertainment, a především Joshe Sawyera (Icewind Dale, Neverwinter Nights 2, Fallout: New Vegas, Pillars of Eternity) s názvem...

»
04. 11. 2022 • p.a.c.o0

RECENZE: Call of Duty: Modern Warfare II

Za sebe musím říct, že v žánru čistokrevných stříleček posledních pár let opravdu strádám. Ty časy, kdy jich do roka vyšlo několik a člověk si mohl vychutnat nespoutanou jízdu s vůni střelného prachu po kolena v krvi nepřátel, jsou ty tam. Zůstalo pouze pár přeživších, a ještě méně z nich vychází každý rok. Poslední stálící je v tomto směru Call of Duty, které rok co rok přináší nový díl. Výhodou téhle série je fakt, že...

»