Recenze: Hitman 3 – více než důstojné zakončení ságy

Publikováno: 23.1.2021, 20:26

Sociální sítě

O autorovi

japo

Je autorem 13 článků

Od restartu série Hitman uběhlo právě pět let. Nová sága Hitmana od počátku kladla vysoký důraz na design úrovní – každá zabijákova mise byla obsáhlou do sebe zapadající skládačkou, spojenou jak z pečlivě nascriptovaných, tak i hráčem ovlivnitelných událostí. Každý průchod misí tak umožňoval hráči, poté co shromáždil požadované informace o samotném úkolu, zvolit zajímavý a někdy i dost kuriózní způsob, jak svůj cíl sprovodit ze světa. Platilo, že s každým průchodem mise, každým novým přibyvším dílkem do skládačky, hráči příbývaly nové možnosti vyřešení zabijácké mise. Díky této variabilitě se ke splnění maximálního ohodnocení mise nebylo obvykle možné vyhnout opakovaným průchodům mise.

Hitman 3, jako vyvrcholení trilogie World of Assassination nijak nevybočuje ze zavedených a nutno říci povedených postupů – jen jsou všechny dotažené k naprosté dokonalosti. Skutečně všechny nové mise jsou bez slabých míst, perfektně vycizelované –  a to říkám s vědomím, že předchozí díly byly v tomto směru také na velmi dobré úrovni. Posunout laťku u tak kvalitní série a udělat jí ještě zábavnější i ve třetím pokračování není rozhodně standartem, jak jistě všichni víme. Všechny herní mechaniky, jako Hitmanova schopnost splynout s prostředím, to, jak interagujete se světem a jak na vás tento svět (AI) naopak reaguje, to vše se nijak zásadně neliší od předchozích dílů. Díky skvěle promyšlenému designu úrovní a komplexním, do sebe zapadajícím scénáři jednotlivých misí je však více než předtím radostí odhalovat všechny dílky skládačky, abyste ve finále dosáhli maximálního score a odhalili všechny možnosti, jak misi splnit.

V každé herní lokaci je vaším úkolem, jak jinak, zlikvidovat určené cíle a pak se potichu ztratit, ideálně bez ztráty věnečku v podobě zbytečných civilních obětí, nebo ještě lépe, úplně bez povšimnutí. Vaším hlavním nástrojem agenta 47 je mistrovství splynout s davem – omráčíte oběť, schováte její tělo a následně se za ní vydáváte v jejím převleku. Některé oblasti jsou přístupné pouze v určitém převleku (v kuchyni má být pouze kuchař…), ale jsou nepřátelé, kteří po chvilce Váš převlek dokáží prohlédnout – těm je potřeba se pečlivě vyhýbat. K tomu Vám pomáhá speciální schopnost zostřených smyslů zabijáka – Instinkt. Je to vizuální mód, který umožňuje Hitmanovi vidět lidské obrysy skrze zdi a dále zviditelňuje v prostředí předměty, se kterými můžete manipulovat.

V každé misi se musíte nejdříve pořádně zorientovat a nasbírat informace (z počítačů, odposlechnout konverzace zaměstnanců, z diářů..), které vám umožní proniknout blíže k cíli a zlikvidovat ho. Můžete své cíle likvidovat velmi jednoduše – zastřelit je, uškrtit, ubodat. Nebo si můžete dát tu práci a nastražit zajímavé pasti, do kterých je musíte nalákat. V arzenálu zabijáka jsou různé jedy, oběti můžou příjít k smrtelným úrazům při zasažení elektrickým proudem, nebo jim něco velmi těžkého spadne na krk, případně se na balkoně mrakodrapu záhadně uvolní zábradlí, což vyvede doslova cíl z rovnováhy a následuje mnohasetmetrový pád. Čím menší pozornost při průběhu mise vzbudíte, tím lepší hodnocení dostanete po jejím dokončení při sumarizaci vašich výsledků. Za utržené body otevíráte pro další průchody nové startovní pozice v lokacích, nové vybavení a můžete samozřejmě využít i získané informace z předchozího průběhu.

Menší změnou, kterou Hitman 3 přináší oproti předchozím dílům, je způsob vyprávění příběhu. V 1. a 2. díle fungovala každá mise vlastně jako samostatně vyprávěný oddíl, který pokaždé odhalil kousek příběhu Agenta 47 a jeho „operátorky“ Diany Burnwood. Ti dva postupně odhalí, že jsou loutkami ve vysoké hře hráče Lucase Greye v jeho tažení proti tajné organizaci Providence – organizaci, která má za cíl ovládnout svět. Ve třetím díle stojí 47 a Burnwood proti Providence a příběh spěje k velkému finále. V praxi to znamená, že mise závěru trilogie jsou více osobně spojeny s hlavní postavou – už to nejsou pouhé kontrakty, ale jsou přímými účastníky hlavního dějství. Obecně má hra lepší a atraktivnější styl vyprávění příběhu – v průběhu hry jsem cítil inspiraci mnoha špičkovými akčními thrillery nebo detektivkami z dílny těch nejlepších hollywoodských studií – ať už se jednalo o Mission Impossible (Berlín, Dubai), nebo Knives Out (Dartmoor). Mise Dartmoor je pak špičkovou ukázkou spojení perfektního komplexního level designu s atraktivním vyprávěním. Dartmoor je obrovské šlechtické sídlo ve staroanglickém stylu, jako vystřižené z románu Agáty Christie. Během vytěžování prostředí získáte informaci, že se v sídle stala vražda. Hra vám nabízí možnost převzít roli soukromého vyšetřovatele, kterého rodina najala k objasnění celého případu. V tu chvíli si máte možnost oddechnout na chvilku od zabijáckého jha a zhostit se vyšetřování – vlastně taková hra ve hře. Zároveň vám ale informace získané při vyšetřování pomohou i ve vaší hlavní misi – likvidaci cíle. Otevřou se vám nečekané možnosti, včetně vydírání pachatele, falešného obvinění vraha či prostě můžete odhalit pravého vraha. Misi v Dartmooru doporučuji dohrát vícekrát, abyste vyčerpali veškerý potenciál této špičkově navržené mise. Samozřejmě i další mise mají svá nápaditá překvapení. Kromě Dubaje, Dartmooru a Berlína se pak ještě podíváte do Číny, Argentiny a do Karpatských hor.

Ještě než se dostanu k hodnocení technické části, tak musím zmínit, že trojka částečně „zeštíhlela“ – multiplayerové módy Ghost mode a kooperativní Sniper Assassin Missions se v samotné trojce již nenachází. IO Interactive zdůvodnili zeštíhlení multiplayeru tím, že hráči o tento obsah neměli takový zájem. Snad to v budoucnu vynahradí tzv. Elusive Target mise, které vždy vycházely v minulosti jako bonus pro vytrvalé hráče série po vydání hry.

Tak jako umožňoval Hitman 2 se stát centrem pro všechny mise včetně těch z prvního dílu, tak stejnou věc umožňuje pomocí speciálního passu i trojka. Je samozřejmé, že předchozí díly ale musíte vlastnit. Navíc jako bonus můžete samozřejmě hrát mise z předchozích dílů s odemčenými zbraněmi a vybavením z trojky.

Nyní se dostávám k technickému zpracování – a platí zde to samé co o designu úrovní. Glacier engine byl dotažen k dokonalosti, k hranici svých možností. Opravdu takto si představuji, že by měla vypadat první generace her na nové konzole. Hra samozřejmě nevypadá špatně ani na starší generaci Xbox One X, ale tam pozor na jednu věc – engine již neumožňuje přepínání mezi módem výkonu a lepší grafiky. Hitman 3 na Xbox One X je uzamčen ve 30 snímcích za vteřinu, a pokud budete spouštět mise dvojky z rozhraní trojky, tak toto omezení platí i pro ně – proto zvažte, zda si mise ze dvojky do trojky na Xbox One X převádět, preferovali-li jste při hraní dvojky mód výkonu. Na Xbox Series S hra chodí v 1080p v 60 snímcích za vteřinu a na Xbox Series X běží v nativním 4K rozlišení, taktéž v takřka stoprocentně konzistentních 60 snímcích. Hru jsem testoval na Xbox Series X, a mohu říci, že jsem byl opravdu okouzlen prakticky všemi lokacemi – všechny jsou nádherné a něčím zajímavé – ať už se jedná o úchvatný výhled z mrakodrapu v Dubaji, tancující dav několika set lidí v klubu v Berlíně, nebo úžasný staroanglický Dartmoor. Nemám, co bych vytkl – detaily, nasvícení, stínování a plynulé snímkování pouze prohlubují radost z hraní velmi kvalitní hry. Nahrávací časy, vezmu-li v potaz rozsáhlost jednotlivých lokací a fakt, že dále během hry již fungují bez dalšího načítání, jsou vynikající. Pohybují se kolem deseti vteřin. Mimochodem, dle serveru Digital Foundry nastavení detailů Xbox Series X odpovídá nastavení detailů PC verze mezi High a Ultra (stínování, textury a anisotropické filtrování). V obrazovém rozlišení a detailech stínů má Xbox Series X verze navrch nad konkurenční konzolí.

9
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivost

Verdikt

Vyvrcholení série World of Assassination se tedy bezesporu povedlo. To dobré, co z předchozích dílů zůstalo a dokonce bylo dotaženo k dokonalosti – špičková kreativita při vytváření úrovní a misí, poutavější vyprávění příběhu, možnost rozsáhlého objevování nových a nových cest, jak splnit mise a motivace hrát je znovu a znovu. Mohu říci, že osobně mě třetí díl bavil díky různým ozvláštněním a vychytávkám asi nejvíc z celé série. Přenos hry na nové konzole se také mimořádně povedl.
nápaditý level designchybí multiplayer
osobnější příběh
opakovaná hratelnost misí bez ztráty zábavnosti
vynikající technické zpracování
15. 04. 2024 • HusekD0

RECENZE: Dragon’s Dogma II

Ani se mi tomu nechce při psaní recenze věřit. První díl Dragon’s Dogma dorazil do našich obchodů před dlouhými dvanácti lety. Tehdy si okamžitě dokázal získat srdce spousty hráčů a ke dnešnímu dni se prodalo téměř osm miliónů kopií. Jednalo se o velmi specifické RPG, za kterým stálo asijské studio Capcom. Svým zpracováním a jedinečným přístupem si získal i západní publikum, čímž se odlišoval od své konkurence. Rok od svého...

»
13. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Outcast: A New Beginning

„Bože, ty devadesátky.“ Neříkají si jen milovníci starých časů, ale také herní tvůrci, kteří se stále častěji vrací do dob, kdy byly hry ambicióznější, hrdinové hrdinštější a komunita uzavřenější. Je pravdou, že oblast primitivní akční zábavy vykazovala tehdy kulminaci. Náš svět zachraňoval kde kdo, a tak se často cestovalo daleko za oběžnou dráhu, kde čekala vyspělejší mimozemská civilizace na Jardu od bagru, aby ji zachránil s důvtipem barbara a odhodláním tažné...

»
02. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Valiant Hearts: Coming Home

Nechce se tomu věřit, ale už je to deset let, co jsme se vydali do první světové války, abychom z pohledu čtyř různých osob poznali příběhy, o nichž se v historických zápiskách nemluví. Adventura, sázející na silný příběh a hratelnost větvenou různými styly dle hrdiny, zaznamenala úspěch a přebal vojáka se záchranářským psem se objevil na všech dostupných platformách tehdejší generace. A vlastně bylo otázkou času, kdy se k titulu někdo vrátí. A...

»
25. 03. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: The Outlast Trials

Když si uděláte jména na dusných hororech pro jednoho, kde si hráče vodíte jak psa po výstavním molu, třebaže on sám má mizivý pocit volného pohybu, je vykročení do multiplayeru poněkud ošidné. Zejména do žánru, kde si Dead by Daylight udělala těžké opevnění, které pravidelně zpevňuje rozšířeními se slavnými hororovými maniaky. A že napodobit podobný úspěch, třebaže máte v řiti zaražená lejstra od známé licence, není zrovna lehké, připomínají Resident Evil:...

»
25. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Tram Simulator: Urban Transit

Se simulátory se nám roztrhl pytel a přistála nám tu k zhodnocení další z nich, tentokrát jsme se podívali do víru velkoměsta na železnici. Vývojářské studio Stillalive Studios je známé především simulátorem Bus Simulator, se tentokrát vydalo na podobnou cestu. Prostě jsme jen autobus vystřídali za tramvaj. Očekávání tedy byla vcelku vysoká, studio už má s produkcí v tomto žánru poměrně značné zkušenosti a tak jsem se s chutí do testování...

»
24. 03. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: New Star GP

Ač se to nemusí zdát, i svět mobilních her ukrývá celou řadu kvalitních titulů, jejichž prostřednictvím se můžeme bavit déle, jak jedno záchodové sezení. Vybírat můžeme z celé řady herních žánrů, a to včetně sportovních simulátorů. Třeba takový New Star Soccer dokonce dostal několik ocenění a jeho vývojáři z New Star Games po získání zkušeností vyrazili sbírat finanční prostředky také na velké konzole. Nepřináší nám však nějaký free to play titul, ale...

»
15. 03. 2024 • DandyCZE0

Recenze: Classified: France ’44

Právě jsem byl vysazen do Francie a mám pomoci domácímu odboji. Úkolů budu mít hned několik, škodit němcům, zajištovat zásoby, shánět nové členy odboje, a hlavně připravit vše na den vylodění. Tak nějak začíná tato tahová strategie od studia Absolutely Games.

»
14. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Food Truck Simulator

Máme u nás v redakci takové oblíbené rčení. A to, že simulátorů není nikdy dost! Food Truck Simulator jsme tedy s chutí otestovali. Nakonec, vývojáři z Drago Entertainment mají velmi široké portfolio simulátorů které už objevily svět, mimo jiné třeba Gas Station Simulator, který se vskutku povedl. Povedlo se tento úspěch zopakovat i v simulaci fast foodu na kolech?

»